Full version: Svamptråd 2012
Sidor: 1, 2
vildvittra
Igår tog jag en snabbtur till skogen
hittade pyttesmå svarta trumpetsvampar, och pygme kantareller- det verkar som att söder om sthlm på "mina" ställen säsongen drar igång först om två tre veckor om vädret är gynnsamt
idag ska vi ut en sväng med båten i haninge, får väl se vad dagen kan uppbringa:)
Gossen Ruda
Helgens svampplockning ligger nu och svalnar i sina portionsförpackninger, 7 st á 150 gram. Som vanligt kantisar, trattar, lite tagg, en sopp och några gula trumpeter. De mesta trumpetarna var dock redan plockade, men konkurrenten hade lämnat tydliga spår efter sig. Spår efter älgklövar, även skogens konung gillar svamp.
Tikka
Nu fullkomligt myllrar det av Karl Johan o stensopp i skogen o även trattkantarell.
Har varit ute 2 gånger o fyllt min korg med just kj....så jag är överlycklig,
Har varit o plockat i Marks kommun.
smuleborg
Efter det att vi varit bortresta ett par veckor; inte så mycket, men en hel del, kantarell, massor av rödgultrumpet, en hel del svarttrumpet, lite blodriskor, en perfekt KJ.

Ingen mandelriska. Det går troll.

Taggsvamp, ganska rikligt. Vi dissar taggsvamp.

Vi plockade lite, gick förbi det mesta, till dagens middag.
Huggorm
CITAT (smuleborg @ 18-09-2012, 20:41) *
Taggsvamp, ganska rikligt. Vi dissar taggsvamp.

Varför, gillar ni inte smaken? Det är en av mina favoriter, men jag tycker all svamp utom röksvamp smakar likadant
gunsta
Jag tycker heller inte om taggsvamp - hittar jag så får grannen dom.
Anki på Öland
Var inne på fastlandet och åkte glad i hågen till mitt gamla trattisställe där jag under åren plockat nästan hur mycket som helst varje gång jag kommit dit. Inte en svampstackare..... crying.gif inte ens små knappar som var på väg upp... Vi fick åka till Citygross och trösta oss med kaffe och en bakelse i stället....
smuleborg
CITAT (Huggorm @ 18-09-2012, 21:44) *
Varför, gillar ni inte smaken? Det är en av mina favoriter, men jag tycker all svamp utom röksvamp smakar likadant

Jag tycker den är tämligen smaklös, tråkig. Den sägs vara bra att blanda i kryddsvampspytt (kantareller); jag har testat någongång, men föredrar ren kryddsvamppytt. Det kryddiga "balanserar jag upp" på ett annat sätt på tallriken eller i pannan/grytan.
Huggorm
Ungefär som brödticka då, smaklös men bra uppfyllnad om man inte hittar tillräckligt mycket kantareller rolleyes.gif
smuleborg
Ja, det är väl så. Om man inte hittar tillräckligt, fyller man ut. Och det kan säkert också vara gott.
Gossen Ruda
Jag tycker taggisarna ger lite stadga åt svampblandningen, den blir inte lika sladdrig som många andra svampar.
hattstugan

Och jag plockar hellre Taggsvampen än kantarellerna! Tycker den har mycket mer smak än annan svamp ja inte Karl Johan då som är den absolut godaste av svampar!
Tikka
Skogsturen idag blev ett 20tal kj nu börjar dom avta i Marks kommun. Sen lite kantareller o taggsvamp o jag tycker om båda. En bra skörd med trattisar som jobbkompisen ska få på måndag.
Det fanns gott om blodriska men ej ätbara...citronslemskivling sandsopp smörsopp som jag idag inte plockar längre då det finns godare svamp än dom i min värld wink.gif
Gossen Ruda
Gick en sväng idag och plockade lite svamp till middagen. Hälften taggisar, resten mest kantareller och lite trattar. Inget fel på taggsvamp.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2012, 20:25) *
Inget fel på taggsvamp.

Akta dig för taggarna bara, så du inte sticker dig rolleyes.gif
Tikka
Idag har jag plockat 4 mandelriskor o en hel gäng med svarttrumpetsvamp o den svarta har jag aldrig hittat av i den mängd jag kom hem med idag smile.gif
Anki på Öland
Lite uppstickare som kommit sedan igår - tänk vad lite sol kan göra biggrin.gif

[attachment=72842:svamp.jpg]
ingrid fuxwall
Plockade ganska mycket gula kantareller idag - har slutat hoppas på att hitta några soppar ;((
Anki på Öland
Har plockat stolta fjällskivlingar och ängschampinjoner varenda dag nu sista veckan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon