Full version: Svamptråd 2012
Sidor: 1, 2
Huggorm
Midsommar brukar ju vara datumet för de första kantarellerna, men i år var det dåligt. Några små, torra stackare hittade jag, men inget värt att ta med hem. Har ni andra haft större lycka?
ingrid fuxwall
I går åt jag två väldigt goda svampsmörgåsar och Xera fick den tredje.

Plockade en del svampar i dag, kanske det blir till en omelett i morgon.

Har plockat en hel del svamp och så använder jag dem när jag friskar upp hundens svampsökarkunskap, självfallet är hon superduktig
mamamaggan
Inte varit ute och kollat än men har funderat på det. Brukar börja plocka kantareller i början av juli men i år kan jag tänka mig att de kommit tidigare.
gnon49
Har ett svampställe inom synhåll från huset. När det blir gult där drar jag in i skogen till större jaktmarker. Sedan kommer ju trattkantarellerna om di vanliga gulingarna skulle utebli.
Tikka
Ingen svamp lycka utanför Gråbo heller där jag hälsat på under midsommar.
Men kompisen som har ett ställe utanför Flen fick ihop 1/5 L kantareller.
Huggorm
Idag skulle det nog gå att få ihop till en kantarellmacka, men man får leta på fuktiga ställen för där jag bor är det torrt i år. Där de brukar komma tidigt finns det bara förtorkade småttingar nu
ingrid fuxwall
Nu kommer svampen upp, på vissa ställen men på andra är det långt kvar innan det blir något att plocka
gunsta
Plockade den första karljohan idag (östra Svealand).
CillaM
CITAT (gunsta @ 05-07-2012, 22:39) *
Plockade den första karljohan idag (östra Svealand).

tummenupp.gif

Med allt regn vi har haft här den senaste månaden så har jag siktat in mig svampen istället o jag blir så himla glad att höra att karljohan har synts till. Nu vet jag vad jag ska göra i morgon rolleyes.gif
Gossen Ruda
Noterade för en stund sen att några kantarellknattar har kommit upp. Mums.
ingrid fuxwall
Vi tog en ledig dag och har letat svamp i ca 6 timmar, blev inte mer än något kg
Tikka
2 nävar kantareller förra helgen blev en kanon god macka av det smile.gif
hattstugan

Har idag fått Kantareller som vår granne plockat! De var riktigt fina!
Eva i Skåne
Vi har ett litet kantarellställe på tomten. Plockade knappt en halv liter i söndags. Det blir aldrig mer åt gången, men det räcker till en kantarellmacka åt maken. Själv äter jag inte svamp.

Kan man själv påverkar var svampen ska växa? Jag kastar renset vid ett annat träd med liknande förhållanden, men det har aldrig blivit några svampar där.
Huggorm
Det finns folk som håller på och gräver ner en massa gammalt tidningspapper i hopp om att det skall börja växa murklor där, men så vitt jag förstår fungerar det sällan. Svamp är nyckfulla krabater och verkar sköta sig bäst själv, åtminstone kantareller. Sedan finns det ju champinjoner och några andra sorter som man kan odla. Shiitake är en intressant sort som man kan odla hemma.

För övrigt var jag ute idag och plockade ytterligare en hink kantareller, de ligger rensade i kylen och skall stekas till frukost i morgon smile.gif
Lokan
Grattis Huggis och ni andra som hittat! Jag såg några pyttesmå igår, så jag får nog vänta ännu...
Tikka
Syrran o jag plockade kantareller idag...tja vad kan det blivit...lite mer än ett durkslag kanske...
Sen såg vi lite telgelsopp, kantkremla jo brunflugsvamp såg jag oxå.
smuleborg
Under de två sista veckorna har vi snabbt "hämtat" mängder med kantarell. Årsförbrukningen är säkrad, detta med råge. Och vi har käkat mängder, under de här två veckorna (färsk är trots allt godast).

Mycket blygsamt med sopp. Tomt på riskor.

Trumpeter, tratt; inte sett skymten av.

Knastertorrt i skogen. Det måste komma regn (kantarell, trumpeter och tratt).

Jag prövar med att dansa regndansen.
Monarda
Hittade den här på gräsmattan. Någon som törs gissa?

[attachment=71730:DSC_0108.jpg]

[attachment=71731:DSC_0109.jpg]
hattstugan

Antingen Vit flugsvamp eller Champinjoner
*Stintan*
Tycker inte att det ser ut som champinjon.
Tikka
Ser ut att kunna vara en musseron.
Du skulle kunna lägga upp bilden på svampguiden o få ett mer rätt svar.
Monarda
Tack för tipset Tikka, visste inte ens att den fanns!
Hittade en till i morse som någon tydligen provsmakat. Om det nu skulle vara vit flugsvamp skulle ens en snigel smaka en sådan?

[attachment=71737:DSC_0118.jpg]

Tikka
Vassego smile.gif Svampguiden är bra, dom har mycket kunniga som svarar på inlägg.
Det du säger med vit flugsvamp stämmer inte utan den äts på av djur o de människor som ätit o överlevt har jag förstått tyckt svampen var god. Men smaka inte!
http://svampguiden.com/art.asp?art=Amanita_virosa

På forums delen där kan du se vad folk ställer för frågor...undrar du nåt så fråga på där smile.gif
Men klart du ska visa dina fina bilder här oxå o fråga här finns ju kunniga oxå så klart!
Anki på Öland
Den sista är väl i alla fall en champinjon med dom rosa skivorna!
smuleborg
Vi har aldrig sett så mycket kantarell som denna säsong, vi har varit aktiva svampplockare i 8 år, det är mattor.

Det är dock tomt på den övriga svamp som vi plockar. Ingen Kalle. Ingen smör- eller sandsopp. Inga svart- eller rödgula-trumpeter. Blodriska och trattisar, brukar här visa sig först i september.

Jag har jagat mandelriska i flera år, jag slutar aldrig hoppas.

Till helgen ska jag jaga blomkålssvamp, har ett ställe. Vi såg det förra säsongen, men gick förbi. Nu banne mig. En ny sort varje säsong, har vi sagt.
*Stintan*
Saknar min svampskog -cry-.gif
smuleborg
Har du tappat den?
*Stintan*
Japp kunde inte ta med den i flytten tyvärr och utan bil har jag svårt att ta mig till någon skog nu.
Huggorm
Av doften att döma har jag fått stinksvamp i skogen alldeles ovanför stugan i år. De luktar alldeles speciell.
*Stintan*
Ja dom stinker obehagligt.
mullkärringen
Här i Västmanland har det varit enormt med sommarkantareller och höstkantarellerna var också tidiga. Igår såg jag första trattisarna som inte brukar dyka upp förrens i mitten på september. Det är och kommer bli ett fantastiskt svampår för mig och hundarna som älskar våra timslånga skogspromenader!!
kerstinbern
CITAT (mullkärringen @ 10-08-2012, 18:35) *
Här i Västmanland har det varit enormt med sommarkantareller och höstkantarellerna var också tidiga. Igår såg jag första trattisarna som inte brukar dyka upp förrens i mitten på september. Det är och kommer bli ett fantastiskt svampår för mig och hundarna som älskar våra timslånga skogspromenader!!

Det är ändå lite grovt att bara dela in dem i sommar- och höstkantareller, varför inte en ny för varje dag?
mullkärringen
CITAT (kerstinbern @ 10-08-2012, 20:07) *
Det är ändå lite grovt att bara dela in dem i sommar- och höstkantareller, varför inte en ny för varje dag?

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar....
Gossen Ruda
Drygt ett halvkilo kantisar blev helgens skörd.
gunsta
Plockade massor av kantareller och svart trumpetsvamp i helgen. Men inte så mycket andra svampar syntes i skogen, väldigt få karl-johan har jag plockat i år. I östra Svealand plockades dom.
HelénE
CITAT (gunsta @ 14-08-2012, 12:45) *
Plockade massor av kantareller och svart trumpetsvamp i helgen. Men inte så mycket andra svampar syntes i skogen, väldigt få karl-johan har jag plockat i år. I östra Svealand plockades dom.

Bor nor om Stockhom och har hittat enormt med kantareller i år, men nu har det knappt regnat på en vecka så nu börjar det tunna ut lite. Svart trumpent hittade jag i veckan och fler var på G.

däremot har jag inte hittat en enda Karl-Johan, de växer inte i mängder här men brukar ha hittat typ 1,5-2 liter färdigrensat vid det här laget, enda jag hittat var en enda murken, verkar inte vara Karl-Johan-år här i år, lite synd för jag har ätit upp alla sen förra året, de är så gott med pasta...väldigt lite soppar än så länge över lag tycker jag, endast fått några få smörsopp och sett några få björk/aspsoppar. Fårtickor jag jag dock hittat ganska mycket, och en del taggsvamp.

Helén

Huggorm
Här hos mig på norra västkusten är det för torrt i år, man hittar kantareller men de är få och torra. Hoppas dagens regnväder kan ge resultat nästa vecka.
smuleborg
Enorma mängder kantarell, vi har slutat plocka, vi går förbi.

Svart- och rödgul-trumpet börjar pluppa upp (vi plockade lite i helgen, som vi åt upp samma kväll). Lite trattisar, vi söker inte.

Saknar KJ, plockat en i perfekt skick. Sandsopp, inte hittat en enda. Inte heller smörsopp.

Har jagat mandelriska ett par-tre år eller vad det nu är. Håll en tumme.

Andra riskor, sisodär detta år, hittills. Ingen blodriska.
Tikka
Fick ihop ett durkslag med fina kantareller idag smile.gif Några blodriskor taggsvamp o 3 små KJ kom med hem oxå.
Det jag lämnade i skogen var sandsopp citronslemskivling strävsoppar smörsopp Marks kommun åkte jag till.

Mandelriska som jag letat efter sedan 2002 hittade jag över 100 st förra året i en bokskog smile.gif Lycka!
O i år tog min syster svängen om där förra helgen o gav dom 5 st hon hittade till mig, hon tycker inte om dom själv....10 tal var på g så det blir nog en tur ut framåt slutet av veckan....Horred.
smuleborg
Tikka! Avis wink.gif , och grattis ! Mandelriska.

Jag ger mig inte. Meddelar om det blir skörd. När det blir skörd, menar jag.

Red: Stavfel.
Huggorm
Jag har sällan sett så stora och fina kantareller som det finns nu
Anki på Öland
CITAT (Huggorm @ 25-08-2012, 12:33) *
Jag har sällan sett så stora och fina kantareller som det finns nu

Och jag har inte sett en enda kantarell... -cry-.gif
smuleborg
Fortfarande mattor av kantarell. En hel del "vattenskadade" eller naggade, inte i perfekt skick.

I stort sett ingen KJ. Ingen perfekt.

En del svart- och rödgul trumpet. Trattisar.

Mandelriska, inte en enda.

Det vi nu söker är Mandelriska och KJ. Och Sandsopp.
Tikka
På söndag 2 sep är det svampens dag.
Här kan man se om det finns någon aktivitet i sin närhet smile.gif

http://www.svampar.se/sv/svampens-dag

http://www.svampar.se/smf/svampens_dag_2012.pdf

mamamaggan
Kan inte ta mig ut själv i år men min man var och plockade på ett område som är c:a 250 kvm , ligger 50 meter från bilen på båda sidor om en skogsväg , och plockade 12 liter kantareller häromdagen.

Han klarade inte av att gå på större område så c:a 75 % återstår att genomsöka. Hoppas han ta sig ut någon/några fler gånger .

Det förvånar mig storligen att inte de bofasta , 4 familjer , som bor mellan 50 och 200 meter därifrån inte tar hand om svampen.

Vi har fler ställen runt omkring deras fastigheter men ingen plockar kantarellerna som snällt står kvar tills vi plockar dem.
Gossen Ruda
Gick en liten tur idag på en dryg timme. 1,5 kg. Mest kantisar, några Kalle, en björksopp, trattar, taggisar och lite gula trumpeter.
smuleborg
Massor av kantarell, har aldrig sett så stor mängd i "vår" skog, på sina håll mattor. Delar av beståndet håller på att dränkas. Vi gick förbi, plockade inte. Vi har nog med förväld i frys, och har ätit mer en nog färsk för denna säsong.

En hel del Svart trumpetsvamp. Vi plockade lite grann, det är ju så roligt, fast vi redan har mängder torkade från tidigare år.

Massor av rödgul-trumpetsvamp, osannolika mängder, tala om stora täta mattor. Det har varit rätt torrt eller mycket torrt här om sensommar/höst de senaste åren, men nu - herregud. Vi plockade lite grann.

Trattisar, inte så värst mycket. Vi plockade inte, har redan torkad från tidigare år som räcker i femtioelva år.

Tre i närmaste perfekta KJ plockades.

Blodriska börjar komma till.
Huggorm
Jag har gått och spanat på ett speciellt ställe där det brukar växa helt tjockt med trattkantareller, men i år finns där bara några enstaka små torra stackare sad.gif
Tikka
Idag hittade jag 16 fina karl johan smile.gif Det är väl dom jag suktat efter nu det sista. Så nu är svamptorken proppfylld. Plockade även lite kantareller trattkantareller o taggsvamp...en liten blodriska hittade jag som var ok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon