|
Full version: Rostråd 2012
Du bor i zon 1 så du bör klara den utmärkt. Tysk ros från 1966, zon 3 ros. Läs om den i Allt om Trädgårds/Roslista !
Ninashka
04-08-2012, 12:45
[attachment=71769:2012_07_...8_medium.jpg] Ghita Renaissance, stamros.
Monarda
04-08-2012, 13:48
Clair Renaissance, skickade efter från Odla i våras och blommar nu. Ljuvlig!
[attachment=71770:DSC_0125.jpg]
[attachment=71771:DSC_0127.jpg]
Vackra Renaissance rosor ! Har ni märkt vad högt allt blivit i sommar av allt regn ?  Golden Eye har väl aldrig dragit upp till ca 1.70  Crocus rose Austinrosen har närmat sig 2 m nu  Ispahan Damascena ros är alltid en stor buske men i år över 2 m så jag kunde bara få en bild av en gren som böjde sig ner efter regnet.  Irma Balsgårdsros har jag klippt tillbaka och nu kommer den om lite igen.
Monarda
06-08-2012, 08:53
Regnet har varit både på gott och ont. Växt så det knakat har det gjort men samtidigt har en del regnat sönder. Det gjorde dock inte honungsrosorna som var lika fina hela tiden. Den här som sitter på spaljen vid husknuten har nu fått grepp om äppelträdet som står strax bredvid. Få se hur det slutar! [attachment=71813:DSC_0072.jpg]
Monarda
07-08-2012, 22:09
Julia Renaissance
[attachment=71837:DSC_0161.jpg]
Krolliljan
08-08-2012, 08:25
Viken vacker bild Jag köpte en klätterros Penny Lane i förgår. Bild kommer när den blommar.
CITAT (Kajsa @ 22-07-2012, 17:49)  Blir min Honungsros så stor renate blir det nog problem, trångt. När du klipper den på sommaren gissar jag, får du då blommor året efter, måste väl blomma på gamla grenar. Klipper du in 1/3 eller ? Här några bilder från gårdagen  Celestial, Albaros, alltid söt, stor buskros.  Little Gem, mossros, en av mina 10 favoritrosor så ni får två bilder av den, buskros 1.20 hög  Little Gem, blir mer lila efter några dagar, stark doft, remonterar, Engelsk ros från 1880.  Morden Centennial, frisk och bra buskros från Kanada, zon 5 - 6, ca 1.5 m Kajsa,jag tar bort de äldsta grenarna de som har blommat korta jag in,en del nya tar jag bort med.Hybridan har en otroligt växtkraft.Varje år när den blommat över önskar jag den dit pepparn växer.Vill helst såger ner både rosen och päronträdet,men jag tar mitt förnunft till fånga.Det värsta är att jag inte når de grenar som är döda,men det ordnar sig nog.När jag skriver detta har rosen blommat över och skräper förfärligt.
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-07-2012, 14:43)  20120727_111627 c small.jpg 'Cuisse de Nymphe émue' planterad i fjol-alba ros fin doft,ej regnkänsliga knoppar. Jag läste lite på och fick mina aningar bekräftat,'Cuisse de Nymphe émue' är samma ros som Maidens Blush.Visst är den vacker.
kerstin z5-6
09-08-2012, 10:07
Mja ..Cuisse de Nymf är samma ros men heter den Cuisse de nymf emue är det en klon som har en klarare rosa färg än C.N. och M B Så det är en ros för sig själv.Det är ursprungligen två skilda rosor, Cuisse de Nymphe är den samma som Maiden's Blush och bytte namn i England eftersom de inte ville ha "rodnande änglalår i rabatterna  :)medan Cuisse de Nymphe emué också kallas Belle Thérèse och är snäppet mörkare rosa än Maiden's Blush. Dessutom är denna inte alls så regnkänslig i knoppstadiet som Maidens Blush är.
Ezereht
11-08-2012, 16:43
Det låter ju bra. Min Chloris har till största delen regnat bort. Är lite paus nu, inte mycket som blommar.
Läser tråden med stort intresse. Får många tips och fina foton, så jag vet var jag ska börja leta efter. NU ska jag bli den, med dom finaste och mest väldoftande remonter i Partille. (Nåja, Jag drömmer lite kanske, men hoppet är det sista som sviker)
Monarda
12-08-2012, 17:08
Westerland fryser ner varje vinter men kommer alltid igen. Min starkast doftande och vackraste ros. [attachment=71921:DSC_0226.jpg]
Krolliljan
13-08-2012, 06:44
Nu blommar Penny Lane. [attachment=71926:IMG_0001_1040.JPG]
Köpte en daggros och en Rosa Mundi igår. Det tar ett tag innan de växer till sig. Funderar på placering. Något tips??
Rosorna tar väl lite paus nu men dagliljor, astilbe och klematis fyller igen lite tomrum, men lite rosor finns  F.J Grootendorst, en tuff rugosa som ska klara zon 7  Charles Austin, haft rosen många år  Henry Hudson nypon, det går mot höst  Salet mossros, en bra liten buskros som remonterar
Monarda
18-08-2012, 17:06
Westerland igen, i full blom. Gillar dom vågiga kronbladen.
[attachment=72052:DSC_0263.jpg]
Saknar mina Westerland, jag tror jag köpt 4 st och alla har frusit bort, den var jättefin.  Lions Rose, Kordes ros, zon 3 skriver LÅG men det stämmer inte, mina har klarat många kalla vintrar och dom växer blåsigt.
svennis
19-08-2012, 17:46
The Pilgrim blommar. Vilken gul färg.. jazz 007.JPG
Ja visst är The Pilgrim underbar svennis, och doften, har den som stamros. Några dagsbilder  Jazz, en Poulsenros, ett mysterium att den lever efter många år, blir 1.5 - 2 m men växer mycket skyddat.  Swany, en äldre ros fransk ros från 1978, zon 4 ros så den hänger med, blir yvig och slänger runt.  Mistress Quickly, Austinros med ett rufsigt utseende, ganska små blommor
Och två från dagen  Astrid Lindgren, kan bli 1.5 m här, zon 4 ros  Leonardo da Vinci och rudbeckia Razzmataz
FruTrädgårdstomte
23-08-2012, 09:16
Åh vilken härlig tråd! :-) Rena rosfrossan! Här kommer några bilder från sommaren i min trädgård, zon 3: 'Clair Renaissance' med Salvia nemorosa 'Caradonna'  Okänd skönhet, planterad av tidigare ägare. Vet nån vad den heter?  Oemotståndliga 'Constance Spry' [attachment=72157:Constance_Spry.jpg] Ljuvliga 'Marie Antoinette', som tyvärr nickar lite. [attachment=72159:Mar_Ant.jpg] 'Peace' [attachment=72160:P_eace.jpg] Underbara rugosan 'Ritausmaa'  Alltid lika vackra 'Queen Elisabeth' [attachment=72161:Q_Elizabeth.jpg] Och min favorit; 'Schneewaltzer', så obeskrivligt vacker.
Några av mina rosor  [attachment=72189:christop..._marlowe.jpg] Christopher Marlowe [attachment=72190:fiesta.jpg] Fiesta [attachment=72191:queen_of_sweden.jpg] Queen of Sweden
Vad härliga rosbilder ni lagt in, MONzA vad läcker Fiesta var !  Stamros The Pilgrim  Wild sea, ovanlig rugosa som fått sina första nypon, stora
hattstugan
02-09-2012, 22:57
Den enda rosen jag har någon bild på! Är Lichtköningen Lucia! Den är på väg att blomma om nu i september! Den doftar så underbart på morgonen och lyser fint mot väggen! Den fryser ner men kommer troget tillbaka! Har haft den i 7 år!
svennis
04-09-2012, 14:18
Hej! Hemma jätteförkyld. Hattstugan! Lucia är så fin. Ute o letade svamp igår men det fanns ingen. Såg en Räv, en Gröngöling, Svanar, Näckrosor.. Blev sugen o ta med Starkodder här, lättodlad ros har inte fått extra näring. svenskros finns. http://www.svenskros.se/forum/viewforum.php?f=1 Starkoddersgatan.JPG
Ja suck svennis vad fin din Starkodder är, men jag är sååå glad för min lilla som blommade första ggn i sommar.  Day Breaker, Floribunda ros, ett mysterium att den lever här efter ca fem år ? Klen rabattros.  Eglantyne, Austinros som blir 1.5 m mot hösten  Munstead Wood, Austinros med mörkt röd färg, ganska låg.
Krolliljan
05-09-2012, 20:23
Underbara rosbilder. Måste passa på och tacka alla som sätter in era rosbillder i denna och tidigare trådar. Jag tittar på alla bilderna och har blivit "rosbiten". Nu måste jag bara fundra ut hur jag ska få plats med fler rosor.
Tack för det Krolliljan, kan vi inspirera med våra rosbilder är det roligt Här två söndagsbilder, det har blivit höst och lite kyliga nätter  Quadra, klätterros från Kanada, den har behövt en del år för att likna en klätterros, å andra sidan fryser den aldrig det minsta.  Linnaeus, modern buskros från 2007, frisk och sprakande blir 1 - 1.20 zon 4 ros.
Det här får bli mina sista rosbilder i denna sommartråd, här några dagsbilder.  Balder Balsgårdsros, som haft det lite kämpigt med rost denna blöta sommar  John Davis klätterros från Kanada, underbar och fryser aldrig, några sista blommor idag  Selma Lagerlöf har haft blomfnatt en månad nu, sååå underbar ros.  Wild Edric, Austin rugosa, buskros, doftbomb, slutar med min älsklingsros
Krolliljan
13-10-2012, 07:49
Mina sista rosor för iår. Kronprinsessan Mary som frös ner helt förra vintern och som jag först krukade och sedan satte i ett land blommar först nu.
[attachment=72852:IMG_0001_1083.JPG]
Goldstern blommar och har många knoppar kvar.
[attachment=72853:IMG_0001_1082.JPG]
svennis
17-10-2012, 14:44
Balder Balsgårdsros blev jag glad att  Balder Balsgårdsros, som haft det lite kämpigt med rost denna blöta sommar  John Davis klätterros från Kanada, underbar och fryser aldrig, några sista blommor idag Selma Lagerlöf har jag nog fel, bra att kolla.  Selma Lagerlöf har haft blomfnatt en månad nu, sååå underbar ros.
Ezereht
04-11-2012, 15:08
Tjusiga. Blev en sorglig höst för mig, flyttade ifrån många av mina älsklingsrosor. Några har jag tagit med mig men jag måste planera hur jag ska plantera, så dom står i krukor än. Har varit ganska trött efter flytten.
Vad sorgligt, du får köpa nya till våren om det kan vara en tröst
Ezereht
05-11-2012, 08:02
Tack Kajsa, jo jag tror det får bli så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|