Full version: Vindruva
kerstinh
Jag planterade en vindruva (Himrod tror jag) förra året. Den är planterad ute men har letts in i uterummet genom ett hål i väggen. Förra året växte den kanske en meter upp på väggen inne i uterummet. I år kommer det inte ett enda grönt blad eller nytt skott på rankan inne i uterummet, men det kommer några enstaka nya blad nere vid roten. Den har hittills inte bildat någonting som jag skulle kunna leda in i uterummet, vilket jag hoppas den kommer att göra. Nu undrar jag hur jag ska göra. Jag antar att jag ska klippa ner det döda inne i uterummet, men finns det något jag kan göra för att öka mina chanser att resten kommer att växa någorlunda i år? Platsen är ganska torr, så jag vattnar mycket. Räcker det eller vill vindruva ha mycket näring också? Jag vågar inte riktigt dra på med näring när den knappt har några gröna delar än...

Någon där ute som kan lite mer om vindruvor än jag och som har lust att ge mig lite tipps?
RibesRubusVitis
Om det inte kommer några blad inne i uterummet, behöver du heller inte klippa ner den där än; vänta till jul eller så. Du vet ju inte hur långt ner det finns liv i den kvarvarande metern, och om inget växer drar den heller inte sav från nytillskottet vid roten. (Om du klipper i något förvedat som ännu lever, kan saven läcka ut den vägen.)
Det är bra att vattna mycket, däremot behöver vindruvor knappast någon näring alls. Man brukar ju säga att man inte ska ge upp förrän vid midsommar även om vinrankan ser död ut, och bladen vid roten bevisar att den åtminstone lever där.
En del av mina vinrankor på kolonin har ännu bara helt nyutslagna blad på förra årets ved, men kommer att växa till de närmaste månaderna. Du har också goda chanser att få tillväxt, om inte på den gamla veden så på knopparna vid roten.
I vintras borde du egentligen ha klippt ner större delen av metern inomhus, om den inte var tjock som en blyertspenna, minst. Det gäller även det nya som kommer vid roten; då ökar utsikterna att stammen växer sig så stark att den orkar bära upp sidogrenar och druvklasar.
kerstinh
Tack för ditt svar! Jag hade nog väntat med att klippa ner det som finns inne ända ner till det som lever till i höst, fast jag tror inte det kommer något mer. Jag har väntat ett bra tag tycker jag. Men det låter ju lovande att du menar att den kan växa sig bra nerifrån. Jag vet att jag borde ha klippa det som finns inne i vintras, men just då var det lite för mycket annat, så det blev tyvärr aldrig av och när det hade gått, vågade jag inte längre pga blödningen.
Då ska jag inte gödsla iallafall utan bara fortsätta att vattna ordentligt och vänta och hoppas. :-)
Bassam
Hej
När vi beskära växt och ger dem naturligt gödsel, så vaknar lägre knoppar och ger starka grenar.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon