Sidor: 1, 2
gunsta
Kram tillbaka Silos smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (silos @ 04-09-2012, 09:53) *
Men det är ju det som man mår bäst av att göra saker för andra för DERAS skull!
Men sedan är det väldigt intressant om vi människor verkligen vet varför vi hjälper vår nästa;våra motivationer!
Gör vi goda gärningar endast för att själva må bättre,för att bli sedda och uppskattade,eller för att slippa säga ett tydligt nej?

Floskler och påklistrad vänlighet är inget vidare,men vi behöver tänka på att det finns levande människor med sina livsberättelser bakom floskler och påklistrad vänlighet!Tänk på att detta sätt kanske rädda dem under sina dagar på vårna planet?
Hmh...undrar om du verkligen uppskattar när man är rak mot dig?
Och du,"falska"människor har också sina livshistorier inom sig!
HUR gör du när du inte acceptera människor som de är?
I dagens värld och även förritiden går det inte att vara älskad och omtyckt av alla och eftersträvar man efter det blir man ju bara olycklig!
Men du vet väl att varenda okänd människa är en vän som vi bara ännu inte känner!
Och visst kan vi välja vilka vi vill umgås med och jag har valt:mina barn,barnbarn och framförallt mina kära goa trogna hundar!

Jag kanske inte är så beräknande som du är för jag gör inte saker för andra med en baktanke att få något tillbaka. Det finns en massa saker man gör för andra utan att ens tänka på det, det ligger i uppfostran att vara artig t.ex. hålla upp en dörr för någon, ge sin sittplats på bussen till någon som behöver den bättre osv. osv.

Mår man själv bra av det man gör för andra så är det en bonus men det är inget självändamål eller något jag förväntar mig. Iallafall är det inget jag funderar över.

Sen tycker jag nog inte att alla människor är lika viktiga för mig så den energi jag har att lägga på andra den lägger jag nummera på nära och kära förutom vanligt hyfs som går på rutin.
silos
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2012, 11:19) *
Jag kanske inte är så beräknande som du är för jag gör inte saker för andra med en baktanke att få något tillbaka. Det finns en massa saker man gör för andra utan att ens tänka på det, det ligger i uppfostran att vara artig t.ex. hålla upp en dörr för någon, ge sin sittplats på bussen till någon som behöver den bättre osv. osv.

Mår man själv bra av det man gör för andra så är det en bonus men det är inget självändamål eller något jag förväntar mig. Iallafall är det inget jag funderar över.

Sen tycker jag nog inte att alla människor är lika viktiga för mig så den energi jag har att lägga på andra den lägger jag nummera på nära och kära förutom vanligt hyfs som går på rutin.

Nu blev jag uppriktigt ledsen över dina ord!Du känner mig inte,lika lite som jag känner dig!

För mig är ingenting rutin,utan ett evigt kämpande.
turtles
Jag försöker alltid se efter hur den andra personen kan känna sig i vissa situationer, så därför försöker jag se till att aldrig överreagera när det händer saker.
*Stintan*
CITAT (silos @ 04-09-2012, 15:37) *
Nu blev jag uppriktigt ledsen över dina ord!Du känner mig inte,lika lite som jag känner dig!

För mig är ingenting rutin,utan ett evigt kämpande.

Det tycker jag inte att du behöver bli. Jag funderar och spekulerar bara över vad du skriver om just detta ämne och det var inte illa menat. Nej jag har aldrig påstått att jag känner dig.
Hjortronsylt
Jag tror alla människor uppskattar ärlighet i kombination med empati som egenskaper hos andra människor.
Har man dessa egenskaper naturligt är det bara till att gratulera. smile.gif
Empati är nog ett av det svåraste man kan känna själv och bli bemött av hos andra.
silos

066.JPG

Idag har jag lust att leka och det får jag eftersom mitt yngsta barnbarn snart kommer hit med sin mamma!
wub.gif

5_5_2009 030.jpg

silos
Jag har tänkt en hel del på detta med att bli en bättre människa och har kommit på att visst är jag en mycket bättre människa än jag var under -80-90talet!
Jag fick hjälp från en mängd av böcker och även från olika kurser i inre utveckling.
Egentligen är jag emot böckernas kunskap om inre utveckling,men med facit i handen så har jag blivit hjälpt när jag läst dessa böcker....numera har jag svårt att läsa sådana böcker!

Jag försöker läsa om sufismen eftersom där finns mycket fint att ta till mig.

För mig har tyvärr välbefinnandet inte varit en klarhet,utan jag har fått kämpa hårt för att komma hit som jag är idag!
Men det bästa ÄR faktiskt att när jag slutade kämpa och lärde mig att acceptera livet som det är för stunden så började friden komma till mitt hjärta och den friden försvinner inte lika lätt som förritiden!

Som sagt:livet blir som jag själv gör den till!
smiley_small_hug.gif
Ugglemormor
Silos,

Du skrev att livet blir vad man gör den till........ i det stora hela har jag irl liknande åsikt, men jag slutar inte att undra på vad har jag gjort att behöva ha fått dessa skador och inte få ha bra dagar?
Det står väl någonstans i bibeln att föräldrars synder fortsätter till nästa led --- till deras barn, men för mig har alltid ett litet barn varit ren och utan skuld ............ så jag får inte ihop det alls,,,,, vad gjorde jag dem att få utstå all den grymhet de kom med?????? confused.gif
Anma
Ugglemormor, jag tror att du skulle må bättre om du slutade med självömkan och att tycka synd om dig själv.
Om du accepterar det som hänt dig istället för att undra vad du gjort för ont för att förtjäna det så kommer du också att försonas med ditt öde och utifrån det må bättre.
Skulden till det som hände dig som barn är inte ditt. Men det är din skyldighet att se till att du mår bra trots det som hänt. Det ansvaret är ditt. Ingen annan kan göra det åt dig. Det finns hjälp att få för att hitta nycklar till acceptans och frid, men jobbet att använda dessa nycklar ligger enbart på dig.
Det är inte lätt, men jag lovar dig, det går.
Till och med du kan bli lycklig.
Ugglemormor
Anma,

Trots allt har jag haft mer av de goda dagar sen jag "rymde" (fick hjälp av min skolsköterska) hemmifrån och kreativ till tusen har jag varit.
Jag kännde precis som du känner nu ---- alla de lyckokänslorna efter förra höstens operation och det lovades enbart bättre tider till mig...... jag trodde att äntligen är det över och jag får leva och utan smärta.

Under sommaren har jag skrivit nästan färdigt mitt manus, det handlar enbart om orsak o verkan o hur fixa till ett bra liv...... jag svartmålar ingen i den, känns inte länge samma behov, förrutom att jag kan inte än förlåta min mor. Hon visste vad som pågick, men hjälpte mig inte. Min far har jag förlåtit, han hade också en underbar konstnärssida som endast jag fick ta del i. De är mina "guldpärlor" som arv efter honom.
Har träffat fler som haft liknande öde, men acceptera det kan jag inte än........

Nu kom allt på en och samma vecka, hundens död, nära anhörigs död och svaret om ryggen att det måste opereras ........ svårt att hitta ljust i det just nu. Sorgen kommer att klinga av med tiden, men kommer jag kunna gå igen, som jag kunde efter förra operationen? Jag VILL INTE bli en belastning till mina kära, de har haft nog av de åren jag gick med smärtor...... Du vet ju att det är inte muntert......... crying.gif
Jag är mer ARG än hinner tycka synd om mig......
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ugglemormor om dom bara skall frilägga en nerv så går du dagen efter igen och 3 dagar efter operationen får du gå hem igen.
Ugglemormor
Elisabeth,

Det är fler nerver som är i kläm under den stelopererade delen, vilken/vilka gör mig "illa", vet jag först när de har tagit bättre titt på dem.
Ja, jag tror inte heller att detta ska bli så omfattande ingrepp, men behöver en mikrokir. vilket vi inte har här.

Det som jag inte begriper är att hur fort växer det igen sedan? Jag hade inga broskbildning. i höstas, och nu är hela den nere delen igenväxt!!!!
Har du några erfarenheter om detta, att frilägga nerven från påläggningar? Man kommer väl inte ifrån dem i fortsättningen, eller? ..... confused.gif ,
CITAT (Ugglemormor @ 06-09-2012, 11:57) *
Elisabeth,

Det är fler nerver som är i kläm under den stelopererade delen, vilken/vilka gör mig "illa", vet jag först när de har tagit bättre titt på dem.
Ja, jag tror inte heller att detta ska bli så omfattande ingrepp, men behöver en mikrokir. vilket vi inte har här.

Det som jag inte begriper är att hur fort växer det igen sedan? Jag hade inga broskbildning. i höstas, och nu är hela den nere delen igenväxt!!!!
Har du några erfarenheter om detta, att frilägga nerven från påläggningar? Man kommer väl inte ifrån dem i fortsättningen, eller? ..... confused.gif ,

Har du varit på magnetröntgen?

Jag har gjort det 2 gånger. En gång var det planerat och nästa gång i samband med steloperationen (som nog hade behövd att göra direkt men som läkaren sa, man börjar med det enklare) Bägge gången i Strängnäs.

Vet flera som har gjort det en gång och sedan var det bra.

Elisabeth
Ugglemormor
Elisabeth,

Jag kan inte göra MR- rtg pga "skrotet" i ryggen, men har fått dessa besked gm datortomografi som gjordes nyligen, som de även gjorde då utöver det hela.
Det kommer säkerligen bli ny datortomografi när jag åker in och efter det får de bestämma/se vad som är värst.
Jag har gått i vtg. gymn och hört om att flera har fått operera sig flera gånger, men det som skrämmer mig där, är när de diskuterar vilka sorters morfin går du på? Flera har upp till 3 sorter av det och inte är smärtfria.
Jag har klarat mig med vanl. Treo, Alvedon får jag inte ta, den slår direkt på mina levervärden, och anti-inflamatoriska skulle man inte ta, stod det i pappren jag fick med mig under det första året efter op.

Det känns lite hoppfullt att detta kanske kan åtgärdas i någorlunda ordnade former, men efter helgen kommer jag att åka in till akuten om inget annat svar ges i morgon. Jag opererades akut i dålig kondission förra gången, så de kanske inte hann göra mer som då inte var så akut........

En god vän skulle opereras i Strängnäs, men han fick så dålig prognos så han bestämde sig att låta det göras lokalt, vilket han sedan har ångrat så.... är mer handikappad än innan .....
Ugglemormor jag är inte heller smärtfri, har aldrig varit det så länge jag minns.....

Är ryggen tillräckligt trasig så blir det aldrig så bra att man lever utan värk. Men jag har ju lite andra krämpor också och ont i ryggen hör till mitt liv. Det är bara så.

Antiinflamatoriska medel fick jag inte äta dom första 4 månader efter OP men sen var det OK

Elisabeth

Ugglemormor
Tack Elisabeth, ..... smiley_small_hug.gif

Du ser detta mer realistisk än jag gör pga att du har lidit så länge och har även annat med dig än en trasig rygg. Det känns gott att fått dina synpunkter att tänka på....... smiley_small_hug.gif

Troligen kommer inte heller jag att bli helt bra någon gång mera, men så länge resten av skadorna, ovanför midjan håller sig lugna, så ska jag nog vara nöjd.
Det är visst olika bud om den anti-inflam. medicinen. Min operativa läkare fr. Linköping sade ett år och det blir till slutet på denna månaden.
Att jag tänker åka in akut, är att få veta vad/när/hur jag kommer att bli behandlad och min önskemål är att få samma läkare som sist, även om jag måste resa till Linköping, så än så länge fixar jag det.
Samtidigt, tills vidare, får de fixa smärtlindring och bara få veta, minskar stressen av det hela. Det har ju sjunkit in att jag kommer inte på benen utan hjälp och vill bli, om möjligt, förberedd för det som ska komma... tummenupp.gif
gnon49
Måste det pratas, eller rättare sagt ältas, sjukdomar i var o varann tråd numera. Den här tråden handlar ju om att bli en bättre människa, inte sämre människa.
Det jag menar är att det smyger sig in i trådar av varjehanda slag, inte att det inte skall diskuteras.
Hjortronsylt
CITAT (gnon49 @ 06-09-2012, 23:01) *
Måste det pratas, eller rättare sagt ältas, sjukdomar i var o varann tråd numera. Den här tråden handlar ju om att bli en bättre människa, inte sämre människa.
Det jag menar är att det smyger sig in i trådar av varjehanda slag, inte att det inte skall diskuteras.

Bl.a. därför det skulle vara på sin plats med underkategorier....
silos
CITAT (gnon49 @ 06-09-2012, 23:01) *

Människorna kan faktiskt bli bättre människor genom sina sjukdomar! smiley_small_hug.gif
Ugglemormor
Javisst, man blir en bättre människa genom att kunna få den hjälpen att slippa sitt helvete.......
Först då orkar man visa/hälpa till andra människor ....... är det så svårt att fatta?????? tummenupp.gif

Den infon jag fick av Elisabeth har gett mig mer än ni tror, vet bättre hur jag bär mig åt att nå "bättre människa" -stadiet när det finns en vänlig själ som förstår............ smiley_small_hug.gif

Man blir inte bättre människa gm att få hugg och slag ------- thumbdown.gif
gnon49
CITAT (silos @ 07-09-2012, 08:16) *
Människorna kan faktiskt bli bättre människor genom sina sjukdomar! smiley_small_hug.gif

Visst är det så Silos. Men då gäller ju att gå vidare, som du gjort, och inte älta allt intill tidens ände. Dina inlägg andas positivitet. Bara så du vet. yes.gif
Ugglemormor
gnon49,

Så det finns någon hake någonstans att man inte kan berätta om det akuta man råkat ut för???? confused.gif
Är du känslig för oss som har något här och där och söker hjälp hos sina forumsmedlemmar, så då kan man ju låta bli att lägga sig i det över huvud taget........ tummenupp.gif sånt du kommer meed ger inget gott för den som har det jobbigt för tillfället.
Svårare än så äe det inte, om du nu inte har förstått det innan .........och sådant här gör inte dig till en bättre människa ........ whistling.gif

Tacka vet jag Silos som har sina svåra dagar, men dock de goda delar med sig här till oss.......hon är den ärligaste jag känner till här ....... kompiskram.gif
*Stintan*
Den som har behov av att prata om sin sjukdom borde starta en tråd om det så att man inte behöver läsa om det i så många trådar. Som det är nu kan man inte ens välja bort det för att det skrivs om det i alla möjliga trådar som man tror handlar om annat. Jag vill ha möjlighet att välja bort sjukdomssnacket därför att det får mig att må dåligt att ständigt bli påmind mitt eget onda och mina egna krämpor.
Jag tror inte jag är ensam om att tycka det är jobbigt med för mycket sjukdomssnack.
Ugglemormor
Näe, då kommer jag inte ens berätta om hur det har gått eller ge vinkar till andra när ni som endast vill läsa och hacka på den som ligger,....... så mig kvittar det...........
Så sjuk är du väl inte att du inte ens ha empati till dem som har det jobbigt........ eller däri ligger din sjukdom?

Jag är inte den enda som har det svårt just nu, men jag tänker inte tåla att bli hånad av det som händer mig.
Dock skriver jag ju helt annat i många trådar, men enögda kanske inte ser det......

Nu blev jag faktiskt ledsen.......... detta är ju snart borta, hjälpen är redan på väg för mitt onda.......
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 07-09-2012, 18:27) *
Näe, då kommer jag inte ens berätta om hur det har gått eller ge vinkar till andra när ni som endast vill läsa och hacka på den som ligger,....... så mig kvittar det...........
Så sjuk är du väl inte att du inte ens ha empati till dem som har det jobbigt........ eller däri ligger din sjukdom?

Jag är inte den enda som har det svårt just nu, men jag tänker inte tåla att bli hånad av det som händer mig.
Dock skriver jag ju helt annat i många trådar, men enögda kanske inte ser det......

Nu blev jag faktiskt ledsen.......... detta är ju snart borta, hjälpen är redan på väg för mitt onda.......

Inte för att på något vis förringa dina sjukdomar eller plågor, men håller faktiskt med Stintan" där.
Jag är på forumet och internet, för att få andrum lite.
Jag vill inte i alla trådar, bli "påmind" om mina sjukdomar.
Inte att jag förringar andras plågor eller saknar empati eller inlevelseförmåga.

Men det finns dagar som är sämre för oss också och då blir man trött... dunno.gif Sedan, VEM kan säga, vem som har det värst?
DU kanske inte är ensam om, att "redan ligga ner" blush.gif
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 07-09-2012, 18:27) *

Varför tror du att allt jag säger är illa menat. Jag hånar inte dig, hackar inte och saknar inte empatiförmåga. Försök förstå att det handlar inte om det. Pejori förklarade bra vad även jag menar och jag citerar det hon skrev:

"Inte för att på något vis förringa dina sjukdomar eller plågor, men håller faktiskt med Stintan där.
Jag är på forumet och internet, för att få andrum lite.
Jag vill inte i alla trådar, bli "påmind" om mina sjukdomar.
Inte att jag förringar andras plågor eller saknar empati eller inlevelseförmåga.

Men det finns dagar som är sämre för oss också och då blir man trött... dunno.gif Sedan, VEM kan säga, vem som har det värst?
DU kanske inte är ensam om, att "redan ligga ner""
Hjortronsylt
Man borde ha en underkategori som heter "Kropp och själ", där man går in på eget bevåg då det ska vara fritt fram att diskutera precis allt som har med just kropp och själ att göra.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ju bli en bättre människa vare sig man har krämpor eller inte, man behöver inte göra så mycket för att göra en god gest till en annan. Det kan vara något så enkelt som ett snällt ord till en annan människa och det klarar man ofta av även ifall man har dålig hälsa, för många människor kan ett snällt ord betyda väldigt mycket.

Själv tyckte jag ju det var hemskt jag blev arbetslös nyligen men kom fram till att det finns så många människor som har det värre så jag utnyttjar en del av den tid jag har nu genom att hjälpa de som har det värre genom att ta ett oavlönat volontärsjobb hos kyrkan (var ok enligt AF).
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 21:21) *
Man borde ha en underkategori som heter "Kropp och själ", där man går in på eget bevåg då det ska vara fritt fram att diskutera precis allt som har med just kropp och själ att göra.

Behövs inte alls och det får gärna finnas fler trådar om hälsa/sjukdomar men då ska det framgå av rubriken på tråden och inte som nu att man börjar diskutera någons sjukdomar i en massa trådar som handlar om helt andra saker. OT eller kapning kallas sånt och det är inte OK i andras seriösa trådar.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 22:08) *
Behövs inte alls och det får gärna finnas fler trådar om hälsa/sjukdomar men då ska det framgå av rubriken på tråden och inte som nu att man börjar diskutera någons sjukdomar i en massa trådar som handlar om helt andra saker. OT eller kapning kallas sånt och det är inte OK i andras seriösa trådar.

Sant. Skapa då en tråd om häls och sjukdom, underavdelning för det behövs inte...
gunsta
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-09-2012, 21:30) *
Man kan ju bli en bättre människa vare sig man har krämpor eller inte, man behöver inte göra så mycket för att göra en god gest till en annan. Det kan vara något så enkelt som ett snällt ord till en annan människa och det klarar man ofta av även ifall man har dålig hälsa, för många människor kan ett snällt ord betyda väldigt mycket.

Själv tyckte jag ju det var hemskt jag blev arbetslös nyligen men kom fram till att det finns så många människor som har det värre så jag utnyttjar en del av den tid jag har nu genom att hjälpa de som har det värre genom att ta ett oavlönat volontärsjobb hos kyrkan (var ok enligt AF).

Sympatiskt inlägg som jag gillar smile.gif
*Stintan*
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-09-2012, 21:30) *

tummenupp.gif bravo.gif

Jag blir bara lite fundersam på hur man är i vanliga fall om man måste bestämma sig på morgonen för vad man ska göra under dagen för att bli en bättre människa. T.ex. idag ska jag le åt människor jag möter, idag ska jag säga nåt vänligt till NN eller göra "en god gärning" osv.
pejori
Ser till hur min morgon är.
Bestämmer mig på kvällen "i morgon är en ny dag" och vaknar på hyfsat gott humör. (yea right)
Nu ska jag vara snäll. (säkert)
Kaffet på och datorn startad. Jippie Internet fungerar...(skiter i kroppens protester)
Läser lite och inser att det jag bestämde igår, inte fungerar idag...
Min goda gärning skjuts upp till i morgon..(Om jag är på bättre humör då)
whistling.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 22:25) *
Ser till hur min morgon är.
Bestämmer mig på kvällen "i morgon är en ny dag" och vaknar på hyfsat gott humör. (yea right)
Nu ska jag vara snäll. (säkert)
Kaffet på och datorn startad. Jippie Internet fungerar...(skiter i kroppens protester)
Läser lite och inser att det jag bestämde igår, inte fungerar idag...
Min goda gärning skjuts upp till i morgon..(Om jag är på bättre humör då)
whistling.gif

giggle.gif

Och ändå är jag säker på att du gör flera stycken människor glada under dagen genom att bara vara den du är. flirting.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 23:05) *
giggle.gif

Och ändå är jag säker på att du gör flera stycken människor glada under dagen genom att bara vara den du är. flirting.gif

Tack snälla för det. blush.gif
Hjortronsylt
Love is in the air whist.gif

pejori
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 23:46) *
Love is in the air whist.gif

Vad gullig du är... naughty.gif naughty.gif naughty.gif giggle.gif blush.gif
Hjortronsylt
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 23:53) *
Vad gullig du är... naughty.gif naughty.gif naughty.gif giggle.gif blush.gif

Jag vet

Mer hjärtan på forumet! yahoo.gif
silos
[attachment=72337:hearts.png]
Ja....massor av hjärte energi!
smiley_small_hug.gif wub.gif rose.gif wub.gif smiley_small_hug.gif
Ugglemormor
Massor av glada en ergier till alla ........ ska bli en bra människa och glädja andra som kommer förbi....... kompiskram.gif

Jag är en bra människa som kan anpassa sig även till det som inte behövs, kanske ......... kompiskram.gif
Jag ska glädja andra och tömma ur mina växter som inte behövs längre, kasta det mesta ur min garderob till soporna ...... det som inte behövs, och det är det mesta .......... flirting.gif

Jag är ju glad när jag blivit "friskförklarad" ----- blivit bättre människa...... tummenupp.gif .
Hjortronsylt

Inte mina skapelser, men bilden fick mig att må bra. happy.gif
Ugglemormor
Bilden ger harmoni, desto mer man tittar på den så känner man att man är skyddad samt arr genom öppningen ser man mer och mer sköna delar av trädgården/vyn.......

Jag har nu tittat på den upprepade gånger och ville bara säga att ------ rose.gif bra gjort i vårt jäktiga värld....
silos

livet.jpg

Hjortronsylt
CITAT (silos @ 10-09-2012, 08:59) *

livet.jpg

tummenupp.gif
Anma
CITAT (Ugglemormor @ 08-09-2012, 10:25) *
Massor av glada en ergier till alla ........ ska bli en bra människa och glädja andra som kommer förbi....... kompiskram.gif

Jag är en bra människa som kan anpassa sig även till det som inte behövs, kanske ......... kompiskram.gif
Jag ska glädja andra och tömma ur mina växter som inte behövs längre, kasta det mesta ur min garderob till soporna ...... det som inte behövs, och det är det mesta .......... flirting.gif

Jag är ju glad när jag blivit "friskförklarad" ----- blivit bättre människa...... tummenupp.gif .

En god gärning gör du om du istället för att kasta innehållet i din garderob lämnar det till någon hjälporganisation. smile.gif
Ugglemormor
Brukar skicka med min väninans granne till hans hemland, afrika, men hörde mig för med väninnan och nu fanns det ingen planerad resa dit.
Dår vet jag att de kommer till hjälp i hans hembyar.

Som det var nu, så bränns de, jag vill inte möta andra som går i mina gamla kläder........
Anma, -- det ligger en djupare orsak till detta, så acceptera det bara att så reagerar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon