CillaM
Sådde den vilda ruccolan med artnamnet 'Olivetti' i våras. Planterat ut i en stor låda för att förhindra sniglarna att äta upp. Men si, dom gillar inte denna sallad, o vi hinner inte äta så mycket av den heller. Och så är den så förbenat stark i smaken efter en halv minut, trots den goda smaken. Har någon nån idé om vad man kan göra med överskottet av ruccolan?
RitRat
Ruccola blir mildare om man tillagar den. Använd den som spenat, dessutom med fantasi!

Frys in i påsar och använd i omelett, grytor, soppor, pannkaka/plättar, bröddeg, pizza.

Torka den, smula till näringsrikt pulver som du kan förvara i glasburk med lock, i mörker. Pulvret kan du berika många rätter med, t.ex müsli.

Ruccola är alldeles för näringsrik att slängas.
ingrid fuxwall
Skär den fint och använd i mat
CillaM
Tack för tipsen RitRat och Ingrid! Så får det bli smile.gif
Peztis
Kan man torka den!?! Har inte ens tänkt på det!
Jag har bara sått en rad och den är så fin så! Vågar knappt säga det men den har inte blivit invaderad av kryp i år.
Ska väl ta och så en ny rad så att man har fina späda blad hela tiden.

Men torka, då borde man kunna trolla ned den i maten så att de andra i familjen inte märker det! biggrin.gif

Måste prova!
CillaM
Köper du Olivetti så har du perenn ruccola, iaf enligt Rara växter :-)
Anja Danmark
Rucolapesto smager godt og kan fryses smile.gif Den laves som basilikumpesto med olivenolie, pinjekerner, pecorino, hvidløg, salt og peber og bliver meget lækker!
merlin68
Jag har den också. Använder den i allt som redan har nämnts och visst är den stark i smaken, fast god ändå smile.gif
Jag har 4 löpmeter av den och så frösår den sig som ogräs. Bäst är den i pesto tycker jag. Bara att passa på och frysa in till vinterns behov tummenupp.gif Annars är den ju vintergrön (iaf hos mig zon 3-4) men smaken blir mycket pepprigare på hösten. Man kan göra en ruccola-sorbet http://www.siaglass.se/recept/sorbet/mangosorbet-med-ruccola eller kryddsmör med ruccola.
Den har också en viss urindrivande effekt (ungefär som brännässlor) och är renande och värmande för kroppen. Man kan krossa den och använda som kompress vid bronkit (blanda gärna med lite extra senapsfrö men inte om man har hudsår eller mycket känslig hy) Som te (en kopp var tredje timme) hjälper den mot heshet. En mycket mångsidig planta tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon