CillaM
Sdde den vilda ruccolan med artnamnet 'Olivetti' i vras. Planterat ut i en stor lda fr att frhindra sniglarna att ta upp. Men si, dom gillar inte denna sallad, o vi hinner inte ta s mycket av den heller. Och s r den s frbenat stark i smaken efter en halv minut, trots den goda smaken. Har ngon nn id om vad man kan gra med verskottet av ruccolan?
RitRat
Ruccola blir mildare om man tillagar den. Anvnd den som spenat, dessutom med fantasi!

Frys in i psar och anvnd i omelett, grytor, soppor, pannkaka/plttar, brddeg, pizza.

Torka den, smula till nringsrikt pulver som du kan frvara i glasburk med lock, i mrker. Pulvret kan du berika mnga rtter med, t.ex msli.

Ruccola r alldeles fr nringsrik att slngas.
ingrid fuxwall
Skr den fint och anvnd i mat
CillaM
Tack fr tipsen RitRat och Ingrid! S fr det bli smile.gif
Peztis
Kan man torka den!?! Har inte ens tnkt p det!
Jag har bara stt en rad och den r s fin s! Vgar knappt sga det men den har inte blivit invaderad av kryp i r.
Ska vl ta och s en ny rad s att man har fina spda blad hela tiden.

Men torka, d borde man kunna trolla ned den i maten s att de andra i familjen inte mrker det! biggrin.gif

Mste prova!
CillaM
Kper du Olivetti s har du perenn ruccola, iaf enligt Rara vxter :-)
Anja Danmark
Rucolapesto smager godt og kan fryses smile.gif Den laves som basilikumpesto med olivenolie, pinjekerner, pecorino, hvidlg, salt og peber og bliver meget lkker!
merlin68
Jag har den ocks. Anvnder den i allt som redan har nmnts och visst r den stark i smaken, fast god nd smile.gif
Jag har 4 lpmeter av den och s frsr den sig som ogrs. Bst r den i pesto tycker jag. Bara att passa p och frysa in till vinterns behov tummenupp.gif Annars r den ju vintergrn (iaf hos mig zon 3-4) men smaken blir mycket pepprigare p hsten. Man kan gra en ruccola-sorbet http://www.siaglass.se/recept/sorbet/mangosorbet-med-ruccola eller kryddsmr med ruccola.
Den har ocks en viss urindrivande effekt (ungefr som brnnsslor) och r renande och vrmande fr kroppen. Man kan krossa den och anvnda som kompress vid bronkit (blanda grna med lite extra senapsfr men inte om man har hudsr eller mycket knslig hy) Som te (en kopp var tredje timme) hjlper den mot heshet. En mycket mngsidig planta tummenupp.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon