Jag mätte min rabatt på framsidan där jag har klätterrosor/klematis baktill och så busk/rabattrosor och så har jag alunrot längst fram, rabatten är 1.40 bred, där någonstans, gör inte halvmånen för smal.
Har Crocus rose och det jag tänkt på är, att den blir rejält hög räkna med 1.5 m hög och 1.20 bred.

Crocus rose i höstas
Välj gärna sena klematis som blommar lagom när det stora rosfloret är över i mitten av juli, titta i mitt album/Klematis, jag har många sena, grupp 3. Klematis tar ingen plats nertill på marken och dom sena klipps ner på hösten och börjar om nerifrån varje vår, då klarar dom vintrarna bättre.

H.C Andersen blir lite buskig, klasar med blommor 1.20 x 1 m bred.
Ingrid Bergman rosen är mörkt röd men är annars lite pinnig och klen, det beror på vilken zon du bor i, redan zon 3 - 4 som jag bor i kan rabattrosor frysa bort med åren. Titta runt i mina album/Floribunda rosor. Album/Thehybrider, Album/Polyantha rosor, det finns så många. Austinrosorna är tuffare än man tror, dom har förvånat mig.
Du får söka på storleken på varje sort du väljer hur breda dom blir och så ut och mäta i rabatten, och ibland stämmer det inte, utan en del rosor blir högre, bredare än man trott, zonen, jorden, läget mm. spelar också in. Lägg på en zon när du handlar rosor så du har frysmarginal, rabattrosorna är klenast av alla rosor.
Vilka rosor har dina grannar, vad går och klarar sig där du bor kan man fråga sig också, titta runt !
Lavendel är tjusigt men fryser gärna bort i min zon 3 - 4, Isop är lite tuffare och den har jag sått själv. Annars har jag mest röd Alunrot framtill, Palace Purple, den tål alla kalla vintrar, och den kan man lätt dela till nya plantor. Välj det du själv gillar.