Full version: halvmåne. Nya rosor.
AnniiPannii
Hej!

Jag ska anlägga en rabatt som en halvmåne, hade tänkt ha två stolar i "halvmånen". Hade tänkt blanda busk/rabattrososr kanske med klematis som växer på ermeringsjärn eller någon klätterros. Hur stor rabatt tror ni jag behöver?

Nu har jag inhandlat Crocus rose (emanuel) och hc Andersen. Hur långt ifrån varandra ska jag sätta dem?
Om jag vill ha klematis eller klätterrrosor bakom hur långt bakom behöver det vara?

Har ni några tips på riktigt mörkröda rososr eller fina cremevita/vita som hade passat till mer?

Det kommer vara mörkröda och vita nyanser på rosorna så jag undrar vilken kantväxt ni tycker blir trevligast till. Lavendel/kantnepeta känns lite fel i färgskalan.. Vit nepeta kanske?

Tack på förhand!
Kajsa
Jag mätte min rabatt på framsidan där jag har klätterrosor/klematis baktill och så busk/rabattrosor och så har jag alunrot längst fram, rabatten är 1.40 bred, där någonstans, gör inte halvmånen för smal.

Har Crocus rose och det jag tänkt på är, att den blir rejält hög räkna med 1.5 m hög och 1.20 bred.

Crocus rose i höstas

Välj gärna sena klematis som blommar lagom när det stora rosfloret är över i mitten av juli, titta i mitt album/Klematis, jag har många sena, grupp 3. Klematis tar ingen plats nertill på marken och dom sena klipps ner på hösten och börjar om nerifrån varje vår, då klarar dom vintrarna bättre.

H.C Andersen blir lite buskig, klasar med blommor 1.20 x 1 m bred.

Ingrid Bergman rosen är mörkt röd men är annars lite pinnig och klen, det beror på vilken zon du bor i, redan zon 3 - 4 som jag bor i kan rabattrosor frysa bort med åren. Titta runt i mina album/Floribunda rosor. Album/Thehybrider, Album/Polyantha rosor, det finns så många. Austinrosorna är tuffare än man tror, dom har förvånat mig.

Du får söka på storleken på varje sort du väljer hur breda dom blir och så ut och mäta i rabatten, och ibland stämmer det inte, utan en del rosor blir högre, bredare än man trott, zonen, jorden, läget mm. spelar också in. Lägg på en zon när du handlar rosor så du har frysmarginal, rabattrosorna är klenast av alla rosor.
Vilka rosor har dina grannar, vad går och klarar sig där du bor kan man fråga sig också, titta runt !

Lavendel är tjusigt men fryser gärna bort i min zon 3 - 4, Isop är lite tuffare och den har jag sått själv. Annars har jag mest röd Alunrot framtill, Palace Purple, den tål alla kalla vintrar, och den kan man lätt dela till nya plantor. Välj det du själv gillar.
AnniiPannii
Tack för svar!
Vad härlig crocusrose såg ut smile.gif Nu blev jag så glad att jag valde den!
Jag bor i zon två..

Ingen av mina grannar har rosor sad.gif Rådjuren tar dem, som tur var har jag en stor hund på gräsmattan som gör att de oftast inte går in och massakerar mina växter.. wink.gif
Kajsa
Härligt, zon 2 då kan du vraka på, varför inte en djupröd Austinros, dom doftar alla himmelskt.

Munstead Wood, Austinros
Titta i mitt album/Austinrosor där finns en del
AnniiPannii
Abraham Darby tyckte jag mycket om.. Vad är dina erfarenheter av den?

Eglantyne var också jätte fin!

Frågan är om man kan blanda så mycket olika färger utan att de ser rörigt ut

Grace var också fin! ÅÅÅhhh det finns så många man vill ha!

Anna Balsgårdsros då!!!! Vilken skönhet! Snacka om att jag kommer få beslutsångest vilka jag ska ha wink.gif
Det är livsfarliigt att titta i dina album tongue.gif
Kajsa
En del är jättenoga med alla färger, jag har gett upp det och blandar friskt, gör som du vill.
Det viktiga är att rosorna växer och att allt ser frodigt ut, en liten färgkrock livar upp.

Abraham Darby är hur snygg som helst, färger, doft och blir 1.20 - 1.5 m, köp den !

Grace är liten hos mig, en putte för framkanten men det är inte säkert för zon 2, men en ros man vill se nära på.
AnniiPannii
Tänkte på det om jag köper krukodlade nu eller är det bättre att vänta och köra på barrotade i höst?
Ska man göra något speciellt med de krukodlade om man planterar nu?

Vart kan beställa krukodlade nu om de inte finns typ på blomsterlandet de vill säga?
Kajsa
Köp krukodlade nu, då har dom en lång tid framför sig innan vintern. Dra ut rötterna, det kan redan nu vara lite rotsnurr i botten av krukorna. Finaste jorden ska till, har du ingen köp rosjord, eller planteringsjord och fyll på med gödsel från säckar, ta några nävar benmjöl till varje ros, långsam näring.
Är krukorna torra, ställ dom i vatten några timmar.

Du kan inte beställa krukodlade, hittar du inte dom du vill ha får du vänta till hösten, dom kommer sent i höst, barrota, utan jord, uppdragna med rötterna.

www.rosenposten.dk
www.floralinnea.com
AnniiPannii
Var köper man det nu då? Det vill säga om de inte finns på blomsterlandet eller liknande? De har ju inte alla roliga sorter tyvärr :/
Kajsa
Flora Linnea ligger i Helsingborg, kan du ta dig dit, annars har du Cedergrens Plantskola i Råå som har rosor och många klematis, dom säljer också över nätet. Ni brukar ha stora Handelsträdgårdar där nere, kanske kan någon annan ge dig lite mer tips.
www.cedergrens.com
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon