|
malcolm
14-07-2012, 17:48
Vilken serie minns du bäst?
andersen
14-07-2012, 18:00
bröderna cartwright.
kapten kloss.
familjen ashton.
rasken och den borde nog vara först.
Ja det finns ju många bra serier som man satt och tittade på när tv kanalerna bara var två eller en.
Dallas o Falcon Crest var väl långkörare. Hedebyborna o hem till byn var ju svenska långkörare. Rederiet såg jag inte, men var väl en serie också, liksom varuhuset.
Eva i Skåne
14-07-2012, 18:47
familjen Flinta
hattstugan
14-07-2012, 19:42
Monkeys
Törnfåglarna
Falcon Crest
Dynastin
Spanarna på Hill Street
Alias Smith & Jones
Minns dom flesta som tagits upp i tråden men väljer några andra favoriter.
Våra värsta år Pang i bygget The young ones
Finns givetvis fler men det gäller ju att komma ihåg dom just nu.
Kvinnofängelset ffs
malcolm
14-07-2012, 20:13
Vi på Saltkråkan (har alla avsnitt inspelade), de fattiga och de rika, hemliga armén, Onedinlinjen, upstairs/downstairs, arvingarna, fem svarta höns, floden blev mitt liv och några till.
zaaritha
14-07-2012, 20:43
"Kvinnofängelset"," Oz", "Starsky and Hutch", m fl.
CITAT (malcolm @ 14-07-2012, 18:48)  Vilken serie minns du bäst? De jag tillbringat mest tid i soffan över: falcon crest dallas dynastin varuhuset vita lögner (bäst) Edit: Många timmar har även gått till: Våra värsta år The young ones
mamamaggan
14-07-2012, 21:02
Hemsöborna
Familjen Ashton
Rasken
Monty Pytons Flying Circus ( obetalbar )
Bröderna Cartwright
Rawhide ( serien om ett gäng kofösare ) där man hade en titelsång med smällar av piskor mm och så kom ordet Rawhide .
High Chaparall ( den första jag såg i färg )
Kapten Bäckdals skafferi med Humle och Dumle
Korta filmer av Alfred Hitchcock som gick varje vecka
Oj vad man sett genom åren .
malcolm
14-07-2012, 21:29
Massor är det och många skulle kunna gå i repris men Hemliga armén lär aldrig göra det pga. Allo ,alló även om den är rolig.
malcolm
14-07-2012, 21:40
CITAT (RB9310 @ 14-07-2012, 21:08)  Kvinnofängelset ffs  Minns de också och det var något jag såg bara för att den var det var det enda som gick op TV mitt i natten på den tiden, Vill inte påstå att det var bra men i brist på annat så...
Prärien !och familjen Mac >Hahann eller hur det stavas ;)Perry Mason som nu går igen på tv 4 plus =sjuan Och Tiotusen kronorsfrågan men HJÄLP vad hette han ? Han var i alla fall chef för skansen sedan Bernadsson eller något ! Familjen Jettson tecknat om en familj som bodde i rymden och efter det familjen Flinta med Fred och Barney :)Lilla huset på Prärien underbar serier som borde visas igen med Micke Landon som var lillebror i Bröderna Cartwrithe .Lucy Show !en pärla
CITAT (malcolm @ 14-07-2012, 22:40)  Minns de också och det var något jag såg bara för att den var det var det enda som gick op TV mitt i natten på den tiden, Vill inte påstå att det var bra men i brist på annat så... Haha ja precis så minns jag det. Tiden före internet och man skulle gå och lägga sig. Det fanns inte så mycket annat att se på om man inte betalade en massa extra för filmkanalerna som fanns på den tiden. Bea Smith var stenhård
Vi köppte TV 1959 !kvällen började med Hylands Höran sedan var det Tiotusenkronordfrågan och sist men inte minst Bröderna Carthwrite  då slutade tv -sändningarna kl:2200 .-
"Jag, Claudius" var riktigt rafflande när jag var i tidiga tonåren.
mamamaggan
15-07-2012, 01:54
Inte var jag i tidiga tonåren men serien var bra och hade otroligt bra engelska skådisar.
malarmaster
15-07-2012, 06:30
kommer också ihåg många av de uppräknade serierna,familjen ashton följde jag slaviskt likaså forsythsagan version 1(ny version sändes för några år sedan,kul att jämföra men jag tyckte ettan var bättre),överhuvudtaget är britterna mästare på serier,alltid duktiga skådisar och intressanta miljöer. kapten kloss såg jag i ungdomsåren och det var spännande,tveksamt om jag tyckt samma nu,polsk och troligen färgad med politik,något som man förmodligen inte reagerade på då. en annan serie som jag var facinerad av var den tyska sience-fiction serien rymdskepp orion(tveksam om den hette det,men jag har kvar pocketböckerna från den tiden och de kallas så.) svenska serier är givetvis Raskens,vilket härligt tidsdokument med ypperliga skådisar,Selambs tittade jag också på,troligen bortglömd men mycket bra.och så de tidigare deckarserierna,Enkelstöten och efterföljaren,dubbelstöten.Hassel är ju också en höjdare,finns numera på dvd,rekommenderas. Babels hus väckte ju debatt på sin tid om den offentliga sjukvården,det har ju inte blivit bättre kan man konstatera. Ulf
malarmaster
15-07-2012, 06:36
CITAT (Azur @ 15-07-2012, 01:58)  "Jag, Claudius" var riktigt rafflande när jag var i tidiga tonåren. finns också numera på dvd,såg den ursprungligen på tv och tyckte den var bra,den håller fortfarande tack vare skådisarna men man märker att det är en studieproduktion,lite för mycket teaterscen. där rekommenderas istället Rome,betydligt mer action ,har kritiserats för lite historielöshet vilket säkert är sant,amerikanarna bryr sig inte så mycket om sanningshalten. ulf
Krolliljan
15-07-2012, 06:48
Miami Vice Spanarna på Hill street Törnfåglarna Nord och syd Columbo ER Pang i bygget
glömde Perry Mason
CITAT (mamamaggan @ 15-07-2012, 02:54)  Inte var jag i tidiga tonåren men serien var bra och hade otroligt bra engelska skådisar. Ja, skådespelarna gjorde serien. Derek Jacobi var perfekt som Claudius som gång på gång undgår att dödas för att alla tror han är harmlös (det finns en scen där Claudius blir berusad och gradvis glömmer att spela efterbliven, där får Jacobi verkligen visa vilken skådis han är!), John Hurt som den allt mer vansinnige Caligula (scenen när han har sprättat upp sin gravida fru/syster och ätit upp fostret var nästan för mycket för mig på den tiden), och Sian Phillips som en iskallt psykopatisk drottning Livia. Brrr, inte var det något barnprogram direkt, men det var väl bitvis därför det var så bra! CITAT (malarmaster @ 15-07-2012, 07:36)  finns också numera på dvd,såg den ursprungligen på tv och tyckte den var bra,den håller fortfarande tack vare skådisarna men man märker att det är en studieproduktion,lite för mycket teaterscen. Japp, intrycket är definitivt filmad teater och dekoren är av tveksam kvalitet. Produktionsvärdet skulle inte duga för ett TV program idag, men som sagt, skådespeleriet är fantastiskt.
skånepåg
15-07-2012, 11:50
Machannan och Dallas som de flesta nämnt var bland de bästa förr, kom på tal idag om det nya Dallas som kommer i höst men de kör maraton nu i Tv4 guld med de gamla så bara vänta till uppföljningen med deras söner, ska bli spännande.Kommer visas i vanliga Tv4 med har jag för mej? =) Annars vet jag inte riktigt, förutom Star Trek serierna, det är ju vad som fångat ens intresse men hålla reda på alla tusentals är svårt
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2012, 11:59
Minns ju de flesta TV-serier som nämnts här men några som inte nämns som jag tittade på är:
Snobbar som jobbar Mork and Mindy Herrskap och tjänstefolk Titta han flyger Det var en gång
skånepåg
15-07-2012, 12:21
Keeping Up Appearances/Skenet Bedrar har inte nämnts iheller  Går ju på kanal 7 på nätterna =) Men har ju allihopa och nog inte så gammal serie iheller =/
malcolm
15-07-2012, 12:32
Jagad fanns det en serie som hette också, rn otroligt spännande serie tyckte man då
mamamaggan
15-07-2012, 12:36
Men snälla nån , hur kunde jag glömma Mannen från UNCLE ?! T o m på den tiden tyckte man att den var dålig .
Hjortronsylt
15-07-2012, 13:00
En röst i natten tillhör nog en av mina favoriter när det gäller nostalgiska tv-serier. Och än idag levererar radiohjälten
Honungsros
15-07-2012, 13:41
CITAT (Hjortronsylt @ 15-07-2012, 14:00)  En röst i natten tillhör nog en av mina favoriter när det gäller nostalgiska tv-serier. Och än idag levererar radiohjälten  Åh En röst i natten! Den hade jag glömt! De flesta som jag gillat att titta på tror jag är nämnda redan, som familjen Macahan, Hedebyborna, Herrskap och tjänstefolk, Famljen Ashton, Spanarna på Hill Street. Gillade även (kanske har missat att nån skrivt dem redan) Hem till byn Matador Brideshead revisited (En förlorad värld) Floden blev mitt liv Mot alla vindar Krigets vindar McLeod's döttrar
malcolm
15-07-2012, 13:44
Någon som minns Petter, en pojke som bodde i Sthlm och sedan flyttade till landet tillsammans med sin familj där Åke Grönberg spelade pappan.
Honungsros
15-07-2012, 13:46
CITAT (malcolm @ 15-07-2012, 14:44)  Någon som minns Petter, en pojke som bodde i Sthlm och sedan flyttade till landet tillsammans med sin familj där Åke Grönberg spelade pappan. Kan den ha hetat "Här kommer Petter"? Nåt som dök upp i huvudet bara så där när jag såg din fråga! Nu slog jag upp det och "Här kommer Petter" var kanske första filmen. Åke Grönberg var tydligen med i "Petter kommer igen" Kommer du ihåg handlingen? Jag minns i princip ingenting men vet att jag sett dem. :-)
malcolm
15-07-2012, 15:25
CITAT (Honungsros @ 15-07-2012, 14:46)  Kan den ha hetat "Här kommer Petter"? Nåt som dök upp i huvudet bara så där när jag såg din fråga!
Nu slog jag upp det och "Här kommer Petter" var kanske första filmen. Åke Grönberg var tydligen med i "Petter kommer igen" Kommer du ihåg handlingen? Jag minns i princip ingenting men vet att jag sett dem. :-) Ja så hette den, minns inte så mycket jag heller, var kanske sju år eller nå´t då. Ett starkt minne är dock att min mamma gjorde varma mackor till ett avsnitt, det hade varit ett matlagningsprogram strax innan och jag tyckte det var gudomligt gott. Åke Grönberg spelade en väldigt sträng pappa minns jag och jag var nästan lite rädd för honom och det hängde kvar länge.
Honungsros
15-07-2012, 17:17
CITAT (malcolm @ 15-07-2012, 16:25)  Ja så hette den, minns inte så mycket jag heller, var kanske sju år eller nå´t då. Ett starkt minne är dock att min mamma gjorde varma mackor till ett avsnitt, det hade varit ett matlagningsprogram strax innan och jag tyckte det var gudomligt gott. Åke Grönberg spelade en väldigt sträng pappa minns jag och jag var nästan lite rädd för honom och det hängde kvar länge. Helt underbart att man kan komma ihåg varma mackor till ett speciellt program! :-) Men det var väl alldeles nytt då förstås. Minns att min mamma också började göra det (fast lite senare kanske). Åke Grönberg var väl läskig i Kråkguldet också har jag för mig, eller var det Arne Källerud kanske som man blev rädd för?
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2012, 17:21
Nån som minns serien Himmel och pannkaka, ser bilder i huvudet av ett flygplan men minns inte riktigt vad det handlade om men vet jag tittade på den.
skånepåg
15-07-2012, 17:37
Mash går på 7:an på nätterna  Men har även alla de och Pluton B vietnam/Tour of duty är med en gammal favvo som man har
malcolm
15-07-2012, 18:42
CITAT (skånepåg @ 15-07-2012, 18:37)  Mash går på 7:an på nätterna  Men har även alla de och Pluton B vietnam/Tour of duty är med en gammal favvo som man har  MASH tycker jag inte om, tyckte den var enormt rolig när den gick på 70-talet men inte nu, Alan Alda (hawkeye) är lite för elak och jag får samma känsla om honom även i senare intervjuer. Jag älskade "ett fall för John Drake" när jag var i tolvårsåldern, det var mycket spionutrustning och liknande som också gjorde att jag blev intresserad av elektronik. Många av de apparaer och grejor som hjälteagenten hade var rena fantasier på den tiden men finns faktiskt idag och jag köpte en kamera till sonen förra sommaren som inte är större än ett USB-minne. Den har han fastsatt på hjälmen när han vill filma sina mopedutfärder, tänk om det funnits sådant när man växte upp.
skånepåg
15-07-2012, 18:53
Jasså, det är lite kul när man zappar mellan kanalerna =) Kom tänka på Mission Impossible serien nu för det, får leta upp den Tekniken går framåt, även billiga leksaker har en del teknik och är kul för billig peng, men finns ju bättre ^^ Inte så mycket tillgängligt för konsumenterna ännu men google glasögonen är en liten bit på vägen men även där finns bättre med oled tekniken ^^
malcolm
15-07-2012, 18:55
Bröderna Cartwright går också på någon kanal, såg ett avsnitt för inte så länge sedan och vilket skit, fattar inte varför man gillade det så mycket.
malcolm
15-07-2012, 19:02
CITAT (Honungsros @ 15-07-2012, 18:17)  Helt underbart att man kan komma ihåg varma mackor till ett speciellt program! :-) Men det var väl alldeles nytt då förstås. Minns att min mamma också började göra det (fast lite senare kanske). Åke Grönberg var väl läskig i Kråkguldet också har jag för mig, eller var det Arne Källerud kanske som man blev rädd för? Åke Grönberg fick ofta spela lite elak och läskig och minns jag inte fel så var han en av skurkarna i Kalle Blomkvist, en serie som också är värd att nämnas.
RibesRubusVitis
15-07-2012, 21:25
Jag minns ”Här kommer Petter” med Christian Peters, som numera är vetenskapsjournalist på teve. Först kom en fristående kortfilm, och serierna hette ”Petter kommer igen” och ”Petter klarar allt”. Åke Grönberg var alltså pappan, men Christians riktiga pappa Willy Peters spelade en elak typ. För mig är Åke Grönberg mest den snälle luffaren Paradis-Oskar i Luffaren och Rasmus.
Bengalow
15-07-2012, 21:34
"Pojken med guldbyxorna"...Den fascinerade mig och mina barn samtidigt, fast ur olika synvinklar.
skånepåg
15-07-2012, 22:03
Twin peaks nu på kanal 9 =)
Jordgubbe
15-07-2012, 22:12
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-07-2012, 18:21)  Nån som minns serien Himmel och pannkaka, ser bilder i huvudet av ett flygplan men minns inte riktigt vad det handlade om men vet jag tittade på den. Ja, det var en mysig TV-serie. Visades ursprungligen 1977 med repris 1979 och i sommarlovsmorgon 1987. Här är ett klipp. Himmel och pannkaka (1977)
mamamaggan
15-07-2012, 22:30
Nu dök det upp nya i min skalle nämligen
Pippi m fl , alla Astrids böcker som blev serier får man bara inte glömma.
Monarda
15-07-2012, 22:31
Forsytesagan har etsat sig fast i mitt minne - oj, vad jag avskydde Soames!
Piccante
15-07-2012, 22:36
Albert & Herbert Skrotnisse o hans vänner Varuhuset Dallas Falcon Crest
Trampendal
15-07-2012, 22:59
Nån som minns "Villervalle i söderhavet" ?
Jag var väldigt liten när den gick, men jag kommer ihåg att Lena Granhagen var med.
mamamaggan
15-07-2012, 23:08
Den kommer jag ihåg. Lena var med och så kommer jag inte ihåg namnet på han som spelade pappan . Jobbigt när man ser honom framför sig men namnet inte dyker upp.
Trampendal
15-07-2012, 23:14
CITAT (mamamaggan @ 16-07-2012, 00:08)  Den kommer jag ihåg. Lena var med och så kommer jag inte ihåg namnet på han som spelade pappan . Jobbigt när man ser honom framför sig men namnet inte dyker upp. Olof Thunberg?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|