rialtobron
Hej!

Jag har märkt att det finns mycket kompetens på detta forum. Jag är nybörjare och tycker det är roligt att lära mig allteftersom man försöker.

På en gemensam terrass har jag planterat 2 st Frankenthaler som köptes på Bauhaus. De planterades i juni. De har vuxit ganska bra sedan dess och de verkar trivas. När jag köpte dem tänkte jag inte på att det krävs en hel del kunskap. Men den hade jag tänkt att förvärva allteftersom.

Jag har förstått att man ska beskära både under sommaren och under vintern. Jag har läst mycket på nätet om det och tagit del av detaljerade bilder. Men jag känner ändå inte att jag har nått en sådan grad av förståelse att jag vågar mig på att beskära.

Min förhoppning är därför att någon som är säker på området ser detta inlägg. Jag bifogar bilder på rankorna. Jag skulle vilja veta exakt hur jag ska beskära och när, gärna väldigt pedagogiskt förklarat. Jag förstår exempelvis inte vad som är "ögon" på mina rankor. Man kan se att den beskurits tidigare men går det att utläsa hur många gånger och hur gammal rankorna är?

Vore väldigt tacksam om detta inlägg resulterade i kontakt med någon intresserad och kunnig.

Vänligen,
Daniel
RibesRubusVitis
Jag föreslår att du inte beskär något alls i sommar. Alla blad samlar in näring till rötterna och hjälper plantorna att överleva vintern, särskilt i början när rotsystemet inte är så utvecklat. (Min enda Frankenthal frös ihjäl i zon 1.) Däremot får du gärna spaljera upp rankorna i önskvärd riktning, där de inte är i vägen, till exempel längs bambukäppar eller uppspända snören.