rialtobron
Hej!

Jag har märkt att det finns mycket kompetens på detta forum. Jag är nybörjare och tycker det är roligt att lära mig allteftersom man försöker.

På en gemensam terrass har jag planterat 2 st Frankenthaler som köptes på Bauhaus. De planterades i juni. De har vuxit ganska bra sedan dess och de verkar trivas. När jag köpte dem tänkte jag inte på att det krävs en hel del kunskap. Men den hade jag tänkt att förvärva allteftersom.

Jag har förstått att man ska beskära både under sommaren och under vintern. Jag har läst mycket på nätet om det och tagit del av detaljerade bilder. Men jag känner ändå inte att jag har nått en sådan grad av förståelse att jag vågar mig på att beskära.

Min förhoppning är därför att någon som är säker på området ser detta inlägg. Jag bifogar bilder på rankorna. Jag skulle vilja veta exakt hur jag ska beskära och när, gärna väldigt pedagogiskt förklarat. Jag förstår exempelvis inte vad som är "ögon" på mina rankor. Man kan se att den beskurits tidigare men går det att utläsa hur många gånger och hur gammal rankorna är?

Vore väldigt tacksam om detta inlägg resulterade i kontakt med någon intresserad och kunnig.

Vänligen,
Daniel
RibesRubusVitis
Jag föreslår att du inte beskär något alls i sommar. Alla blad samlar in näring till rötterna och hjälper plantorna att överleva vintern, särskilt i början när rotsystemet inte är så utvecklat. (Min enda Frankenthal frös ihjäl i zon 1.) Däremot får du gärna spaljera upp rankorna i önskvärd riktning, där de inte är i vägen, till exempel längs bambukäppar eller uppspända snören.
Ungefär vid nyår kan det sedan vara läge att klippa, och då mycket kraftigt så att det mesta som vuxit fram i år tas bort helt. Vill du låta rankorna förgrena sig, bör det ske från en grundstam som är minst lika tjock som en blyertspenna. Har de inte blivit så tjocka vid önskad delningspunkt, skär ner och låt stammarna få ett år till sig. Man brukar säga att första året är till för rötterna, det andra för stammen och det tredje för grenarna.
När bladen har fallit av till hösten, ser du var ögonen finns; det är knoppanlag ovanför ärren som bildas där bladstänglarna suttit.
oliv
Jag planterade en Frankenthaler förra året och har fortfarande inte rört den. Den får först växa till sig.
Bassam
Hej
Nästan alla växter behöver inte beskär första tre år, för att trädet ska etablera sig bra, men vindruvor beskär på vinter på grund att de blöder mycket om vi beskär dem på andra tiden.

H.Bassam
rialtobron
CITAT (RibesRubusVitis @ 17-07-2012, 18:36) *
Jag föreslår att du inte beskär något alls i sommar. Alla blad samlar in näring till rötterna och hjälper plantorna att överleva vintern, särskilt i början när rotsystemet inte är så utvecklat. (Min enda Frankenthal frös ihjäl i zon 1.) Däremot får du gärna spaljera upp rankorna i önskvärd riktning, där de inte är i vägen, till exempel längs bambukäppar eller uppspända snören.
Ungefär vid nyår kan det sedan vara läge att klippa, och då mycket kraftigt så att det mesta som vuxit fram i år tas bort helt. Vill du låta rankorna förgrena sig, bör det ske från en grundstam som är minst lika tjock som en blyertspenna. Har de inte blivit så tjocka vid önskad delningspunkt, skär ner och låt stammarna få ett år till sig. Man brukar säga att första året är till för rötterna, det andra för stammen och det tredje för grenarna.
När bladen har fallit av till hösten, ser du var ögonen finns; det är knoppanlag ovanför ärren som bildas där bladstänglarna suttit.


Tusen tack för snabba svar! Så om jag förstår rätt: om grundstammen inte är tillräckligt tjock så ska jag beskära vid markeringen "A". Om stammen är minst som en blyertspenna så ska jag beskära vid markeringarna "B"?
RibesRubusVitis
Det låter mycket rimligt, ja. Se bara till att det finns ett knoppanlag vid "A", om du lägger snittet där. (En centimeter över knoppen, lite snett nedåtlutande mittemot knoppen.) Är sidogrenarna kraftiga nog, skär du över uppåtriktade knoppar så det inte växer ner i marken nästa år...

Men innan detta blir aktuellt kommer du att ha lärt dig massor om beskärning och spaljering av vinrankor. På nätet finns oändliga mängder av hemsidor eller textfiler att tanka hem om alla aspekter av ämnet.
rialtobron
CITAT (RibesRubusVitis @ 18-07-2012, 12:36) *
Det låter mycket rimligt, ja. Se bara till att det finns ett knoppanlag vid "A", om du lägger snittet där. (En centimeter över knoppen, lite snett nedåtlutande mittemot knoppen.) Är sidogrenarna kraftiga nog, skär du över uppåtriktade knoppar så det inte växer ner i marken nästa år...

Men innan detta blir aktuellt kommer du att ha lärt dig massor om beskärning och spaljering av vinrankor. På nätet finns oändliga mängder av hemsidor eller textfiler att tanka hem om alla aspekter av ämnet.


Fantastisk nyttiga svar, tack alla! RibesRubusVitis: Du skrev

"skär du över uppåtriktade knoppar så det inte växer ner i marken nästa år..."

innebär det att jag ska skära mellan uppåtriktad knopp och huvudstammen? Eller ska jag ta bort nedåtriktade knoppar? Ursäkta min tröghet.

/Daniel
RibesRubusVitis
Du skär strax utanför (=längre från roten) den knopp som du vill ska ta över nästa år. När denna väl börjat spira kan du lämpligen ta bort lägre knoppar, i synnerhet sådana som växer ner i marken. Vänta gärna lite med den senare operationen, för den händelse att den yttersta knoppen förfrusit någon gång på vårvintern.

På min koloni klippte jag ner de båda kraftigaste sorterna (Léon Millot och Marechal Foch) på en meters höjd i vintras. Den översta knoppen på varje ranka har nu spaljerats vågrätt åt ena sidan, och den näst översta åt motsatt håll. När jag var säker på att knopparna tagit sig, nöp jag bort alla andra utslagna knoppar längs de raka stammarna. Då ser det nästan ut som på en riktig vingård. Ville jag spaljera i solfjädersform, kunde jag ha behållit några fler knoppar.
Varje vinstock ser alltså ut som ett T, och spetsarna går nu redan omlott med nästa vinstocks T. Om de börjar skuggar varandra, kapar jag där. (Det gröna kan klippas när som helst utan risk att förblöda.)
Vinrankor äldre än tre år brukar kallas vinstockar.
Bassam
Hej
Vi måste alltid ha reservera grenar, och jag tycker om att T former har tre grenar på höger sidan och tre grenar på vänster sidan.

H.Bassam
kiki
Blandar mig i med en relaterad fråga! Vi har i vår "nya" trädgård vinrankor/vindruvor som fullständigt tagit över en gavel. Jag avser beskära dessa å det grövsta möjliga i vinter, förstår jag är bäst (knipsar lite här och där av nya skott under sommaren med för att få plats själv...). Hur hårt vågar jag gå på dem? Ska jag ha någon flerårig plan eller kan jag bara skära tillbaka dem till någon form av hanterbar storlek?
RibesRubusVitis
Du kan gå väldigt hårt fram. (Det är äpplen och annat med vattenskott som kräver mer varsamhet.) Är rankorna ympade, måste du åtminstone skära ovanför ympstället, men annars finns ingen nedre gräns. Det underlättar om det finns synliga knoppar och framåt januari-februari bör dessa kunna urskiljas väl. Även grövre stammar har som regel helt dolda knoppanlag, men du förlorar lite väl mycket tid på att bara lämna en stubbe. Ett par utstickande grenar av fingertjocklek här och var borde vara idealiskt.
En del vingårdar på kontinenten hamlar sina vinstockar ungefär som på skånska pilevallar, och stockarna svarar snällt med nya årsskott.
KRT
Jag har med intresse läst tråden och passar på att ställa några frågor som jag undrar över;
För det första - beskär man olika druvor olika? Jag har en Einset - beskär jag den på samma sätta om TS druva?
För det andra - påverkas vinterhärdigheten/köldtåligheten av hur man beskär stocken? Tänker främst på om olika delar av plantan är olika känsliga för kyla/frost?
För det tredje - jag har planerat att låta min Einset växa till nästa år utan att göra något (eftersom vi fortfarande inte har bestämt oss för om den ska stå på friland eller i växthuset:)), påverkar det möjligheten att forma den senare?
För det fjärde - den har tre huvudstammar, vilket jag tycker kan vara bra eftersom man då kan "forma" den i en solfjädersform ut från planteringsstället, tänker jag rätt eller är det bättre att välja ut en huvudstam och låta sidogrenar utgå från denna???
RibesRubusVitis
Man kan göra nästan hur som helst, och i regel blir det fina druvor ändå.
Särskilt som absolut nybörjare är man förtvivlat rädd att göra fel. Visst kan man läsa hur yrkesodlarna gör, men då gäller det näringsidkare som måste klämma ut maximal förtjänst ur en begränsad areal. För oss amatörer räcker det att låta sig inspireras, men inte ta alla råd så bokstavligt. Det går alltså utmärkt med en huvudgren eller flera, eller avancerad spaljering och beskärning, eller också ingen alls.
Också yrkesmännen träter om vilket system som är bäst, korta eller långa avstånd, komplicerade spaljesystem eller vilda busksnår. Utbytet per ytenhet blir till slut ändå ganska lika.

Lite länkar att läsa med stor urskillning:

http://viticulture.hort.iastate.edu/info/pdf/prunecanopy.pdf
http://apps.rhs.org.uk/advicesearch/profile.aspx?pid=284
http://extension.wsu.edu/maritimefruit/Pag...ningBasics.aspx
http://www.viivilla.se/Tradgard/Blomlador/...vindruvor-45868
http://www.fassadengruen.de/uw/weinreben/u.../rebschnitt.htm
http://connect.ag.vt.edu/westover1/
http://connect.ag.vt.edu/westover2/
http://connect.ag.vt.edu/westover3/
Bassam
Hej

Jag ska försöka svara:

1 Bra beskärning lämna luft och sol går bra genom växt, så växter blir stark och tålamod mot kyla och frost, frost och kyla attackerar svaga och sjuka växter.

väldränerad jord gör växter mera frost tålamod, på grund.

2 Som jag skrev på första svar.

3 Det är bättre om du börjar forma tidigt.

4 Du kan vilja grenar som du ser att de passar form so du vill ordna..




H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon