Full version: Min köksträdgård
Blåklockan
Har en köksträdgård på runt 100 kvadrat som jag haft 2-3 år. En del har etablerat sig bra, andra är nya och har inte hunnit ge frukt/bär än, vissa plantor har jag köpt i år som jag hoppas ska ge frukt om inte alltför länge.

Ingång till köksträdgården

kok16.jpg

Rakt fram när man kommer in så är "kryddhörnan", här finns alla möjliga sorters perenna kryddor, persilja, rabarber, vinbärsbuskar, en surjordsrabatt med blåbär och allåkerbär samt två plommonträd.

kok17.jpg

"rotfrukshörnan" med vilobänk. Bakom bänken är det orange och gula morötter, till höger om den palsternackor, lök av olika slag och jordärtskockan bianca (tror jag iaf). Till vänster om bänken är potatis, hallon och smultron.

kok21.jpg

Fikaplatsen i mitten av köksträdgården där jag oftast (läs: aldrig) normalt sätt sitter, men någon gång kanske man kan slita sig från ogräset och ta fram kaffekoppen där en stund, har ju å anda sidan inte varit mycket till sommar heller. Bakom mig är ett persikoträd, "Riga", köpt i år, hoppas det klarar sig över vintern.

kok25.jpg

Uppstammad vinbär, havtorn och vita smultron inne i "bär-hörnan".

kok30.jpg

Bakom möblerna är det jordgubbar, på var sida om jordgubbarna är det staketdruvor som ännu inte klättrat så högt. I den långa lådan till höger om jordgubbarna växer luktärt, sockerärt och krasse, dock är det bara luktärtorna som tagit sig ordentligt i år, annars brukar nätet vara fullt med sockerärt. En röd hassel finns också, zellernöt. Har även en grön hassel bredvid jordärtskockorna, halländsk jätte, båda satta i år så vi får se om dom tar sig som dom ska.

kok29.jpg

ingång till "bär-hörnan", där finns björnbär, tayberry, goji-bär, krusbär, vinbär, hallon, smultron, rosor, kaprifol, blåbär och lingon. Lite av varje så att säga.

kok27.jpg

Finns några bilder till i mitt album.
fvd
Superfint och välordnat. Jag har tänkt på liknande sätt men det är inte färdigt än. Hos mig finns också ett trädgårdsmöblemang där jag sitter och tar hand om min skörd. Jag har tänkt bygga grill och växthus och ett litet spa i form av ett grönt badkar. Jag har en hassel på ett annat ställe i trädgården men jag har hört sägas att det behövs en till för att få nötter men jag har inte fått kläm på hur jag skall ordna det. En dag får jag kanske igång en kamera så att jag kan visa.
jo_1
Oj, vad fint! Inspirationsbilder, helt klart! De tycker jag att du ska lägga upp och "pinna" på Pinterest så att fler kan inspireras, även utanför Odla! smile.gif

Vad är det för röd klängblomma som blommar så fint?
Blåklockan
CITAT (fvd @ 26-07-2012, 22:56) *
Superfint och välordnat. Jag har tänkt på liknande sätt men det är inte färdigt än. Hos mig finns också ett trädgårdsmöblemang där jag sitter och tar hand om min skörd. Jag har tänkt bygga grill och växthus och ett litet spa i form av ett grönt badkar. Jag har en hassel på ett annat ställe i trädgården men jag har hört sägas att det behövs en till för att få nötter men jag har inte fått kläm på hur jag skall ordna det. En dag får jag kanske igång en kamera så att jag kan visa.

Tack smile.gif Tanken är väl så småningom att det ska bli singel på gångarna men har inte bestämt mig riktigt än, nu är det bara naturgrus/natursand. Låter som roliga idéer du har smile.gif
Jo man ska ha två (tror inte alla sorter funkar med alla), jag köpte båda mina hasselbuskar i år som ska fungera att pollinera varandra och dom står med ca 2-4 m emellan, hoppas dom ger frukt sen.

CITAT (jo_1 @ 30-07-2012, 00:24) *
Oj, vad fint! Inspirationsbilder, helt klart! De tycker jag att du ska lägga upp och "pinna" på Pinterest så att fler kan inspireras, även utanför Odla! smile.gif

Vad är det för röd klängblomma som blommar så fint?

Tack vad glad jag blir smile.gif Vad är Pinterest för något?

Den röda blomman är en klätterros, Flammentanz , som är bussig med att blomma utan så mycket knussel, brukar få lite fläckiga blad ibland men jag har inte riktigt tiden att greja med det och den blommar och växer villigt ändå smile.gif Har även New Dawn där men den växer inte riktigt lika fort och fick inte så många blommor än så länge.
niggle
Verkligen fint!
Lycka till med denna fina odling.

För egen del har jag också ca 100 kvm på en kommunal odlingslott. Tyvärr har jag inte hunnit ikapp med ogräset i år, men skördade fin broccoli och morötter i dag.
jo_1
Pinterest är ett forum som går ut på att samla bilder. Eller rättare sagt: ett bra sätt att samla inspirationsbilder och att dela med sig av sina bilder.
Man skapar ett konto och installerar en "knapp" i sin toolbar som gör att man kan "pinna" bilder man hittar och vill spara. Man "pinnar" en bild (efter att ha frågat om lov, jag gör i alla fall det om jag pinnar nåt från Internet, av upphovsrättsskäl) genom att lägga till den i sin mapp på Pinterest. Där kan sedan andra på Pinterest hitta den (om du har valt att dela med dig) och de kan i sin tur pinna den och på så sätt sprids bilder. Man kan följa andra människor där, bekanta och vänner och få inspiration från deras bilder osv.

Jag brukade spara bilder på datorn alternativt favorita hemsidan, men det är svårt att få en bra överblick över bilderna. Pinterest är ett bra sätt att hålla ordning på dem. Fördelen med Pinterest är att bilderna har kvar sin ursprungslänk, så du kan alltid hitta tillbaka till sidan de kom från.

Testa, vetja. Du kommer att bli helt fast, det finns så himla mycket fint att hitta där!! smile.gif
Jag heter jo_1 där också, så tjoa gärna till om du lägger upp dina fina bilder där!

Bra att veta: Om du pinnar bilder från någons hemsida utan att be om lov kan det ju innebära att du sprider den personens bilder utan att han/hon vill det. Därför hör det till god ton att be den personen om lov innan du lägger till bilden där.
Natur liv
Det såg väldigt trevligt ut med sittgrupp och många pallkragar, tätt ihop. Det blir inspiration för mig när jag ska bygga vidare på min pallkrageodling. Jag funderar på att måla alla röda, precis som huset, för att det ska bli mer enhetligt. Nu är det blandat ... röda, gamla omålade, nya omålade.

Jag ser att du har armeringsjärn vid lådorna. Det verkar smart för klätterväxter, men håller det ihop? Klarar det blåst? Jag är sugen på att göra så också, kanhända låta någon klättrare "rymma" över till en annan låda (åtminstone som det kanske ser ut).
Blåklockan
CITAT (niggle @ 30-07-2012, 20:07) *
Verkligen fint!
Lycka till med denna fina odling.

För egen del har jag också ca 100 kvm på en kommunal odlingslott. Tyvärr har jag inte hunnit ikapp med ogräset i år, men skördade fin broccoli och morötter i dag.

Tack vad glad jag blir smile.gif Nej det går i perioder här men köksträgården är ändå lättskött eftersom jag har väv på så gott som allt, inte så mycket att rensa då.

CITAT (jo_1 @ 08-08-2012, 14:02) *
Pinterest är ett forum som går ut på att samla bilder. Eller rättare sagt: ett bra sätt att samla inspirationsbilder och att dela med sig av sina bilder.
Man skapar ett konto och installerar en "knapp" i sin toolbar som gör att man kan "pinna" bilder man hittar och vill spara. Man "pinnar" en bild (efter att ha frågat om lov, jag gör i alla fall det om jag pinnar nåt från Internet, av upphovsrättsskäl) genom att lägga till den i sin mapp på Pinterest. Där kan sedan andra på Pinterest hitta den (om du har valt att dela med dig) och de kan i sin tur pinna den och på så sätt sprids bilder. Man kan följa andra människor där, bekanta och vänner och få inspiration från deras bilder osv.

Jag brukade spara bilder på datorn alternativt favorita hemsidan, men det är svårt att få en bra överblick över bilderna. Pinterest är ett bra sätt att hålla ordning på dem. Fördelen med Pinterest är att bilderna har kvar sin ursprungslänk, så du kan alltid hitta tillbaka till sidan de kom från.

Testa, vetja. Du kommer att bli helt fast, det finns så himla mycket fint att hitta där!! smile.gif
Jag heter jo_1 där också, så tjoa gärna till om du lägger upp dina fina bilder där!

Bra att veta: Om du pinnar bilder från någons hemsida utan att be om lov kan det ju innebära att du sprider den personens bilder utan att han/hon vill det. Därför hör det till god ton att be den personen om lov innan du lägger till bilden där.

Får nog kolla upp det, samlar mycket bilder i datorn som inspiration. Pluggar ju till trädgårdsingenjör så man försöker samla på sig allt man kan ha nytta av i skolan och framtida yrket sen biggrin.gif Om jag reggar mig ska jag definitivt leta upp dig där smile.gif

CITAT (Natur liv @ 08-08-2012, 15:41) *
Det såg väldigt trevligt ut med sittgrupp och många pallkragar, tätt ihop. Det blir inspiration för mig när jag ska bygga vidare på min pallkrageodling. Jag funderar på att måla alla röda, precis som huset, för att det ska bli mer enhetligt. Nu är det blandat ... röda, gamla omålade, nya omålade.

Jag ser att du har armeringsjärn vid lådorna. Det verkar smart för klätterväxter, men håller det ihop? Klarar det blåst? Jag är sugen på att göra så också, kanhända låta någon klättrare "rymma" över till en annan låda (åtminstone som det kanske ser ut).

Jag hoppas nästa sommar blir lite varmare, vi har inte ens hunnit inviga fikaplatsen där än, tanken var att man kan ta med en tallrik glass ut och gå ett varv och plocka i de bär man vill ha i wink.gif

Kul att det kan inspirera, har du vägarna förbi får du gärna titta in och studera närmare smile.gif Ja armeringsnäten i hörnan med rosorna har suttit i ett par år så det är inga problem, dom är spikade i tryckta stolpar som inte går riktigt ända upp. Blir väldigt stadigt.Kaprifolen klättrar rakt upp och rosor och annat får jag binda upp efter hand så det går att styra ganska bra. Vindruvorna ska få klättra som dom vill tänkte jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon