TirreSthlm
28-07-2012, 20:28
Vitkålen har växt så det knakat i år men när jag tog upp den var det som knölar på rötterna. Likadant på broccolin. Är det alltid så på kål eller är det något som skadar kålen?
Hej,
jag odlar en hel del kål, men jag känner inte igen detta. Har ingen aning om vad det kan vara, men farligt verkar det ju inte om det - som du säger – växer så det knakar.
ska kolla mina rötter vad det lider - hittills har jag skördat vitkålshuvudena med rotstocken kvar i jorden, sedan växer små minihuvuden ut på den, så jag vill inte dra upp roten än.
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2012, 20:54
Kan vara klumprotssjuka, en svampsjukdom som angriper kålfamiljen, man brukar då se klumpar på rötterna. Man bör inte odla kålfamiljen i mark där det finns klumprotssjuka. Håller man marken fri från växter som hör till kålfamiljen kan man utrota svampen, tyvärr så kan svampen ligga vilande i marken 20-25år + många av våra ogräs hör till kå¨lfamiljen så det är en ganska svårutrotad skadegörare.
Ja, det är förstås viktigt att växelodla just kål - jag tänkte inte på att klumprotsjuka kan se ut så, det är ju en sjukdom man verkligen kan vara rädd att få in pga de långa tider man måste avstå kål (och andra växter i samma familj, jag antar att det är korsblommiga växter, och av dem finns det verkligen många, både odlade och vilda).
Men TirreSthlm, kolla nu noga i facklitteraturen om det kan vara den sjukan, då får du ta till nogsamma metoder, men kanske är det inte så illa?
Preussen
29-07-2012, 22:37
Brukar inte klumprotsjukan föra med sig även andra symtom i form av missväxt? Som du beskriver det har kålen växt på bra. Bilder på klumpar önskas.
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2012, 06:56
Nej är inte alltid det blir så jättemycket sämre odling. Vi har rejält med klumrotssjuka på fälten på jobbet men vi har ändå¨odlat kål (mycket ur undervisningssyfte + vi har testat olika sätt att kanske få mindre klumprotssjuka) och vi har ändå fått rätt bra skörd kan ha att göra med att vi ju odlat ekologiskt då finns det ju ofta nyttosvampar med i jorden som kan hjälpa till även om plantorna är drabbade av skadesvampar.
Flera faktorer påverkar skadan från klumprotsangrepp på kålväxter. Vissa kålsorter är känsligare än andra, kålrot,rova och blomkål är känsliga, grönkål verkar kunna stå emot. Om angreppet kommer tidigt på säsongen, är det stor risk att plantan vissnar, sena angrepp märker man ofta först när man har dragit upp plantan. Har man klumprotssjukan i jorden är det viktigt att man drar upp och destruerar rötterna på kålplantor innan svulsterna ruttnar och spricker.
Vi har haft klumprotssjukan i ca 20 år men kan ändå odla alla sorter av kål. Med följande åtgärder klarar vi plantorna utan angrepp trots att smittan finns kvar i jorden.
Vid plantering avlägsnar vi lite jord så att det bildas en liten grop, gropens väggar pudrar vi med aska, sedan kastar vi ett par nävar med osmittad jord i gropen (t.ex. planteringsjord i säck) och där sätter vi kålplantan.
Vi testar ibland plantering direkt i vår trädgådsjord, och det blir alltid angrepp.
Att det fungerar så bra som det gör tror jag beror på att askan höjer pH-värdet, vilket inte svampen gillar, och att klumprot brukar mest angripa den tjocka pålroten och de finare rötterna klarar sig bättre. Och i vårt fall är jorden närmast plantan inte smittad.
Vi har en mycket lätt sandjord, om metoden fungerar på andra jordar kan jag inte uttala mig om, men hos oss där vi också använder urinindränkt biokol som gödning, skördar vi vitkålshuvuden på 10 kilo.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.