|
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-03-2013, 19:37)  Jag skulle inte göra några nya snitt; då sabbar man allt som eventuellt redan har skett under jord. Det viktiga är att det kommer rötter, inte att skotten slår ut däruppe. Och rötterna kommer från samma nivå som de underjordiska knopparna har suttit. Men vad gör man om det enbart kommer rötter då? (...kokar dem och äter?  ) På den ena ser jag att ett blad är på väg, tycker det har gått väldigt fort faktiskt! Det har gått enbart 3 veckor i krukan.
RibesRubusVitis
16-03-2013, 20:47
Risken att det bara kommer rötter, men inga blad, är verkligen inte stor jämfört med det omvända. Hos mig har nu ett par knoppar slagit ut och de första sorterna har fått små blad stora som tumnaglar. Men jag inser redan att några kommer att dö därför att rotbildningen inte hänger med. Bäst chanser har man om (de blivande) rötterna är ett par grader varmare än knopparna ovan jord. Sen ska man inte ge upp även om sticklingarna ser stendöda ut, eller om de först utslagna knopparna torkar ihop. Ibland kan andra knoppar slå ut i stället. Dessutom finns innanför de ”primära” knopparna ”sekundära”, och ibland rentav ”tertiära” knoppar som kan ta över.
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-03-2013, 20:47)  Risken att det bara kommer rötter, men inga blad, är verkligen inte stor jämfört med det omvända. Hos mig har nu ett par knoppar slagit ut och de första sorterna har fått små blad stora som tumnaglar. Men jag inser redan att några kommer att dö därför att rotbildningen inte hänger med. Bäst chanser har man om (de blivande) rötterna är ett par grader varmare än knopparna ovan jord. Sen ska man inte ge upp även om sticklingarna ser stendöda ut, eller om de först utslagna knopparna torkar ihop. Ibland kan andra knoppar slå ut i stället. Dessutom finns innanför de ”primära” knopparna ”sekundära”, och ibland rentav ”tertiära” knoppar som kan ta över. Såå, nu är den ena sticklingen på god väg! Blad nr 2 börjar synas å det första bladet är något större än en nagel. Stickling nr 2 börjar få blad, men de 6 andra ser stendöda ut! Vad gör man om man enbart får blad och inga rötter? Krukan är svart å står i solen, å runt krukan ha rjag byggt ett litet "växthus" (se bild ovan). Det är varmt och mysigt för mina småttingar, å jag har bra jord med lite gödsel i. Kan man göra något mera? Någon form av näring eller annat?
Hej De behöver mera varm under dem , plus de behöver mera fukt på luften.
H. Bassam
RibesRubusVitis
26-03-2013, 01:04
Ibland får man bara blad och inga rötter; till slut torkar bladen ihop och så småningom dör sticklingen. Odlarlivet är inte perfekt, ibland måste man ge upp. Sen lyckas man nästa gång. Ännu ingen näring, tack. Då driver du bara på bladen ytterligare innan rötterna kommit. Och helst inget solsken heller, i synnerhet inte på bladen, förrän du sett rötterna leta sig ut ur hålen i krukans botten. En underhållande vinodlingsfilm: http://urplay.se/Produkter/173897-Vinets-vetenskap
CITAT (RibesRubusVitis @ 26-03-2013, 01:04)  Ibland får man bara blad och inga rötter; till slut torkar bladen ihop och så småningom dör sticklingen. Odlarlivet är inte perfekt, ibland måste man ge upp. Sen lyckas man nästa gång. Ännu ingen näring, tack. Då driver du bara på bladen ytterligare innan rötterna kommit. Och helst inget solsken heller, i synnerhet inte på bladen, förrän du sett rötterna leta sig ut ur hålen i krukans botten. En underhållande vinodlingsfilm: http://urplay.se/Produkter/173897-Vinets-vetenskapTack för tipsen! Hur gör jag för att få mer värme i jorden än på bladen? Typ en doppvärmare man har i akvarium?  Jag förstår att alla inte kan överleva, men kul om någon av mina 8 st sticklingar gör det...
RibesRubusVitis
26-03-2013, 15:07
För sju år sedan (känns som i går) diskuterade vi undervärme: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=37132http://forum.odla.nu//index.php?q=forums/i...c=40516&hl=Fast på Zilga ska inte någon undervärme behövas. Och med plastpåse över krukan behöver man inte öka luftfuktigheten ytterligare med ett glas vatten. Avdunstningen från jorden är mer än tillräckligt; man kan i stället behöva lufta ibland för att det inte ska mögla.
CITAT (RibesRubusVitis @ 26-03-2013, 15:07)  För sju år sedan (känns som i går) diskuterade vi undervärme: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=37132http://forum.odla.nu//index.php?q=forums/i...c=40516&hl=Fast på Zilga ska inte någon undervärme behövas. Och med plastpåse över krukan behöver man inte öka luftfuktigheten ytterligare med ett glas vatten. Avdunstningen från jorden är mer än tillräckligt; man kan i stället behöva lufta ibland för att det inte ska mögla. Tack för länkarna! Go uppfinning, tog du patent på den med överkylning å fönstret? Att jag inte tänkte på mjölkpaket, hade vart smidigare än min 12 liters kruka...
...å där vissnade första bladet
CITAT (andersen @ 09-08-2012, 18:43)  Jaha balkong... jag svarade i din andra tråd trodde att den stod i växthus, så då kan du bortse från det svaret, men vindruva gillar inte att stå i kruka pga att dom får långa rötter och då är en kruka för liten. Sorry sent svar. Min ranka står i 150 liter jord, jag hoppas att detta räcker ett tag iaf. En fråga: Finns det något jag kan göra för att underlätta "starten" på rankan, gödsel? Den har fortfarande inte börjat blomma...
Inte för att något hänt sedan sist jag skrev, men kör en update och några frågor till er kunniga!
Jag tippar på att mina sticklingar dött, de hade 1-2 blad på 2 st av dem, bladen har trillat av och "pinnarna" ser jäkligt slitna ut. Jag tror detta har att göra med att det blev för varmt för dem, den inplastade krukan blev varmare ovan jord vilket antagligen inte var så bra för rötterna.
Min vinranka har fortfarande inte visat minsta tillstymmelse till att leva, så jag funderar på om jag kan kontrollera detta på något sätt? Går det att ta fram rötterna för att titta på dem å se om rankan är vid liv?
Om jag köper en äldre vinranka direkt, 3-5 år gammal, är det större chans att den överlever då med tanke på rotsystemet? Jag gissar på att eftersom jag planterade den hyfsat sent under sommaren så kanske rötterna inte fick chans att växa tillräckligt?
Någon som har koll och tips på hur jag skall lyckas nästa gång?
Finns det någon annan ranka än Zilga som man kan köpa, någon som växer betydligt snabbare och där jag har chans att få en grövre planta?
Tack på förhand!
Om jag skulle plantera en vinranka i kruka på oisolerad balkong (du håller inte frostfritt tror jag), då skulle jag först leta upp en riktigt stor kruka. När man googlar hittar man uppgifter på ca 2m bred och 1m djup. Det andra problemet (det första var de stora rötterna), är att en planta aldrig är lika härdig i kruka som i marken. Större kruka borde förbättra överlevnaden. Därför (den minskade härdigheten) skulle jag inte beskära alls de första åren och låta plantan etablera sig (om den överlever). Det tredje är att vinranka i kruka brukar inte ge frukt eller mycket lite. Men prova kan man.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|