Gaia
Vi har odlat vitlök (Germidour och Messidrome) för första gången i år och fått jättefint resultat. För en vecka sedan skördade vi och la på tork. De flesta plantorna hade utvecklat luftlökar som under veckan som har gått, när lökarna har legat på tork, börjat växa betydligt.
Nu undrar jag om detta sker på bekostnad av själva vitlöken (jordlöken) och om vi kanske ska ta bort luftlökarna?
Om vi tar bort luftlökarna kommer det knappast att gå att fläta vitlöken, känner mig förvirrad.
Väldigt tacksam för svar!
Eva i Västerås
Luftlökarna blir nya vitlökar om du planterar dom en och en. Det tar längre tid, typ 2-3 år innan det är fullstora vitlökar.
Kllipp av lökknippena men spar stjälkarna att fläta med. Spar lökarna tills i höst, eller använd dom. Dom är rätt pilliga att skala om dom är små. Jag har använt dom stora och planterat dom små lite avsides.
Gaia
Tack Eva för informativt svar, då vet jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon