Jan Lindgren
10-08-2012, 20:38
Jan Lindgren har nu loggat ut för gott. Den 10e Juli gick han stillsamt bort efter att ha förlorat kampen mot sin sjukdom.
Jan var en nyfiken person som tyckte om att dela med sig av sina kunskaper. Han tyckte om att diskutera och kunde för diskussionen ta en ståndpunkt som inte alltid överensstämde med hans övertygelse.
Han hade många idéer, varav en del provades med varierande utfall. Ett exempel på en idé från mitten av 80-talet var ett datorprogram som skulle kunna hjälpa till vid val av perenner. Genom att mata in olika önskade egenskaper som exempelvis färg, höjd och växtplats skulle programmet föreslå lämpliga alternativ. Detta var just då inte helt lätt för oss barn som då gick på högstadiet att realisera i BASIC på en ordinär hemdator. Just den idén var helt klart lite före sin tid, även om vi kom en bit på vägen.
Växtintresset hade han under hela livet och han provade att odla växter av olika slag, allt ifrån perenner till fruktträd. Själva växtförökandet var intressant och han använde sig av såväl vanlig sticklingsförökning som mikroförökning av Rhododendron i hemmamiljö. Att sedan se växterna växa var en stor glädje.
På senare tid intresserade han sig speciellt för frukt och bär, vilket har resulterat i den visningsträdgård som finns på Denningarums gård.
Under senare år, som många av er som läser detta redan vet, tillbringade han en hel del tid på olika forum. Där fick han både utlopp för såväl sitt intresse för diskussioner som passionen för att lära ut och lära sig saker. Detta betydde mycket för honom även under hans sista svåra tid.
/Björn Lindgren
Son
Huggorm
10-08-2012, 20:46
Tråkigt, där försvann mycket kunskap och en skribent som alltid var intressant att läsa. Cancer är ett skit, alla de bästa verkar drabbas av det.
Kryddan03
10-08-2012, 20:49
Med varmt deltagande i er sorg.
Jan Lindgren var känd för sin stora kunskap såväl här som bl a på Alternativ.nu.
anne-li i olofstorp
10-08-2012, 20:49
Det är med stort beklagande jag läser detta!
Jag kände inte din far, men jag har läst en del av honom och alltid beundrat hans förmåga att se klart och koncist på saker och ting! Jag hoppas att han fått frid och slipper smärtor och vånda mer! Tack för den underbart fina runan du skrivit om honom! Och tack Jan Linsdgren för det du givit oss genom åren!
Anne-Li
evelina
10-08-2012, 20:50
Beklagar sorgen och kommer att sakna hans kunskap.
Alexander-VG-zon3
10-08-2012, 21:07
Väldigt tråkigt att läsa, stor saknad och stor kunskap som är förlorad, men nu får han vila i lugn
Har varit på gården flera gånger och det är alltid trevligt att se testodlingen. Kommer försäljning av växter finnas kvar ? skulle vilja köpa ett honungsbär i hans ära och hoppas han läser det från himlen
ninnisky
10-08-2012, 21:12
Mitt varma deltagande i er sorg

och tack för att du delgivit oss besked om hans bortgång.
Kommer att sakna hans intressanta och kunniga inlägg som jag alltid läste med stort intresse och hans inlägg under den svåra sjukdomsperioden gjorde starkt intryck på mig.
Natur liv
10-08-2012, 21:25
Tråkigt med livets avigsidor som dödsfall och sjukdom. Jag gläds ändå över att ni som anhöriga tar på allvar Jans intressen och berättar för oss som läst Jans inlägg om hans odlingsintresse. Tack och jag beklagar sorgen starkt. Lycka till ändå, mitt i sorgen!
kerstin z5-6
10-08-2012, 22:05
jag tackar dej Jan för all kunskap du förmedlat och hoppas att du har oändliga platser med ny mullig jord för dina vidare experiment med ätbara bär och frukter.
hej då vi ses
TACK FÖR ATT DU FÖRMEDLADE DETTA!Känns bra attt kunna lämna en sista hälsning så tack! Björn.
Beklagar verkligen sorgen. Sitter själv i samma sits med en förälder som har cancer. Ni finns i mina tankar.
Aqvakul
10-08-2012, 22:27
Tack för hälsningen, Björn. Sköt om dig!

så tråkigt känner med hans familj !hemskt att förlora kära och nära i cancer ,mina vänner har regnat bort i cancer sista åren .Men man måste tro på livet !
mamamaggan
10-08-2012, 22:32
Så tråkigt , beklagar !
Var alltid spännande och intressant att läsa vad Jan skrev.
Tack för att du berättade för oss.
Beklagar sorgen.
Tack för en vacker runa och information om vad som hänt.
*Stintan*
11-08-2012, 08:11
Beklagar, kommer att sakna Jans kunniga och intressanta inlägg på forumet. Tack för att vi fick veta.
Har förstått på Jans inlägg att det varit tufft att brottas med sjukdomen. Ändå hördes aldrig någon klagan. En stark person med mycket intressanta inlägg här på Odla.
Tack för dina inlägg Jan.
Beklagar Jans bortgång och er sorg.
Tack för att du berättade.
RIP Jan du blir saknad
merlin68
11-08-2012, 13:14
Beklagar sorgen! R.I.P.
Jag hittade äntligen idag till Dennigarums gård för att få höra att Jan hade förlorat kampen mot cancer.

Jag har läst hans inlägg med intresse, växlat några ord i "jättegrönt" i Linköping några år sedan och
växlat några PM angående hans visningsträdgård.
Nu när jag äntligen kom dit, fick jag vandra där utan hans kunskap!
Men vilken samlig av olika bär och fukt det var! EN skatt!
Jag köpte två plantor av honungsbär och lovar också att kalla dom " honungsbär" och inget annat!
Tack för alla inlägg här på odla och alternativ, Jan!
Myosotis
12-08-2012, 12:00
Beklagar. Jag visste inte att han var sjuk. Tröstekram till dig Björn.

Och tack för att du sa till så vi slapp undra.
Gossen Ruda
12-08-2012, 20:26
Instämmer i beklagandet. Jan var en frisk fläkt som vågade skriva vad han ansåg vara rätt. Tack för klargörandet av vad som hänt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.