Doktor Glas
I år är första året med pallkragar, och jorden jag använde var tyvärr väldigt kompakt. Förmodligen på grund av detta har ett par rödbetor av den avlånga sorten växt hälften över jord (dvs 5-10 cm av roten har varit ovan jord). Påverkar det ätbarheten? Potatis blir ju grön och oätlig av solljus, fungerar rödbetor på liknande sätt?
jaj-51
Mina avlånga rödbetor har alltid största delen ovan jord, nästan så de "välter"
Jag gillar dessa för att de är lättare att hantera när de skalas.

Vist kan du ät dessa, jag använder dem till vok och som rårivna.
Rödbetan ändrar inte färg när den växer ovan jord och får solljus på sig så här ser mina ut nu.
Eva 33c
CITAT (Doktor Glas @ 15-08-2012, 19:08) *
Påverkar det ätbarheten? Potatis blir ju grön och oätlig av solljus, fungerar rödbetor på liknande sätt?

Nej inte alls. Potatis innehåller solanin i alla växtdelar utom just knölarna. Men om knölarna kommer ytligt så bildas solanin i dessa också. Den gröna färgen är dock klorofyll och inte giftigt i sig men skvallrar om att knölen legat så ytligt att solen kommit åt den och alltså kan innehålla solanin. Rödbetor kan man ju äta allt av om man vill, både blad och rot. Den innehåller inget gift alls.
Doktor Glas
Aha, det förklarar ju en del om varför man inte ska äta grön potatis!

Tack för alla svar, då går jag loss på rödbetorna med gott samvete. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon