Sidor: 1, 2
Hjortronsylt

Gå gärna in och läs mer här:

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117128
Ni behöver inte motivera varför ni tycker som ni gör, går bra att bara rösta.
Men allt pladder som hör till ämnet är välkommet! biggrin.gif

gnon49
Är litet kluven. Möjligen några få underavdelningar, men å andra sidan tycker jag det funkar som det är. Odla är ju inte Flashback, utan en trädgårdssajt, där småprat finns som komplement. För många underavdelningar och Odla blir svårnavigerat misstänker jag.
Hjortronsylt
Jag blev besviken men inte alls förvånad över hur ställningen ligger till nu.
Nåväl, vill man ha ett rörigt Småprat då förstår jag väl er som vill ha kvar systemet som det är idag. *suck*
hattstugan
Tycker inte det är rörigt så det så!
silos
Småprat är ju hur bra som helst,inte det minsta rörigt,tycker jag!
Krolliljan
CITAT (gnon49 @ 02-09-2012, 18:34) *
Är litet kluven. Möjligen några få underavdelningar, men å andra sidan tycker jag det funkar som det är. Odla är ju inte Flashback, utan en trädgårdssajt, där småprat finns som komplement. För många underavdelningar och Odla blir svårnavigerat misstänker jag.

Det var en tanke. Kanske det inte ska vara ngn under avdelning för natur, recept eller husdjur heller. Det är ju faktiskt ett trädgårdsforum.
Nej "småprat" räcker nog. yes.gif
mamamaggan
Röstade nej .

Hur många underavdelningar ska vi ha ? Vad ska de heta ? Får man skriva om t ex vad man gjorde i går under tråden som heter " vad hände idag " ?

Hoppas ni förstår att jag är ironisk. Det är min åsikt att underavdelningar " slår ihjäl " Småprat.

Är det det förespråkarna vill ?

Hjortronsylt
Skulle man skapa, säg, 10 nya trådar i Småprat per dag så skulle det nog uppskattas med lite sortering tror jag nog allt. Blir ju väldans hoppigt annars om man bara håller sig till ett fåtal trådar i vanliga fall...
Jag skulle få ont i ögonen av att ha det så. ninja.gif
mamamaggan
CITAT (Hjortronsylt @ 03-09-2012, 13:47) *
Skulle man skapa, säg, 10 nya trådar i Småprat per dag så skulle det nog uppskattas med lite sortering tror jag nog allt. Blir ju väldans hoppigt annars om man bara håller sig till ett fåtal trådar i vanliga fall...

10 underavdelningar nu och så 10 underavdelningar under varje ny .................................

Tror vi skulle få hålla på att skapa nya underavdelningar hela tiden .

För mycket uppstyrning slår ihjäl ett forum tycker jag .Ska vi fortsättningen strida om var man ska skriva vad ? Ska det bli det nya " bråkämnet " ?
*Stintan*
Det har skapats långt fler än 10 nya trådar per dag periodvis förr utan att det blev rörigt. Passar det inte kan du ju alltid odla dina trädgårdskunskaper i underavdelnigarna i trädgårdsforumet.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2012, 14:47) *
Det har skapats långt fler än 10 nya trådar per dag periodvis förr utan att det blev rörigt. Passar det inte kan du ju alltid odla dina trädgårdskunskaper i underavdelnigarna i trädgårdsforumet.

Försöker du hävda dig, eller varför är du dryg så ofta? smile.gif
SLAPPNA AV KVINNA!

CITAT (mamamaggan @ 03-09-2012, 14:46) *
10 underavdelningar nu och så 10 underavdelningar under varje ny .................................

Tror vi skulle få hålla på att skapa nya underavdelningar hela tiden .

För mycket uppstyrning slår ihjäl ett forum tycker jag .Ska vi fortsättningen strida om var man ska skriva vad ? Ska det bli det nya " bråkämnet " ?

Där har du nog fått det om bakfoten. Bara för att ta exempel:Låt oss säga att det skapas 10 trådar, 5 av de har med politik att göra. Hade det inte för enkelhetens skull varit smidigast att ha de 5 trådarna samlade i underkategorin Politik än vilt spridda bland alla andra olika trådar?
Alexander-VG-zon3
Röstade nej, av den anledningen att detta är ett forum främst för trädgård och odling. Har vi fler underavdelningar på småprat så kommer det längre ifrån trädgård känns det som.

Ska man ha fler underavdelningar på småprat så kan man ju ha det i det oändliga, tills det liknar mer ett allmänt forum.
Ugglemormor
Vet inte riktigt hur du menar?
Men om en tråd nu enbart handlar om "ont i handen" och någon råkar nämna sin "stortå", så har du nog rätt i tanken, då skulle man nog bli mindre avsnoppad om man hade mer förståelse för tillfällig OT, och inte sånt gnäll för lite andra frågor?
Är det något åt det hållet du menar eller är jag ute och cyklar igen? (obs. kommer inte ur sängen!)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hjortronsylt @ 03-09-2012, 16:02) *
SLAPPNA AV KVINNA!

Där har du nog fått det om bakfoten. Bara för att ta exempel:Låt oss säga att det skapas 10 trådar, 5 av de har med politik att göra. Hade det inte för enkelhetens skull varit smidigast att ha de 5 trådarna samlade i underkategorin Politik än vilt spridda bland alla andra olika trådar?

Vad har politik med trädgård att göra ?

Om man nu vill diskuterar politik på ett trädgårdsforum så är det väl bättre att man får göra det i småprat. Förstår inte riktigt varför man vill utöka småprat på ett trädgårdsforum.

Dom avdelningarna vi har nu som inte är trädgård (natur, mat, husdjur). Kan jag förstå dels är det nåt man kan knyta ann med ett trädgårdsforum och avlastar trädgårdsdelen samma sak med småprat.

Men politik exempel har ju ingen anknytning till trädgårdsforum och avlastar inte heller.

Ska vi ha underavdelningar så är det såfall till trädgårdsbiten inte till småprat exempel trädgårdskonst eller härdighet, klimat, väder. Eller för sommarblommor/höstblommor eller vad man nu kan utöka.

CITAT (Ugglemormor @ 03-09-2012, 16:13) *
Men om en tråd nu enbart handlar om "ont i handen" och någon råkar nämna sin "stortå", så har du nog rätt i tanken, då skulle man nog bli mindre avsnoppad om man hade mer förståelse för tillfällig OT, och inte sånt gnäll för lite andra frågor?
Är det något åt det hållet du menar eller är jag ute och cyklar igen? (obs. kommer inte ur sängen!)

Vem vad det som du svarade ?
*Stintan*
SLAPPNA AV KVINNA!

Varför skriker du? Jag är inte ett dugg dryg men jag säger vad jag tycker. Kan inte bli mer avslappnad! Har du överhuvudtaget något trädgårdsintresse?

Nu hade vi förut massor av politiktrådar igång vilket fick till följd att vi för enkelhetens skull istället gjorde en samlingstråd för politik. Mig veterligt tyckte alla det var bra. Enklare kan det ju inte bli. Dessutom mycket enklare än först en underavdelning och sen 5 olika politiktrådar i den.
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 03-09-2012, 16:13) *

Nej man skulle såklart få skapa en ny tråd ändå om sin "stortå". Det är aldrig OK att ta över andras trådar. Skilj på det och att "råka nämna" för det hade nog ingen reagerat över.
Ugglemormor
Min fråga var ställt till Hjortronsylt ........... du hann innan jag hann skicka mitt, så enkelt var det med det...
Alexander!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ugglemormor @ 03-09-2012, 17:56) *
Min fråga var ställt till Hjortronsylt ........... du hann innan jag hann skicka mitt, så enkelt var det med det...
Alexander!

En fördel med att citera!
mamamaggan

Jaha och vad skulle vi vinna på det ? Mindre röra i huvudet ?

Som jag sa förut , tror vi skulle få ett nytt bråkämne angående var någonstans en tråd ska höra hemma.

Ju mer man " finfördelar " ju svårare blir det att hänföra trådar till rätt underkategori .

Och som sagt , hur många underkategorier ska vi ha ? Det kan faktiskt medföra att vi " måste " ( enligt en del ) ha underkategorier till underkategorierna osv osv i oändlighet.

Låt oss ta ett exempel: I Småprat inför vi underkategorin Politik. Där pratas det om Global politik ,Svensk politik , Europeisk politik, Amerikansk politk osv osv .

Då är det någon/några som tycker att det är för rörigt och vill införa underkategorier för varje ämne. Men , hur i hela friden gör vi om någon börjar jämföra Svensk politik med Amerikansk politik ?

Ojdå , då måste vi införa en ny underkategori , eller ?

Nej jag trror inte på idén !
Krolliljan
Hde röstat på lägg ner småprat om det alternativet funnits. Jag blir så evinnerligen trött på tjafset ibland.
andersen
Låt oss säga att det skapas 10 trådar, 5 av de har med politik att göra. Hade det inte för enkelhetens skull varit smidigast att ha de 5 trådarna samlade i underkategorin Politik än vilt spridda bland alla andra olika trådar?

Nej det mesta i samhället är ju politik, så varför skulle vi inte kunna prata om tex antal dagisplatser, eller butiker i köpcenter,apotek, post, systembolag, mm utan att det skall placeras i en underkategori? och bara för att jag skriver något som går imot vad du tycker så vill jag inte bli utsatt för spott och spe! dvs det är inte ok att skrika åt Stintan och andra så som du gör vid ett antal tillfällen!
Hjortronsylt
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 03-09-2012, 16:18) *
Vad har politik med trädgård att göra ?

Vad har småprat med trädgård att göra?
duh.gif
utmana inte mitt tålamod hädanefter är du snäll.
Hjortronsylt
CITAT (andersen @ 03-09-2012, 18:28) *
Nej det mesta i samhället är ju politik, så varför skulle vi inte kunna prata om tex antal dagisplatser, eller butiker i köpcenter,apotek, post, systembolag, mm utan att det skall placeras i en underkategori? och bara för att jag skriver något som går imot vad du tycker så vill jag inte bli utsatt för spott och spe! dvs det är inte ok att skrika åt Stintan och andra så som du gör vid ett antal tillfällen!

Vilka föreställningar och cirkuskonster du kommer med. no.gif Håll dig till fakta, tack.

Alla ni som hela tiden hänvisar mig till Trädgårdsavdelningar, borde kanske ta och söka er dit själva. Här gör ni nämligen inget annat än bråkar!!!!
Gita
[quote name='Krolliljan' date='03-09-2012, 18:25' post='1571566']
Hde röstat på lägg ner småprat om det alternativet funnits. Jag blir så evinnerligen trött på tjafset ibland.
[/quote
Men snälla Krolliljan, det är helt frivilligt att gå in på Småprat. Förtår inte riktigt hur du kan vara innerligt trött på något som du går in i av fri vilja.
Lyd mitt råd, håll dig härifrån om det inte passar, men låt andra bestämma själva.
Gita
mamamaggan
Om man inte gillar avdelningen Småprat så låter man bara bli att gå in där , så enkelt är det.

Om man ändå gör det så måste man inte fortsätta läsa en tråd som man tycker är " för hemsk ".

Om man inte gillar Småprat , varför då ge förslag på att göra underavdelningar för att det ska bli lättare att hänga med ?

Vi måste väl iaf få diskutera för och emot i det här ämnet , eller ?

Krolliljan
Jag har inget emot diskussioner men tonen i diskussionerna
mamamaggan
Vad menar du då ? Att någon SKRIKER det ser vi men hur ska vi veta vilken ton andra använder ?

Det är och förblir en enskild uppfattning så länge man inte går till rena personangrepp . Vi har alla våra egna gränser för vad vi tolererar eller inte så att veta vilken ton en annan person använder här är i stort sett omöjligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hjortronsylt @ 03-09-2012, 18:50) *
Vad har småprat med trädgård att göra?
duh.gif
utmana inte mitt tålamod hädanefter är du snäll.

Jag vet inte varför odla har ett småprat-avdelning, men antar att det är för att avlasta trädgårdsdelen, så man inte blandar in småpratstrådar i trädgårdsdelen. Är inte det ganska klokt ?

Trodde jag du kunde tänka ut själv slap.gif (med samma mynt tillbaka).

Förstår du inte hur jag/vi andra tänker med att utöka småpratsdelen på ett trädgårdsforum, gör mand et är det inget trädgårdsforum längre!.
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 03-09-2012, 19:00) *
Vilka föreställningar och cirkuskonster du kommer med. no.gif Håll dig till fakta, tack.

Alla ni som hela tiden hänvisar mig till Trädgårdsavdelningar, borde kanske ta och söka er dit själva. Här gör ni nämligen inget annat än bråkar!!!!

Jag är varje dag i trädgårdsavdelningen också. Sorry men den enda som bråkar här är du. Har du något trädgårdsintresse?
*Stintan*
CITAT (Krolliljan @ 03-09-2012, 19:07) *
Jag har inget emot diskussioner men tonen i diskussionerna

Det känns som att du tror att tonen är otrevligare än vad den är. När man varken ser eller hör skribenterna så är det ju jätteknepigt att veta hur tonen är. Jag är ganska övertygad om att det oftast ser värre ut än vad det är.
malarmaster
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 03-09-2012, 19:13) *
Jag vet inte varför odla har ett småprat-avdelning, men antar att det är för att avlasta trädgårdsdelen, så man inte blandar in småpratstrådar i trädgårdsdelen. Är inte det ganska klokt ?

Förstår du inte hur jag/vi andra tänker med att utöka småpratsdelen på ett trädgårdsforum, gör mand et är det inget trädgårdsforum längre!.

håller helt med,att spalta upp småprat i underavdelningar skulle troligen bara göra det rörigare att hitta.
jag upplever det som lätt att bara läsa inläggens rubriker och titta i de trådar som ser intressanta ut.
en särskild politik tråd finns ju redan som ser ut att fungera.
som sagt,jag för min del är nöjd med nuvarande ordning. ulf
Gita
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2012, 19:36) *
Det känns som att du tror att tonen är otrevligare än vad den är. När man varken ser eller hör skribenterna så är det ju jätteknepigt att veta hur tonen är. Jag är ganska övertygad om att det oftast ser värre ut än vad det är.

Ett tufft, ganska hårt diskuterande/argumenterade tycker jag är helt OK, t,o,m, ganska stimulerande När man börjar använda sig av tillmälen som subba, kärringjävel och till och med könsord kan jag förstå att det börja bli obehagligt. Inte för min egen del men för dem som sänker sig själva så lågt..
Något som jag däremot tycker varit riktigt obehagligt är de drev mot en enskild skribent som faktiskt förekommit då och då.
Gita
Aqvakul
Vi klarar oss bra utan underavdelningar. En åsikt som tydligen delas av det stora flertalet . Ett väldigt tydligt utfall för att vara en omröstningstråd....
Hjortronsylt
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 03-09-2012, 19:13) *

Alla har vi våra synsätt. Jag klandrar ingen. Det är en smaksak helt enkelt.
Men om du (och många andra) nu så strikt inte vill utveckla forumet till det, enligt mig, bättre, så skyll er själva. smile.gif

Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2012, 19:27) *
Jag är varje dag i trädgårdsavdelningen också. Sorry men den enda som bråkar här är du. Har du något trädgårdsintresse?

Tyvärr men jag råkar också vistas i trädgårdsavdelningen varje dag om du nu så gärna ville veta det.
man kan väl inte bråka med sig själv heller rotfl.gif
tomas99
CITAT (Hjortronsylt @ 03-09-2012, 23:09) *
Tyvärr men jag råkar också vistas i trädgårdsavdelningen varje dag om du nu så gärna ville veta det.
man kan väl inte bråka med sig själv heller rotfl.gif

Nej men du bråkar ju med alla andra här det sker dagligen.
Hjortronsylt
CITAT (tomas99 @ 04-09-2012, 08:59) *
Nej men du bråkar ju med alla andra här det sker dagligen.

ALLA andra? giggle.gif Nej nu tog du väl i lite väl mycket. Och sen kan man ju alltd ifrågesätta vem det är som bråkar med vem...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hjortronsylt @ 03-09-2012, 23:04) *
Alla har vi våra synsätt. Jag klandrar ingen. Det är en smaksak helt enkelt.
Men om du (och många andra) nu så strikt inte vill utveckla forumet till det, enligt mig, bättre, så skyll er själva. smile.gif

Så det är bättre att det utvecklas till ett allmänt forum och gå längre ifrån för att vara fokus på ett trädgårdsforum när det heter forum odla.nu (jag får inte ihop det).
Alba
CITAT (Hjortronsylt @ 03-09-2012, 13:47) *

Eftersom du är ganska nybliven medlem kanske du skulle lyssna på de som varit med ett tag.
Du kanske blir förvånad - de kan ha riktigt bra synpunkter.

Missförstå mig inte - det är bara ett gott råd.
Kryddan03
CITAT (Alba @ 04-09-2012, 18:06) *
Eftersom du är ganska nybliven medlem kanske du skulle lyssna på de som varit med ett tag.

Ja, en liten Narcissisus passar ju i och för sig ganska bra på ett odlaforum:
CITAT (Hjortronsylt @ 03-09-2012, 23:04) *
Men om du (och många andra) nu så strikt inte vill utveckla forumet till det, enligt mig, bättre, så skyll er själva.

shy.gif wink.gif
Hjortronsylt
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 04-09-2012, 17:57) *
Så det är bättre att det utvecklas till ett allmänt forum och gå längre ifrån för att vara fokus på ett trädgårdsforum när det heter forum odla.nu (jag får inte ihop det).

Så du vill att man bara ska ha trädgårdsavdelningar eftersom det från första början var ämnat som ett odlings/trädgårds-forum. confused.gif
Jag tycker det skulle vara bra att Småprat sorteras för enkelhetens skull. Inte för att utveckla forumet till ett helt annat forum än vad det är idag. Kan inte se att forumet skulle bli allmänt bara för man gör underkategorier i Småprat??

CITAT (Alba @ 04-09-2012, 18:06) *

Vissa föredrar väl det gamla (sämre) före det nya (bättre). Inte mycket mer jag kan säga om det. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hjortronsylt @ 04-09-2012, 20:15) *
Så du vill att man bara ska ha trädgårdsavdelningar eftersom det från första början var ämnat som ett odlings/trädgårds-forum. confused.gif
Jag tycker det skulle vara bra att Småprat sorteras för enkelhetens skull. Inte för att utveckla forumet till ett helt annat forum än vad det är idag. Kan inte se att forumet skulle bli allmänt bara för man gör underkategorier i Småprat??

Jag skriver i bland i småprat (dock mycket mer sällan än innan av olika anledningar) och skulle inte gråta om det försvann helt. Då jag är här på odla för trädgårdsbiten då det är ETT trädgårdsforum.

Där småprat är ett trevlig tillägg, som enligt mig inte bör ta överhand trädgårdsbiten vilket jag tror det blir med fler avdelningar.

Men det blir ju ett allmänt/generellt forum om man utökar småprat till det oändliga (liksom var finns stop på det?).

Småprats-avdelningar
familj
sjukdom
pengar
kläder
sex
kärlek
religion
politik
hus/hem
teknik
bilar
båt
cykel
magi
andar
historia
språk

och så vidare var finns stopp ?

Nej en dålig ide som jag hoppas odla tar till sig och tänker om rejält.

ISTÄLLET utöka trädgårdsbiten om man nu gärna vill utöka nånting.
Hjortronsylt
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 04-09-2012, 20:59) *
Jag skriver i bland i småprat (dock mycket mer sällan än innan av olika anledningar) och skulle inte gråta om det försvann helt. Då jag är här på odla för trädgårdsbiten då det är ETT trädgårdsforum.

Där småprat är ett trevlig tillägg, som enligt mig inte bör ta överhand trädgårdsbiten vilket jag tror det blir med fler avdelningar.

Men det blir ju ett allmänt/generellt forum om man utökar småprat till det oändliga (liksom var finns stop på det?).

Småprats-avdelningar
familj
sjukdom
pengar
kläder
sex
kärlek
religion
politik
hus/hem
teknik
bilar
båt
cykel
magi
andar
historia
språk

och så vidare var finns stopp ?

Nej en dålig ide som jag hoppas odla tar till sig och tänker om rejält.

ISTÄLLET utöka trädgårdsbiten om man nu gärna vill utöka nånting.

Nej, så många olika slags underkategorier hade varit övermäktigt. Men jag skulle kunna tänka mig ett par stora underkategorier. T.ex. Politik, Kropp, själ och hälsa, Fritid/fritidsliv, Kultur... Där hade t.ex. sex platsat i Kropp-avdelningen, Motor i fritidsliv etc.
Piccante
Anledningen att jag en gång i tiden reggade mig på odla var för att jag sökte ett odlingsforum och de andra växt/ trädgårdsforumen var så tråkiga. I början skrev jag bara i odlingstrådar men sen kollade jag runt lite o fastnade för intressanta diskussioner och tävlingar/ lekar mm i småprat. Jag ser småprat som ett sätt att få skriva av sig lite om aktuella händelser och för att ha något forum att diskutera i när trädgårdslivet går på sparlåga under vintern o högsommaren.
Men odla skapades av ägare av en handelsträdgård för att vara en samlingspunkt för handel, artiklar, köp & sälj och diskussioner om trädgård/ odling! Gör inte odla till ett slaskforum där allt mellan himmel o jord tar upp all plats o trädgård trängs undan till en nisch...

vill man ha ett sådant forum besök hellre Passagen debatt, Familjeliv.se, ifokus.se, Flashback eller något annat passande.
Anki på Öland
CITAT (Hjortronsylt @ 04-09-2012, 21:21) *
Nej, så många olika slags underkategorier hade varit övermäktigt. Men jag skulle kunna tänka mig ett par stora underkategorier. T.ex. Politik, Kropp, själ och hälsa, Fritid/fritidsliv, Kultur... Där hade t.ex. sex platsat i Kropp-avdelningen, Motor i fritidsliv etc.

Vad du tjatar! Är det inte ganska tydligt att dom absolut flesta av oss som är här inte vill dela upp i fler avdelningar!
kerstin z5-6
Jag skriver sällan i småprat, ej trädgård, men dock.Jag ser ingen anledning att utöka detta forum.Precis som Alexander ser jag detta som ett trädgårdsforum i första hand.Vill man diskutera atomers klyvning, aborträttigheter med mera finns ett otal andra fora för det.Små prat kan vara allt möjligt och behöver inte vara trädgårdsrelaterat, OK.
Det finns kanske ett sådant behov.Men att göra underavdelningar till det? Nej finns ingen anledning.
Gossen Ruda
Trollen vill alltid ha uppmärksamhet, sluta med matningen nu och låt denna tråd självdö.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 05-09-2012, 07:43) *
Trollen vill alltid ha uppmärksamhet, sluta med matningen nu och låt denna tråd självdö.

Nä nä,det är visst du själv som vill ha uppmärksamhet biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (silos @ 05-09-2012, 11:35) *
Nä nä,det är visst du själv som vill ha uppmärksamhet biggrin.gif

Genom sig själv känner man andra..eller? giggle.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 05-09-2012, 11:40) *
Genom sig själv känner man andra..eller? giggle.gif

ABSOLUT!!!Jag vill mer än gärna ha MYCKET uppmärksamhet!!! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon