RitRat
Det finns mängder av sorter bland pumpa, squash och s.k. vintersquash.
Vad kännetecknar egentligen de olika sorterna, var går gränsen mellan pumpa och vintersquash t.ex?

Jag har för mig att squash som man skördar å sommaren är den som har tunnt ätligt skal, pumpa hårt skal och vintersquash är däremellan. Formerna och färgerna för alla dessa kan ju variera väldigt. För att inte tala om alla prydnadspumpor som man inte äter. Eller är de ätliga också?

I varmare länder odlar man kalebass, även den från samma släkt. Den odlas enbart för skalets skull, den används till kärl, skedar, musikinssturment o.s.v. Fruktköttet obefintligt och oätligt.
Eva 33c
Det är inte klockrena gränser mellan dessa sorters grönsaker. Jag vill rekomendera dig att läsa om squash, pumpa och vintersquash på Runåbergs fröers hemsida, de gör en ganska bra och ändå kortfattad utredning av ämnet tummenupp.gif
Och även kalebass, men det är ett annat släkte.
RitRat
Tack Eva! Jag hade sett att Runåbergs hade fina sorter, men hade inte läst fakta-artiklarna.

Det är så att jag hade fått frön av en ukrainsk bekant, av pumpa eller vintersquash, hon visste inte vad det skulle heta på svenska. Resultatet var avlånga "pumpor". Ungefär som den här, men utan tjockare del, helt jämntjocka var de. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR...38pUNKA&t=1

Den första frukten kom till av sig självt, några påföljande pollinerade jag med squash-pollen, de frukterna blev lite annorlunda. Spännande med experiment! Nu vet jag ju inte vad resultaten ska kallas, men det gör inget. Goda är de :-)))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon