Sidor: 1, 2, 3
Ugglemormor
Även att jag inte är någon kattvän (allergisk) vill jag inte grannens katt illa. En vattenstråle får räcka, men det är jädrans passande av att katten inte gå in där den inte har o göra........
Har hittat den en gång bredvid min fågelbur inne i huset, då blev jag rädd........ blink.gif
numera försvinner katten bara den ser mig, men får se till att den inte kan komma in någonstans, min hund var ju nästan blind och gick efter sitt luktsinne, o blev riven av katten ........

Känner med er som behöver hjälpmedel ute i affärer o dyl. ------ kompiskram.gif
Jag använde kryckor efter förra operationen ...... blev kallad för "jävla kärring, flytt på dig", då kände jag både ilska och sorg att bli behandlad så illa. Själv öppnar jag dörrar, hjälper till om det behövs när jag träffar på en person som har det svårt att ta sig fram........
OBS, gjorde det redan långt innan min operation ....... det hör ju till vanlig, god ton, de som behöver hjälpmedel är ju inte dummare än någon annan, och förtjänar inte bli behandlade illa ..... tummenupp.gif ...
pejori
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2012, 08:22) *
Vet du var man kan köpa plog som tillbehör till rollatorn? Jag skulle behöva en...en spetsig sak som slår undan smalbenen på hänsynslösa människor. angel_not.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Klockren. Kan man sedan plöja ner barnvagnar, kundvagnar och dessutom fästa den på hundar, vore det toppen.. yahoo.gif a0a.gif

Nu har aldrig någon sagt "jävla kärring flytta på dig" när jag haft kryckor, men idioter finns i alla miljöer.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 09-09-2012, 10:57) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Klockren. Kan man sedan plöja ner barnvagnar, kundvagnar och dessutom fästa den på hundar, vore det toppen.. yahoo.gif a0a.gif

Nu har aldrig någon sagt "jävla kärring flytta på dig" när jag haft kryckor, men idioter finns i alla miljöer.

Sen kan vi köra rally i gallerian giggle.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2012, 11:01) *
Sen kan vi köra rally i gallerian giggle.gif

Japp...Kärringrace. rolleyes.gif
Ugglemormor
Det hände bara en gång, med det räckte........ har hört massa demonstrativa suckar bakom mig när jag inte hann undan tillräckligt snabbt....... och detta ska vara våra ungdommar??????? de hada passerat tonåren....

Bra ide med plogen, ska också skaffa m ig sådan om jag nu blir beroende av rollatorn. Säger till ... så startar vi rallyt!!!!! rotfl.gif
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 09-09-2012, 11:13) *
Det hände bara en gång, med det räckte........ har hört massa demonstrativa suckar bakom mig när jag inte hann undan tillräckligt snabbt....... och detta ska vara våra ungdommar??????? de hada passerat tonåren....

Bra ide med plogen, ska också skaffa m ig sådan om jag nu blir beroende av rollatorn. Säger till ... så startar vi rallyt!!!!! rotfl.gif

tummenupp.gif
Hjortronsylt
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-09-2012, 14:57) *
Pejori mammor med barnvagnar går alltid i bredd, även inne i affären.
Tyvärr finns det alldeles för många människor som inte längre känner till innebörden av ordet hänsyn

Usch vilket gnäll! Vart ska de annars ha sina små barn nånstans, i en ryggsäck???? rotfl.gif

Personligen tycker jag att varken barnvagnar eller rullator/rullstolar är ivägen för mig.
Däremot alla dessa människor som stressar fram med sina kundvagnar ....!
pejori
CITAT (Hjortronsylt @ 09-09-2012, 20:02) *
Usch vilket gnäll! Vart ska de annars ha sina små barn nånstans, i en ryggsäck???? rotfl.gif

Personligen tycker jag att varken barnvagnar eller rullator/rullstolar är ivägen för mig.
Däremot alla dessa människor som stressar fram med sina kundvagnar ....!

Måste man ha barnvagnen bredvid sig? Hade alltid min framför mig...

Tänk dig butik. Trång gång.
Mamma med barnvagn på en sida och kundvagn på andra sidan.
Möter väninna med barnvagn på en sida och kundvagn på andra sidan.
Måste prata och måste stå på bredden..Byt gärna vid behov, ut barnvagn mot make och stoppet är totalt då även männen måste diskutera i bredd...

Skulle vara glad, om dom stressade, så jag nådde till mjölken innan den surnar...
Hjortronsylt
CITAT (pejori @ 09-09-2012, 22:31) *
Måste man ha barnvagnen bredvid sig? Hade alltid min framför mig...

Tänk dig butik. Trång gång.
Mamma med barnvagn på en sida och kundvagn på andra sidan.
Möter väninna med barnvagn på en sida och kundvagn på andra sidan.
Måste prata och måste stå på bredden..Byt gärna vid behov, ut barnvagn mot make och stoppet är totalt då även männen måste diskutera i bredd...

Skulle vara glad, om dom stressade, så jag nådde till mjölken innan den surnar...

Varför inte flytta kundvagnen som står i vägen då? Det brukar jag göra iaf. smile.gif

Vet de med rullator som tar himla tid på sig att gå in genom dörrarna in till varuhuser så man boktavligen sniglar sig fram när man går bakom de. Det kan ju vara minst lika frustrerande! biggrin.gif
kerstin z5-6
Ha barnvagn framför sig är väl naturligt?, och gå i bredd är ju lika korkat son de som cycklar i bredd o tror de är odödliga..
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-09-2012, 14:30) *
Men pejori om jag går fram till torget och har rollatorn med mig och jag möter 2 hundägare som går i bred, vad skall jag göra då?

Tittade igår ner från balkongen och då såg jag 2 kvinnor från grannhuset med sina hundar. Dom tog upp hela gångvägen och dom flyttade sog inte heller när någon kom emot dom utan hon fick gå ut igräset (slänten) eftersom det kom bilar på gatan. Varför kann man då inte gå efter varandra?

Elisabeth

När jag är på stan med min rollator och möter människor med hundar så stannar jag och börjar prata med dem,beundrar deras vovvar och på det viset möter jag underbara människor och härliga hundar som kommer och nosa på mig.

Att människor går brevid varandra är ju fullt förståeligt,man vill ju prata med varandra medans man promenera.
Men givetvist behöver man släppa andra att gå förbi!

Saken är den att i dagens samhälle tänker vi människor först på oss själva,både hundägare,icke hundägare och kanske till och med tänker:varför skall jag gå på sidan av vägen och inte den andre!?

CITAT (Hjortronsylt @ 09-09-2012, 20:02) *

Håller med dig!
*Stintan*
Det går jättebra att ha barnet i ryggsäck 000.gif Sällan jag ser barnvagnar i affären nu för tiden men det kanske beror på att folk tar bilen till affären och då sitter de minsta barnen i sån "Lift" som föräldrarna bär med sig och sätter på kundvagnen.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2012, 08:47) *
Det går jättebra att ha barnet i ryggsäck 000.gif Sällan jag ser barnvagnar i affären nu för tiden men det kanske beror på att folk tar bilen till affären och då sitter de minsta barnen i sån "Lift" som föräldrarna bär med sig och sätter på kundvagnen.

Bara för att just DU inte ser det betyder det ju inte att ANDRA inte gör det... Läste du inte förra sidan föresten? wink.gif

*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 10-09-2012, 09:18) *
Bara för att just DU inte ser det betyder det ju inte att ANDRA inte gör det... Läste du inte förra sidan föresten? wink.gif

Var skrev jag något om vad andra än jag själv ser? Hittade du inget bättre att klanka på? giggle.gif
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2012, 08:47) *

kvävs inte barnen då om dom ligger i en ryggsäck?. vad otäckt hoppas att ingen kommer på den iden.
Hjortronsylt
CITAT (tomas99 @ 10-09-2012, 09:47) *
kvävs inte barnen då om dom ligger i en ryggsäck?. vad otäckt hoppas att ingen kommer på den iden.

Tror nog att Stintan bara försökte göra sig lustig som ett svar på mitt tidigare inlägg då hon gnällde på hur mycket plats barnvagnar tar.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 10-09-2012, 09:47) *

Finns ju ett otal ryggsäckar för att bära barn i, bärstol kanske är mer rätt namn. Mina barn lever fortfarande trots att dom blev burna i sådan på många vandringar.
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 10-09-2012, 09:56) *
Tror nog att Stintan bara försökte göra sig lustig som ett svar på mitt tidigare inlägg då hon gnällde på hur mycket plats barnvagnar tar.

Du tror mycket du. Var gnällde jag på att barnnvagnar tar mycket plats?
pejori
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2012, 10:19) *
Du tror mycket du. Var gnällde jag på att barnnvagnar tar mycket plats?

Ser inte någon som "gnäller" överhuvud taget i denna tråden.
Börjar fundera på, hur folk definierar ordet gnäll, eller om man sätter likhetstecken mellan "gnäll" och "tyckande"... blink.gif
M.A.O. Alla som inte tycker som jag, gnäller... dunno.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 10-09-2012, 00:24) *
Ha barnvagn framför sig är väl naturligt?, och gå i bredd är ju lika korkat son de som cycklar i bredd o tror de är odödliga..

Tycker jag också, speciellt i en affär.

CITAT (silos @ 10-09-2012, 08:40) *
När jag är på stan med min rollator och möter människor med hundar så stannar jag och börjar prata med dem,beundrar deras vovvar och på det viset möter jag underbara människor och härliga hundar som kommer och nosa på mig.

/::::/

Precis det jag INTE vill att folk gör med mina hundar.
Går jag så långt i från dig jag kan med kort koppel, borde det ge en indikation på att mina hundar inte är sällskapliga hur "fina" dom än är.. dunno.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 10-09-2012, 10:39) *
Ser inte någon som "gnäller" överhuvud taget i denna tråden.
Börjar fundera på, hur folk definierar ordet gnäll, eller om man sätter likhetstecken mellan "gnäll" och "tyckande"... blink.gif
M.A.O. Alla som inte tycker som jag, gnäller... dunno.gif

..........

Går jag så långt i från dig jag kan med kort koppel, borde det ge en indikation på att mina hundar inte är sällskapliga hur "fina" dom än är.. dunno.gif

Ja man kan ju verkligen undra.. unsure.gif

Håller med där, hur mycket ska man behöva markera för att folk ska fatta att dom ska ge sjutton i min hund. wacko.gif
Anma
Har inte läst hela tråden, men här är ett litet tips.

Gula Hund en bra initiativ! Att ha gult på hunden måste inte automatiskt betyda att det är något fel på hunden, kan också betyda att husse/matte vill att hunden ska vara i fred.

Jag tycker att det är hänsynslöst att gå mot hundar, och än värre när man går mot hundar med sina hundar. I synnerhet när man ser att den mötande hunden har uppenbarliga problem med andra hundar... Tur att jag har teknik att klara kalvens små utbrott. smile.gif

silos
CITAT (pejori @ 10-09-2012, 10:39) *

Jag talar med hundägarna och noncalera hundarna och efter en stunds prat kommer alltid hundarna och vill nosa på mig!

Självklart börjar jag inte tala med hundägare som tydligt visar att de inte vill att jag kommer nära dem och deras hundar!
pejori
CITAT (Anma @ 10-09-2012, 11:23) *

Gula Hund en bra initiativ! Att ha gult på hunden måste inte automatiskt betyda att det är något fel på hunden, kan också betyda att husse/matte vill att hunden ska vara i fred.

Jag tycker att det är hänsynslöst att gå mot hundar, och än värre när man går mot hundar med sina hundar. I synnerhet när man ser att den mötande hunden har uppenbarliga problem med andra hundar... Tur att jag har teknik att klara kalvens små utbrott. smile.gif

Testade gula hund här och fick motsatt effekt, då alla kom fram för att fråga varför han har en gul rosett... slap.gif

CITAT (silos @ 10-09-2012, 11:44) *
Jag talar med hundägarna och noncalera hundarna och efter en stunds prat kommer alltid hundarna och vill nosa på mig!

Självklart börjar jag inte tala med hundägare som tydligt visar att de inte vill att jag kommer nära dem och deras hundar!

tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Anma @ 10-09-2012, 11:23) *

Lite OT men jag tycker att Gula Hund är ett urdåligt förslag men det är en diskussion för sig.

I övrigt håller jag med.
Ugglemormor
Där jag bor, finns det massor av gångstigar och jämna mellanrum en "låda" att lägga i det som hundarna haf gjort, men icke!!!! Vissa kunde låta hunden skita bara några meter från avfallstället och sen strunta i att ta upp, så jag brukade ha extra påsar med mig och när jag såg sådant beteende, gav jag påsen till hundägaren och frågade att glömma kan man göra, men upp ska det.......

På tal om barnvagnar, har man blivit tvungen att stiga undan med sin hund när två mammor tar upp hela gångbanan utan att bry sig att det finns både cyklister och äldre och vi med hundar som går där.

När dottern var liten, hade jag henne i en "påse på magen" - typ, och händerna var ju fria när man gick till affären. Inte släpade man dit en barnvagn, inte. När hon blev större, hängde hon i en "ryggsäck" hos sin far, inga beskymmer för att hindra andra som fanns i butiken........

Vi hade även hund då flickan var liten, men upplevde inte att det blev några beskymmer mer än att jag fick lyfta upp hunden om en katt var i närheten eller lösa, större hundar.......
Även den stackarn hann bli "kattariven" innan man insåg att katter var inget att lita på....... rolleyes.gif .
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har här aldrig sett en hund med gult band eller en gul rosett. Men ärligt talat så tittar jag inte heller efter det och går en hundägare åt sidan med sin hund så skulle jag inte heller gå fram.

Men jag är alltid försiktig med främmande hundar.

Ugglemormor
Det är en viktig sak som föräldrarna bör lära till sina barn .... hur liten, söt o gullig en liten hund kan då vara så är den inget "gossedjur" för det.
Även en liten hundrackare kan ha sina "åsikter om " att bli petad och gosad av helt främmande människor.... tummenupp.gif
tomas99
Jag tycker att hundar tar för stor plats i samhället, hundar går lösa trots koppeltvång på många platser, hundägarna tar inte upp efter hundarna, och om dom gör det så slänger dom påsen i buskarna.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Man skall lära barn att man inte bara går fram till en hund och klappar den och definitivt inte bakifrån.

Jag har bonusbarnbarn som är väldigt hundrädda. Men även min sambo är väldigt försiktig med hundar och så även hans son.
Men inte hans dotter som har stor hund.

Hörde precis förut att Kvinnan med sin lilla gosehund blev tillsagd att alltid har den i Koppel. Vissa retar sig på det att hon får gå lös ibland. När vi sitter nere på gården så är hon mestadels lös men går inte ifrån oss.

Jag vet ju att även små hundar är ofta bitska men den vill ju bara bli kliad. Men det är klart, den hundrädda vet inte det.

Edelweiss
*Stintan*
Jag tycker att man ska respektera koppeltvång som det faktiskt är i många kommuner idag. Tyvärr vet många hundägare inte ens att de bör kolla i kommunens lokala ordningsstadga vad som gäller utöver vad lagen säger.
Sen tycker jag att många generaliserar och drar alla hundägare över en kam och bara ser det som är dåligt. Det finns faktiskt massor av skötsamma hänsynsfulla hundägare!

Elisabeth det finns många hundklubbar som är ute i skolorna för att informera och lära barn hur man ska bete sig med hundar. Det borde göras mer sånt. Det är nog inte så förvånande att föräldrar som inte själva har någon hundvana inte kan lära sina barn hur dom ska bete sig. För oss med hunderfarenhet är det självklart men det är det inte för den okunnige. Då kan vi hjälpa till och lära barnen istället för att bara klaga på dom som inte vet.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2012, 15:47) *
Jag tycker att man ska respektera koppeltvång som det faktiskt är i många kommuner idag. Tyvärr vet många hundägare inte ens att de bör kolla i kommunens lokala ordningsstadga vad som gäller utöver vad lagen säger.
Sen tycker jag att många generaliserar och drar alla hundägare över en kam och bara ser det som är dåligt. Det finns faktiskt massor av skötsamma hänsynsfulla hundägare!

Elisabeth det finns många hundklubbar som är ute i skolorna för att informera och lära barn hur man ska bete sig med hundar. Det borde göras mer sånt. Det är nog inte så förvånande att föräldrar som inte själva har någon hundvana inte kan lära sina barn hur dom ska bete sig. För oss med hunderfarenhet är det självklart men det är det inte för den okunnige. Då kan vi hjälpa till och lära barnen istället för att bara klaga på dom som inte vet.

Visst är det så.
Men det är dom "oansvariga" hundägarna vi alla får klä skott för tyvärr, men så är det ju med allt. wacko.gif

Försöker förklara för ungarna här, varför dom inte ska försöka klappa hundarna. Men när pappan i familjen tar yngsta dotter (två år) och kliver fram till staketet, är det svårt att få gehör.
Samt att träningen förstörs för mig och hund.
Får ofta börja om från början, när han blir skrämd. dunno.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2012, 12:35) *
Lite OT men jag tycker att Gula Hund är ett urdåligt förslag men det är en diskussion för sig.

I övrigt håller jag med.

Jag kanske ska sätta den gula rosetten på mig själv. confused.gif
Gul rosett = kärringen är arg och bits!!! whistling.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 10-09-2012, 16:20) *
Visst är det så.
Men det är dom "oansvariga" hundägarna vi alla får klä skott för tyvärr, men så är det ju med allt. wacko.gif

Försöker förklara för ungarna här, varför dom inte ska försöka klappa hundarna. Men när pappan i familjen tar yngsta dotter (två år) och kliver fram till staketet, är det svårt att få gehör.
Samt att träningen förstörs för mig och hund.
Får ofta börja om från början, när han blir skrämd. dunno.gif

Ja knepigt är det när folk inte förstår.

CITAT (pejori @ 10-09-2012, 16:25) *
Jag kanske ska sätta den gula rosetten på mig själv. confused.gif
Gul rosett = kärringen är arg och bits!!! whistling.gif

hahahaha hade också den tanken när jag först hörde talas om Gul rosett.
Ugglemormor
Jag anser inte att det skulle vara min sak att lära andras ungar att låta min hund vara ifred. Det är nog föräldrarnas sak att se efter sina egna ungar........... tummenupp.gif men det finns ju dumma sådana.....

En god vän till oss fick igen ta hand om 2 hundar vilka polisen kom med igen. Han söker efter strängare regler åt dem som blivit av med sina hundar pga att de inte sköter dem. Efter andra gången skulle de få djurförbud med böter som följd om de ändå skaffade djur.
De 2 hundar som han vick nu åter att ta hand om, är så illa däran att han kan knappt gå in till dem, de är så vilsna o agressiva. Ägaren är känd missbrukare och det är inga småhundar h#n har.......
Och som det inte skulle räcka ---- födde den ena hunden 9 valpar och hunden släpper inte in honom. Nu väntar han på att polisen ska avgöra att avliva dessa båda och valparna........

När man upplever denna sida av djurens lidande på nära håll, så gör det väldigt ont. Den mannen har varit både i TV och tidningar med sitt budskap om våldet mot djur......... tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 10-09-2012, 16:41) *
Jag anser inte att det skulle vara min sak att lära andras ungar att låta min hund vara ifred. Det är nog föräldrarnas sak att se efter sina egna ungar........... tummenupp.gif men det finns ju dumma sådana.....

Men hur ska föräldrar som aldrig haft hund och inte vet något om hundar kunna lära sina barn hur man ska vara mot hundar? Menar du att man är dum för att man saknar kunskap? Jag tycker nog att kan berätta för ungarna hur dom ska bete sig när de uppenbarligen inte vet det. Det har jag gjort för ungarna här runt omkring och det har både jag och min hund vunnit mycket på eftersom hunden fått vänja sig vid barn från det den var valp och därför inte är rädd för dom och ungarna slutade springa runt och skrika och reta hunden. Nu frågar dom alltid om dom får klappa och är väldigt försiktiga. Ibland säger jag också nej men inte alltid. Jag vill ha en trygg hund som fungerar i samhället så jag ser det också som en del i uppfostran av hunden att den får vänja sig vid barn (och vuxna) utan att bli helhispig och kanske göra utfall av rädsla.
Ugglemormor
Svårt att tro på att det finns föräldrar som inte vet så mycket att åtminståne fråga hundägaren om lov, eller om allmänt, när man bor i ett område där det finns massor av djur i familjerna........något folkvett har man väl hunnit att få innan de har barn........
Nästan lika dumt som om jag skulle peta på ungarna som ligger i sina barnvagnar..... lite grovt sagt, men du förstår nog vad jag menar.
Vår förra hund var van vid barn när den levde ihop med vår dotter och kunde vara med och leka med barnen, men endast på tomten.........där jag hade styr på dem så att hunden inte blev både grävt i sanden eller badad mot sin vilja...... hon hade sina gränser ... men gillade att vara med.

Den senaste var helt annorlunda, uppvuxen bland vuxna och helt annat kynne än den förra.......det fick man ta en viss hänsyn pga. att hon ville inte komma nära främmande personer, blev sakta vän med våra vänner.
Hon råkade ju illa ut som liten, opererades 2 ggr för brutna ben........

Jag kan hålla med dig vad du menar när man bor i stan där det inte finns så gott om djur..... då finge man ta ställning till det hela ur din synpunkt, så jag har endast mitt som jag upplevt här i byn.
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 10-09-2012, 16:41) *

/:::/

Där håller jag inte med dig.
Alla har inte vuxit upp med hundar. (kanske hundrädda föräldrar) Och vet inte hur man visar barn tillrätta med djur.
Tycker nog att jag som hundägare har ett ansvar för att lära både okunniga vuxna och barn tillrätta och lära ut om hundvett..

Framför allt, för att skydda BÅDE barn och mina hundar.
Cacki
CITAT (pejori @ 10-09-2012, 18:48) *
Alla har inte vuxit upp med hundar. (kanske hundrädda föräldrar) Och vet inte hur man visar barn tillrätta med djur.
Tycker nog att jag som hundägare har ett ansvar för att lära både okunniga vuxna och barn tillrätta och lära ut om hundvett..

Jag håller helt med dej pejori. Man kan inte tänka att det är andras sak att lära barn hundvett, det vore oansvarigt gentemot den egna hunden. Det är en hundägares skyldighet att skydda sin hund från att hamna i utsatta och hotfulla situationer.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 10-09-2012, 18:48) *

tummenupp.gif Som hundägare har man inga rättigheter, oavsett man bor på landet eller i stan, man har bara skyldigheter. Det är absolut min skyldighet att skydda både barn och min hund. Skulle jag ha en hund som skadade ett barn så är det bara mitt fel och jag kan aldrig skylla på någon annan. Därför är det en win - winsituation att lära barn och okunniga vuxna hur man ska bete sig.
Motti
Håller med dig också
tummenupp.gif
man kan inte utgå ifrån att alla älskar hundar !man måste visa respeckt som hundägare och tolerans .
Motti
vi min gubbe och jag var föresten och kollade på hund i lördags !så nu förväntar vi oss en valp till våren om allt går bra !Som hundägare har man ett annsvar mot andra också och mot sin hund .Man får styra upp hundägarnet så att alla trivs .
Ugglemormor
Håller fortfarande inte med er .......... jag har alltid min hund kopplad och nära mig på dessa gångvägar...
Sedan kommer en barnfamilj och modern säger ----"titta barn, så gullig och söt hund, gå och gosa med den!"Man rör inte andras djur, för även den lilla har sin egen vilja och kan bitas.......

Följden blir att mamman blir sur, en del av barnen går på min hund som börjar nästan att klättra upp på mina ben av rädsla..... och när jag lyfter upp min lilla "nystan" ---- får man höra att det var en sur tant det.bla..bla..

Helt annan sak med dem vuxna som går ensam med sin hund och man möter den kanske rätt ofta och har en hund av samma ras, så kan man stanna upp och prata en stund om sina hundar...... där råder det respekt, man rör inte den andres hund om inte våra hundar möter varandra med nyfikenhet........och oftast sätter man sig på huk med sina hundar, talar i samma nivå som hundarna

Lite av samma beteende som man kan se när en äldre kvinna stoppar en mamma med barnvagn och sedan hänger över ungen och klappar den utan att ens fråga om lov.......

Endast i större städer har jag varit varsam om min hund, den har fått vara med i en axelväska och spana runt därifrån. Någon gång har jag hört ett vilt rytande fr. min hund när en unge smygit bakom mig och stuckit händerna i väskan där hunden finns. ...... då får man höra alla de svärsorden de bara kan när man säger ifrån.......hoppas att ungen lärt sig det som föräldrarna missat!!!! ranting.gif !
Pia L
Mina två golvmoppar har tydligen ett inbjudande utseende och en inbjudande attityd till människor, men ack så olika dom är ändå. Mamma hund är översocial och älskar allt och alla (nästan) medan hennes ettåriga dotter är nyfiken på allt och alla men absolut inte vill bli klappad på, frågar folk om dom får klappa hundarna så säger jag ja till att klappa tjockisen men att dom inte får klappa den lilla förrän hon själv kommer fram och ber om det.
Båda hundarna hade kunnat vara exakt likadana i sin mentalitet, men där har jag som ägare brustit i den lillas sociala träning genom att mamma hund alltid var med oss vart vi än gick och när valpen blev kvar hos oss så har vi slutat att hälsa på hemma hos andra och motionen får dom på tomten genom att jaga och leka med varandra så nu träffar dom inte så mycket människor och ännu mindre träffar dom andra hundar..........jag måste ta mig i kragen känner jag nu när jag ser det i text :-(
Ugglemormor
Jag har ju haft yorkies, så de ser ju "gulliga" ut i mångas ögon. Har inte sett en enda mamma med barn att rusa fram till de stora hundarna, så nog finns det någonslags respekt och kunskap trots allt.

Jag är ju ansvarig som hundägare att se till att min hund inte skadar/skiter överallt/ osv. men jag vägrar att låta den bli "ett gossedjur" till okända barn man mött på promenader......

Samt har det varit besvärligt att låta den springa fritt på egen tomt, även att hunden vet var den får vara, men trots det har man haft oro för alla katter som väjer inte undan för hunden, utan ställer sig till anfall..
Borde det inte vara någon lag för dessa katter?
Nu finns endast en katt som har intagit vår trädgård för att vara ifred från sin barnfamilj.....

Jag tycker att det var höjden av elakhet fr. en familj vi besökt ofta och jag har haft mina fåglar med i en transportbur och frun i huset bär in kattfan och visar den ....."titta, vilken fin mumsbit det finns här"- stilen.
Sedan berättar hon om alla de dödade fåglar den har släpat in hos dem.
Hon vet att jag inte gillar katter, samt att jag är allergisk.
Ett år sedan dog deras sista katt!
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 11-09-2012, 09:56) *
Håller fortfarande inte med er .......... jag har alltid min hund kopplad och nära mig på dessa gångvägar...
Sedan kommer en barnfamilj och modern säger ----"titta barn, så gullig och söt hund, gå och gosa med den!"Man rör inte andras djur, för även den lilla har sin egen vilja och kan bitas.......

Följden blir att mamman blir sur, en del av barnen går på min hund som börjar nästan att klättra upp på mina ben av rädsla..... och när jag lyfter upp min lilla "nystan" ---- får man höra att det var en sur tant det.bla..bla..

Helt annan sak med dem vuxna som går ensam med sin hund och man möter den kanske rätt ofta och har en hund av samma ras, så kan man stanna upp och prata en stund om sina hundar...... där råder det respekt, man rör inte den andres hund om inte våra hundar möter varandra med nyfikenhet........och oftast sätter man sig på huk med sina hundar, talar i samma nivå som hundarna

Lite av samma beteende som man kan se när en äldre kvinna stoppar en mamma med barnvagn och sedan hänger över ungen och klappar den utan att ens fråga om lov.......

Endast i större städer har jag varit varsam om min hund, den har fått vara med i en axelväska och spana runt därifrån. Någon gång har jag hört ett vilt rytande fr. min hund när en unge smygit bakom mig och stuckit händerna i väskan där hunden finns. ...... då får man höra alla de svärsorden de bara kan när man säger ifrån.......hoppas att ungen lärt sig det som föräldrarna missat!!!! ranting.gif !

Men vad gör det om en mamma blir sur för att du säger ifrån.Då får dom väl bli det. Det är väl bättre än att barnet kanske blir biten av din hund. Jag har då aldrig stött på någon som blivit sur för att jag sagt ifrån. Det går lätt att förklara att man t.ex. tränar just nu på att hunden inte ska gå fram till alla eller att hunden inte är så förtjust i små barn och kan bli lite arg så jag vill inte att ni klappar hunden och att det därför är bra om man frågar innan. Det har jag sagt många gånger fast det inte är sant för min hund gillar ungar men jag vill ändå inte att man kommer fram och klappar henne utan att först fråga.

CITAT (Pia L @ 11-09-2012, 10:17) *
Mina två golvmoppar har tydligen ett inbjudande utseende och en inbjudande attityd till människor, men ack så olika dom är ändå. Mamma hund är översocial och älskar allt och alla (nästan) medan hennes ettåriga dotter är nyfiken på allt och alla men absolut inte vill bli klappad på, frågar folk om dom får klappa hundarna så säger jag ja till att klappa tjockisen men att dom inte får klappa den lilla förrän hon själv kommer fram och ber om det.
Båda hundarna hade kunnat vara exakt likadana i sin mentalitet, men där har jag som ägare brustit i den lillas sociala träning genom att mamma hund alltid var med oss vart vi än gick och när valpen blev kvar hos oss så har vi slutat att hälsa på hemma hos andra och motionen får dom på tomten genom att jaga och leka med varandra så nu träffar dom inte så mycket människor och ännu mindre träffar dom andra hundar..........jag måste ta mig i kragen känner jag nu när jag ser det i text :-(

Ja Pia socialisering är viktigt! Men ta det succesivt i den takt du märker att vovven klarar av det. Det är alltid lättare om man gör det ifrån början innan hunden hunnit befästa eventuella rädslor.
Pia L
Med risk att gå lite OT Stintan så grundar hennes rädsla sig i att grannen var ihop med en tjej som hade en omplaceringsschäfer och valpen visste var tomtgränsen gick och sprang upp på våran slänt när dom släppte lös hunden och schäfern efter och högg henne över ryggen, efter det så blev mamman överbeskyddande och släppte varken fram hundar eller människor till valpen som är hur go o mysig som helst med oss, men är skeptisk för andra hundar och människor.
Folk hon träffar här hemma går det bra med, men ute är det värre, vi ska ut och träna på att det faktiskt finns snälla hundar och människor.....hon är ju i alla fall nyfiken på allt.
Ugglemormor
Alla blir ju inte sura, men det finns nog mer av den sura sorten i vår by, verkar det som, eller om de finns endast på denna sidan av byn.
När ett hövligt nej inte räcker, går jag min väg och oftast var dessa mina egna motionspass, så jag ville inte stanna upp.
Den äldre mannen som jag mötte ofta med sin yorkie berättade att där han bodde, kunde han inte låta sin hund springa fritt på tomten. barnen från gatan tog sig in till honom för att leka med hunden.
Mötte honom en dag när han sade att nu har man fått ryckte av sig att vara gatans surgubbe......
Han hade börjat tröttna på att ungarna kom innanför tomten och har sagt ifrån sig ........Han var rätt så lågmält och trevlig person, det lilla jag träffade honom, en änkeman och hunden hade varit deras allt under tiden de levde tillsammans.
Nog kan jag förstå honom att hunden hade blivit en god vän och även ett minne av frun....... smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 11-09-2012, 10:44) *
Jag har ju haft yorkies, så de ser ju "gulliga" ut i mångas ögon. Har inte sett en enda mamma med barn att rusa fram till de stora hundarna, så nog finns det någonslags respekt och kunskap trots allt.

Jag är ju ansvarig som hundägare att se till att min hund inte skadar/skiter överallt/ osv. men jag vägrar att låta den bli "ett gossedjur" till okända barn man mött på promenader......

Samt har det varit besvärligt att låta den springa fritt på egen tomt, även att hunden vet var den får vara, men trots det har man haft oro för alla katter som väjer inte undan för hunden, utan ställer sig till anfall..
Borde det inte vara någon lag för dessa katter?
Nu finns endast en katt som har intagit vår trädgård för att vara ifred från sin barnfamilj.....

Jag tycker att det var höjden av elakhet fr. en familj vi besökt ofta och jag har haft mina fåglar med i en transportbur och frun i huset bär in kattfan och visar den ....."titta, vilken fin mumsbit det finns här"- stilen.
Sedan berättar hon om alla de dödade fåglar den har släpat in hos dem.
Hon vet att jag inte gillar katter, samt att jag är allergisk.
Ett år sedan dog deras sista katt!

Du är rolig du. Såklaret att stora hundar ser mycket farligare ut än små sötnosar. Det är ju enkelt att säga ifrån och förklara varför så vet dom det till nästa gång.

Katter kan ju kanske vara ett problem men jmin hund är van vid katter men hon skulle säkert springa efter dom ute om hon hade möjlighet. Inomhus bryr hon sig inte om dom. Min dotter har 5 stycken hittekatter som inte är så hundvana men dom går undan fast dom är lite nyfikna också.

Jag hade då aldrig släpat med mig fåglar till en familj som har katt. Hon måste ha tyckt att det var roligt att reta dig lite den där frun och det kanske inte var så snällt men varför bry sig?
*Stintan*
CITAT (Pia L @ 11-09-2012, 11:07) *
Med risk att gå lite OT Stintan så grundar hennes rädsla sig i att grannen var ihop med en tjej som hade en omplaceringsschäfer och valpen visste var tomtgränsen gick och sprang upp på våran slänt när dom släppte lös hunden och schäfern efter och högg henne över ryggen, efter det så blev mamman överbeskyddande och släppte varken fram hundar eller människor till valpen som är hur go o mysig som helst med oss, men är skeptisk för andra hundar och människor.
Folk hon träffar här hemma går det bra med, men ute är det värre, vi ska ut och träna på att det faktiskt finns snälla hundar och människor.....hon är ju i alla fall nyfiken på allt.

Du kan ju börja med att bara sitta nånstans och bara kolla på andra hundar och människor utan konfronation och så småningom låta henne hälsa i sin egen takt så att hon själv får ta initiativet både med snälla hundar och människor. Det är ju inte fråga om att hon måste hälsa på allt och alla men att succesivt bygga upp hennes trygghet och få bort rädslan utomhus. Det underlättar ju att hon är nyfiken lillskruttan.

CITAT (Ugglemormor @ 11-09-2012, 11:10) *
Alla blir ju inte sura, men det finns nog mer av den sura sorten i vår by, verkar det som, eller om de finns endast på denna sidan av byn.
När ett hövligt nej inte räcker, går jag min väg och oftast var dessa mina egna motionspass, så jag ville inte stanna upp.
Den äldre mannen som jag mötte ofta med sin yorkie berättade att där han bodde, kunde han inte låta sin hund springa fritt på tomten. barnen från gatan tog sig in till honom för att leka med hunden.
Mötte honom en dag när han sade att nu har man fått ryckte av sig att vara gatans surgubbe......
Han hade börjat tröttna på att ungarna kom innanför tomten och har sagt ifrån sig ........Han var rätt så lågmält och trevlig person, det lilla jag träffade honom, en änkeman och hunden hade varit deras allt under tiden de levde tillsammans.
Nog kan jag förstå honom att hunden hade blivit en god vän och även ett minne av frun....... smiley_small_hug.gif

Jag skulle inte bry mig ett dugg om jag blev kallad surtant om jag därigenom kan förhindra att min hund skadar ett barn. Dom får väl tycka det då so what. Jag kan inte se det som ett problem.
Ugglemormor
Jovars, men när vi besökt dem ("kattfrun") så är avståndet rätt långt och de har sagt att ta med djuren för att de inte ska vara ensamma över hela dagen.
Maken var en bra kattvakt när vi var där.
Hon tillhär en församling dit vi gick endast en gång ..... berättade om det pågående "tungomålet" i den kyrkan som hennes släkt hade byggt pga att fadern blivit osams med byns präst, men denna far var inte bland de finkänsligaste som finns, tvärtom.
Min väninna brukar slå med bibelord när hon inte klarar sig i en diskussion, men min man brukar rera henne allt i god ton med skrattet i luften.
Jag blev lite av ett svart får, förlorad syndare osv. gm det jag sysslar med, men jag bryr mig inte och har inte heller bett henne att ändra på sig, så det får råda en aceptans.

Min dotter har 2 katter, men hon lämnar dem i sin övernattningslägenhet i stan och tar dem inte hit hem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon