Full version: Torkade bondbönor
Lina
Nu har jag skördat mina första bondbönor i livet. Några skidor var gröna med stora fina gröna frön i. Andra var helt bruna och torra med mindre och torrare frön i. De från de gröna skidorna förvällde jag i någora minuter och skalade sedan som skållad mandel, men lite pilligare, som jag fåt tipset om från det här forumet. Och så frös jag in dem.
Men de torrare bönorna hur gör jag med dem? Ska jag låta dem ligga framme och bli riktigt torra och sedan förvara i skafferiet eller liknande och sedan blötlägga något dygn innan tillagning? Eller kan jag koka dem på samma sätt som de "blötare" bönorna? Hur gör man?

Och de där förvällda, frysta – behöver de koka mycket längre när jag sedan ska äta dem eller hur behandlar jag dem?
Preussen
CITAT (Lina @ 10-09-2012, 19:20) *
Nu har jag skördat mina första bondbönor i livet. Några skidor var gröna med stora fina gröna frön i. Andra var helt bruna och torra med mindre och torrare frön i. De från de gröna skidorna förvällde jag i någora minuter och skalade sedan som skållad mandel, men lite pilligare, som jag fåt tipset om från det här forumet. Och så frös jag in dem.
Men de torrare bönorna hur gör jag med dem? Ska jag låta dem ligga framme och bli riktigt torra och sedan förvara i skafferiet eller liknande och sedan blötlägga något dygn innan tillagning? Eller kan jag koka dem på samma sätt som de "blötare" bönorna? Hur gör man?

Och de där förvällda, frysta – behöver de koka mycket längre när jag sedan ska äta dem eller hur behandlar jag dem?

Grattis, bondbönor är en god böna och ett gott protein. De förvällda brukar jag inte skala efter förvällning utan fryser in dem med skal på. Det är tillräckligt med jobb att sprita dem ändå. Vill man äta utan skal, det är en smaksak, kan man göra det när de ska förtäras. Efter förvällning kan du äta dem som de är, du måste givetvis tina dem om de legat i frysen. Jag brukar steka upp dem i olja med vitlök och ha till pasta.
De torra kan du låta torka än mer. De behöver blötläggas innan de koks. Ha dem i grytorn.
Lina
Tack snälla för svar. Så de torkade behöver jag inte heller skala efter blötläggning och kokning. Eller? Kanske ska skörda nu lite när jag hinner så att jag får lite av båda sorterna. Det vill säga både förvällda och frysta och torkade.
Preussen
CITAT (Lina @ 10-09-2012, 21:51) *
Tack snälla för svar. Så de torkade behöver jag inte heller skala efter blötläggning och kokning. Eller? Kanske ska skörda nu lite när jag hinner så att jag får lite av båda sorterna. Det vill säga både förvällda och frysta och torkade.

Nope, dvs nej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon