EKLO
Hej,

Jag har själv lyckligtvis inga mördarsniglar i min trädgård (fast det är nog bara en tidsfråga nu, har sett ymniga bestånd någon kilometer bort), men jag har ganska gott om de ljusa, mindre åkersniglarna - och de är också väldigt glupska, minst sagt.

Nu undrar jag om ni andra grönsaksodlare märker om det finns ätbara grödor sniglarna inte gärna ger sig på?

Hos mig märker jag inga snigelangrepp på lök, purjo, rucola, ärter och persilja.

Jag har inte heller haft sniglar på morötterna och palsternackorna, men det tror jag mest beror på att de inte hittat till de landen än.

Mycket snigelangrepp har jag haft på späda bönplantor, vitkål, savoykål, sallat, kronärtskocka och mangold. (av ngn anledning verkar det som om sniglarna hellre gått på ljust gröna sallater och i det längsta lämnat min huvudsallat som är rödfläckig - vet inte om det har med färgen/färgämnet att göra?)

Måttliga angrepp på rödbeta, brysselkål, broccoli, portulak, blomkål, potatis.

Hur är det hos er?
fvd
Jag kan lägga till dill, scuach och gurka och blåbär gfast det är ju ingen grönsak.
EKLO
Hej,

ja, det stämmer hos mig med - med squashen, jag glömde den (förmodligen för att jag är sur över att den inte hinner mogna - snigelfri gröda som ändå inte ger frukt, en ödets ironi...)

Jag blev mest förvånad över att sniglarna glupskt tuggade i sig blad på de späda kronärtskocksplantorna i försomras, en tistel! Jag hann rädda dem genom idog plockning på kvällarna när upptäckten väl var gjord.

Jag blev mest förvånad över att sniglarna i princip åt upp hela de späda bönplantorna. Jag hade sått direkt på plats, men eftersom jag tidigare år aldrig haft snigelangrepp på just bönor glömde jag att kolla dem. Blev tvungen att så om för att få skörd, och sedan idog kvällsplockning av åkersnigel. Ganska tröttsamt.
Wilmer
Här äter de allt (inkl. lök) utom sockerärtor och tomater. Tomaterna äter däremot snäckorna. Mördarna till och med äter potatisen i jorden. Härliga tider. Jag kan alltså odla sockerärtor och tomater.
Eva i Västerås
I år har jag inte haft så mycket odlingar, men så här ser sammanfattningen ut:

Persilja och lök får vara ifred, och jordgubbsbladen. Jordgubbarna däremot var populära hos åkersniglarna, liksom potatis Blue Belle, som var nästan helt uppätna. Potatis Cherie klarade sig utan angrepp!

Tillägg:
En potatis som är helt uppäten inuti, med snigeln kvar, fast det bara är ett litet hål/märke utanpå är ÄCKLIG!

Mördarsniglar har jag inte upptäckt än, och jag hoppas det fortsätter så.
fvd
Jag har upptäckt samma saker som övriga min purjolök står i grönsakslandet tillsammans med persiljan och gurkörten. De har heller inte rört oregano och timjan m fl kryddor. De verkar inte gilla blåbär hallon och björnbär de ligger kvar på marken. När det gäller sallad odlar jag den i balkonlådor soom jag ställer på upphöjda ställen. Min hjärna håller påmed att processa lösningar så att jag kan bygga anordningar dit de inte når. Det går inte att kriga med dem hoppas i stället på att lura dem på konfekten.
fvd
Jag kom på en sak till kan jag anta att de inte äter vitlök heller ? r
Bassam
Hej
Hungriga sniglar äter allt.
H.Bassam
Wilmer
CITAT (Bassam @ 25-10-2012, 00:39) *
Hej
Hungriga sniglar äter allt.
H.Bassam

yes.gif

Intressant notering, tror mina Cherie klarade sig mot sniglarna också, de ger ÖHT bäst avkastning och tas sist av sorken med!

Kryddor, gräslök etc. går bra också, tex. myntorna växer och frodas, likadant med citronmelissen.
fvd
Jag tänkte att de inte går på sådant som har doft så man kan ju hoppas att det stämmer. Tack för svaret jag gillar det.
EKLO
Hej,
tyvärr verkar det ju inte stämma att starka dofter avskräcker sniglar - t ex tagetes älskar de.

Men det där med cherie-potatisen - hm - är inte den röd? Jag skrev ju tidigare i tråden att jag märkt att sniglarna lämnar mina rödfläckiga sallatssorter men mumsar glupskt på mina gröna sallater bara decimeter runt de röda. Jag ska testa detta mer genomgående nästa år och satsa mer på rödbladiga grönsaker över lag (finns ju kål, rödbetor och andra grönsaker med rödbladiga arter). Också Lena Israelsson gör liknande erfarenheter i sin bok om köksodling, upptäckte jag härom dagen...

Annars Bassam, jag tror du har rätt, är de hungriga äter de allt - men kanske de inte är hungriga jämt.
Funderade också på att så en fånggröda runt de känsligaste växterna - förra året kalät de mina portulak, därför sådde jag portulak som kant runt sallatslandet. men i år väntade de till hösten innan de gav sig på dem.

Jag tror de är listiga - förutom att vara glupska, jag tror de överlever oss alla (liksom fästingarna och hästmyrorna)
fvd
OCH PINGBORRARNA !!
Wilmer
Och sorken....

Jo, cherie är röd! Däremot äter de rödbetsblasten här, eller det lilla som kommer upp först, så det hinner inte bli mer. Spännande iakttagelse, har röd grönkål i år i kruka. Iden var god tills jag kom ut en morgon och bara skelettet stod kvar för tusen larver hade ätit upp dem över natten/morgonen. GAAAH. Är det inte det ena så är det det andra, haha. Sniglarna hade jag lyckats hålla borta, ställer krukorna på berget då går det ganska bra.
EKLO
Apropå vad Wilmer skriver om rödbetorna: Jo visst, de äter på mina rödbetsblad också, och de är ju lätt röda - men den där starkt rödbladiga sorten Red Bull kanske de håller sig från ett tag - är min förhoppning, ska prova nästa år.
Wilmer
Ja, skam den som ger sig... Min röda grönkål höll sakta på att växa igen efter skövlingen, men nu kom kylan. Sniglarna har ju dragit sig undan så synd att det inte fick vara varmt en stund till (ovanligt med kyla såhär tidigt här).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon