|
Full version: Degjäsning.
m.a.a tidigare inlägg fick jag lust att baka matbröd. Nu till min fråga:
Jag tycker det är svårt att få degen att jäsa och tänkte att jag kanske kunde lägga degen i elgroddlådan. Ni vet den där lådan som Villab har. Med locket på och med ca 28-30 grader i, borde det väl jäsa ganska bra. Vad tror ni om detta?
solkatten
26-03-2004, 08:21
Låter inte alls tokigt, du kan ju också tappa upp varmt vatten i diskhon och sätta ner degbunken.
Jag tycker att matbröd blir smakrikare om man använder mindre mängder jäst och jäser vid lägre temperatur och längre tid . Johan Sörbergs nya bok "Riddarbageriets bröd" är en bra inspirationskälla.
Hannele
26-03-2004, 09:37
CITAT (KURT @ 26-03-2004, 08:31) Jag tycker att matbröd blir smakrikare om man använder mindre mängder jäst och jäser vid lägre temperatur och längre tid . Korrekt! Gärna en liten 'surdeg' som fått stå ett par dagar. Ger saftigt och smakrikt bröd. Typ ungerskt bröd. Även baguetter blir bättre med liten surdeg. http://hem.passagen.se/solovetski/brod.htm
Grädda grovt matbröd i lergryta är helt suveränt!! Mvh Fenja
myskmadra
26-03-2004, 17:51
Ännu lite tips  Kolla att ingredienserna (mjöl etc) är rumsvarma innan du sätter igång. Viktigt med rätt temperatur på jässpadet (använd termometer). Elgroddlåda vet inte jag vad det är? Låter ju jättebra med den gosiga värmen............ Hälsar en annan bagare
pepparmynta
26-03-2004, 23:44
CITAT (Fenja @ 26-03-2004, 10:31) Grädda grovt matbröd i lergryta är helt suveränt!! Mvh Fenja Det måste jag prova, brödet bör verkligen bli saftigt och mustigt i smaken genom att det "stängs inne" i lergrytan! Använder du något specielt recept?
CITAT (pejori @ 26-03-2004, 16:09) jag brukar jäsa mina degar i ugnen med svag värme, det blir utmärkt.  :lol: :lol: :rolleyes: Så gör jag också numera, jag sprayar dessutom ugnen med vatten (blomspruta) så att det blir lite fuktig värme, min son tipsade om den metoden - han är bagare.
Liastar
29-03-2004, 04:50
nejnej, "fuskning" av jäsningen är inte bra. Bröd SKA ta lång tid att jäsa och ska inte skyndas på genom att värma. Om det absolut inte vill jäsa så har förmodligen jästpartiklarna dött av för låg/hög värme på degvätskan. Kan tipsa om att grädda bröd i vanliga teracottakrukor, blir gott bröd som dessutom har snygg form
CITAT (Liastar @ 29-03-2004, 05:50) nejnej, "fuskning" av jäsningen är inte bra. Bröd SKA ta lång tid att jäsa och ska inte skyndas på genom att värma. Om det absolut inte vill jäsa så har förmodligen jästpartiklarna dött av för låg/hög värme på degvätskan. Kan tipsa om att grädda bröd i vanliga teracottakrukor, blir gott bröd som dessutom har snygg form  menar Du blomkrukor?
Hej Pepparmynta! Jag gör ofta surdegar och bakar med grovt- och fintrågmjöl och en gnutta vete. Bara vatten som degspad, söta med honung och ha gärna i solrosfrön, nötter och annat gott! Maila mig om du vill ha ett par grundrecept. Mvh Fenja
annchapanncha
02-04-2004, 15:22
När jag gick på lanthushållskola, på den gamla goda (!) tiden, så jäste vi brödet i en plast påse, jag minns inte varför med jag minns att det funkade.
Nu har jag fått ett recept på jättegott matbröd och det skall inte alls jäsa förrän det skall gräddas.
Sen använder jag torrjäst, och termometer, MYCKET bra.
Om ni vill kan ni få receptet enl. nedan:
1dl vetekli 1dl vetekross 1dl rågkross 1dl russin 1dl linfrö 1dl solrosfrön 1dl lingonsylt 1msk salt 4dl kokande vatten
Blanda alla torra ingredienser, häll på kokande vatten. Låt stå minst ett dygn. Eller två.
Koka upp 5 dl vatten, och häll i blandningen. Kolla temperaturen, två påsar torrjäst, blanda, blanda. Häll på vetemjöl, c:a 13 dl. Gör en smidig deg. Gör 4 st bullar på en plåt. Ställ i kall ugn. Sätt på ugnen på 225 grader, och när lampan har slocknat grädda ytterligare en stund. Det är så olika hur lång tid det tar efter lampan har slocknat, men man får gå på känn litegrann.
GOTTIGOTT
Lycka Till.
Hallå på er bagare.
Jag bakar allt mitt bröd själv och kan bara konstatera att det blir både roligare och lättare att baka matbröd ju mer man bakar. Dessutom kan man använda alla möjliga slattar att baka med.
Det här är vad jag tror.... Om degen inte jäser beror det antagligen på att du har för varm degvätska, eller för mycket mjöl i degen så degen blir för kompakt. Kan också bero på att du inte bearbetar degen tillräckligt. Glutenet i mjölet bildar trådar i degen som håller ihop det hela.
Kavring tex med skållat mjöl och surdeg låter jag jäsa i kylen över natten. Även vanligt vitt bröd får mer smak om det får jäsa långsamt. /Lasse
pepparmynta
03-04-2004, 10:52
CITAT (Fenja @ 02-04-2004, 16:22) Hej Pepparmynta! Jag gör ofta surdegar och bakar med grovt- och fintrågmjöl och en gnutta vete. Bara vatten som degspad, söta med honung och ha gärna i solrosfrön, nötter och annat gott! Maila mig om du vill ha ett par grundrecept. Mvh Fenja Då bakar jag surdegsbröd!
Så sant... Fenja
annchapanncha
04-04-2004, 12:32
Jag vill gärna ha gundrecept på surdeg. Den mata man sen och spar en klutt till nästa bak ...eller?
Liastar
04-04-2004, 19:45
Uno: ja precis, vanliga teracottakrukor som man har tex blommor i. enda man behöver tänka på är att sätta igen hålet i botten och att krukan inte skall vara för liten. Finns gott om såna gamla recept. Sen finns det ju tex Kubb, bröd som du "kokar" i en gryta... tex Upplandskubben är väldans god :-)
annchapanncha
06-04-2004, 13:11
Upplandskubben, tänk den var åxå på lanthushållskola, på den gamla goda (?) tiden.
Hur var det nu med surdeg, är det nån som har ett bra recept???
Liastar
06-04-2004, 13:13
hehe ja jag vet inte, jag hittar massa roliga brödrecept i världens bästa kokbok jag hittade. Hmm surdeg, kanske kan hitta ett rececpt i Riddarbageriets brödbok....
Liastar
06-04-2004, 13:23
Surdeg av Vete 1. Mixa 200 g (2 dl) vatten och 150 g (2,5 dl) vetemjöl så att degen blir slät.
2. Plasta in och låt stå i rumstemperatur i två dygn.
3. Tillsätt 100 g (1 dl) vatten och 80 g (1,5 dl) vetemjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå ett dygn.
4. Tillsätt ytterligare 100 g (1 dl) vatten och 80 g (1,5 dl) vetemjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå ett dygn.
Surdeg av Råg
1. Mixa 200 g (2dl) vatten och 150 g (2,5 dl) rågmjöl så att degen blir slät.
3. Tillsätt 100 g (1 dl) vatten och 50 g (1 dl) rågmjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå ett dygn.
4. Tillsätt ytterligare 100 g (1 dl) vatten och 50 g (1 dl) rågmjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå ett dygn.
Några att tänka på:
När du använt surdegen, ställ in den överblivna degen i kylskåpet.
Dagen innan du ska baka med surdeg "matar" du den med vatten och mjöl så att konsistensen blir som våffelsmet.
Surdeg håller sig länge i kylen, men i rumstemperatur kan den bli dålig på en dag.
Tänk på att surdegen växer i rumstemperatur och blir 6 gånger så stor som grundblandningen. Använd en väl tilltagen skål.
Allt enligt "Riddarbageriets Bröd"-bok/Johan Sörberg
annchapanncha
07-04-2004, 19:09
UJUJUJ tar flera dar ju, vi får se om andan faller på
Liastar
07-04-2004, 19:15
jo det gör ju det, men det blir ju gott. testade en gång Surdegspulver... å det blev nog det äckligaste brödet jag nånsin ätit.....
*Felix matte*
07-04-2004, 19:25
Tar man 50 gram jäst/ 5 dl. vätska så jäser degen lagom fort i rumstemperatur. Vill man ha snabbare jäsning kan man täcka degbunken med plastfolie och ställa den i varmvatten i diskhon.
Under 45 års tid har jag bakat "mjukbröd"... 2 liter vätska/ 200 gram färskjäst och har inte haft problem med jäsningen.
Till frallor och pain riche har jag 50gram jäst/ 1liter vätska ... den degen är sockerfri och kräver längre jästid.
Nu väcker jag denna tråd. Nu har jag köpt boken Bröd av Bokus 225:-. En härlig bok som vänder upp och ner på mina tidigare bakkunskaper. Jag tycker det är roligt att baka och nu när barnen gärna vill ha mina bröd, är det bra åtgång. Vad jag nu skall skaffa är några jäskorgar, en brödspade samt en granitsten. Stenen skall värmas i ugnen och på den varma stenen läggs bröddegen. Många degar låter jag jäsa i Warmgrolådan.
Sulawesii
07-03-2005, 10:55
Det lät avancerat....
netaave
07-03-2005, 11:29
CITAT (uno @ 07-03-2005, 09:43) Nu väcker jag denna tråd. Nu har jag köpt boken Bröd av Bokus 225:-. En härlig bok som vänder upp och ner på mina tidigare bakkunskaper. Jag tycker det är roligt att baka och nu när barnen gärna vill ha mina bröd, är det bra åtgång. Vad jag nu skall skaffa är några jäskorgar, en brödspade samt en granitsten. Stenen skall värmas i ugnen och på den varma stenen läggs bröddegen. Många degar låter jag jäsa i Warmgrolådan. Är det den boken som syns i den här traven du köpt? http://www.matochnjutning.se/Jag samlar på kokböcker och gick just med i någonting som heter Mat & njutning, där fick jag köpa boken för 159 kr. Jag blev otroligt inspirerad av den, och precis som du säger så får man verkligen lära om, att man kan baka med så lite jäst bara för att man ger den längre jästid. Att jäsa degen under natten tycker jag var kanon. Jag provade att baka baugetter och grovt Dinkelbröd och tror aldrig jag fått så fantastiskt bröd.
Hmmm....det funkar inte att jäsa degar över natten eller så när man gör storbak ju... Här är gårdagens bak... 50 limpor....7degar...
herregud vad många bröd! Är det till korna?  hur länge räcker dom? Ser ut att vara olika sorter
Nä...det är inte till korna utan mest till mina 3 svultna gossebarn...dottern är inte så stor i maten....och halvt utflyttad... Det räcker i tre veckor...kanske... Jo...det är lite olika sorter...det mesta bakar jag "på en höft" men så har jag köpt några påsar med färdiga mjölblandningar...Trekornsbröd och Dinkelbröd...
Airamya
07-03-2005, 13:03
Jösses, Tesa, vad dina bröd ser goda ut!!! Jag blir fullkomligt inspirerad! Jag kan inte baka, o inte kan jag laga mat... men jag kan kanske lära mig?  Åtminstone att baka... Matlagningen fixar sambon med bravur... Har någon ett smidigt, enkelt recept på bröd åt mig? Nå'n form av nybörjar-limpa... Finns det? Liiite har jag bakat... Jag gör min farmors rågkakor ibland... Men min son är inte så förtjust i dem eftersom det är anis o fänkål i... (så dem får jag ha för mig själv  )
netaave
07-03-2005, 14:26
CITAT (Airamya @ 07-03-2005, 13:03) Har någon ett smidigt, enkelt recept på bröd åt mig? Nå'n form av nybörjar-limpa... Finns det?  Enklare än så här kan det inte bli. Pias långpannebröd 2 påsar torrjäst 12 dl vatten 5 tsk salt 2,5 l mjöl, ej för grovt Blanda alla torra ingredienser. Värm vattnet till exakt 50 gr, och häll det över det torra. Arbeta degen några minuter i maskin, eller för hand. Jäs 1 timme. Rör om, och jäs en timme till. Häll upp degen på en långpanna. Sätt samtidigt ugnen på 250 gr. Jäs 15-20 min. Grädda 15 min. Sänk ugnen till 100 gr., och grädda en timme till. Stjälp upp brödet på galler, låt det svalna. Dela i 4 ”limpor”. Du kan ta vilken sorts mjöl som helst, sist jag gjorde hade jag 1 l vetemjöl special och 1,5 l rågsikt. Skaffa dig en bra termometer, är man nybörjare så är det svårt att ha fingertoppskänslan. Tänk också på att ju äldre mjölet är, desto mer vätska suger det. Kolla datummärkningen, det går att baka även om datumet gått ut, men tillsätt då ytterligare ca 1 dl vätska. Det här brödet har lång jästid i flera omgångar, tack vare det blir det spänstigt och saftigt.
CITAT (netaave @ 07-03-2005, 11:29) CITAT (uno @ 07-03-2005, 09:43) Nu väcker jag denna tråd. Nu har jag köpt boken Bröd av Bokus 225:-. En härlig bok som vänder upp och ner på mina tidigare bakkunskaper. Jag tycker det är roligt att baka och nu när barnen gärna vill ha mina bröd, är det bra åtgång. Vad jag nu skall skaffa är några jäskorgar, en brödspade samt en granitsten. Stenen skall värmas i ugnen och på den varma stenen läggs bröddegen. Många degar låter jag jäsa i Warmgrolådan. Är det den boken som syns i den här traven du köpt? http://www.matochnjutning.se/Jag samlar på kokböcker och gick just med i någonting som heter Mat & njutning, där fick jag köpa boken för 159 kr. Jag blev otroligt inspirerad av den, och precis som du säger så får man verkligen lära om, att man kan baka med så lite jäst bara för att man ger den längre jästid. Att jäsa degen under natten tycker jag var kanon. Jag provade att baka baugetter och grovt Dinkelbröd och tror aldrig jag fått så fantastiskt bröd. Ja boken Bröd av Jan Hedh.
CITAT (Liastar @ 06-04-2004, 13:23) Surdeg av Vete 1. Mixa 200 g (2 dl) vatten och 150 g (2,5 dl) vetemjöl så att degen blir slät.
3. Tillsätt 100 g (1 dl) vatten och 80 g (1,5 dl) vetemjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå ett dygn.
4. Tillsätt ytterligare 100 g (1 dl) vatten och 80 g (1,5 dl) vetemjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå ett dygn.
Surdeg av Råg
1. Mixa 200 g (2dl) vatten och 150 g (2,5 dl) rågmjöl så att degen blir slät.
3. Tillsätt 100 g (1 dl) vatten och 50 g (1 dl) rågmjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå ett dygn.
4. Tillsätt ytterligare 100 g (1 dl) vatten och 50 g (1 dl) rågmjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå ett dygn.
Några att tänka på:
När du använt surdegen, ställ in den överblivna degen i kylskåpet.
Dagen innan du ska baka med surdeg "matar" du den med vatten och mjöl så att konsistensen blir som våffelsmet.
Surdeg håller sig länge i kylen, men i rumstemperatur kan den bli dålig på en dag.
Tänk på att surdegen växer i rumstemperatur och blir 6 gånger så stor som grundblandningen. Använd en väl tilltagen skål.
Allt enligt "Riddarbageriets Bröd"-bok/Johan Sörberg Med fördel kan man blanda in ett rivet äpple.
*Felix matte*
08-03-2005, 08:13
CITAT (uno @ 07-03-2005, 09:43) Nu väcker jag denna tråd. Nu har jag köpt boken Bröd av Bokus 225:-. En härlig bok som vänder upp och ner på mina tidigare bakkunskaper. Jag tycker det är roligt att baka och nu när barnen gärna vill ha mina bröd, är det bra åtgång. Vad jag nu skall skaffa är några jäskorgar, en brödspade samt en granitsten. Stenen skall värmas i ugnen och på den varma stenen läggs bröddegen. Många degar låter jag jäsa i Warmgrolådan. Uj,uj vad komplicerat det låter... här är redan en deg på jäsning...tar ca 30 -40 min sen görs en till på 2 liter vätska...blir bröd för ett tag framöver Brödspade brukar man hitta på Hemslöjdaffärer.
Sulawesii
08-03-2005, 08:18
Långt över överkurs för mig! Så kul är det inte  .
Fenja, fastnar inte degen/brödet i lergrytan? Jag använder min lergryta uteslutande för matlagning och alltid utan att tillsätta fett. Smörjer du grytan då du bakar? Mulle
netaave
08-03-2005, 18:32
CITAT (mulle @ 08-03-2005, 11:27) Fenja, fastnar inte degen/brödet i lergrytan? Jag använder min lergryta uteslutande för matlagning och alltid utan att tillsätta fett. Smörjer du grytan då du bakar? Mulle Pensla den med olja invändigt.
Jag har haft mina bullar i ugnen i nio månader  !!! Det blev två fina barn av allra högsta kvalite  !!! Annlouice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|