Mina streptocarpusar ger mig blommor men inte så mycket blad.då jag har läst att dessa inte kräver så mycket näring och vill gärna ha trångt om fötterna undrar jag vad gör jag för öka bladmassan.Ska jag iallafall använda ett gödningsmedel med högra kväve än fosfor? En sak till då jag planterar om de står de så fint ibland 1-2 månader sedan slokar det och snabbt dör då jag tar upp jordklumpen ser jag att de gamla rötterna inte gått ut i den nya jorden,hur gör jag så att det får fäste i den nya jorden,kan jag ha blandat ut jorden för mycket perlite o lecakulor?
Sista frågan ,vi är några som odlar streppar och alla odlar vi inte lika,någon vattnar varje dag i stora 50 tals krukor ca 10-12 cm,någon av oss vattnar 4-5 dag underifrån i små krukor ca 5-6 cm,den som vattnar varje dag lyckas bäst har ett fönster helt översållat med blommor med vi andra får mycket mindre med blommor ,skulle vi göra som våra 2 andra kompisar dör våra direkt.Vilket är det bästa egentligen?Hoppas på svar denna gång..
Hej
Du kan göra så:
1 du kan gödsla med naturligt gödsel kyckling gödsel under våren.. Den har högra kväve än fosfor.
2 Alltid det är bra med bra väldränerade jord.
3 Man kan vattna under ifrån inne under våren sommar nästan varje dag, men du ska inte glömma ta borta, det återstående vattnet efter 20 minuter
H.Bassam
lilla mamma
19-09-2012, 06:41
Jag vattnar mina streppar en gång iveckan.
Har bara gödning i på vår och tidig sommar och använder helt vanlig jord med små lecakulor i.
Jag tror att man krånglar till det och blandar i en massa jox i jorden.
Knäcker du isär klumparna så rötterna får möjlighet att dela sig innan du stoppar ner plantan i den nya jorden?
Min mammas streppar genomgår allting Inger-behandlingen (hon heter så), grymt bortskämda med mycket fet jord vilket leder till ilsket mycket bladtillväxt som sedan plockas bort för att låta blommorna framträda.
Kan väl tillägga att min mamma får allt att växa så.
Anita
CITAT (lilla mamma @ 19-09-2012, 07:41)

Jag vattnar mina streppar en gång iveckan.
Har bara gödning i på vår och tidig sommar och använder helt vanlig jord med små lecakulor i.
Jag tror att man krånglar till det och blandar i en massa jox i jorden.
Knäcker du isär klumparna så rötterna får möjlighet att dela sig innan du stoppar ner plantan i den nya jorden?
Min mammas streppar genomgår allting Inger-behandlingen (hon heter så), grymt bortskämda med mycket fet jord vilket leder till ilsket mycket bladtillväxt som sedan plockas bort för att låta blommorna framträda.
Kan väl tillägga att min mamma får allt att växa så.
Anita
Tack Anita för tipsen,Nej jag brukar flytta över hela jordklumpen direkt utan att röra rotsystemet,Ska testa att röra lite i det när jag planterat om .Hur gör din mamma brukar hon blanda jorden ,vattnar hon ofta?
lilla mamma
25-09-2012, 10:49
Mamma använder vanlig blomjord (fet blomjord) med lecakulor i.
Hon vattnar när hon är kommer ihåg, det blir väl en gång iveckan.
Morsan är grym på allt som växer. Hon har en hibiscus som är nåt djävulusiskt vrång att få att blomma.
En gammal gammal sort hon fått skott från en nu avliden vårdtagare. Och den blommar ständigt året om.
Och växer som ogräs.
Samma jord till alla blommor, inget knussel där inte.
Fasen, nu skulle jag haft en bild på hennes fönster..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.