Torun
Jag har just fått hem ett litet mullbärsträd - Illinois Everbearing - från plantskola i Danmark. Enligt anvisningarna ska det helst övervintras i en kruka för att planteras ut i maj nästa år. Övervintringsplatsen får inte understiga -5 grader.

Jag har gjort ett antal misslyckade försök att övervintra växter i kruka tidigare och vill inte riskera det här underverket. Vad krävs? Ska plantan stå ljust, eller klarar den sig i en källare (ca 7-10 grader varmt) med ganska svagt ljus från några små fönster? Ska den vattnas? Hur ofta/mycket? Eller är det säkrast att "hyra in" den i ett växthus någonstans?

Och en fundering till; den anlände i en påse. Är det någon fara om jag nu sätter den i en kruka med färsk planteringsjord.

Tacksam för råd!
Alexander-VG-zon3
Hade satt den i planteringsjord som du ev blandar upp extra med grus, leca.

Du kan övervintra den på olika sätt
Antingen mörkt och svalt (0c +10c) vattna 1gång i månaden, kallare så ska den hållas torrar. Eller under extraljus och +10c till rumstemp då vattnas den så att den bara får torka upp lätt. Till våren är det viktigt att du avhärdar den mot sol, blåst och inte utsätter den för vårfrost.

Är du osäker så är ju säkrast att hyra in den hos folk som har kunskap och som kan. Kan dock kosta en del.
torkil
Nu blir jag ju lite orolig när du fått rådet övervintra i kruka och ta in när jag satt min Morus nigra direkt i backen. Vet du Alexander om den här månaden som gått sedan jag satte min kan göra skillnad ?
Alexander-VG-zon3
Tror inte det är någon fara för ditt träd, fast det blev på sensommaren som det planterades. Säkert går aldrig att säga. Själv hade jag planterat det ute också så som du gjort.
Torun
Tack för råd! Nu blir jag också tveksam. Är inte säker på att jag kan åstadkomma de alternativ som anges. Har bara källaren och där finns inte så mycket ljus. Kanske är bäst skaffa fosterhem över vintern. Eller vågar jag plantera den ute nu?
Bassam

Hej

Temperatur är på +5 -+10 med lite ljus bra, man kan inte plantera de ute före 4- 5 år efter plantering i krukan.

H.bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon