Full version: Mus/möss i sängen!
Ladydragon
Det här är bara så pinsamt men jag misstänker starkt att jag har mus/möss i sovrummet/sängen

jag bor i hyresrätt med tillhörande vind och i flera år så har jag hört mystiska ljud därifrån som troligtvis är möss har pratat med Anticimex flera gånger och dom har lagt ut gift och fällor men det hjälpte inte mycket
nu under sommaren som har varit väldigt kall och regnig så har jag haft problem med konstiga ljud i sovrummet har misstänkt möss men inte sett något har lagt ut fällor men inget har gått i fällan
ikväll så råkade jag tappa en bit smörgås på golvet i sovrummet och jag trodde hjärtat skulle stanna när det strax därefter kommer fram en mus o tar biten och försvinner väldigt fort till vad det ser ut som nånstans i/runt sängen kan det det va möjligt att jag har en mus/möss som i min säng? eller är det helt otänkbart?

sängen är en stor dubbelsäng med nåt tyg runt om som har blivit slitet och gått sönder på flera ställen så det kanske finns en teoritisk möljighet i alla fall

försöker hålla rent och matfritt i sovrummet och har inte hittat nån annanstans som dom kan tänkas ta sig in i sovrummet jag har dock lister längst med golvet kan dom ta sig igenom såna? eller runt dom på något? utan att lämna spår

en annan fråga gällande möss kan dom attackera oss människor? och vad gör man då?

jag brukar va en rätt "stadig" person som inte hetsar upp mig för minsta lilla men det här med musen/mössen håller på att gå mig på nerverna

ska självklart kontakta Anticimex igen och hoppas att dom kan hjälpa mig med en lösning tills dess så sover jag hos en bekant
HelénE
Du kanske skulle överväga att skaffa katt!

Möss brukar inte attackera, så du kan nog vara lugn där. Men de har en otrolig förmåga att hitta vägar in, behövs bara en pytteliten springa nånstans, de kan även komma genom tex ventilationssystem. Inte helt ovanligt heller i trähus att man hör dem springa i väggarna. Så var det här tidigare (bor i gammal enfamiljshus), men sedan jag ordnade en kattlucka till råvinden så blev det slut på det .Första veckan var det väldigt mycket dunsande från vinden när mina katter var däruppe, sen blev det tyst och även på springet i väggarna.

Visst kan musen bo i sängen, inte alls ovanligt att de bosatt sig i stoppning i sängar eller soffor. Du behöver inte känna att det är pinsamt, beror sällan på dålig städning att man får möss inne.

Anticimex löser säkert problemet.

Helén
Gossen Ruda
Jag höll på att skriva något dumt om mus i sängen men hejdade mig. rolleyes.gif Musfällor borde vara rätt metod, det gäller bara att välja rätt lockbete. Beträffande angrepp. Min mormor, död sen många år, klämde ena handen i en mangel så det uppstod ett svårläkt sår på ovansidan. En natt vaknade hon av att en mus satt och gnagde på sårskorpan, fast sånt är nog synnerligen ovanligt.
Ingle
Prova att smälta fast en bit ost på en vanlig musfälla. Då kan den/de inte sno osten utan att utlösa fällan.
Ladydragon
Stort tack för era svar smile.gif

katt är tyvärr inget alternativ då jag är väldigt allergisk mot pälsdjur

det där med smält ost gick sådär då jag har köpt musfällor mjölner som är gjord i plast o har en liten färdjupning där man lägger betet och eftersom det är plast så är det svårt o få mat att fastna men jag smälta osten lite den fick mer lukt på det viset

men fällan Mjölner har en liten lucka över betet som jag tror ska slå igen före fällan gör det för att dom små rackarna inte ska kunna gå iväg med betet

har ringt till Anticimex och dom kommer nångång nästa vecka suck alltså ska försöka fråga angående sängen om det är möjligt att en mus bor där

och än så länge så har inte någon mus gått i fällan men jag väntar och håller tummarna
HelénE
Köp en gammal hederlig i trä och metall istället, de brukar funka bäst.

Helén
Eva i Västerås
Håller med. Träfälla har stark fjäder och slår ordentligt.
Jag brukar agna med guldnougat. Mjukar upp det lite och kladdar fast det på betesklacken.
Sedan gillrar jag så fällan precis, precis sitter ihop. Då krävs det väldigt lite för att den ska slå igen.
Guldnougat smakar visst gott även när det suttit länge, för jag fick en mus i en fälla i våras som agnades i oktober i fjol.
Forumvärd
Inlägg i den här tråden har rensats bort

I den här tråden fanns inlägg som bröt mot regel nummer 1 och 3 i trivselreglerna. Inlägget ifråga har rensats bort.

Regel 1 och 3 i Trivselreglerna lyder:

1. Sysslar vi inte med personangrepp. Vi är alla olika och har olika åsikter. Alla ska respekteras och alla ska visa respekt!

3. Hjälps vi åt att skapa god stämning genom att diskutera på ett respektfullt sätt, genom att lämna trådar som inte tillför oss något eller där vi inte har något konstruktivt att tillföra och genom att bidra med egna trådar i positiv anda.

För att forumet ska kunna vara den intressanta, engagerande och positiva plats som vi vill ha bör alla dra åt samma håll, och en positiv anda sprids lätt om man är många som har den inställningen.

Väl mött i forumet på Odla.nu!

Heléne, forumvärd
Bassam

Hej
Det finns speciella lim material till mössen köps från butiker och lägga den på en träbit på hela kanterna
och i mitten och sätta en bit fet vit ost i mitten och lägg den i natten, på morgonen hittade jag en död mus fastnat.
H.Bassam
Tapio
CITAT (HelénE @ 20-09-2012, 23:09) *
Köp en gammal hederlig i trä och metall istället, de brukar funka bäst.

Helén

Halaj!

Så olika man kan uppfatta det. Jag har provat säkert ett tiotal olika slags musfällor, med giljotiner och falluckor och gud vet vad.
Allra sämst är just den gamla hederliga i trä och metall. jag tycker att den är fullständigt värdelös.
Den bästa hittills är den blågula som jag tror heter Mjölner.

//T
HelénE
CITAT (Tapio @ 30-09-2012, 10:08) *
Halaj!

Så olika man kan uppfatta det. Jag har provat säkert ett tiotal olika slags musfällor, med giljotiner och falluckor och gud vet vad.
Allra sämst är just den gamla hederliga i trä och metall. jag tycker att den är fullständigt värdelös.
Den bästa hittills är den blågula som jag tror heter Mjölner.

//T

Ja det kanske är så, jag har bara kört med mina gamla träfällor och de har alltid funkat, men å andra sidan så behöver jag använda dem typ vart 5:e år så din erfarenhet är nog större.

Helén
Eva i Skåne
Vi har musfällor av gamla hederliga modellen med fjäder, men som man inte agnar med något. Det sitter en stor gul plastbit där man skulle satt betet.
Vad som lockar mössen dit vet jag inte, men det funkar utmärkt.
Vi hade problem med möss på terrassen i somras och tog möss med dom fällorna varje natt.
Peztis
Vi har också provat olika saker men hittills verkar korv vara det som funkat bäst! Men det beror kanske på vad det är för mus, de har kanske olika preferenser precis som vi människor. biggrin.gif

Tror att sängar är något de gillar att bo i och där drar de sedan in det de hittar i matväg för att skapa sig ett litet förråd.

Jag gjorde misstaget att ha några påsar med vetefrön (till vetevärmare) i klädkammaren där jag har alla mina sysaker samt mängder med kläder jag någon (annan) gång ska stryka eller sortera bort. Blev väldigt ledsen när jag såg att de hade gnagt sig igenom och in i påsen med mina mammakläder och en del annat som jag hade sytt när jag gick på min utbildning i sömnad. Det var nästan bara att kasta.

Hos oss springer de också i väggarna så här års (trähus) och det är hopplöst... Katterna vi hade förr satt i början och stirrade frenetiskt på väggen eller taket men de gav sedan upp. däremot var den ena en rackare på att fånga dem ute i trädgården.
Huggorm
Jag satte nyligen upp tre fällor av den gamla vanliga sorten av trä och metall, betade med ost. På samtliga tre snodde de betet utan att utlösa fällan. Jag filade då ner "pinnen" lite i änden så det skulle utlösa lättare, samt att jag snurrade koppartråd runt osten så den skulle vara svårare att bara nappa till sig. Ändå tog de betet på samtliga tre fällor inom någon timme utan att de löste ut. Rond ett vann de, men vi får väll se vem som skrattar sist rolleyes.gif
pejori
Undrar varför alla agnar fällorna med ost?? confused.gif
Möss äter ju helst säd och nötter... dunno.gif
Använd snabblim och limma fast en hasselnöt eller annan valfri nötkärna. tummenupp.gif
Den nöten räcker till många möss.. naughty.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 30-09-2012, 16:49) *
Undrar varför alla agnar fällorna med ost?? confused.gif
Möss äter ju helst säd och nötter... dunno.gif
Använd snabblim och limma fast en hasselnöt eller annan valfri nötkärna. tummenupp.gif
Den nöten räcker till många möss.. naughty.gif

Jag läste en artikel en gång om att möss tycker om samma som människor, alltså fett och socker. Det optimala att agna med skulle enligt artikeln vara japp eller annan kola/choklad
pejori
CITAT (Huggorm @ 30-09-2012, 19:04) *
Jag läste en artikel en gång om att möss tycker om samma som människor, alltså fett och socker. Det optimala att agna med skulle enligt artikeln vara japp eller annan kola/choklad

Det gäller råttor, inte möss... rolleyes.gif
gunsta
'Mina' möss fångar jag i en fälla som heter Giljotti, en finsk fälla. Den gillrar jag med ett hushållspapper indränkt med flytande fett (olja/margarin) och sedan doppad i kakao. Ser till att betet sitter fast ordentligt och så är det bara att vänta på mössen. Doften av kakao är den som ger bäst resultat anser jag. Har fångat massor av möss - men kakao är bäst .... anser jag smile.gif.
Bassam

Hej

Till nu ser jag att möss lim är bra förslag.

Obs

Man kan placera chili paprika runt och inne i huset, vilket leder till mössen Flyr från hela området.

H.Bassam

Aqvakul
CITAT (Bassam @ 30-09-2012, 21:44) *
Hej

Obs

Man kan placera chili paprika runt och inne i huset, vilket leder till mössen Flyr från hela området.

H.Bassam

Vad är mösslim?
gunsta
CITAT (Bassam @ 30-09-2012, 22:44) *
Hej

Obs

H.Bassam

Hej Bassam!

Jag tycker att användningen av limbrädor till möss verkar onödigt plågsam - bättre är det väl att djuret dör direkt i en 'slagfälla', i stället för att fastna på en limbestruken bräda och plågas till döds. Jag har aldrig sett denna produkt i handeln, men 'googlar' man så ser man att den finns. 'Chili paprika' har jag aldrig testat men det kan säkert vara ett bra knep att få bukt med mössen.
Gossen Ruda
Jag kan rekommendera något annat, vegetabilisk sågkedjeolja. Jag insåg detta när musjäv---na gnagde sönder oljebehållaren till min motorsåg. Sen lämnade jag en spann med vatten och lite olja i uthuset för att undvika upprepning. Efter 10 drunknade möss lyckades jag till slut hitta ingångshålet.
pejori
Som sagt, möss håller sig till nötter och sädesprodukter...(kakao och veg. olja)
Mycket bättre än ost ..
Huggorm
CITAT (gunsta @ 01-10-2012, 11:37) *
Jag tycker att användningen av limbrädor till möss verkar onödigt plågsam - bättre är det väl att djuret dör direkt i en 'slagfälla', i stället för att fastna på en limbestruken bräda och plågas till döds. Jag har aldrig sett denna produkt i handeln, men 'googlar' man så ser man att den finns.

Troligtvis/förhoppningsvis är det förbjudet att göra så i Sverige. Det borde ju ta åtskilliga timmar innan musen dött av stress eller vad som nu händer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon