Full version: God Jul gott folk !
Sidor: 1, 2
Flemming
Besökte Plantagen i Malmö och fann tomtar i mängder,känns lite tidigt,träden är gröna,igelkottarna äter pannkakor och verkar inte alls vintertrötta...
Bauhaus hade fått in lastpallar med julsaker men inte packat upp ännu...

Är det fler än jag som blir deppiga av Julracet ?
Myosotis
wacko.gif God jul! santa.gif Det är idiotiskt. Mitten av november skulle vara mer lagom.
FruTrädgårdstomte
Nja, inte av julracet precis, men av kommersracet... detta eviga hetsande på att vi ska konsumera mera. Den finns ju året om, men blir extra tydlig när handlarna trissar upp inför jul.

Iofs så jag ju en tomte själv... wink.gif men jag menar hur många nya prydnadstomtar behöver man för att fira jul egentligen? Det är ju inte som att de slits ut direkt...

Och september är alldeles för tidigt, jag tänker ha sommar eett tag till, och sen vill jag ha höst en stund innan jag öht funderar på advent.
Aqvakul
Säg att det inte är sant... -fear-.gif
CillaM
Jag som avskyr julen o dess kommersialitet brast ut i nåt som jag inte vill upprepa här när jag förra veckan steg in på ett ställe i Alingsås där rader efter rader med julpryttel sattes upp.... De tjejer som stod o plockade med pryttlet skrattade högt o höll bara med. Så länge konsumenter köper skräpet så länge kommer skiten finnas också.
FruTrädgårdstomte
Mycket vill ha mer sägs det ju, och med tanke på att detaljhandelns omsättning bara i december 2011 översteg sinnessjuka 65 miljarder kronor, så är det kanske inte konstigt att de försöker krama ur oss vartenda öre.
Nästa år kan vi köpa tomtar och hänga i midsommarstången....

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____327504.aspx
Flemming
Missminner jag mig inte så kom det adventstakar till oss idag men dom kommer nog inte fram innan december...

Fick en postorderkatalog förra vecka och dom hade lagt in en bilaga med julsaker.

Dags att skippa julgranen och istället klä majstången/midsommarstången ?

Jo Aqva,det är sant angry.gif
*Stintan*
När jag ser sånt där blir jag ännu gladare för att jag inte firar jul.
Flemming
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2012, 22:12) *

Då är vi två stycken tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (CillaM @ 24-09-2012, 22:03) *
...Så länge konsumenter köper skräpet så länge kommer skiten finnas också.

Ja, det är konstigt. Alla tycker det är hemskt men ändå verkar det ju finnas folk som köper? confused.gif
mamamaggan
Julshopping blir det inte förrän tidigast i mitten av december men då har jag funderat ut vad som ska köpas , endast till de små och våra vuxna barn, så det nästan bara behövs en vända till stora staden .

Beställer en del på nätet också men vi köper inga mängder .

Röstar inte , fanns inget alternativ för hur jag gör.
gunsta
Jul nu - nej fy så hemskt.
Myosotis
[attachment=72636:xmas.jpg]
hattstugan

Inte jul nu inte!!

Här ska det klaras av ngr födelsedagar först!!

Den sista är i slutet på nov så innan dess handlas det inget juligt här inte!

Blir bara sååå trött på denna bannade hysteri kring jul! Jobbade gärna julhelgerna så jag slapp undan allt ståhej!!
gnon49
Ja tänk så mycket skräp som importeras från Kina o U-länderna för att sedan krängas ut till svenska kunder, för att sedan vara förbrukat o ointressant när julen väl är över. Kallas visst välstånd detta enorma slöseri med resurser. Barns ögon skall tindra vid jul men för mycket skämmer allt. Hehe, inte ens jag gillade mjuka paket under jularna på 50-talet. Men några hårda paket att glädjas åt var det alltid. Meccano, lego, hockeyspel. Suck vilka tider.
Hjortronsylt

Varför blir jag inte förvånad rolleyes.gif
omk
Köper folk verkligen nytt julpynt för varje år ? blink.gif
Hur många nya tomtar, dukar, gardiner, adventsstakar och julgranar (med pynt och ljusslingor) kan man klämma in under en 5-veckorsperiod ?
Och vad görs med det "gamla" ?
Om det är trasigt, det är väl sin sak, men fullt fungerande prylar ?
Har folk jättelika förråd nånstans, med mängder av flyttlådor, med bara julprylar, ihopsamlade under 20 år eller nåt ? Som använts EN gång och sen aldrig mera ? unsure.gif

Använder man inte sina egenhändigt ihopknåpade julsaker mer än 1 gång ? Och barnens ? Och barnbarnens ?
Vad har hänt med farfars julbock ? Mormors julduk ? Gammelmosters juldiskhandduk ?

Jag fattar det inte och har aldrig gjort. g.gif
Jag köper ALDRIG nåt nytt till jul ! Jo, stearinljus och möjligen glödlampor till adventsstakarna.
Här hemma är det, under dessa mörkaste veckor, julgardiner i köket (samma sen 20 år - totalt sett, har de använts i 2 år), blandade adventsstakar från 3 årtionden, makens porslinstomte (från 1908) samt levande ljus. Behövs det mera ?
Natur liv
CITAT (omk @ 25-09-2012, 01:48) *
Hur många nya tomtar, dukar, gardiner, adventsstakar och julgranar (med pynt och ljusslingor) kan man klämma in under en 5-veckorsperiod ?
Och vad görs med det "gamla" ?

Jag tror att många, precis som jag, lagrar i källarförrådet ända tills den dag man blir modig nog att rensa ut. Nu har vi bara kvar det julpynt som får plats i en mindre låda och förra julen tog vi inte ens fram det. Jag gillar mest att pynta med ljus när mörkret faller på, det där med tomtar och krusiduller kan jag hoppa över.

Jag försöker hålla mig ifrån julruschen och köphetsen, därför är jag redan klar med julklapparna. Sånt är bättre att fixa under sommaren, närmare jul handlar det mer om umgängesförberedelser. När ska vi träffa barn, barnbarn, föräldrar och andra? ... vad ska vi äta? Jag gillar att utmana jultraditionerna och ser alltid till att det finns något oväntat på julbordet, vad det blir i år har jag ingen aning om.
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 24-09-2012, 23:39) *
Varför blir jag inte förvånad rolleyes.gif

Jasså vad grundar du det på? confused.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Även jag skulle klara mig bra utan jul. Tycker det är så överdrivet allt nu. Det är bara köpa - köpa och köpa......

Funderar även på att låta bli julgardiner i år.
Åsa, mälardalen zon 2
Blossa 12 lanserades för nån vecka sedan, har redan varit många som frågat efter den redan så glöggen verkar en del vara sugen på. Den ligger dock i beställningssortimentet såhär i början men kommer in i butiken så snart de trillat in tillräckligt många beställningar då brukar man få tillstånd lagerföra den i butik.
Natur liv
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-09-2012, 07:10) *
Funderar även på att låta bli julgardiner i år.

Varför byta till gardiner som bara fungerar några veckor? Själv har jag röda gardiner i vardagsrummet året om, kan ju vara roligt att det för en gångs skull passar ... eller så borde jag byta ...
silos
Jag gör ingen julshopping...mer än handla lite extra gott som mat.
Och julklappar till tre barnbarn.
mamamaggan
När jag fortfarande jobbade så såg jag som det viktigaste med julen att man skulle få tid att träffas och umgås.

Inte behöver man väl äta så mycket , för mig räcker det med hårt bröd och skinka ( fårfiol för mig som inte äter skinkan ) och kanske en tallrik risgrynsgröt .

Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2012, 07:02) *
Jasså vad grundar du det på? confused.gif

Julen är högtiden då man ska dela med sig till andra. Gemenskap och glädje.
Allt går i leendets tecken.
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 25-09-2012, 17:06) *
Julen är högtiden då man ska dela med sig till andra. Gemenskap och glädje.
Allt går i leendets tecken.

Men du vet väl inte vad jag gör på julen så det kan du ju knappast yttra dig om slap.gif
VitaFingrar
Åh, jag som tycker det är så mysigt med julen. Dock delar inte min familj den åsikten så det brukar inte bli så mycket firande av. Tycker dock man kan vänta med allt juligt till november åtminstone så man inte hinner tröttna innnan advent.
EKLO
Jag passar alltid på att köpa julklappsböcker och annat på bokmässan i Gbg som alltid är så här års ungefär.
Biggan_
Jag är inte så speciellt glad för julen! Men så jobbar jag i affär, och då är man så innerligt trött på julen redan i slutet på november! santa.gif
omk
CITAT (Biggan_ @ 25-09-2012, 18:57) *
Jag är inte så speciellt glad för julen! Men så jobbar jag i affär, och då är man så innerligt trött på julen redan i slutet på november! santa.gif

Jag tänkte på det förra året. Stackars alla butiksbiträden ! Tänk att behöva lyssna på "Nu är det jul igen" 10-12 ggr/timma under 8 arbetstimmar VARJE dag i nästan TVÅ månader !!
De borde ha risktillägg på lönen. Risken är att bli galen !! crazy.gif
Biggan_
CITAT (omk @ 25-09-2012, 21:58) *
De borde ha risktillägg på lönen. Risken är att bli galen !! crazy.gif

tummenupp.gif Vi ser ut som så här: crazy.gif när det närmar sej jul!
omk
CITAT (Biggan_ @ 25-09-2012, 22:07) *
tummenupp.gif Vi ser ut som så här: crazy.gif när det närmar sej jul!

giggle.gif
FruTrädgårdstomte
CITAT (omk @ 25-09-2012, 21:58) *
Tänk att behöva lyssna på "Nu är det jul igen" 10-12 ggr/timma under 8 arbetstimmar VARJE dag i nästan TVÅ månader !!

sick.gif nuke.gif
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2012, 17:25) *
Men du vet väl inte vad jag gör på julen så det kan du ju knappast yttra dig om slap.gif

smile.gif
*Stintan*
Vad var det som var så roligt med det då?
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2012, 00:05) *

Vet inte, säg mig det du... dunno.gif
Flemming
Tittade in på Vellingeblomman som är stora i sydvästra Skåne,dom var i full gång med att julskylta men så fort en hylla/monter blev klar så skall den täckas för/över.
Anledningen var att dom "startar" julen i slutet av oktober...
Dom hade/har dock en hylla med julsaker som inte gick att sälja förra året,dvs. julrea före jul...

Tycker vi skall ha en bild som påminner oss om sommaren.
Fotograferad med mobilen idag på eftermiddagen.

Vid utkanten av Malmö har kommunen sått solrosor i massor,blommar fortfarande även om väder och vind har gjort sitt.
Whiskuchi
Jag väntar till november eller ännu hellre december. Om jag nu skulle behöva något vill säga, såvitt jag vet har jag kompletta uppsättningar julgardiner (ett måste! På hösten har jag ju höstgardiner och de kan inte hänga över vintern!), juleljus och julpynt. Klapparna brukar jag börja köpa i mitten av november.
Uggi
Jag vill inte börja tänka på julen än, har inte avslutat sommarens trädgårdsarbete ännu, men jag ser att frugan har tagit fram några amaryllislökar. Falbygdens Ost startar julmarknaden 10/10 kl 10.
Gita
Jag tillhör dem som älskar julen med allt, allt, allt av de traditioner, pynt, mat m.m. som hör till, typ "Fanny & Alexander-jul". Däremot skulle det aldrig falla mig in att köpa något av det där kinesiska skräppyntet som finns i de flesta affärer.
Tyvärr har tiden sällan räckt till för att "fixa" en riktig traditionell jul så vi firar ofta jul i Spanien med ostron och champagne på julaftonskvällen, och det är väl ingen dålig tradition?
Gita
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2012, 00:05) *

rotfl.gif
Hjortronsylt
Tror vissa här har brutit mot trivselreglerna g.gif

*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 28-09-2012, 23:34) *
Tror vissa här har brutit mot trivselreglerna g.gif

Vem då? Den enda som skrivit konstiga inlägg är ju du.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2012, 00:23) *
Vem då? Den enda som skrivit konstiga inlägg är ju du.

Att du orkar
hattstugan

Jag orkar också!!!
Ugglemormor
Jag hade hoppats att vara bortrest denna jul..... thumbdown.gif . Nu blir det inget av det.....

Trivs. inte alls dessa "tvångstraditioner" som man fick genomlida då man hade den äldre generationen in på knutarna att kolla om man nu gjorde varje maträtt/julklapp och dyl. som det varit i deras barndom.....
Det blev att gå till doktorn att be om något för magkatarren innan man brann upp invärtes....... ranting.gif

Nu när de är borta, så vill man inte stanna ens hemma under julen...... och gå i affärer, det gör jag inte! Har inte gjort det de senaste 10 åren, så jag blir trött bara att få höra de julsångerna de vevar på och vill bara ut ur det.......

Det jag kan uppskatta är en stillsam samvaro med barnen, men resten av släkten kan komma en annan dag, inte då, jag vill ha det bara lugnt! både före jul och under julen ........ tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Förut älskade jag julen och även att köpa julklappar.

Att göra snygga paket tyckte jag var rolig även om jag sånt alltid gjorde på nätterna för annars hade jag inte tid till detta.

Men nu skulle jag helst ville hoppa över hela julen.

Men vi ringde för några dagar sedan svärdottern för vi vet att hon denna årstid ofta åker till Ullared.
Våra 2 småttingar fyller ju år i början av november och då bad jag henne att köpa födelsedagspresenter i vårt namn också.

Och om det inte är för besvärligt gärna redan julklappar till dom 2 också. Hon gjorde det förra året och jag blev så glad att ja direkt gick och köpte en blomma till henne.

Hoppas bra grejor hoppar på henne i Ullared......

Elisabeth
Ugglemormor
Elisabeth,

I det smått gillade jag julpyssel och göra fina paket, men när jag blev en del i makens familj, blev allt tvång och kontroll, det fanns ingen glädje med i det. Svärmor styrde allt och alla och alla höll tyst, ingen vågade säga något mot henne ....... männen i familjerna levde ju sitt eget liv, så att säga, de fick allt serverad och brydde inte om bak o mat o städ o julpynt osv.... du förstår......

Jag har varit händig sen barnsben och då var det fattigt så man fick göra julklappar själv och det gillade jag och även min familj, men när svärmor kom i mitt liv, dög inte mina handgjorda klappar.......även att det hade tagit massor av tid att göra dem.
Det första hon frågade efter innan hon ens öppnade mitt paket, att var har du köpt detta? får jag kvittot så´byter jag det när rean kommer???...... fear.gif
Så jag slutade upp att göra egna saker, hon ville inte ha dem, men likväl fick jag inte ha en endaste broderi/virkning ifred annars för hon SKULLE absolut ha den.......... confused.gif

Det var inte av någon snålhet, pengar hade jag att kunna köpa henne saker, men glädjen försvann helt när det ändå inte dög åt henne.......

När min goa Svärfar dog i slutet av -80-talet, så blev det ett tag etter värre när hon skulle även bo hos oss, men med tiden kunde min man se henne med andra ögon gm vad resten av släkten vågade berätta om.
Om/när vi får barnbarn så kommer vi lyssna in hur vår dotter o måg vill ha det, de små ska inte bli lidande av dessa gamla ärr.

Som det har varit sen hon flyttade till Norge, har vi passat på att åka bort över julen och brylar har man nog, så för dens skull behöver man inte ränna runt i affärerna.
Maken ringde precis fr. stan att man kom ingenstans, så mycket folk överallt o han ville bara hem!.... rotfl.gif
pejori
CITAT (Flemming @ 24-09-2012, 22:16) *
Då är vi två stycken tummenupp.gif

Snarare tre... tummenupp.gif
Firar inte jul, jag heller.. blush.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 29-09-2012, 18:31) *
Snarare tre... tummenupp.gif
Firar inte jul, jag heller.. blush.gif

Blir väl så när man inte får girlangerna att lysa! naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon