Full version: Färska sojabönor
Christa
Jag har skördat mina första sojabönor. Det är en sort som skall ätas utan skida. Alltså plockas ur innan kokning.

Dom är ganska små men på gränsen till att bli gula. Hur länge bör man koka dom?

Vi kokte en del i 5 minuter igår kväll och vi har inte fått magknip men de kändes ganska hårda.
torkil
Hallå ! Är lite novis på trädgård och är den som frågar och inte ger svar här på forumet annars men här tror jag att jag vet !!!!! Levde med en vegettarian i många år och sojabönan är ju den enda baljväxten som innehåller alla livsnödvändiga (essentiella) proteiner, de andra också mycket bra men innehåller inte alla. Långsamma kolhydrater, rätt
sorts fett och rätt proportioner mellan näringsämnena = supermat
Måste väl gälla samma för de sojabönor man köper som de man odlar själv och då ska du :
Lägga i blöt över natten. Slå bort vattnet sedan och skölj bönorna. Fyll på nytt vatten och kok ca 1 timme, man kan ta upp och smaka ska va mjuka, man känner när dom är färdiga, ibland tar det lite kortare tid ibland lite längre. Kika på Risentas påsar på ICA där har du koktider på baksidan av förpackningen, tror att de rekommenderar lite läöngre tid.
För att undvika gaser kan man byta vatten en gång till när de kokt en stund.
Supermat som man kan frysa in i portionspåsar efter de kallnat, bryna lite och krydda på järnet och/el komplettera olika pytt-rätter med.
En riktigt rättrogen vegetarian kokar sina sojabönor i järngryta vill minna att det då var ett näringsämne som togs bättre till vara då.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast är ju skillnad på att laga till färska sojabönor (Edamame) och torkade.

Jag har odlat färska sojabönor men jag skördade dem medans de var väldigt färska och gröna inte när de börjat gulna och då blev de färdigkokta på några minuter.

Kan ju hända du låtit dem sitta för länge på plantorna de ska ju skördas medans de är väldigt gröna ifall det är som färska man ska äta dem.
Christa
Vanliga torkade sojabönor har jag kokat i tryckkokaren idag så dom vet jag hur man kokar.

Åsa, dom är inte så gula, bara lite och bara en del av dom. När du tyckte att dina var färdigkokta efter ett par minuter vad gick du på då? Hur vet man när dom är färdiga?

Vi kokte dom som sagt i 5 minuter och fick ingen magknip men kände oss osäkra och tyckte dom var lite hårda. Även Edamame som man köper frysta är ju lite hårda i konsistensen men vi har bara gjort det en gång så jag minns inte riktigt hur de kändes.

Det viktiga är ju att veta hur länge man måste koka dom för att få bort lektinerna (det är väl dom man skall få bort?)

Hur många minuter behövs för det? Är dom normalt lite hårda även när dom är färdigkokta?
torkil
Ahhhh ! f-n !! Jag som trodde jag kunde tillföra något här, tur det finns andra som vet. wub.gif
Klart det är skillnad ju när det är färska...............
Christa
CITAT (torkil @ 02-10-2012, 12:15) *
Ahhhh ! f-n !! Jag som trodde jag kunde tillföra något här, tur det finns andra som vet. wub.gif
Klart det är skillnad ju när det är färska...............

Tack för att du försökte! Det är annars lite tunt med svaren här i köksträdgården numera.
torkil
Tack Christa för ditt överseende. Blev lite nyfiken, har aldrig ens tänkt på att man kan odla egna och äta färska (som nog framgått :-) så ska söka lite här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon