Halaj!
Nu har jag idag varit ute i regnet och plockat nypon på en allmänning.
Tänkte göra nyponsoppa.
De vanliga, runda var övermogna, men jag hittade en annan, lite mindre äggformad sort.
Alltså, de är stenhårda, vilket jag tolkar som att de inte är mogna.
Kan jag bara lägg dem i en skål ett tag så att de mognar eller är det bara att slänga alltihop?
och är det öht en ätbar sort?
//T
Alla nypon är ätliga. Det finns många arter av nyponrosor. En del nypon mognar mycket sent och förblir väldigt hårda. De du har på bilden kan du använda direkt, jag vet inte hur mycket mognare de blir om du lägger dem i en skål ett tag. Så småningom börjar de skrumpna.
Kanske kan du gå till samma buske/buskar senare och plocka när de är mognare. Nypon är dock ofta angripna av insektslarver, så de kan vara i sämre skick då. Även nattfroster kan få nyponen att bli sladdriga.
Eva i Skåne
06-10-2012, 14:03
Lycka till med din nyponsoppa. Det är så gott med hemmagjord

Fördelen med dessa är att du kan använda dom som dom är. De stora platta ska man helst kärna ur och det är ganska mycket jobb.
mamamaggan
06-10-2012, 16:04
Man kan torka nyponen också , det gjorde alltid svärmor och även vi när barnen var små
Man torkar dem på svag värme i ugnen tills de är helt skrumpna . Då håller de sig hela vintern och man kan ta fram och göra nyponsoppa av dem när man vill.
Halaj!
Tack för goda svar!
Jag hittade ett recept på nyponfromage på Arlas hemsida. Låter ju hur smarrigt som helst!
Jo, jag såg på nätet att man kan torka dem. Men nu är jag så laddad på detta att jag måste prova att göra en batch!
Men om man torkar dem, måste man inte göra hål på skalet så att vattnet kan avdunsta?
//T
kerstinbern
06-10-2012, 18:31
De torkar mycket fortare om man halverar dem
mamamaggan
06-10-2012, 22:48
Gjorde aldrig hål utan bara la dem på en plåt/långpanna och så in i ugnen på 50 - 75 grader.
Bra som sagt om man plockar mycket och vill kunna förvara dem länge.
Intressant att ni säger att man inte behöver skrapa fröna ur alla sorters nypon. Jag trodde man måste det (så har man tydligen gjort här i södra Bohuslän) och jag provade för några år sedan: Plockade mängder av nypon av den typ (nyponrosor) som Tapio har på bilden. Halverade och började sedan gröpa ur fröna med en liten sked - höll på att bryta ihop av tristess, det var ju så vansinnigt pilligt!
Men ni halverar utan att kärna ur, och gör sedan soppa? Hur!?
hattstugan
07-10-2012, 01:13
Hur man gör soppa på torkade nypon vet jag inte! Minns bara att det var gott men lite killigt i halsen!
Har svaga minnen av halverade men ej urkärnade och torkade nypon!
En tanke är att nyponen stöttes/maldes i mortel innan de kokades till soppa men som sagts vet ej!
mamamaggan
07-10-2012, 02:54
Torkade som sagt var , tog inte bort kärnor , uatn kokade de torkade som de var.
Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde , bara att man kokade dem . eller rättare sagt lät dem puttra tills soppan såg ut att vara klar.
Vill bar tala om att den nyponsoppan fick en lite annan smak än vad jag kommer ihåg att " vanlig " nyponsoppa har , man känner liksom att den är gord på torkade nypon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.