Full version: Väl mött igen.
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
CITAT (Rebecca @ 16-10-2012, 10:49) *
Men om personen som pratar om dig vid spisen inte VET vad du har för kön (ponera att personen befinner sig i ett rum bredvid och endast vet att det står en människa vid spisen i rummet intill och lagar mat) och då säger "hen står vid spisen, det luktar gott!" - blir du arg då? Ska personen istället anta att du är en han?! Det blir ju en fifty-fifty-situation... Tänk om personen antar fel och säger "hon står vid spisen, det luktar gott!" - då borde du bli lika arg som om personen kallade dig hen..? Du är ju en MAN, inte en KVINNA!
Precis. Vet man vad det är för kön på personen i fråga behövs inte hen.

Vet du vad du vill? Enligt ditt antikönsrollstänkande skulle du ju alltid kalla personen vid spisen för hen, även om du vet könet. Eller har jag fattat fel?
Rebecca
CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2012, 10:52) *
Vet du vad du vill? Enligt ditt antikönsrollstänkande skulle du ju alltid kalla personen vid spisen för hen, även om du vet könet. Eller har jag fattat fel?

Hur menar du? Ja - du har definitivt fattat fel. Jag har ju verkligen försökt få fram nu att VET man könet på personen så behövs inte hen. Var har du läst att jag alltid skulle kalla personen för hen även om jag vet könet?!

Könsroller är ett problem så som det ser ut nu, men jag är åtminstone medveten om könsrollerna som finns i samhället och försöker vara medveten om detta i min vardag. Jag tänker på hur jag bemöter olika människor (och speciellt barn eftersom det är där allt formas från början). Hen kan användas som ett verktyg för att komma ifrån könsrollerna - precis som författarinnan vi pratade om förut. Behöver man verkligen veta om det är en han eller hon det handlar om? Omedvetet (och medvetet) lägger man in massa värderingar i ordet hon/han. Genom att använda hen istället (som författarinnan gjort) kan man komma ifrån dessa värderingar. Jag använder inte hen om personer som jag vet könet på då det är helt onödigt. Hen använder jag när jag inte VET vad personen i fråga har för kön, för att inte förutsätta massa saker som kanske inte stämmer. Att det kan användas som ett verktyg för att komma ifrån de här värderingarna tycker jag är toppen.

Vi tar det extremt simpelt.
- VET du könet på människan, VET du om det är en kvinna eller man - jamen säg då HON eller HAN.

- VET du INTE könet på människan, du har alltså ingen aning om vad personen i fråga har för kön - säg då HEN.

Kan rekommendera dig att läsa på lite om könsroller. Länkade förut till wikipedia, ta en runda till och gå in där och kika.
Gossen Ruda
Jag tänker på nedanstående citat.

CITAT (Rebecca @ 16-10-2012, 09:40) *
Ja, det vet jag. Jag tror det handlar om att provocera och få folk att tänka till - vad spelar det för roll om karaktärerna i boken är kvinnor eller män? Förmodligen ingen alls. Måste man så prompt veta vilket kön det handlar om? Det går inte ut på nåt tredje kön som egentligen inte finns, jag tror hon vill undersöka vad som händer när man tar bort tankarna kring manligt och kvinnligt. Återigen återkommer vi till könsrollerna - kvinnor förväntas vara på ett visst sätt och män på ett annat. Kan man komma bort från könsrollerna på nåt annat sätt än att ta bort "han" och "hon"?

Hen handlar om könsroller.

Jag fattar det som att du gillar användningen av hen rent generellt eller vad menar du? Jag kan absolut inte fatta hur man genom att skapa ett nytt pronomen utan genustillhörighet kan påverka könsroller. Det är olika saker, en man är en man och en kvinna en kvinna vad man än kallar dem. Det är det hon som skrivit boken med bara hen försöker göra men för mig är det obegripligt.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 16-10-2012, 10:43) *
............Jag skulle också bli irriterad om man kallade mig hen om man vet att jag är kvinna..........

Hörde någon på radio prata om ordet hen för att förklara när och varför det skulle användas - enl henne så skulle man kalla i princip alla man inte kände för hen för även om man såg ut som en kvinna så fanns det många som kände sig som en man och tvärt om. Enl henne var det mer eller mindre en förolämpning om någon kallade henne för hon för den visste ju inte vad för kön som dolde sig i hennne.
Håller nog med Pejori, föredrar h*n i skriftspråk och t.ex. tandläkaren i tal.
Gossen Ruda
CITAT (Anki på Öland @ 16-10-2012, 14:01) *
Hörde någon på radio prata om ordet hen för att förklara när och varför det skulle användas - enl henne så skulle man kalla i princip alla man inte kände för hen för även om man såg ut som en kvinna så fanns det många som kände sig som en man och tvärt om. Enl henne var det mer eller mindre en förolämpning om någon kallade henne för hon för den visste ju inte vad för kön som dolde sig i hennne.

Det är nog en synnerligen ovanlig situation. Framför allt så tilltalar man aldrig en person med personligt pronomen numera. Vad man sen säger i personens frånvaro har väl knappast någon betydelse.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag förväntar mig inte att kvinnor är på ett visst sätt och män på ett annat.För mig är människan viktig.
Det kanske gör du Rebecca? Du låter riktig arg när jag läser dina inlägg.

Jag vill inte ha ett könslös samhälle.

Som jag skrev i början, tycker jag hen kan användbart här när man inte vet om det är en han eller hon men i det dagliga livet vill jag inte ha hen.

Anma
CITAT (Anki på Öland @ 16-10-2012, 14:01) *

Vilket dravel. Klart man ska säga hon till henne så länge hon är hon. Har hon gjort sig till man blir hon genast han.

Men jag vidhåller att hen är ett alldeles fantastiskt ord som alla borde använda när man inte vet könet, eller inte vill avslöja könet.
Ett bra exempel är Aftonbladet som hade en rubrik på nätupplagan

"Hen vinner Idol".
De ville inte avslöja vem det var innan man klickat in sig i artikeln.

Ett annat bra exempel. Jag har en ny tandläkare som heter Kim Andersson. Undra om hen är hon eller han? smile.gif

För mig har hen inte så mycket med könsroller att göra. Antar att det har att göra med att jag är finsk och uppvuxen i ett samhälle utan hon och han. Alla var vi hen. Fast på finska då, hän. Finska män har snopp och finska kvinnor snippa, trots att vi saknar hon och han. Jag lovar.
Anma om det är i Finnland så, så är det väl bra där men varför skall man alltid anpassa Sverige efter andra länder? Skall man utrota allt svenskt?
Fjortispower
Egentligen var jag lite ironisk när jag föreslog att använda hen då jag personligen tycker att det helt enkelt ska vara "han eller hon" i samhället, däremot tyckte jag att det kunde vara lite komiskt i detta sammanhang smile.gif
pejori
CITAT (Fjortispower @ 16-10-2012, 15:15) *
Egentligen var jag lite ironisk när jag föreslog att använda hen då jag personligen tycker att det helt enkelt ska vara "han eller hon" i samhället, däremot tyckte jag att det kunde vara lite komiskt i detta sammanhang smile.gif

tummenupp.gif
Kan tycka det är mycket överkurs att i inlägg läsa..." jag pratade med min dotter och hen..." Man vet väl för katten könet på sin dotter?
Eller..." maken hen gjorde..." slap.gif
Fjortispower
CITAT (pejori @ 16-10-2012, 15:19) *
tummenupp.gif
Kan tycka det är mycket överkurs att i inlägg läsa..." jag pratade med min dotter och hen..." Man vet väl för katten könet på sin dotter?
Eller..." maken hen gjorde..." slap.gif

Ja precis, ganska onödigt och utmanande ord tycker jag!

herkules
genustrams.
varghem
blir lite fulliskratt när jag ser vad det är ni skriver om... inte för att förlöjliga (missuppfatta mig rätt)
Chefen kom häromdan och tyckte att skyltarna Herr och Dam skulle bytas ut mot HEN på båda toaletterna..... hmmmm blir kul att hamna på pissoaren när man är av kvinnligt kön....
ryss_борис
För samhället blir ju så mycket mer jämlikt för att man börjar använda ordet hen slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif

Man är ju snarare korkad om man förnekar de uppenbara biologiska skillnader som finns mellan könen. Att det finns klara skillnander mellan könen innebär ju inte att individerna inte kan vara unika, eller att det inte finns enstaka gränsfall mellan könen. Detta har heller ingen påstått, så förstår inte vad "vi ska ha hen pga jämställdhet"-förespråkarna egentligen vill uppnå? Blotta sina bristande kunskaper inom logik?
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2012, 15:04) *
Anma om det är i Finnland så, så är det väl bra där men varför skall man alltid anpassa Sverige efter andra länder? Skall man utrota allt svenskt?

Har jag sagt det? Jag tycker att han och hon ska vara bra men anser att hen är ett väldigt bra komplement och ett ord som saknats i det svenska språket. Det är väl bra att språk utvecklas?

CITAT (ryss_бори @ 16-10-2012, 15:52) *
För samhället blir ju så mycket mer jämlikt för att man börjar använda ordet hen slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif

Man är ju snarare korkad om man förnekar de uppenbara biologiska skillnader som finns mellan könen. Att det finns klara skillnander mellan könen innebär ju inte att individerna inte kan vara unika, eller att det inte finns enstaka gränsfall mellan könen. Detta har heller ingen påstått, så förstår inte vad "vi ska ha hen pga jämställdhet"-förespråkarna egentligen vill uppnå? Blotta sina bristande kunskaper inom logik?

Det ror jag inte! Men du, är det inte bra då att du också börjar använda hen när du inte känner till könet? För om alla använder det så mister ordet det där laddade om könsroller och blir ett pronomen bland många andra. smile.gif
CITAT (Anma @ 16-10-2012, 18:03) *
Har jag sagt det? Jag tycker att han och hon ska vara bra men anser att hen är ett väldigt bra komplement och ett ord som saknats i det svenska språket. Det är väl bra att språk utvecklas?
Det ror jag inte! Men du, är det inte bra då att du också börjar använda hen när du inte känner till könet? För om alla använder det så mister ordet det där laddade om könsroller och blir ett pronomen bland många andra. smile.gif

Nej du har inte sagt det Anma men du påängterade några gånger att det är så bra i finska språket och att även vi i Sverige skall använder hen.

Det är för mig ingen utveckling av språket
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2012, 18:44) *
Nej du har inte sagt det Anma men du påängterade några gånger att det är så bra i finska språket och att även vi i Sverige skall använder hen.

Det är för mig ingen utveckling av språket

Jag poängterade att för mig som finsk är det lätt att ta till mig hen. För mig är det inte ett ord laddat med könsroller eller tvärtom. För mig är det ett neutralt ord. Precis som det faktiskt är. Jag förstår inte hysterin mot det?

Och så har jag sagt min åsikt om hur jag skulle vilja att folket gjorde med ordet, istället för att vara så negativa mot det. Det är trots allt ett ord som kommit för att stanna. Precis som snippa.

Jag har inte sagt ett ord om att anpassa Sverige efter andra länder. Förresten så har de flesta andra länder könsbestämda pronomen.

Dessutom anser jag att hon och han ska vara kvar och hen ska vara ett komplement.

För mig är nya ord i allra högsta grad utveckling av språket.
Gossen Ruda
Swahili har sex olika pronomen, tyvärr vet jag inte vilka. biggrin.gif Jag har inget emot hen i och för sig, men jag tycker man bara skall använda det när det är behövligt.
gnon49
Som liten fick jag ofta krigsleksaker på jul o födelsedagar. Lyckan var total. Har kvar en del ännu. Har nog inte med uppfostran att göra, utan att jag var grabb helt enkelt. Vi är olika till kynne, intresse o en del annat. Tur är väl det. Jämlikhet skall det däremot vara. Kvinnans intelligens överskrider trots allt mannens förstånd. w00t.gif
Anma
CITAT (gnon49 @ 16-10-2012, 21:27) *
Som liten fick jag ofta krigsleksaker på jul o födelsedagar. Lyckan var total. Har kvar en del ännu. Har nog inte med uppfostran att göra, utan att jag var grabb helt enkelt. Vi är olika till kynne, intresse o en del annat. Tur är väl det. Jämlikhet skall det däremot vara. Kvinnans intelligens överskrider trots allt mannens förstånd. w00t.gif

Själv äskade jag att leka med bilar. Kastade iväg alla dockor och mjukisdjur som folk envisades med att ge mig i present så långt in i leksaksskåpet jag kunde.
Men när jag blev äldre (5-7 år nånting) insåg jag att jag nog borde bli flickigare för att passa in, jag var inte tillräckligt tuff för att leka krig med pojkarna och flickorna gillade inte att leka med bilar. Så det blev dockor för mig också då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon