IKS
Hej!

Jag har sökt lite på forumet och läst andra artiklar jag googlat fram och det verkar mycket vanligt att många svarta mullbärsträd i handeln inte är äkta, utan oftast vitt mullbär eller någon form av hybrid mellan rött och vitt mullbär.

Jag planterade själv ett svart mullbärsträd jag köpte på Zetas tidigt i våras. Det har växt med cirka 40-50 cm långa skott och kom igång riktigt bra. Ca 10-12 cm långa blad, mörkt gröna, sträva som sandpapper men ganska tunna. Jag blev tveksam när jag såg andra (mitt är ett stamträd) mindre buskiga plantor som såldes på Zetas som svart mullbär hade betydligt knotigare och kraftigare skott iväxtsättet än mina med tjockare och mer läderartade blad, typ som vinbär fast inte lika sträva som mina, dessa var också något ljusare.

Kan svart mullbär uppträda i så pass olika former? Utifrån era egna erfarenheter av svart mullbär, hur ser era bladverk, skott och knoppar ut? Jag har ett för ungt träd för att kunna testa med frukten. Jag har ingen namnsort så det kanske är en naturlig variation mellan fröförökade exemplar? Dock är den inympad på någon form av vitt mullbär, tatariskt tror jag dem sa enligt Zetas trädgårdsmästare för att ge avsevärt bättre härdighet. Jag är mycket överraskad över att den redan invintrat och förvedat skotten, bladen har gulnat och cirka hälften har ramlat av. Hur som helst fick jag förlängda garantier i fall jag även nästa år tvivlar på sortäktheten.

Vad tror ni utifrån egna erfarenheter av svart mullbär, har jag ett äkta eller ett "falsk träd"? Hur ser era träd ut, bladverk osv. Zetas tog bra betalt för stamträdet så jag vill försöka vara säker.
Kutas
Leta upp det latinska namnet på svart mullbär och sök sedan bilder på nätet under detta namn.
IKS
Jag har sökt både på Morus nigra, M. alba och M. rubra samt Morus ´Mulle´ men jag tycker samtliga ser ganska lika ut. dunno.gif
jegi
Lite av en djungel detta med mullbär. Morus nigra kan förekomma i olika färgvariationer och kan t o m vara vit. Hur mycket själva trädet kan variera i utseende vet jag ej. Tveksamt om det finns något som slår den i smak. Tydligen svår utanför zon I.
Vitt mullbär kan förutom att vara vitt också vara svart men skillnaden i smak är stor. Sen har du också accidosa och rubra och sen hybriderna... (har jag missat nån?)
Själv har jag Mulle (m accidosa?), Vitt mullbär (morus alba) och Illinois everbearing (rubra x alba). Ingen av dom har nåt nån storlek att tala om. Mulle har dock tydligare treflikiga blad än de andra.
Inget svar på dina frågor detta men har du en bild med blad kunde det vara av värde.
Huggorm
CITAT (jegi @ 17-10-2012, 23:47) *
Vitt mullbär kan förutom att vara vitt också vara svart men skillnaden i smak är stor. Sen har du också accidosa och rubra och sen hybriderna... (har jag missat nån?)

Skulle vara morus serrata då, en sort som växer i himalaya och som verkar vara ett mellanting mellan vit och svart mullbär. Den borde vara härdig nog för att odlas i Sverige även om jag aldrig sett någon.

För övrigt finns det säkert bastarder även bland det som säljs som rena sorter. Någon korsning flera generationer tillbaka till exempel. Att artbestämma fruktträd är aldrig enkelt.
Alexander-VG-zon3
Lite av en djungel detta med mullbär. Morus nigra kan förekomma i olika färgvariationer och kan t o m vara vit. Hur mycket själva trädet kan variera i utseende vet jag ej. Tveksamt om det finns något som slår den i smak. Tydligen svår utanför zon I.
Själv har jag Mulle (m accidosa?), Vitt mullbär (morus alba) och Illinois everbearing (rubra x alba). Ingen av dom har nåt nån storlek att tala om. Mulle har dock tydligare treflikiga blad än de andra.
Inget svar på dina frågor detta men har du en bild med blad kunde det vara av värde.

Intressant, min mulle har hela blad och har alltid haft kanske någon delar sig men det är inte mycket (kanske inte trivs och är kvar i juvenilt stadie), däremot såg jag stora mullbärstträd i turkiet och dom såg nästan ut som fikon i bladen, tror det var svarta.
Huggorm
Det röda mullbärsträdet i Göteborgs botaniska har mycket tydligt flikiga löv, ungefär som fikon. Deras hybrid med morus alba/morus australis hade dock endast hela löv om jag minns rätt
IKS

Kul att du testar så många olika sorter! Som jag förstått det har vitt mullbär ganska glatta blad utan nämnvärd strävhet/hårighet? Hur är bladen på dina plantor annars? Blanka, matta, sträva, ljusa, mörka?

Dessvärre har min planta nästan tappa alla blad, men några borde finnas kvar. Skall försöka se vad jag kan hitta i helgen. Ska försöka dokumentera knoppar och sånt också då.

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 18-10-2012, 12:01) *
Intressant, min mulle har hela blad och har alltid haft kanske någon delar sig men det är inte mycket (kanske inte trivs och är kvar i juvenilt stadie), däremot såg jag stora mullbärstträd i turkiet och dom såg nästan ut som fikon i bladen, tror det var svarta.

Mina blad har också varit hela i stort sett hela tiden, något enstaka har flikat sig. Dock inte riktigt på samma "runda" sätt som jag sett på googlade Rubra-bilder. Vad tycker du om bladen på din Mulle? Är de sträva, blanka eller så? Jag tittade också på Mulle på Zetas och plantorna som såldes hade rejält tjocka blad, ungefär som de buskiga nigra-plantorna. Men deras planterade ex verkade ha väldigt små och tunna blad som var ganska blanka.

Beror sådant på grad av näring och etablering, ljus, skugga etc tror ni?

CITAT (Huggorm @ 18-10-2012, 13:09) *
Det röda mullbärsträdet i Göteborgs botaniska har mycket tydligt flikiga löv, ungefär som fikon. Deras hybrid med morus alba/morus australis hade dock endast hela löv om jag minns rätt

Jag är livrädd att det är någon av dessa ospecade hybrider, som förmodligen har skaplig bärsmak men som ändå inte är sortäkta.
Alexander-VG-zon3
Hittade en bild från förra året, zoomad fick det bli
[attachment=72918:mulle_mullb_r.JPG]
Ljusa, blanka hela blad som är lite sträva.

har även ett svart mullbär, ganska litet då det är en frösådd för nåt år sen. Men har aldrig frusit, vilket mulle gör vissa vintrar. Alla mina mullbär växer sämre än fikonet.
[attachment=72919:mulle_och_fikon.JPG]

Mulle ger dock mycket frukt till fåglarna förtjusning, kanske lika bra för dom är extremt små och ganska tråkiga bär.
IKS
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 18-10-2012, 14:39) *
Hittade en bild från förra året, zoomad fick det bli
[attachment=72918:mulle_mullb_r.JPG]
Ljusa, blanka hela blad som är lite sträva.

har även ett svart mullbär, ganska litet då det är en frösådd för nåt år sen. Men har aldrig frusit, vilket mulle gör vissa vintrar. Alla mina mullbär växer sämre än fikonet.
[attachment=72919:mulle_och_fikon.JPG]

Mulle ger dock mycket frukt till fåglarna förtjusning, kanske lika bra för dom är extremt små och ganska tråkiga bär.

Ser mycket trevligt ut där tillsammans med fikonet! Visst är dom väl hyffsat släkt? Hur skulle du beskriva bladen på ditt svarta mullbär i jämförelse med ditt Mulle?
Alexander-VG-zon3
Det är samma familj, så det är kul att jämföra.

Mitt svarta har hela blad, liknande som mulle.
jegi
tittade lite igår och det var inte så tydliga flikar som jag mindes på Mulle, utan ett par gasnak små flikar närmast bladskaftet. Mullebladen lite strävare, men i övrigt är alla tre ljusgröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon