Hej!
Jag har sökt lite på forumet och läst andra artiklar jag googlat fram och det verkar mycket vanligt att många svarta mullbärsträd i handeln inte är äkta, utan oftast vitt mullbär eller någon form av hybrid mellan rött och vitt mullbär.
Jag planterade själv ett svart mullbärsträd jag köpte på Zetas tidigt i våras. Det har växt med cirka 40-50 cm långa skott och kom igång riktigt bra. Ca 10-12 cm långa blad, mörkt gröna, sträva som sandpapper men ganska tunna. Jag blev tveksam när jag såg andra (mitt är ett stamträd) mindre buskiga plantor som såldes på Zetas som svart mullbär hade betydligt knotigare och kraftigare skott iväxtsättet än mina med tjockare och mer läderartade blad, typ som vinbär fast inte lika sträva som mina, dessa var också något ljusare.
Kan svart mullbär uppträda i så pass olika former? Utifrån era egna erfarenheter av svart mullbär, hur ser era bladverk, skott och knoppar ut? Jag har ett för ungt träd för att kunna testa med frukten. Jag har ingen namnsort så det kanske är en naturlig variation mellan fröförökade exemplar? Dock är den inympad på någon form av vitt mullbär, tatariskt tror jag dem sa enligt Zetas trädgårdsmästare för att ge avsevärt bättre härdighet. Jag är mycket överraskad över att den redan invintrat och förvedat skotten, bladen har gulnat och cirka hälften har ramlat av. Hur som helst fick jag förlängda garantier i fall jag även nästa år tvivlar på sortäktheten.
Vad tror ni utifrån egna erfarenheter av svart mullbär, har jag ett äkta eller ett "falsk träd"? Hur ser era träd ut, bladverk osv. Zetas tog bra betalt för stamträdet så jag vill försöka vara säker.