|
CITAT (Blomstertanten @ 23-10-2012, 09:05)  Att inte ha samma åsikt, vare sig det handlar om politik eller annat, är INTE mobbning!!!!!!! Blir så jävla trött på att somliga kan bära sig åt hur fan som helst, men om nån eller några säger ifrån så ropas det genast om mobbning!!! Men att vissa, som bara hoppar in med sina små gliringar, elakheter och överlägsenhet sen har mage att kritisera andra för deras uppträdande, då går fan skam på torra land!!!! Nu har jag suttit på fingrarna så länge och näst intill slutat vara här på grund av detta, men nu måste jag få det sagt! Klockrent!
CITAT (Blomstertanten @ 23-10-2012, 09:05)  Att inte ha samma åsikt, vare sig det handlar om politik eller annat, är INTE mobbning!!!!!!! Blir så jävla trött på att somliga kan bära sig åt hur fan som helst, men om nån eller några säger ifrån så ropas det genast om mobbning!!! Men att vissa, som bara hoppar in med sina små gliringar, elakheter och överlägsenhet sen har mage att kritisera andra för deras uppträdande, då går fan skam på torra land!!!! Nu har jag suttit på fingrarna så länge och näst intill slutat vara här på grund av detta, men nu måste jag få det sagt! Så klart att ha olika åsikter inte är mobbing, förutsatt att alla har precis samma rätt till sin åsikt. Men jag vill nog påstå att det har förekommit "drev" på forumet mot en enskild skribent för inte allt för längesedan då många av er tyckte det var helt OK att slänga vilken skit som helst på personen i fråga oavsett vad h*n (vägrar använda hen) tyckte eller skrev. Men har man lite distans så är det faktiskt inte offret som framstår i dålig dager utan det är alla dem som anslöt sig till drevet . Förstår också att du inte tycker om att man hoppar in lite då och då. Sorry, men det får du finna dig i för jag kommer att hoppa in lite då och då när det passar mig. OK? Gita
Aqvakul
23-10-2012, 19:12
CITAT (Gita @ 23-10-2012, 19:59)  Så klart att ha olika åsikter inte är mobbing, förutsatt att alla har precis samma rätt till sin åsikt. Men jag vill nog påstå att det har förekommit "drev" på forumet mot en enskild skribent för inte allt för längesedan då många av er tyckte det var helt OK att slänga vilken skit som helst på personen i fråga oavsett vad h*n (vägrar använda hen) tyckte eller skrev. Men har man lite distans så är det faktiskt inte offret som framstår i dålig dager utan det är alla dem som anslöt sig till drevet .
Förstår också att du inte tycker om att man hoppar in lite då och då. Sorry, men det får du finna dig i för jag kommer att hoppa in lite då och då när det passar mig. OK? Gita Jag delar inte din uppfattning. Visst blev det en infekterad diskussion. Min uppfattning är att det eskalerade främst därför att "skribenten" inte alls ville ta till sig vad kritikerna sa, ens när det gällde uppenbara sakfel från "skribentens" sida. Visst förekom det övertramp, men det var inget "drev" eller mobbning i den betydelsen jag lägger i orden. Det var ingen medveten aktion eller någon ylande flock, utan snarare ett antal frustrerade medlemmar sopm gav utlopp för sin frustration. Det är min uppfattning och den får du acceptera att jag har.
Gossen Ruda
23-10-2012, 19:18
Förutom när någon enstaka bråkstake härjat så har inget "drev" eller "mobbing" här har varit utan orsak från "offrets" sida. Om det sen har stått i proportion till varandra kan diskuteras. Ingen som sitter i ett hörn och filosoferar har någon anledning att bli påhoppad men om man går in och käbblar för fullt finns det alltid en risk. Om alla håller en låg profil blir det inget bråk.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-10-2012, 20:18)  Om alla håller en låg profil blir det inget bråk. Fast det blir det kanske inga intressanta diskussioner heller och forumet dör långsamt om alla håller en alltför låg profil. Gita
Gossen Ruda
23-10-2012, 20:08
CITAT (Gita @ 23-10-2012, 20:51)  Fast det blir det kanske inga intressanta diskussioner heller och forumet dör långsamt om alla håller en alltför låg profil. Gita Är du ute efter bråk? Man kan diskutera saker utan att bråka.
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-10-2012, 20:30
CITAT (Gita @ 23-10-2012, 20:51)  Fast det blir det kanske inga intressanta diskussioner heller och forumet dör långsamt om alla håller en alltför låg profil. Gita Jag frågar samma sak, är du ut efter bråk?
Inte går det att jämföra en diskussion, om än högljudd, med bråk. En livlig diskussion är aldrig fel, bara man avstår från personangrepp. Med några få undantag är det alltid intressant att läsa i stort sett alla inlägg.
CITAT (gnon49 @ 23-10-2012, 22:13)  Inte går det att jämföra en diskussion, om än högljudd, med bråk. En livlig diskussion är aldrig fel, bara man avstår från personangrepp. Med några få undantag är det alltid intressant att läsa i stort sett alla inlägg. Tror nog taket kan bli nog så högt, så länge man inte kallar sina meddebattörer för mer eller mindre insinuanta öknamn. Målet med en diskussion är inte att alltid ha/få rätt, utan att få framföra sina åsikter.
CITAT (pejori @ 23-10-2012, 22:39)  Tror nog taket kan bli nog så högt, så länge man inte kallar sina meddebattörer för mer eller mindre insinuanta öknamn. Målet med en diskussion är inte att alltid ha/få rätt, utan att få framföra sina åsikter.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-10-2012, 21:08)  Är du ute efter bråk? Man kan diskutera saker utan att bråka. Vadå bråk? Jag menar bara att alltför låga profiler är samma sak som slätstrukenhet dvs. totalt ointressant. Vad som krävs är nog snarare respekt för varandras olikheter och olika åsikter och betydligt mindre självgodhet från vissa håll. Gita
Aqvakul
24-10-2012, 00:50
CITAT (pejori @ 23-10-2012, 22:39)  Tror nog taket kan bli nog så högt, så länge man inte kallar sina meddebattörer för mer eller mindre insinuanta öknamn. Målet med en diskussion är inte att alltid ha/få rätt, utan att få framföra sina åsikter. Bra sagt!
Blomstertanten
24-10-2012, 02:58
.
CITAT (Blomstertanten @ 24-10-2012, 03:58)  "Men att vissa, som bara hoppar in med sina små gliringar, elakheter och överlägsenhet sen har mage att kritisera andra för deras uppträdande, då går fan skam på torra land!!!!" Nu var det inte själva inhoppandet som var det centrala! För att det inte ska råda några tveksamheter om vad jag reagerar på har jag fetmarkerat det jag önskade att du skulle ta till dej av! Nu är det väl ändå inte så illa att ett högt tonläge och svordomar ger dig ensamrätt på tyckande. Du måste nog acceptera att jag och andra med mig tycker vad vi vill, när vi vill och hur ofta vi vill så länge vi håller oss till forumreglerna. Det är inget du kan göra något åt helt enkelt. Gita
CITAT (Gita @ 24-10-2012, 10:13)  Nu är det väl ändå inte så illa att ett högt tonläge och svordomar ger dig ensamrätt på tyckande. Du måste nog acceptera att jag och andra med mig tycker vad vi vill, när vi vill och hur ofta vi vill så länge vi håller oss till forumreglerna. Det är inget du kan göra något åt helt enkelt. Gita Ja,varför skulle man inte få tycka som man vill? Och när jag tänker efter så vi alla reagerar olika på detta med gliringar,elakheter etc...
CITAT (silos @ 24-10-2012, 12:15)  Ja,varför skulle man inte få tycka som man vill? Och när jag tänker efter så vi alla reagerar olika på detta med gliringar,elakheter etc... Ibland är du bara så klok Silos.
Blomstertanten
24-10-2012, 14:33
.
CITAT (Blomstertanten @ 24-10-2012, 15:33)  Men elakheter, gliringar, trycka ner andra, provocera fram bråk med mera bryter mot forumreglerna! Så det är på tiden att alla, även du, håller sig till forumreglerna!  Kan det vara dags för oss ALLA att sluta med att tala om för varandra vad vi skall skriva om eller inte skriva om.....det är väl moderatorernas göra,eller är jag nu ute och cykla!?!
CITAT (silos @ 24-10-2012, 16:16)  Kan det vara dags för oss ALLA att sluta med att tala om för varandra vad vi skall skriva om eller inte skriva om.....det är väl moderatorernas göra,eller är jag nu ute och cykla!?! Nej, du är inte alls ute och cyklar.....men det är kanske att hoppas för mycket att vissa skall kunna låta bli att agera som självutnämnda moderatorer. Gita CITAT (Blomstertanten @ 24-10-2012, 15:33)  Men elakheter, gliringar, trycka ner andra, provocera fram bråk med mera bryter mot forumreglerna! Så det är på tiden att alla, även du, håller sig till forumreglerna!  Så du har utsett dig själv till moderator? Tror att det blir väldigt mycket bättre om vi, gäller även dig, låter dem som verkligen är utsedda till moderatorer göra jobbet. Gita
CITAT (silos @ 24-10-2012, 16:16)  Kan det vara dags för oss ALLA att sluta med att tala om för varandra vad vi skall skriva om eller inte skriva om.....det är väl moderatorernas göra,eller är jag nu ute och cykla!?! Nu pratar jag som Anma. Här håller jag med 100% jag är urtrött på alla som hela tiden påpekar hur andra är i forumet. Härdanefter kan man ju istället kontakta en moderator och be dem att kolla på saken. Jag tycker inte att det är en vidare vettig diskussion oavsett ämne när var och var annat inlägg handlar om hur illa man tycker att en annan forummedlem beter sig eller hur präktig man tycker att någon är eller vad det nu kan vara.
Ugglemormor
24-10-2012, 16:56
Håller med ------ vi är alla olika både till sätt och vad det gäller tålamod och en del blir lättare ledsna, men vi känner inte så bra varandra att det händer att det kommer/missuppfattas på sitt sätt ...... då tycker jag att en vänlig ord att påpeka det el. fråga vad h#n menade, är mycket bättre. Är det djupt ingrodda åsikter/meningar --- ska vi ta upp med dessa tre personer om man inte kan klara av en mindre sak mellan sig gm PM..... vad tycker ni? Alla kan inte ta hänsyn till alla när det är mer hetsigare diskussioner, men där gäller det att alla har rätt till sin åsikt utan att det ska slås ner ........
Anki på Öland
24-10-2012, 19:21
CITAT (Ugglemormor @ 24-10-2012, 17:56)  ............t alla har rätt till sin åsikt utan att det ska slås ner ........  Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon "slå ner" på någon annans åsikt (möjligen i hetska politiska diskussioner) utan 99% av tjafset startas av sättet att framföra åsikten.
herkules
24-10-2012, 19:35
CITAT (Anki på Öland @ 24-10-2012, 20:21)  Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon "slå ner" på någon annans åsikt (möjligen i hetska politiska diskussioner) utan 99% av tjafset startas av sättet att framföra åsikten. jag tror inte att det beror på hur åsikter framförs, mer hur den som läser uppfattar det.
CITAT (herkules @ 24-10-2012, 20:35)  jag tror inte att det beror på hur åsikter framförs, mer hur den som läser uppfattar det. Så tror jag med.
Anki på Öland
24-10-2012, 19:38
CITAT (herkules @ 24-10-2012, 20:35)  jag tror inte att det beror på hur åsikter framförs, mer hur den som läser uppfattar det. Tror inte jag.
Intressant diskussion detta med mobbing på internetforum där ingen känner varandra. Högt i tak på internetforum är bra men några av de mest "skruvade trådarna" som lett till det som kan anses som mobbing får nog forumsägaren själv stå med svansen mellan benen för som inte brydde sig/vågade gå in. Men det får vi väl glömma nu o hoppas att de nya moderatorerna kan blåsa skutan rätt då o då med en enkel vindpust
Piccante
24-10-2012, 20:26
CITAT (herkules @ 24-10-2012, 20:35)  jag tror inte att det beror på hur åsikter framförs, mer hur den som läser uppfattar det. Nej, sättet det förs fram på är det jag oftare reagerar på.
CITAT (Piccante @ 24-10-2012, 21:26)  Nej, sättet det förs fram på är det jag oftare reagerar på. Det kan ju faktiskt också vara så att du tolkar det som förs fram på ditt eget sätt, någon annan kanske tolkar samma text helt annorlunda. Kanske mycket skulle vara vunnet om man försöker läsa vad som verkligen sägs i stället för att tolka in diverse undermeningar, eller hur? Gita
Aqvakul
25-10-2012, 06:59
Jag tror att det hade varit värdefullt om vi fortsättningsvis bemödar oss om ett vänligt tilltal, även när vi uttrycker starka åsikter. Gränslinjen mellan vad som uppfattas som angrepp i "sak" eller på "person" är ibland svår att se. Det man själv kanske tycker är en allmänt fräck kommentar, kan lätt uppfattas som både förlöjligande och förnedrande.
herkules
25-10-2012, 08:13
CITAT (Aqvakul @ 25-10-2012, 07:59) 1585725[/url]'] Jag tror att det hade varit värdefullt om vi fortsättningsvis bemödar oss om ett vänligt tilltal, även när vi uttrycker starka åsikter. Gränslinjen mellan vad som uppfattas som angrepp i "sak" eller på "person" är ibland svår att se. Det man själv kanske tycker är en allmänt fräck kommentar, kan lätt uppfattas som både förlöjligande och förnedrande. vi är vuxna, jag vill inte bli uppfostrad i hur jag ska framföra mina åsikter. kan jag framföra dem muntligt till människor så räknar jag iskallt med att de kan läsas också. sen är mottagarens reaktion dens problem. om det blir problem.
CITAT (herkules @ 25-10-2012, 09:13)  vi är vuxna, jag vill inte bli uppfostrad i hur jag ska framföra mina åsikter. kan jag framföra dem muntligt till människor så räknar jag iskallt med att de kan läsas också. sen är mottagarens reaktion dens problem. om det blir problem. I princip har du rätt, men så finns det också olika sätt att uttrycka sig. "Äru helt pantad i skallen eller? Det fattar du väl att du har fel! Så här är det..." "Jag håller inte med dig. Jag tycker att du har fel. Så här är det..." En viss skillnad i uttryckssätt, ändå säger jag samma sak. Det översta skulle jag moderera. Det understa får ligga kvar.
Anki på Öland
25-10-2012, 08:45
CITAT (Gita @ 25-10-2012, 07:04)  Det kan ju faktiskt också vara så att du tolkar det som förs fram på ditt eget sätt, någon annan kanske tolkar samma text helt annorlunda. Kanske mycket skulle vara vunnet om man försöker läsa vad som verkligen sägs i stället för att tolka in diverse undermeningar, eller hur? Gita Är inte fråga om tolkningar eller läsa in undermeningar som jag pratar om utan sättet man framför åsikter. Tolka nu inte detta till något annat, jag menar sättet inte vad man tycker!! Det finns olika sätt att säga vad man tycker och en del har för vana att uttrycka sig på ett sånt sätt att många reagerar, inte på vad dom tycker utan sättet dom uttrycker det på. Om du inte förstår vad jag menar så var snäll att tolka det inte som om jag skriver något annat!
CITAT (Anki på Öland @ 25-10-2012, 09:45)  Är inte fråga om tolkningar eller läsa in undermeningar som jag pratar om utan sättet man framför åsikter. Tolka nu inte detta till något annat, jag menar sättet inte vad man tycker!! Det finns olika sätt att säga vad man tycker och en del har för vana att uttrycka sig på ett sånt sätt att många reagerar, inte på vad dom tycker utan sättet dom uttrycker det på. Om du inte förstår vad jag menar så var snäll att tolka det inte som om jag skriver något annat! Jag för min del tror fortfarande att olika personer tolkar både texter i sig och sättet en åsikt framförs olika, kanske mycket beroende på tidigare erfarenheter och sammanhang. Jag är t.ex. ganska övertygad om att du och jag läser ut ganska olika saker ur samma text. Frågan blir då vem som har tolkningsföreträde.? Sen är det ju förstås också väldigt olika mellan olika individer vad som stör oss, eller hur? Själv blir jag mest störd när någon tillrättavisar/undervisar/ bemöter vuxna människor så som om de vore skolbarn. Det är säkerligen något helt annat som stör dig mest. Gita CITAT (herkules @ 25-10-2012, 09:13)  vi är vuxna, jag vill inte bli uppfostrad i hur jag ska framföra mina åsikter. kan jag framföra dem muntligt till människor så räknar jag iskallt med att de kan läsas också. sen är mottagarens reaktion dens problem. om det blir problem. Jag tycker att du har helt rätt. Gita
Ugglemormor
25-10-2012, 10:33
Jag kom på att tänka på att måste den ene ha rätt och den ande fel? Kan man inte se det som ens egna åsikter/tro om saken och inte tävla om det? Alla har olika åsikter beroende deras situation och vad livet har fört med sig, är det då det som gäller att man accepterar, om man inte delar alls den andres åsikt? Jag tycker att det är svårt många gånger få det hela rätt i texten än vad jag berättar i irl, så man behöver inte känna sig som "förlorare" i sina egna åsikter. ......
Aqvakul
25-10-2012, 12:55
CITAT (Gita @ 25-10-2012, 11:13)  ------ Själv blir jag mest störd när någon tillrättavisar/undervisar/ bemöter vuxna människor så som om de vore skolbarn. Det är säkerligen något helt annat som stör dig mest. Gita Har märkt det.... Du är ju som en hök på mig, även när jag är väldigt rätt ute... Själv är jag oerhört känslig för det som jag upplever som översitteri och förlöjligande. Däremot tar jag en allmänt tuff och lite bufflig attityd bättre. Att kommunicera via nätet med människor man inte känner IRL är onekligen problematiskt, missförstånden ökar rimligen jämfört med IRL. Rimligen bör man därför vara lite extra försiktig på nätet. Själv tänker jag åtminstone försöka vara det..
Ugglemormor
25-10-2012, 13:20
Om man själv ber om råd, ser jag det som positivt, känner mig inte som barnunge, utan vill verkligen veta, och då har jag även fått just den rätta responsen på mina funderingar/fel o brister, så sämre än så är man inte om man ber om hjälp. Det kan ju komma pikar o gliringar i trådarna o då är det nog rätt att stanna upp om det upprepas, för då är man kanske ute o "cyklar"? Det känns negativt att få det på sig som antydningar, spydigheter eller liknande för då är man nog inte alltid så självkritiskt som man borde vara. ....... Ingen är ju fullkomlig......
Anki på Öland
25-10-2012, 15:24
CITAT (Gita @ 25-10-2012, 11:13)  Jag för min del tror fortfarande att olika personer tolkar både texter i sig och sättet en åsikt framförs olika................ Själv anstränger jag mig att inte tolka vad folk skriver utan bara läsa det rakt upp och ner. Skriver sen inte folk det dom menar utan man ska behöva tolka in saker som inte står så kan jag inte tycka att det är så konstigt om dom blir missuppfattade. CITAT (Gita @ 25-10-2012, 11:13)  ..........Själv blir jag mest störd när någon tillrättavisar/undervisar/ bemöter vuxna människor så som om de vore skolbarn. Det är säkerligen något helt annat som stör dig mest. Gita.... Ja, det stör mig mer när vuxna människor beter sig som skolbarn...
CITAT (Aqvakul @ 25-10-2012, 13:55)  Har märkt det.... Du är ju som en hök på mig, även när jag är väldigt rätt ute... Ska vi göra en "deal"?. Du slutar att förmana/tillrättavisa mig som om jag vore ett barn och jag slutar kanske att retas med dig. (jag lovar i alla fall att göra ett försök.....). Gita
Aqvakul
25-10-2012, 16:27
CITAT (Gita @ 25-10-2012, 17:04)  Ska vi göra en "deal"?. Du slutar att förmana/tillrättavisa mig som om jag vore ett barn och jag slutar kanske att retas med dig. (jag lovar i alla fall att göra ett försök.....). Gita Låter hur bra som helst!
Trevligt med försoning
herkules
25-10-2012, 18:02
CITAT (Anma @ 25-10-2012, 09:37) 1585738[/url]'] I princip har du rätt, men så finns det också olika sätt att uttrycka sig.
"Äru helt pantad i skallen eller? Det fattar du väl att du har fel! Så här är det..."
"Jag håller inte med dig. Jag tycker att du har fel. Så här är det..."
En viss skillnad i uttryckssätt, ändå säger jag samma sak. Det översta skulle jag moderera. Det understa får ligga kvar. jisses så nitiskt, överkurs skulle jag vilja säga
CITAT (herkules @ 25-10-2012, 19:02)  jisses så nitiskt, överkurs skulle jag vilja säga  Det vet jag inte om jag håller med om.
Tycker Anma har presic rätt inställninen till hur man utrycker sitt missnöje eller utrycker sina åsikter !man behöver inte trycka ner folk och be dom dra åt pipsvängen för de inte tycker som "jag" ,man kan säga det på ett vänligt sätt som Anma skriver ,tex jag håller inte med dig i det du säger jag har en annan åsikt osv istället för okvädningsord eller genom att idiotförklara folk som utrycker sig på sitt sätt .Många här har det jobbigt och söker en slags tröst i sina inlägg här !inte ska vi göra ner dom då eller ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|