Sidor: 1, 2
Eva 33c
CITAT (Anki V @ 27-10-2012, 13:56) *
Nää, jag går bara in sporadisk och kollar lite översiktligt om det finns några intressanta rubriker. Använder jag funktionen nya inlägg drunknar trädgårdstrådarna i trådar från ”Snack om övrigt”. Jag orkar inte gå in i varje trädgårdsavdelning.
/Anki

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar... Om du inte orkar gå in på alla trädgårdsavdelninga så kan du ju inte se alla nya rubriker, bara det senaste syns ju på start-sidan. Då vore det väl bra med färre avdelningar? Eller tänker jag bakvänt nu rolleyes.gif
För jag använder inte heller funktionen nya inlägg av samma skäl som du, och sen orkar jag inte heller öppna alla avdelningar. Och därför tror jag att jag nog missar en hel del intressanta trådar egentligen.
Cemdin
Jag är helt ny på forumet - men också helt ny med trädgård! Jag har tidigare använt odla som uppslagsverk när jag sökt svar på specifika frågor men har nu reggat mig för att bli lite mer aktiv (blev t.ex. mkt sugen på de fröbyten som ni har).
Jag drar mig för att starta trådar då jag dels tycker att det mesta jag tänker på och undrar kring, redan har frågats i nån gammal tråd. Jag är ju den allra grönaste amatör man kan tänka sig medan många av er andra är proffs i mina ögon. Sen tycker jag det ät svårt att veta var jag ska posta trådar. Precis som några av er skriver finns det så många avdelningar.
Sen är jag en sån där som ena veckan kan häcka i timmar med datorn för att sen inte ägna datorn nån uppmärksamhet alls, och då blir man ju inte så kul på ett forum där man starta trådar man sen "överger".
Jag ska försöka bli en aktiv forummedlem, fixa en avatar och börja ladda upp bilder också, men känner att jag inte riktigt har lärt mig forumet ännu. Jag kan också hålla med om att "nya inlägg"-knappen är knepig, då det nästan bara visar "prat" jag inte alls känner mig intresserad av.
Eva 33c
CITAT (Cemdin @ 27-10-2012, 20:17) *
...Jag drar mig för att starta trådar då jag dels tycker att det mesta jag tänker på och undrar kring, redan har frågats i nån gammal tråd. Jag är ju den allra grönaste amatör man kan tänka sig medan många av er andra är proffs i mina ögon....

Välkommen till forumet!
Jag tycker inte man ska behöva känna att man ska kolla gamla trådar innan man ställer en fråga. Om man inte ska fråga förrän man har en "ny" fråga så skuille ju forumet tystna till sist. smile.gif Jag tycker forumet ska vara mer som ett pågågende samtal liksom... Och sen är det ju roligt när man hittar frågor man själv kan svara på också. Först är man nybörjare men sen rätt som det är har man fått lite erfarenhet att dela med sig av till nya nybörjare.
Klint
CITAT (Eva 33c @ 27-10-2012, 20:37) *
Välkommen till forumet!
Jag tycker inte man ska behöva känna att man ska kolla gamla trådar innan man ställer en fråga. Om man inte ska fråga förrän man har en "ny" fråga så skuille ju forumet tystna till sist. smile.gif Jag tycker forumet ska vara mer som ett pågågende samtal liksom... Och sen är det ju roligt när man hittar frågor man själv kan svara på också. Först är man nybörjare men sen rätt som det är har man fått lite erfarenhet att dela med sig av till nya nybörjare.

Ínstämmer med allt!!
HelénE
CITAT (solbrud @ 26-10-2012, 20:38) *
Jag håller med Helen, jag vill också vara mer aktiv med bilder men det tar sån tid att förminska så jag ger upp, känner att så lång tid har jag inte över och så kul är den tekniska biten inte. Jag har gett upp när det gäller att skapa album här tyvärr.
Jag är också mest intresserad av trädgårdstrådar men drar mig oftast för att ställa frågor själv av rädsla att bli illa bemött vilket skrämmer mig från bråk i andra trådar.

Jag som inte haft trädgård länge önskar också när jag väl ställer frågor att fler svarar. Jag är inte ute efter proffsråd utan bara andras erfarenheter. Många kan läsa men få svarar. Tänk på det att för den som frågar är alla svar viktiga.

Jag är ofta inne här och läser andras trådar och lär mig massor.
Utan detta forum hade jag nog inte vågat att fröså så mycket perenner som jag gjort sista året. Andras svar har varit jättebra för mig.
Så på sätt och vis så har jag många här att tacka för att jag i somras hade jättemånga nya frösådda växter. Dessutom så har jag tagit del av andras länkar samt fått frön av flera personer. TACK!

Fråga på du bara säger jag. Jag tycker man väldigt sällan blir illa bemött i trädgårdstrådarna, tvärtom så verkar det finnas hur mycket tålamod som helst.

Men ja bilderna är ett bekymmer. Tidigare hade jag i min gamla dator ett bra windowsprogram Microsoft Prictor Project tror jag och där var det toklätt, men sen har det blivit svårare med nya datorer (som programmet inte funkar i) och ja nu har jag en Mac och där har jag ännu inte hittat något riktigt bra program. Det finns ett som går att förminska dem i men det är tidskrävande.

Helén
kerstin z5-6
CITAT (Cemdin @ 27-10-2012, 20:17) *
Jag är helt ny på forumet - men också helt ny med trädgård! Jag har tidigare använt odla som uppslagsverk när jag sökt svar på specifika frågor men har nu reggat mig för att bli lite mer aktiv (blev t.ex. mkt sugen på de fröbyten som ni har).
Jag drar mig för att starta trådar då jag dels tycker att det mesta jag tänker på och undrar kring, redan har frågats i nån gammal tråd. Jag är ju den allra grönaste amatör man kan tänka sig medan många av er andra är proffs i mina ögon. Sen tycker jag det ät svårt att veta var jag ska posta trådar. Precis som några av er skriver finns det så många avdelningar.
Sen är jag en sån där som ena veckan kan häcka i timmar med datorn för att sen inte ägna datorn nån uppmärksamhet alls, och då blir man ju inte så kul på ett forum där man starta trådar man sen "överger".
Jag ska försöka bli en aktiv forummedlem, fixa en avatar och börja ladda upp bilder också, men känner att jag inte riktigt har lärt mig forumet ännu. Jag kan också hålla med om att "nya inlägg"-knappen är knepig, då det nästan bara visar "prat" jag inte alls känner mig intresserad av.

Precis vad jag menar med-stoppa alla gamla trådar.strunta i dem snälla, strunta i att dina frågor kanske avhandlats förr.OK ? Vi blir bara glada av att svara på dem.smile.gif
I småprat om trädgård kan du posta vad som helst, gäller det frösådd välj sådd o förökning smile.gif
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-10-2012, 21:24) *
Precis vad jag menar med-stoppa alla gamla trådar.strunta i dem snälla, strunta i att dina frågor kanske avhandlats förr.OK ? Vi blir bara glada av att svara på dem.smile.gif
I småprat om trädgård kan du posta vad som helst, gäller det frösådd välj sådd o förökning smile.gif

Kan inte annat än att hålla med.

Och nu har jag äntligen lärt mig förminska bilderna i min Mac på ett ganska enkelt sätt, så nu ska det kunna postas lite bilder också.
Tänk vad lite googlande kan vara till nytta.

Helén
Krolliljan
CITAT (Eva 33c @ 27-10-2012, 20:37) *
Välkommen till forumet!

tummenupp.gif
Det ökar liksom på kunskapen för alla hela tiden. Man får repetera och får nya eller rent av plockar fram gamla idéer igen.
Krolliljan
CITAT (Anki V @ 27-10-2012, 13:56) *
Nää, jag går bara in sporadisk och kollar lite översiktligt om det finns några intressanta rubriker. Använder jag funktionen nya inlägg drunknar trädgårdstrådarna i trådar från ”Snack om övrigt”. Jag orkar inte gå in i varje trädgårdsavdelning.
/Anki

Jag använder alltid "nya inlägg" och visst "drunknar" trådarna i "snack om övrigt".Jag önskar fortfarande att de kan fixa så att man kan välja bort de avdelningar man inte vill se i "nya inlägg".
Tiden är knapp ibland och det måste vara lite effektivt/ lättanvänt. Att leta igen i varje trädgårdsavdelning varje dag känner jag att jag inte heller orkar eller har tid med.
Krolliljan
CITAT (Eva 33c @ 27-10-2012, 00:03) *
Upplever du det som att det är bråk i trådar även här på trädgårdssidan? Själv tycker jag inte det men kan ju ha missat nåt. För man ska verkligen inte behöva vara rädd att bli illa bemött!

Jag är lite periodare när det gäller forumet, ibland skriver jag mycket kommentarer och sen kan jag tappa lusten en tid, men jag läser alltid

En annan sak som jag undrar är om det bara är jag som tycker att har för många olika avdelnngar i forumet? Nu har det kommit en ny om Kolonilotter & Stadsodling. Jag förstår inte riktigt vitsen med det. "Problemet" med att odla en morot tex skiljer sig ju inte åt om man odlar på villatomten, på kolonilotten eller i en pallkrage, eller för all del i en kruka på balkongen. smile.gif Eller inlägget för en tid sedan om någon som just skaffat kolonilott. Den var full med tistlar och frågan var Hur blir jag av med ogräset? Och hur jordförbättrar jag? (eller nåt liknande) Var ska en såmn fråga ställas, Kolonilottavdelningen? Ogräs och skadedjur? Jord & gödsel?
Själv har jag inte kolonilott och kommer kanske att missa en del intressanta trådar för att jag glömmer bort att besöka den avdelningen...
Kan tänka mig fler avdelningar som skulle kunna slås ihop också.
Några indelningar vill jag ha, men för många blir lite plottrigt.

Eller vad tycker ni?

Jag är lite kluven till det här med många underavdelningar i trädgårdsforumdelen. Det finns en "ordning" i det som tilltalar mig. När jag ska leta lite( och då inte efter jättegamla trådar) så är det lättare att hitta just det "specialintresset". En dag kanske det är klätterväxter. En annan dag kompost. Men visst det kan bli för många. Det behöver kanske ses över.
Eva 33c
CITAT (Krolliljan @ 28-10-2012, 04:43) *
Jag är lite kluven till det här med många underavdelningar i trädgårdsforumdelen. Det finns en "ordning" i det som tilltalar mig. När jag ska leta lite( och då inte efter jättegamla trådar) så är det lättare att hitta just det "specialintresset". En dag kanske det är klätterväxter. En annan dag kompost. Men visst det kan bli för många. Det behöver kanske ses över.

Ja, det är en poäng, det håller jag med om. Om funktionen "Nya inlägg" kunde användas enbart till trädgårdsdelen (eller enligt önskemål) så skulle antalet avdelningar ha mindre betydelse, då kunde man ju se alla nya rubriker i ett svep och i vilken avdelning de är postade.
Anki V
CITAT (Eva 33c @ 27-10-2012, 15:46) *
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar... Om du inte orkar gå in på alla trädgårdsavdelninga så kan du ju inte se alla nya rubriker, bara det senaste syns ju på start-sidan. Då vore det väl bra med färre avdelningar? Eller tänker jag bakvänt nu rolleyes.gif
För jag använder inte heller funktionen nya inlägg av samma skäl som du, och sen orkar jag inte heller öppna alla avdelningar. Och därför tror jag att jag nog missar en hel del intressanta trådar egentligen.

Förstår att du blir lite förvirrad av mitt svar blush.gif .

Mitt Näää var svar på om det bara var du som tycker att det finns för många olika avdelnngar i forumet.

Jag tycker helt klart att det är för många avdelningar i forumet.

/Anki
Eva 33c
CITAT
Mitt Näää var svar på om det bara var du som tycker att det finns för många olika avdelnngar i forumet.

Ah, det borde jag väl ha fattat... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon