Sidor: 1, 2
Cacki
CITAT (Christa @ 05-11-2012, 15:08) *
Ja det känner jag till men är det så du tolkar det som står på hennes webbplats?

När det gäller hon som jag känner så fick hon kämpa hårt för att bli frisk. Det är som sagt synd att hon inte skrev en bok och berättade hur hon gick till väga och hur processen förlöpte. Det hon sa var dock att det endast gick att bli helt frisk om man hade färre ett visst antal inflammationshärdar.

Jag är som sagt inte expert för egen del utan detta är information jag har fått av henne.

MS hör dock som jag skrev inte till livsstilssjukdomarna men när den sjukdomen togs upp här i tråden så berättade jag det jag kände till.

Är det vanligt att människor som blivit så sjuka att dom sitter i rullstol blir så bra igen så dom kan cykla?

Vi hade 2 personer med MS där jag jobbade på 80-talet och det enda jag såg var en successiv försämring av deras förmåga att röra sig Jag har dock sett att en del kan ha MS i åratal utan att bli speciellt sjuka medan försämringen går väldigt snabbt för andra.

Anser du att MS är genetiskt betingat eller att miljöfaktorer har betydelse?.

Jag har ingen statistik på hur vanligt det är, men personligen har jag träffat flera stycken. Visserligen kanske inte alla cyklar omkring idag och det är möjligt att vissa har fått börja använda rullstol igen, men så funkar ju som sagt den skovvisa formen av MS.

På 80-talet fanns det för det första fortfarande ingen bromsmedicin och för det andra var det kanske (sannolikt) personer med den progressiva formen som du träffade.

Det är väl knappast relevant vad jag anser?? Det forskningen kommit fram till hittills är att båda alternativen verkar spela in och för mej personligen spelar den frågan ingen roll idag, som du kanske förstår... flirting.gif
kerstin z5-6
Sjukdomen går i sk "skov" det betyder ett..10 eller 100..ingen vet.Många patienter har tre fyra skov och sedan långa kanske livslånga uppehåll.DET betyder inte att de är friska..vilket fö ingen är på vilken given tidpunkt som helst.
Huggorm
Idag såg jag programmet. Jag tyckte det var väldigt likt något annat program om bantning som gick i fjol. Men där var det fler par som bantade och tränade, och de som gått ner minst i vikt i varje program fick åka hem
Christa
CITAT (Huggorm @ 06-11-2012, 21:01) *
Idag såg jag programmet. Jag tyckte det var väldigt likt något annat program om bantning som gick i fjol. Men där var det fler par som bantade och tränade, och de som gått ner minst i vikt i varje program fick åka hem

Fokuserade dom lika tydligt på vilka sjukdomar dom skulle få om dom inte ändrade livsstil även i det andra programmet?

CITAT (kerstin z5-6 @ 05-11-2012, 22:44) *
Sjukdomen går i sk "skov" det betyder ett..10 eller 100..ingen vet.Många patienter har tre fyra skov och sedan långa kanske livslånga uppehåll.DET betyder inte att de är friska..vilket fö ingen är på vilken given tidpunkt som helst.

Ja att MS går i skov har jag känt till sedan jag var barn men en sak som man kan fundera över är om skoven kommer av en slump eller vad som gör att dom kommer.

En bekant var fru har MS sa att förkylning eller influensa kan göra att hon får ett skov. Även i dom fall där sjukdomen finns kvar så är det ju mycket vunnet om man kan minska antalet skov och/ eller hur allvarliga dom blir.
Cacki
CITAT (Christa @ 07-11-2012, 06:36) *
Fokuserade dom lika tydligt på vilka sjukdomar dom skulle få om dom inte ändrade livsstil även i det andra programmet?

Ja att MS går i skov har jag känt till sedan jag var barn men en sak som man kan fundera över är om skoven kommer av en slump eller vad som gör att dom kommer.

En bekant var fru har MS sa att förkylning eller influensa kan göra att hon får ett skov. Även i dom fall där sjukdomen finns kvar så är det ju mycket vunnet om man kan minska antalet skov och/ eller hur allvarliga dom blir.

Dom kommer både slumpvis och kan utlösas av yttre omständigheter såsom t.ex psykisk stress, kroppslig överansträngning och infektioner.

Eftersom behandling med bromsmedicin dessutom är vad man kallar "immunmanipulativ" och dämpar "kroppens försvar mot sej själv" (autoimmunitet) så påverkas även motståndskraften mot infektioner i allmänhet som en bieffekt. Det är t.ex därför man rekommenderar MS-drabbade att ta influensavaccin.

Den önskvärda effekten av bromsmedicin är just att den förhoppningsvis både ska minska antalet skov och att göra de som ändå kommer mindre allvarliga. Broms som sagt, inte botande...
Christa
Här är en intressant historia

Talk Show Host Montel Williams uses raw food diet to heal MS

http://www.welikeitraw.com/rawfood/2006/01...show_host_.html

Huggorm
CITAT (Christa @ 07-11-2012, 06:36) *

Ja, det var diabetes och hjärt- kärlsjukdomar. Dessutom hade de med datorns hjälp gjort bilder på hur personerna skulle se ut längre fram i livet.
Aqvakul
Tyckte att det var lite småmysigt med två pigga pensionärer som skulle hjälpa två yngre månniskor till en bättre livsstil. Det var inte alls så mästrande och stylat som en del andra program i genren. Gillade dessutom skarpt att Sydney, the hardworking DJ, plötsligt dök upp i så här efter mer än 40 år... Härlig kille!
Christa
CITAT (Aqvakul @ 07-11-2012, 09:54) *
Tyckte att det var lite småmysigt med två pigga pensionärer som skulle hjälpa två yngre månniskor till en bättre livsstil. Det var inte alls så mästrande och stylat som en del andra program i genren. Gillade dessutom skarpt att Sydney, the hardworking DJ, plötsligt dök upp i så här efter mer än 40 år... Härlig kille!

Sydney gillar jag också men den kvinnliga coachen som var med i senaste programmet tyckte jag var lite väl hurtbullig och på. Hon predikade för paret att dom måste ändra sig fast dom redan satt där i TV-programmet och inte var inställda på något annat.

Lite samma stuk när hon skulle presentera framtidsutsikterna.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 07-11-2012, 09:54) *

Tycker fortfarande det mest liknar vad man kallar förnedrings-tv.
Skulle du själv kunna tänka dig att ställa upp om du vore gravt överviktig? Jag skulle inte ens mot rejäl betalning kunna tänka mig det.
Gita
Christa
CITAT (Gita @ 07-11-2012, 11:41) *
Skulle du själv kunna tänka dig att ställa upp om du vore gravt överviktig? Jag skulle inte ens mot rejäl betalning kunna tänka mig det.
Gita

Jag har redan svarat att jag inte skulle göra det men jag skulle hellre vara med i det programmet än i "Par i terapi" där dom lämnar ut det mest privata.

Jag är tacksam mot dom människor som deltar och jag hoppas att inga elaka människor kommer att vara taskiga mot dom.
Gita
CITAT (Christa @ 07-11-2012, 12:06) *
Jag har redan svarat att jag inte skulle göra det men jag skulle hellre vara med i det programmet än i "Par i terapi" där dom lämnar ut det mest privata.

Jag är tacksam mot dom människor som deltar och jag hoppas att inga elaka människor kommer att vara taskiga mot dom.

Fast nu var min fråga till Aqva.

Nja, jag tycker snarare synd om dem som ställer upp, de saknar på något sätt gränser och låter sig förnedras.
Gita
Huggorm
Inte minst borde det ha varit förnedrande att flytta ut träningen i bostadsområdet, man såg ju hur grannarna glodde. Men alltid inspirerar det väll någon av dem till att också påbörja en sundare livsstil
Aqvakul
CITAT (Gita @ 07-11-2012, 11:41) *
Gita

Hypotetisk fråga! Ärligt talat så vet jag inte, men troligen inte...
Jag har sett TV som har varit mycket mer förnedrande än detta: Människor som på grund av psykiska problem lever i ett "råttbo", köpgalningar som ödelagt sin ekonomi etc
Det är omöjligt att veta alla bevekelsegrunder. Men det här paret levde ju i övrigt välordnat. De hade en stark önskan om att skaffa barn och då ingick att gå ner i vikt. Om de kunde löst det bättre på något annat sätt vet inte jag och knappast någon annan heller. Tyvärr är väl deras utsikter till en bestående kraftig viktreducering ganska små...
Huggorm
För att gå ner kraftigt i vikt behövs nog både piska och morot. Vetskapen om att hela Sveriges folk känner till ens kamp kan fungera som de båda.
pejori
Halshugg mig inte nu, jag ska generalisera lite.

Ska man komma tillrätta med kraftig övervikt, hjälper inte piska.
Svårigheterna är att "matmissbruk" är det svåraste missbruk som finns, då alla måste äta.
Sedan om det är fett, socker, kolhydrater eller allt sammantaget, har ingen betydelse.
Det finns överallt.
Som med allt missbruk, måste den som lider, själv vilja komma ned i rätt vikt.
Sedan vad som ska vara "rätt vikt", är en smaksak. 36:a eller 42:a är ointressant.
Alla kanske inte kan eller ens vill, vara ett vältränat timglas.
Christa
CITAT (pejori @ 07-11-2012, 16:06) *
Halshugg mig inte nu, jag ska generalisera lite.

Ska man komma tillrätta med kraftig övervikt, hjälper inte piska.
Svårigheterna är att "matmissbruk" är det svåraste missbruk som finns, då alla måste äta.
Sedan om det är fett, socker, kolhydrater eller allt sammantaget, har ingen betydelse.
Det finns överallt.
Som med allt missbruk, måste den som lider, själv vilja komma ned i rätt vikt.
Sedan vad som ska vara "rätt vikt", är en smaksak. 36:a eller 42:a är ointressant.
Alla kanske inte kan eller ens vill, vara ett vältränat timglas.

Det är viktigare att vara vältränad än att vara smal. Matsuget minska också om man tränar.

Det verkade skaka om deltagarna ordentligt att dom visade konkreta prognoser för vad som skulle hända om dom inte gjorde något. Det var nästan lite brutalt men jag har själv tidigare tänkt att det kanske vore en väg för motivation. Det är så lätt att skjuta på beslutet lite till och dom flesta känner inte till hur förödande det är för hälsan att vara otränad. Det gjorde inte jag heller för några år sedan.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 07-11-2012, 18:26) *
---Det verkade skaka om deltagarna ordentligt att dom visade konkreta prognoser för vad som skulle hända om dom inte gjorde något. Det var nästan lite brutalt men jag har själv tidigare tänkt att det kanske vore en väg för motivation. Det är så lätt att skjuta på beslutet lite till och dom flesta känner inte till hur förödande det är för hälsan att vara otränad. Det gjorde inte jag heller för några år sedan.

Jag tror nog att det momentet mer var ett "spel för galleriet", att dramatisera inför TV-publiken. Har de väl bestämt sig för att deltaga i programmet är det nog motivation nog....
Gita
CITAT (Aqvakul @ 07-11-2012, 18:36) *
Jag tror nog att det momentet mer var ett "spel för galleriet", att dramatisera inför TV-publiken. Har de väl bestämt sig för att deltaga i programmet är det nog motivation nog....

Jag kan tyvärr bara se dem som "stackars fetton" som lurats att ställa upp för att göra ett publikdra. gande tv-program. Vill man göra ett program om hälsa och livsstil så kan man mycket väl göra det utan att människor behöver ställa upp som de dåliga exemplen.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 07-11-2012, 19:26) *
Jag kan tyvärr bara se dem som "stackars fetton" som lurats att ställa upp för att göra ett publikdra. gande tv-program. Vill man göra ett program om hälsa och livsstil så kan man mycket väl göra det utan att människor behöver ställa upp som de dåliga exemplen.
Gita

Det viktigaste är väl hur de känner sig själva. Paret verkade i högsta grad kapabla att själva ta det beslutet. I programmet sa de att de just gått från att uppfatta sig själva som offer till att nu genom programmet känt att de minsamnn kunde ta tag i sin situation. I så fall har det ju faktiskt fyllt en funktion. Efter att ha följt dem en timme på TV, så uppfattade jag dem absolut inte som två "stackars fetton" utan som två begåvade och trevliga personer som nu är fast beslutna att ändra sin livsstil. Tyvärr är väl ändå prognosen på sikt ganska dyster, men jag håller tummarna...
Christa
CITAT (Aqvakul @ 07-11-2012, 18:36) *

Jag tyckte det verkade äkta. När det gäller motivation så menar jag inte att genomföra det de nu gör utan att vetskapen om vad som kan hända med hälsan kan motivera dom att fortsätta på den inslagna vägen.

Den är nog annars lite som rökning - det svåra är inte att sluta utan att inte börja igen...

CITAT (Gita @ 07-11-2012, 19:26) *
Gita

Dom visade en glimt av dom som skall vara med i nästa program och jag tyckte inte dom såg speciellt överviktiga ut även om det var en snabb glimt.
Huggorm
Vad skall man säga om dagens avsnitt? I början trodde jag de gjorde sig till för att få vara med på TV, men jag tror faktiskt de var såna
Aqvakul
Dagens program kändes väldigt "arrangerat". Den mörka tjejen gick blixtsnabbt från att vara helt omotiverad och hopplöst egotrippad till att plötsligt kunna både rida och simma. Sen blev hon påpassligt sjuk så att hon inte kunde deltaga i utmaningen.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 13-11-2012, 21:09) *
Dagens program kändes väldigt "arrangerat". Den mörka tjejen gick blixtsnabbt från att vara helt omotiverad och hopplöst egotrippad till att plötsligt kunna både rida och simma. Sen blev hon påpassligt sjuk så att hon inte kunde deltaga i utmaningen.

Och sedan dök hon upp precis i tid för tävlingen, i bästa hollywoodstil rolleyes.gif Hon verkade såpass frisk då att det inte borde ha varit tvivel om ifall hon skulle kunna komma och se på. Mitt tips är att hon dyker upp i någon dokusåpa så småningom, det här var nog hennes väg in i ett B-kändisskap. Eller har hon en blog som hon vill ha fler besökare på?
Christa
CITAT (Aqvakul @ 13-11-2012, 21:09) *

Intressant! Jag funderade på samma sak. Inte bara när det gäller de senaste avsnittet men det blev mer tydligt här.

Exempelvis så skall de vara ombytta på 5 minuter utan att de fått veta det i förväg.

Att dom stack iväg ut på krogen verkar också misstänkt.

Det var ju sorgligt vilken dålig kondition Qeenie hade. Som en 65-ring när hon bara är i 20-års åldern.

Konstigt att dom nästan gav den andra tjejen en sämre hälsoprognos.
Huggorm
På ett annat forum har Queenie bekräftat att det var regisserat, och att det var SVT:s idé att hon skulle använda en massa slanguttryck
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 15-11-2012, 21:25) *
På ett annat forum har Queenie bekräftat att det var regisserat, och att det var SVT:s idé att hon skulle använda en massa slanguttryck

Dåligt! thumbdown.gif Även SVT har ramlat ner i lögnträsket....
pejori
CITAT (Aqvakul @ 15-11-2012, 21:26) *
Dåligt! thumbdown.gif Även SVT har ramlat ner i lögnträsket....

Det bevisar bara att de flesta program av denna typen, är uppgjorda på förhand.. (Sveriges värsta bilförare) m. m. Inköpta program, med ett utstakat manus = Sensationstv. duh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon