Lavin
Jag har drömt om ett växthus/orangeri i en 15 år nu, men det blir liksom aldrig av för pengarna och tiden behövs till mer "riktiga" behov. Jag vill ha det för att kunna förlänga fikasäsongen, och driva upp perennfröer.

Jag har dock ett förråd på tomten, murat i lecablock, betonggolv och med ett ordentligt tegeltak. Ytan är 6x6 kvm och vi använder en del av ytan till vedbod, förvaring av utemöbler och saker som borde slängas.

Min tanke är att ta hälften till ett orangeri, sätta upp en skiljevägg mot nock (grön linje) och byta taket till glastak eller plast. Sen att vartefter sätta in fönster i fasaden, för att få åtminstone ett fönster i vardera gaveln och en glasad dörr och ett fönster på långsidan.

[attachment=73489:f_rr_det.jpg]

Blir det för lite ljus med ett plasttak? känns som lättast att billigast att lägga på det, kan inte tänka mig att takstolarna sitter så tätt att det gått att glasa direkt på dom, isåfall hade man nog behövt regla fler.

Jag vill ha det så enkelt som möjligt, så att det faktiskt blir av, men man vill ju inte bara ha ett förråd med lite mer ljus =)
kerstinbern
Jag tror att det blir alltför mörkt, man behöver verkligen ha åtminstone 3 sidor med fönster fullt ut. Jag tror det är bättre att göra en liten tillbyggnad, om det är möjligt, det är alltid mycket lättare att bygga nytt i stället för att bygga om! Speciellt som du i detta fall dessutom skulle behöva krångla både med nya innerväggar och tvingas ge dig på ett fungerande tak!
Lavin
Nja, det är nog enklare att ändra på en befintlig lecastomme, än att gjuta en helt ny grund, fixa el och dränering. Regla upp en vägg och ta ner lite takpannor gör jag nog på en helg, men sen är frågan hur bra det blir med ljus och så.

Ska snart få hem 'vis mig dit drivehus', på 500 sidor växthus borde det ju finnas något liknande, med bara fönster i fasad. Gamla orangerier ser ju ut så, mkt murat, glas i taket och stora fönster. Men där är det ju en ordentlig takhöjd.

en bild på förrådet:

[attachment=73509:6_f_rr_det.jpg]

Krolliljan
Svårt att svara men jag kan nog tro att ljuset kan räcka.
Ska bli spännande och se hur det blir. smile.gif
Lavin
Nu har jag iallafall köpt de glasade dörrarna =) http://jugendhuset.blogspot.com/2013/03/th...tting-shed.html

jag är så spänd, hoppas verkligen att det blir av denna gången!
Peztis
Men är det verkligen glas i taket på ett orangeri?

Tanken med ett orangeri är ju att känsliga växter ska klara vintern, under sommaren ska de ut i solen. Så därför måste ett orangeri vara lite isolerat.

Plasten släpper in mycket ljus, i alla fall den jag har på min inglasade altan. OK, jag har ju glas runt om i alla fönster men mycket kommer ju via taket också. Om du använder dig av sådan där korrugerad plast, tänk på att det kan bli bökigt med isoleringen.

Nu har jag dessutom varit inne och tittat på bloggen, och det ser ju jättefint ut! Jag hade inte rört taket första vändan, tycker ni tänker helt rätt där. Dörrarna blir perfekt!

På golvet hade jag helt klart haft terrakottafärgat klinker eller tegel. Jag har det på min altan och det är så oerhört vackert mot grönskan samtidigt som det ger en ombonad känsla.

Har ni el? Om inte så borde ni dra in det så att ni kan hänga upp en massa extra belysning över frösådder och det som ni kanske vill övervintra, apelsinträdet t ex.

Du vill ju ha detta utrymmet för att förlänga säsongen och för myspys. Funderat på en liten kamin?
Peztis
Kom på en sak till.
På bloggen saknades det en dörr till förrådet, var ska ni ha den?
Klint
Det ser fint ut det där Lavin!
Jag kollade runt i din blogg,vad fint ni bor,och vad tänkt allt är.Ett glädje att se!
Håller med dej man har tusen planer i huvudet och sen ska småsaker som tid ork och pengar ställa till det.
Vad härligt att ni köpt dörrar, nu har ni börjat,och jag kommer definitivt hälsa på igen yes.gif
Lavin
Åh så kul att ni tycker det bli bra. Jo, el finns där framdraget, har tänkt att dra lite i taket så man kan ha extraljus.

Nej, ett riktigt orangeri är det nog inte glas i taket till, och det här börjar ju närma sig det. Det kommer ju bli lite av en kompromiss, så vi känner oss fram och ser hur vi använder det. Jag har tittat på såna gamla gjutjärnstakfönster, tycker dom är söta.

Det kommer bli vatten in, så man kan koka te och vattna. Kamin vill man ju självklart ha, men det känns lite mycket just nu.

Dörren till förrådet tas upp på kortsidan, utifrån. Det kommer bli lite rensande och vi måste bygga en liten vedbod och ett trädgårdsskjul, men det regnar väl inget på sommaren va? =)

Golvet får ju inte bygga för mycket, vill ju inte ha det högre än dörrtröskeln =) så det är nog nån form av klinker. Jag hade helst haft oglaserade, men det ska ju vara lätt att städa bort jorden! Älskar den varma färgen. Det passar så bra till grönt!
Lavin
Ett litet utforskande visar att det är 20 cm isolering ovanför gipsen. Maken började prata om att sova ute i orangeriet under vintern, och att det är så bra för värmeekonomin. Nåja. Jag bidar min tid, vi får se efter vintern om vi verkligen har använt det så mycket så att det motiverar en lägre takhöjd!
Peztis
giggle.gif
Lavin
Nu har vi börjat steg ett, känner ni igen att när man ska börja på ett trädgårdsprojekt så är det fem innan som måste göras först? som de där plastbrickorna när man skjuta runt brickor för att få alla siffror i rätt ordning... För att få ett orangeri har jag alltså byggt en kompost. Nån som ser logiken? Alltså, för att få ut sakerna ur förrådet måste vi bygga ett litet skjul, och för att kunna göra det så måste vi flytta på en kompost. Klart som korvspad eller hur =)
Peztis
Lavin, det där är precis så som det är och därför blir det inget gjort här... Allt blir så stort!

Ta kort och visa hur det går för dig!
armaniel
CITAT (Peztis @ 23-04-2013, 22:26) *
Lavin, det där är precis så som det är och därför blir det inget gjort här... Allt blir så stort!

Ta kort och visa hur det går för dig!

Känner igen precis det där...
Nu hoppas vi ändå få lite gjort i år, även om det för mycket med sig wink.gif

Jag vill också se kort sedan Lavin, spännande!
malcolm
CITAT (Lavin @ 23-04-2013, 12:52) *
Nu har vi börjat steg ett, känner ni igen att när man ska börja på ett trädgårdsprojekt så är det fem innan som måste göras först? som de där plastbrickorna när man skjuta runt brickor för att få alla siffror i rätt ordning... För att få ett orangeri har jag alltså byggt en kompost. Nån som ser logiken? Alltså, för att få ut sakerna ur förrådet måste vi bygga ett litet skjul, och för att kunna göra det så måste vi flytta på en kompost. Klart som korvspad eller hur =)

Fattar precis vad du menar och det är likadant med det mesta, tom. när man skall skifta till sommarhjul på bilen drar det med sig en massa jobb som också måste göras för att övehuvud komma åt däcken så man kan byta själva hjulen.
Lavin
Trädgårdsflow =) Jag lägger upp bilder på bloggen när jag gräver något, ni är mycket välkomna in. Jag har inte tålamod med albumen här, allt ska förminskas, men tänkte uppdatera tråden iaf. Vi får se när det verkligen börjar hända grejer, men mest troligt inte förrän v 29. Försöker göra det andra innan, så att man kan sätta igång med orangeriet på semestern.... Det känns som att jag verkligen kommer börja närma mig något detta året, det kräver mycket grundarbete för att nå ett resultat.

Komposten kommer nog bli klar nästa helg, denna ska jag åka upp till gävle och gosa med brorsbarnen. Faktiskt snäppet roligare än att gräva bort ogräsrötter =) Men visst är det UNDERBART att äntligen få komma igång ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon