Full version: Charmtroll
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Blev lite nyfiken på ordet eftersom jag kallar Japan-tjejerna som framför Älvans minikjol för det. http://www.youtube.com/watch?v=F4EltcGox7g Jag hittar ingen direkt bruksanvisning för ordet på nätet. Inte ens på Svenska Akademiens Ordbok så jag har påtalat bristen för dem. biggrin.gif Googlar man på bilder så drabbas man av småungar med mat upp över öronen sick.gif, så långt från söta japanskor man kan komma. Har ni några åldersgränser?
Huggorm
Jag vet inte exakt var gränsen går, men nog är ett charmtroll ett barn
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 25-11-2012, 20:17) *
Jag vet inte exakt var gränsen går, men nog är ett charmtroll ett barn

säger jag med. vi har ett barnbarn som är ett riktig charmtroll
Aqvakul
Oftast ett barn, men kan gälla vuxna också...
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-11-2012, 20:20) *
säger jag med. vi har ett barnbarn som är ett riktig charmtroll

Ålder? På barnbarnet alltså. smile.gif
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2012, 20:25) *
Ålder? På barnbarnet alltså. smile.gif

4 år men jag skulle hans syster med 6 också kalla för charmtroll. Men mest pojken med 4
Huggorm
Jag skulle nog sätta gränsen runt 6-7 år tror jag
Gossen Ruda
Hmm, jag har nog ingen direkt övre gräns. Barn och ungdomar men knappast vuxna, där blir det mer negativt. Däremot inga småbarn. Det är snarare sättet som jag tar fasta på, någon som bara sitter vid datorn har knappast chansen till att bli kallad charmig. Glad och utåtriktad.
*Stintan*
För mig är charmtroll en del små barn, kan vara från 1 år upp till kanske 8, 9 max. Varken ungdomar eller vuxna faller inom det uttrycket.
Aqvakul
Festligt med ord och hur man använder dem! Jag är tydligen den ende som kan tänka mig att använda ordet "charmtroll" om en vuxen...
gunsta
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2012, 21:29) *
Festligt med ord och hur man använder dem! Jag är tydligen den ende som kan tänka mig att använda ordet "charmtroll" om en vuxen...

Nej - jag har flera vuxna bekanta som jag klassificerar som just charmtroll.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2012, 21:29) *

Jag har blivit kallad det och började undra om det egentligen var en förolämpning... smile.gif
Gossen Ruda
Buden är många. biggrin.gif Kanske har betydelsen inte riktigt satt sig än. Skriv på.
gnon49
Själv associerar jag charmtroll med barn. En tonåring vill nog inte bli kallad charmtroll misstänker jag.
Ugglemormor
Jo, små barn kan man ju kalla för charmtroll oftast, men så kallade jag min goa mormor när ingen annan hörde på och som hon myste då! ....... wub.gif Hon hade alltid varit det i mina ögon.

Min hejare och skojare till morbror brukade jag krama om och viska i hans öra "din rackars charmtroll", vilket utlöste ett hjärtligt skrattanfall hos honom, men jag lovade heligt att inte säga det högt så att andra hörde på.
Sista gången jag besökte honom på äldrevården, kände han inte igen mig, men när jag kramade om honom så kallade jag honom min goa charmtroll.....
Va sa du? fick jag till svars, så jag upprepade det högre och han faktiskt rodnade och en glimt av igenkännande fanns i hans ögon samt att några tår trillade ner längs hans skrumpna kinder och hans medvetande gick tillbaka dit den var innan.....
Det var sista gången jag såg honom och på hemvägen brast jag i gråt. Jag hade älskat denne man hela mitt liv och det hade alltid funnits en speciell plats för mig hos honom.

Så var drar man gränsen, det vet jag inte. Det finns nog speciella charmtroll i alla åldrar ...... bravo.gif
Eva i Skåne
Charmtroll är barn, säger jag också.
Charmig kan man vara i alla åldrar, men inte troll.
Anki på Öland
CITAT (Eva i Skåne @ 26-11-2012, 08:49) *

Japp!! tummenupp.gif
Ugglemormor
Eva,

Kanske det, när det oftast förekommer med barn i de goa åldrarna, så är det verkligen ok. Men jag glömmer inte dessa 2 anhöriga som jag brukade kalla för charmtrollar, kommer inte ihåg om det förekom bland andra vuxna, men man vet ju inte .......och de två var ju som goa trollar för mig, och det fanns endast då vi var ensamma .....
Kanske enbart mitt sätt att beskriva dem då som nu när man tänker tillbaks????? confused.gif
malcolm
Skrållan i Saltkråkan var ett riktigt charmtroll.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 26-11-2012, 12:59) *

Absolut!
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 26-11-2012, 08:49) *

Jag har sett en och annan betydligt äldre människa som nog kunde ha förtjänat epitetet "troll" bättre än de flesta barn biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 26-11-2012, 12:59) *

mer än så... Hon var själva inkarnationen av begreppet "charmtroll"..
gnon49
Tittar ibland på AFV på femman. Där finns det charmtroll i överflöd ibland. Ungar som blir filmade i dom mest härliga situationer. Och dessa miner. Ungar är ungar den saken är klar.
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 26-11-2012, 17:04) *
Jag har sett en och annan betydligt äldre människa som nog kunde ha förtjänat epitetet "troll" bättre än de flesta barn biggrin.gif

Men charmen saknades flirting.gif , eller?
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 27-11-2012, 09:07) *
Men charmen saknades flirting.gif , eller?

Ja, det verkar svårare att kombinera på folk som passerat barnstadiet biggrin.gif
Peztis
Fast jag tycker nog att det är skillnad på charmtroll och charmerande.

Och för mig kan charmtroll även vara vuxna, det är på något sätt någon som är lite busigt glad och trevlig. Det kan för mig även vara djur.

Är man charmerande så är det någon som är trevlig och lätt att prata med, någon som man lätt kan ta till sig, men man har inte den där busiga glimten riktigt.
Vi har här en äldre, mycket charmernade dam boende

När jag höll på i rabatterna so flyttade hon med stolen med. Hon berättade många snuskiga histsorier för mig....

Nu orkar hon int elängre gå ut men hennes dotter som ofta är här, är lika charmig.

Huggorm tycker du att äldre är lika som en huggorm när du pratar om troll?

Elisabeth
skogstroll
just nu finns det bara ett charmtroll för mig, min nya kille wub.gif jag känner mig som en nykär tonåring
gunsta
CITAT (skogstroll @ 29-11-2012, 10:52) *
just nu finns det bara ett charmtroll för mig, min nya kille wub.gif jag känner mig som en nykär tonåring

Du är förtrollad m a o - så trevligt och jag gratulerar till kärleken smile.gif
Gossen Ruda
Jag har nu fått svar på min förfrågan om ursprunget från SAOB. Första uppgiften är från 1964 och handlar just om Tjorven.
Aqvakul
Känner mig som ett charmtroll idag... crazy.gif
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 29-11-2012, 14:11) *
Känner mig som ett charmtroll idag... crazy.gif

giggle.gif Jag ser det!
malcolm
Ariel Tweto från Flying wild Alaska är absolut ett charmtroll, lie naiv och ganska klantig och har en del roliga kommentarer. Sa bla. att hon är en dålig eskimå eftersom hon fryser så mycket. giggle.gif

[attachment=73715:imagesCA2UDVY0.jpeg]
Wilmer
är det bara min bekantskapskrets som kallar djur charmtroll??
Biggan_
Bland djuren finns det många charmtroll! tummenupp.gif Du har ju flera charmtroll hemma Wilmer!
Men även äldre människor kan vara charmtroll tycker jag. Glimten i ögat och småbusiga!
Ugglemormor
Apselut, det var ju min dragspelande morbor (egentligen enorm maktfaktor i länet) men glimten gick inte ta miste om, därför retades jag med honom med o kalla min charmtroll, likväl som min goa mormor, den tidens kolka gumma fick heta det när vi var ensamma.
Grannens äldsta dotter 5 år har utvecklat till en riktig charmtroll.
Däremot är jag inte förtjust i Tjorven-figuren, enbart en tjockis och utan charm, men är inte alls förtjust i de gamla filmerna, dit hör även Pippi.
Peztis
CITAT (Wilmer @ 29-11-2012, 15:06) *
är det bara min bekantskapskrets som kallar djur charmtroll??

Nejdå WIlmer, skrev ju tidigare att jag också gör det!
Aqvakul
CITAT (Ugglemormor @ 29-11-2012, 17:50) *
Apselut, det var ju min dragspelande morbor (egentligen enorm maktfaktor i länet) men glimten gick inte ta miste om, därför retades jag med honom med o kalla min charmtroll, likväl som min goa mormor, den tidens kolka gumma fick heta det när vi var ensamma.
Grannens äldsta dotter 5 år har utvecklat till en riktig charmtroll.
Däremot är jag inte förtjust i Tjorven-figuren, enbart en tjockis och utan charm, men är inte alls förtjust i de gamla filmerna, dit hör även Pippi.

Trodde att alla charmades av Tjorven.. confused.gif
Ugglemormor
Aqvakul,

Tyvärr var jag nog lite för liten att fatta det och det var nog någon enstaka gång jag såg den, men då tände jag inte på den, men det är väl inte för sent om man ser om den???? tummenupp.gif
Samma sak med Pippi, hon var för skikig för min smak, men det finns många fler nyare filmer som är kanonbra .......
Jag är Astrid Lindgren-fan i stora mott.
Den mest okonstlade kvinnan jag mött. vi sov skaffötters i en långsoffa efter massa snatter, hon brukade och nicka till efter maten en stund o om jag inte behövdes, höll jag gärna henne sällskap och hon brukade komma och sätta sig hos mig när vi blev mer bekanta med varandra......
Mollis
CITAT (malcolm @ 29-11-2012, 14:57) *
Ariel Tweto från Flying wild Alaska är absolut ett charmtroll, lie naiv och ganska klantig och har en del roliga kommentarer. Sa bla. att hon är en dålig eskimå eftersom hon fryser så mycket. giggle.gif

[attachment=73715:imagesCA2UDVY0.jpeg]

Nämen gud vilket sammanträffande Malcolm! Jag brukar se programmet och tycker också att hon är ett riktigt charmtroll, så okonstlad och härlig.
CITAT (Ugglemormor @ 29-11-2012, 19:54) *
Aqvakul,

Tyvärr var jag nog lite för liten att fatta det och det var nog någon enstaka gång jag såg den, men då tände jag inte på den, men det är väl inte för sent om man ser om den???? tummenupp.gif
Samma sak med Pippi, hon var för skikig för min smak, men det finns många fler nyare filmer som är kanonbra .......
Jag är Astrid Lindgren-fan i stora mott.
Den mest okonstlade kvinnan jag mött. vi sov skaffötters i en långsoffa efter massa snatter, hon brukade och nicka till efter maten en stund o om jag inte behövdes, höll jag gärna henne sällskap och hon brukade komma och sätta sig hos mig när vi blev mer bekanta med varandra......

säger bara oh herre gut...... men fantasin är det inget fel på
malcolm
CITAT (Mollis @ 30-11-2012, 07:11) *
Nämen gud vilket sammanträffande Malcolm! Jag brukar se programmet och tycker också att hon är ett riktigt charmtroll, så okonstlad och härlig.

Hon är ett riktigt naturbarn, undrar bara hur det skall gå med hennes flygcertifikat med tanke på hur hon hanterar bilen.
Ugglemormor
Vad i hela världen menar du, Elisabeth?

Jag sade enbart att jag inte har blivit bekant med Tjorven o Pippi-filmerna under min barndom.... är det fel, eller vad menas? Det är inte något negativt mot er andra, men jag kan väl inte hjälpa att jag växte inte upp under den tiden de filmer visades, inte hemma hos oss i alla fall, så enkelt är det.....
Det har inte blivit mer intresse på senare åren heller att se på dem, samt många andra mer som gjordes, förrutom de som gjordes senare, Emil, Mio min Mio (har läst den o gillar den) Ronjaq rövardotter har jag sett på film, kanske någon mer, men kommer inte ihåg dem just nu .....
Hon var fantastisk berättare, Astrid, och jag beundrar henne och hennes livsverk.

Och visst hade hon helt fantastisk fantasi! Det håller jag med om.....
Wilmer
CITAT (Peztis @ 29-11-2012, 18:46) *
Nejdå WIlmer, skrev ju tidigare att jag också gör det!

Ah, måste ha läst med ögonen i kors, det såg jag inte såg bara massa barn-vilken ålder etc. Och så några jag inte orkade läsa.
Peztis
CITAT (Wilmer @ 30-11-2012, 23:26) *
...Och så några jag inte orkade läsa.

Bl a mitt inlägg...
naughty.gif
Wilmer
blush.gif wacko.gif nej där gick nog ögonen och hjärnan i kors whistling.gif
pejori
Charmtroll finns nog inom alla arter och åldrar... tummenupp.gif
gnon49
[attachment=73732:apa.jpg]
pejori
CITAT (gnon49 @ 01-12-2012, 18:23) *
[attachment=73732:apa.jpg]

Det är ett charmtroll det. tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 01-12-2012, 17:37) *
Charmtroll finns nog inom alla arter och åldrar... tummenupp.gif

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon