Sidor: 1, 2
Peztis
Tack, Biggan!

I torsdags fick jag på mig en av mina större vinterkängor men direkt behagligt är det inte. Men det är ju i alla fall ett steg i rätt riktning.

Sakta men säkert!
Biggan_
Det blir ju lite lättare bara våren och värmen kommer så att du kan ha lite lättare skor.
Peztis
Hoppas det. Det kommer dock att ta minst ett halvår innan svullnaden har lagt sig, sägs det. "Provade" mina sommarsandaler igår. Glöm dem...

Imorgon ska jag ta en sväng i affärerna och kolla vad som skulle kunna vara möjligt.

Hmmmm... finns det "riktiga" skomakare numer? Man kanske skulle hitta på sin egen sko!
armaniel
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2012, 21:04) *
Det finns även manliga kärringar. rolleyes.gif

För att vara allvarlig så har det nog lite med kvinnans fåfänga att göra, skorna skall helst vara ett par nummer mindre än foten.

Ja det kan säkert ha med sådant att göra, men i många fall inte. I mitt fall skulle jag vilja påstå att det enbart är ärftligt. Jag opererade min vänstra fot (stortån) när jag var 15 år då jag redan då hade stora problem med den. Mina föräldrar har varit löjligt noga med vad jag haft haft för skor, redan från 1 års ålder och upp till mina då 15 år. Jag var ofta sur när mina kompisar sprang i fräcka platåskor och pumps, medan jag fick nöja mig med lite lite klack etc. wink.gif Vilket jag idag ändå är himla glad över, även om det inte hjälpte mot min hallux valgus.
Jag är idag 26 år och skulle opererat högra foten i höstas, men tid fanns inte för mig dessvärre (student med resor, småbarn, hästar etc.) och jsg ska försöka planera in det till nästa år. Till dess får jag ta det lugnt sad.gif

Angående smärtan håller jag med dig Peztis, om att smärtan ändå är förvånansvärt kort (men intensiv de första dagarna, fy fasen....). Första veckan låg jag med foten i högläge och efter det kunde jag hoppa omkring. Jag fick heller inte med mig några kryckor, vilket jag tycker är himla himla dumt. Jag ordnade egna på annat håll, tack och lov, för jag hade aldrig klarat mig utan kryckor, de sex veckorna med skena om foten.
Peztis
Idag har jag köpt nya skor!!!

Med en fot som fortfarande är svullen så lovar jag att det är ingen lätt bedrift. Hittade i alla fall ett par Vagabond-skor modell ballerina men med en liten rem. Köpte till halvsulor så att uppbyggnaden blir ännu bättre. Söta 800:-...

Nu hoppas jag att dessa ska funka denna sommar, kan ju räkna med att foten är mer eller mindre svullen hela sommaren.
Sörgårdsnissen
Måste bara berätta, en på mitt jobb, (allti-allo-fixare-mekaniker kan vi kalla hans yrke på vår industri) gjorde an dag jag skulle dit och meka på en grej i deras lokal.

Dels så hade han kapat bort en 4-kantig bit på hans nuvarande träsko, precis där man får utsticket av hallux vaglus. Men de jag först tänkte på var att han höll på att meka på en ny sko.

Han pressade ner en kula, stor som en kula från bildragkrok och en hårdplastbit ner i dom nya skorna och vattnade skon så den skulle tänja sig där han ville.

Jag frågade vad han pysslade med(??!!?) och då han berättade om sitt Hallux gick det upp som ett ljus på klar himmel för mig. Såg mycket lustigt ut innan han berättade smile.gif

Mormor han opererat bägge fötter och dom blev bra på första försöket. Dom tog bort en tå på ena foten och rätade upp med stift tror jag oxå. Nu är hon så gammal och halluxet verkar fortsätta kröka sig men det har nog vart bra i 15 år i alla fall tror jag.

Hur är foten idag, knappt år senare sen sist du skrev?
Peztis
Ja, nu har det gått ett år och en dryg vecka sedan jag opererade! Vad tiden går!

Jag är inte svullen längre men ibland har jag känningar i endera sida, jag opererade ju både stor- och lilltå. Jag är fortfarande noga med att ha bra skor och kommer väl alltid att försöka vara det (hädanefter). De enda klackar jag har haft är på vinterstövlarna jag haft kanske fem gånger och de var inte så fasligt höga, kanske 4-5 cm bara.

Jag är fortfarande förundrad över hur smidigt det gick för mig, trots att jag hade irritationer ett tag efter pga den inre suturen som skavde och därmed gjorde att det tog lite tid att läka ordenligt. När den togs bort läkte det fint och idag syns det inte mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon