CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2012, 21:04)

Det finns även manliga kärringar.

För att vara allvarlig så har det nog lite med kvinnans fåfänga att göra, skorna skall helst vara ett par nummer mindre än foten.
Ja det kan säkert ha med sådant att göra, men i många fall inte. I mitt fall skulle jag vilja påstå att det enbart är ärftligt. Jag opererade min vänstra fot (stortån) när jag var 15 år då jag redan då hade stora problem med den. Mina föräldrar har varit löjligt noga med vad jag haft haft för skor, redan från 1 års ålder och upp till mina då 15 år. Jag var ofta sur när mina kompisar sprang i fräcka platåskor och pumps, medan jag fick nöja mig med lite lite klack etc.

Vilket jag idag ändå är himla glad över, även om det inte hjälpte mot min hallux valgus.
Jag är idag 26 år och skulle opererat högra foten i höstas, men tid fanns inte för mig dessvärre (student med resor, småbarn, hästar etc.) och jsg ska försöka planera in det till nästa år. Till dess får jag ta det lugnt

Angående smärtan håller jag med dig Peztis, om att smärtan ändå är förvånansvärt kort (men intensiv de första dagarna, fy fasen....). Första veckan låg jag med foten i högläge och efter det kunde jag hoppa omkring. Jag fick heller inte med mig några kryckor, vilket jag tycker är himla himla dumt. Jag ordnade egna på annat håll, tack och lov, för jag hade aldrig klarat mig utan kryckor, de sex veckorna med skena om foten.