Full version: Naturbilder 2013
Sidor: 1, 2, 3
Biggan_
CITAT (Lokan @ 14-05-2013, 21:10) *
Dom är otroligt påhittiga dom små kurrarna! Verkligen roligt att följa med vad dom hittar på! laugh.gif
Tack Biggan och vilken otroligt fin bild på kurre, Ingela! tummenupp.gif

Här kommer ballerinan flirting.gif

[attachment=76304:IMG_8504...erad_1_o.jpg]

Så vacker! wub.gif
Ingela i Segersberg
Tack Biggan och Lokan! Det är så kul att se ekorrarna vid fågelbordet. En av dem letar bara på marken efter frön och den andra hänger upp och ner och äter direkt ur mataren. Vilken jättefin bild på svanen, Lokan. wub.gif Supersnyggt fotat!!! tummenupp.gif
zissi
Ekorrar är ju så otroligt söta wub.gif . Kan inte se mig mätt på dem.

Svanar är verkligen ståtliga wub.gif . Kan inte se mig mätt på dem heller. Särskilt inte när ni tar så fina bilder på djuren.

thanks.gif
Lokan
thanks.gif

Här kommer den prickvingade svävflugan! wub.gif

[attachment=76343:IMG_8665...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 17-05-2013, 20:48) *
thanks.gif

Här kommer den prickvingade svävflugan! wub.gif

[attachment=76343:IMG_8665...erad_1_0.jpg]

Tjusig. Svår som 17 att smyga sig på, hur lyckades du?
Lokan
Den här var faktiskt ganska enkel! Satt stilla i kortare perioder och vilade (?) sig. Den vanliga brukar vara ett hel.... att få ordentliga bilder på - men några har jag ju! rolleyes.gif
Ingela i Segersberg
Jättefin bild på svävflugan, Lokan! tummenupp.gif Den prickvingade är lite ovanligare än den vanliga stora svävflugan.
Bengalow
Jag är imponerad, inte bara av bilden, men även era kunskaper om insekterna! Jag prenumererade på bokverket Nationalnyckeln, och därmed lyckades jag lära mig en hel massa om diverse arter. Nu skall ju detta enormt fina verk gå i graven, och jag är ledsen över det. Varför kan man inte framställa ett bokverk utan att fingra på ekonomin? Anders Borg! Fram med plånboken!!! Det behövs inte fler jobbavdrag!
Myosotis
Oväntat besök i ladan smile.gif Det var många år sedan jag sist såg en igelkott här, och sammanlagt kan jag faktiskt bara minnas 2 igelkottar på 30 år här. Mycket trevligt att ha den här, men jag har ändå tyckt att grävlingen minskat, har inte sett någon på flera år och ser sällan spår numera, och om det nu börjar dyka upp igelkottar kanske det tyder på att det är riktigt ont om grävlingar?

[attachment=76345:bes_k.jpg]
Huggorm
Kul med igelkottar, de är väldigt sällsynta här. Jag tror bara jag sett en enda någonsin utanför samhällena.
Monarda
En sagolik måne rullade upp i går kväll och balanserade en stund i björkens topp.

[attachment=76492:DSC_0437.jpg]

Anki på Öland
WOW!!!
Biggan_
CITAT (Anki på Öland @ 25-05-2013, 14:02) *
WOW!!!

Säger detsamma! WOW!
Lokan
Idag flaxade den här skönheten omkring en lång stund i vallörtsbeståndet bakom ladan! wub.gif

[attachment=76766:IMG_0294...erad_1_o.jpg]
gunsta
CITAT (Lokan @ 05-06-2013, 22:27) *
Idag flaxade den här skönheten omkring en lång stund i vallörtsbeståndet bakom ladan! wub.gif

Vilken vacker makaonfjäril - var några år sedan jag såg den. Den gillar jag - mycket vacker bild f ö.
Gossen Ruda
Myggor i massor. Vet inte vad det är för sort, kan vara både tofsmyggor och fjädermyggor. Troligen tofsmyggor. Nykläckta som av någon anledning samlats här. Såg dem två vällar. Dagen efter låg det drivor med döda myggor på stranden.

Ingela i Segersberg
CITAT (Lokan @ 05-06-2013, 22:27) *

Lyckliga du som fått se den irl (och fota den). Supersnygg bild! bravo.gif
Lokan
thanks.gif Gunsta och Ingela! Jag har sett den några gånger förut men den flyger med en väldig fart och har aldrig tid att sätta sig. Den här gången trivdes den en bra stund i det blå havet och vi hann ta flera bilder på den! rolleyes.gif

Du verkar få en trevlig sommar Gossen! flirting.gif Måste ju ha blivit många överlevare också....
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 13-06-2013, 20:18) *
thanks.gif Gunsta och Ingela! Jag har sett den några gånger förut men den flyger med en väldig fart och har aldrig tid att sätta sig. Den här gången trivdes den en bra stund i det blå havet och vi hann ta flera bilder på den! rolleyes.gif

Du verkar få en trevlig sommar Gossen! flirting.gif Måste ju ha blivit många överlevare också....

Inte så farligt, det är inga stickmyggor. Däremot hade jag några svidknott på mig i lördags. thumbdown.gif
Myosotis

Gossen Ruda
Tjusigt. Jag såg en sorgmantel också för en vecka sen. Jag blev väldigt förvånad när jag läste i en engelskspråkig fjärilsbok och såg amerikanernas namn på den, Morning Cloak. Vad är det för skitnamn? Men cloak kan betyda både toalett, garderob och mantel/slängkappa. På brittisk engelska heter den Camberwell Beauty.
Gossen Ruda
CITAT (Gossen Ruda @ 13-06-2013, 13:58) *
Myggor i massor. Vet inte vad det är för sort, kan vara både tofsmyggor och fjädermyggor. Troligen tofsmyggor. Nykläckta som av någon anledning samlats här. Såg dem två vällar. Dagen efter låg det drivor med döda myggor på stranden.

Jag har nu bestämt vad det var och det visade sig vara fjädermyggor, Chironomidae. Längre kom jag inte men det räcker så bra.
Bengalow
Morning Cloak, är precis som vi säger: en Sorgmantel. Då har ju vi lika dåligt namn på den, fast på engelska stavas det förstås mourning. Där är amerikaner dåliga...light/lite osv
Alphaville
Jag åkte till Bohuslän i söndags. När jag passerade Koberg, nordväst om Sollebrunn, passade jag på att fota dessa hjortar.
Gossen Ruda
Dovhjort närmare bestämt. Man ser ofta rådjur, dovhjort och älg där.
Huggorm
I min brors trakter bara några mil från Koberg springer det omkring en kronhjort också. Dovhjort har jag själv sett i skogen, först tänker man att det var ett ovanligt stort och fett rådjur men så ser man att det inte riktigt stämmer biggrin.gif
Gossen Ruda
En dag i skogen. Egentligen skulle jag fota TÅG men det finns annat också. Den här furan exempelvis. Den fällde jag förra helgen tillsammans med ett antal granar, det är meningen att de skall ligga och torka till vintern.

Såg ni något annorlunda? Titta på höger sida, 15-20 cm in på stammen.

Där sitter det något.

Den här gynnaren.

En hona av Gul hornstekel som lägger ägg. Det är märkligt att detta lilla kryp kan veta att furan är död eller döende, försöker den lägga ägg i ett friskt träd kådas larven snabbt ihjäl. Som sagt, bara en vecka sen jag fällde den.

Så här ser den från sidan på en annan plats den flyttade sig till.

Äggläggningsröret är det svarta sjunde benet.

Nu fick jag lite fundera lite. Jag har fällt trädet för att ha till ved men inte skall man elda upp larver i onödan! Jag kapar av rotänden där äggen är lagda så får den ligga kvar upp på berget.
Huggorm
Det var en tätvuxen fura, den kan du såga bra virke av annars
Gossen Ruda
Jag räknade till ungefär 70 år, diameter ca 25 cm. biggrin.gif
Gossen Ruda
Mer från naturens underbara värld. En stor sten en bit från min sommarstuga. Som det kanske syns så ligger den ovanpå andra stenar så det bildas ett hål undertill.

Jo det är ett hål.

Men är det inte något som lyser därinne?

Jo titta!

Vad är nu detta? Kan jag få några gissningar?

smile.gif
Huggorm
självlysande lav?
Gossen Ruda
Näh, inte ens en lav.
Gossen Ruda
Nu är jag lite besviken på kunskapsnivån här så ni får själva förkovra er och googla på lysmossa.
Monarda
Trängsel på gulklinten!
[attachment=77970:DSC_0463.jpg]

Den vänstra ser lite konstig ut, är det ett bi?
[attachment=77971:DSC_0465.jpg]
strandskatan
Första gången jag är inne på den här tråden - verkligen många fantastiska bilder här! Litet bidrag från mig - en tidig septembermorgon på sydkusten:

Monarda
Här är ett bidrag från en tidig morgon vid Siljan.

[attachment=78541:DSC_0604.jpg]

Hur många spindlar finns det i skogen?
[attachment=78542:DSC_0606.jpg]
strandskatan
Älvdrottningens slöja har fastnat i växtligheten!
Monarda
Dimman låg tät på morgonen men så småningom lättade den och vi fick en underbar dag.
[attachment=78553:DSC_0620.jpg]

[attachment=78554:DSC_0630.jpg]

[attachment=78555:DSC_0626.jpg]
Eva i Skåne
[attachment=78628:005__800x600_.jpg]
Anki på Öland
Så otroligt vackert!!!
Ingela i Segersberg
Härliga bilder Monarda och Eva. Mina fotomotiv är mycket mindre i storlek och nu (i brist på fjärilar) försöker jag fota flygande trollsländor. Kul men svårt, för de är ju aldrig still en sekund.

Mosaiktrollslända

Monarda
En helt sagolik bild Ingela! Trollsländor har alltid fascinerat mig också, men precis som du säger är det inte det enklaste motiv man kan välja.
Ingela i Segersberg
Tack Monarda. Ja, det är tur att jag har digitalkamera, för det blir många, många dåliga bilder och kanske några hyfsade.
Gossen Ruda
Fick besök vid sommarstugan i fredags. Det var mörkt och jag skulle gå ut till uthuset. När jag gick på den upplysta trädgårdsgången fick jag syn på några gråa konstiga saker utanför tomten i mörkret. Det skall inte finns något grått där. Jag stannade och kollade noggrant. Då rörde det gråa på sig. Jag gick lite närmare och upptäckte att det var en älg som stod där och mumsade på en brakved. Det märkliga var dock att den inte blev rädd, jag var bara på 15 meters avstånd. Jag gick in, hämtade kameran och öppnade köksfönstret och tog några kort. De blev så där, blixten räckte inte riktigt till. Den stod där och mumsade, det var först när jag ringde upp och pratade med brorsan som den gav sig av. Man ser även mitt rådjursstaket som än så länge har hållit både rådjur och älg utanför. Plus att det första man ser på en älg när det är mörkt är de gråa benen.

Huggorm
Den ser elak ut på andra bilden
Gossen Ruda
Är det onda ögat i två exemplar du tänker på? biggrin.gif Då är det bättre att titta på öronen. Rakt upp: nyfiken, undrande. Lagda bakåt: Ta skydd.
Monarda
Denna kom svävande över trädgården i söndags. Man får nog lägga till en extra semestervecka med det färdmedlet.

[attachment=78914:DSC_0724.jpg]
Gossen Ruda
Åka varmluftsballong till Turkiet? Det tar nog en stund, frågan är var man hamnar. biggrin.gif
Gossen Ruda
Återkommer till min älg. I natt var den på besök igenm men utan att jag såg den. Ser bara spåren. Den har gått precis utanför staketet och lite runtomkring. Sen har den sprungit omkring på stigen mot min parkeringsplats. Fattar inte vad den sysslat med, meterlånga bromsspår. Möjligen har den blivit skrämd av tåget.
silos
Många vackra bilder har ni lagt här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon