Sidor: 1, 2
Helen i Piteå Zon 5
14-16 tim/dygn är bra yes.gif
Ludvig Johansson
CITAT (Chili Linkan @ 13-01-2013, 22:52) *
Har du ett växthus av kupoltyp? Liknande: http://www.growingspaces.se/

Ja! Jag är så lycklig för det. Hoppas kunna skörda bananer och annat kul om något år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 14-01-2013, 21:08) *
Det finns speciella lysrör, men de är dyra och det går (enl min uppfattning) lika bra med kallvita.

Fast så dyra tycker jag inte dom är (en som bara använder det). Dom jag köper kostar ca 120-140kr (beroende vart jag köper dom) för 150cm längd sedan visst finns det dyrare också för uppemot 300styck. Köper ju hellre dessa lysrör som håller jätte länge jämfört med billiga som när jag haft har jag varit tvungen att byta ut oftare. Har än inte hittat vanliga kallvita som ger så bra skott som dessa lysrör.

CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2013, 00:46) *
Ja ljuset är lite starkt o kallt för våra ögon. Ni har väl det på i 16 tim minst så ni slipper de där vattensjuka skotten ? tror gränsen för elongering går nånstans där , dvs långa ljussökande skott.

Det beror nog på vilken växt (vart den kommer ifrån)? vid tropikerna är det ju 12 tim dag/12tim natt.

Men även med 20tim lystid kan man få dåliga skott om man har dåligt/gammalt/fel lysrör. Och med 12tim kan man få väldigt bra skott beroende på vad man belyser med har själv upplevt bägge saker hända då jag testade lite olika varianter av lysrör. Själv kör jag numera konstant till alla växter/alla ändamål från höst till vår 18timmar.
Chili Linkan
CITAT (Ludvig Johansson @ 16-01-2013, 17:29) *
Ja! Jag är så lycklig för det. Hoppas kunna skörda bananer och annat kul om något år.

Hur bra håller dem värmen? Kan du berätta lite kort om din setup och vilken storlek du har på växthuset?
Hemunderbarahem
Nu har Pepper (hot) Devils Brew börjat gro.. Läs mer i bloggen ---->
Doktor Glas
Har planterat chili, passionsfrukt och akleja. Nu ska jag fortsätta med tre sorters chili till och busktomaten. Eventuellt börjar jag med kronärtskockan också, fast det kanske är för tidigt?
rosita
CITAT (Doktor Glas @ 19-01-2013, 13:14) *
Har planterat chili, passionsfrukt och akleja. Nu ska jag fortsätta med tre sorters chili till och busktomaten. Eventuellt börjar jag med kronärtskockan också, fast det kanske är för tidigt?

Jag har redan sått kronärtskocka och en del har grott också. Jag brukar så dem i januari, de behöver lite tid på sig.
KRT
CITAT (rosita @ 19-01-2013, 13:18) *
Jag har redan sått kronärtskocka och en del har grott också. Jag brukar så dem i januari, de behöver lite tid på sig.

Jag har också sått redan, och två st har tittat upp. Fast detta är 2 av 6 sådda frön, så det är inte jättebra grobarhet på mina fröer, men eftersom det är så tidigt kan jag peta ner några till och ha ungefär jämnstora plantor vid utplanteringen ändå tummenupp.gif

Chili har jag också satt och skolat om första gången, tror det är 20 krukor just nu med olika sorter.
Tomater, gurka, pumpa och melon väntar jag med till slutet av februari. Jag måste så "omlott" så jag har plats för allt. I år SKA jag inte börja för tidigt och så för mycket på en gång smile.gif
ripley
Klart jag har smile.gif

Perenner som ska ut, har jag börjat så nu - men även en del perenner som ska få stanna inne, så jag kan ha koll på dem och få blomning redan iår.

Jätteverbena, penseer, pelargoner, citrongräs och chilis sår jag alltid i januari. I år körde jag igång Daturor/Brugmansia och Coleus också - av bara farten. Det kommer bli proppfullt i år igen, men vem har plats kvar inomhus under våren?? wink.gif
hattstugan

Har sått Pelargon, Hornrapunkel, Digitalis, 2 olika färger på Petunia, Törnrosaskjortel och nån fröblandning som blir spännande att se vad det kan bli av!
strandskatan
Det är så kul att följa allas såstarter, ser att Hattstugan sått Törnrosas kjortel, den ska jag så för första gången i år men har inte gjort det än. Idag har jag lagt frön av Silkesträd, Guldklocketräd och Väderkvarnspalm i blöt och planterat ett par äkta kastanjer som fått groddar i vitmossan där de legat sen början av november.
Klint
Oj,råkade beställa lite fröer av IreneL hon har en jättefin sida med egna bilder!

Tack Strandskatan för ditt erbjudande om jätteverbena,pmar dej!

Det här blev det

Stockros gul perenn Alcea Ficifolia
Stjärnlocka ljus, Astrantia major
Klematisakleja rosa
Klematisakleja vit
Porslinsveronika
Violkungsljus
Pionvallmo rosa
Rödmalva
och jätteverbena då om Strandskatan har kvar!

Jag har fortfarande ingen plats funderar på miniväxthus såna som man sätter på fönsterbrädan.
beritskoloni
Visst kliar det i såningsfingrarna nu men jag ska vänta till påsk med tomater och andra köksväxter. Undantag är väl chili som bör sås i februari. Börjar alltid för tidigt och det blir lätt långa taniga skott, väntar man till början april blir de kraftiga och fina på ett par veckor. De flesta kan ändå inte placeras ut på friland förrän frosten är helt borta, början av juni. Men, det är roligt att planera och beställa frön.
strandskatan
Klint, fröna kommer, men antagligen inte förrän på måndag!
Klint
Oj detta ska bli spännande, funkar det kommer jag att ha hur många blommor som helst!

Idag har jag sått Violkungljus de var oerhört små,jag blandade upp dem i lite jord,som jag strödde överst i krukan.

Sen var det Stjärnflocka

Så blev det jätteverbenor,har inte räknat men minst 1000 fröer fick jag av Strandskatan kompiskram.gif
Några hamnade i krukor med jord för utevistelse,några i plastpåsar som ska få va i kylskåpet,och några mellan fuktat hushållspapper också till kylen.

Har tänkt ställa ut krukorna på tors,ska de stå 4veckor?
Måste väl ordna nåt bra ljus till dem sen när de kommer in?

Jag fick så i kaktusjord,i våra 2 livsmedelsabutiker och 3 blomsteraffärer fanns inget annat.
Vermekulit visste de inte vad det var,det vet inte jag heller riktigt men vet att det finns och är bra att så i.
kerstin z5-6
Kul att höra om era sådder!

Glöm inte att skola ut stockros, digitalis , kungsljus mm rätt fort för de växer snabbt smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Att fåt ag på bra såjord vid den här tidpunkten på året är ganska svårt. Jag köper året innan och har på lager yes.gif Använder bara Hasselfors S-jord.
Nu har lite mer frön sådda, bla.
Klocklök - Allium narcissiflorum
Arenaria tetraquetra v. granatensis
Kashmirkobrakalla - Arisaema jacquemontii
Dodecatheon lemoinei
Tibetansk Julros - Helleborus thibetanus
Blåsippa - Hepatica nobilis 'Rubra'
Lewisia oppositifolia
Prydnadsapel - Malus 'Red Paradise'
Meconopsis chelidoniifolia
Meconopsis grandis "Burgundy"
Sarsonbergvallmo - Meconopsis x sarsonsii
Pulsatilla campanella
Rosenrisp - Ribes sanguineum
Saxifraga rufescens
Stort treblad - Trillium grandiflorum 'Roseum'
Grön Nysrot - Veratrum viride
cinapuff
Så det är inte bara jag som lider av såklåda? smile.gif
Jag petade ner smultron strax efter nyår, kronärtskocka nån vecka senare och nyss lite chili & paprika.
Funderar på att så lite basilika, ärtskott & ruccola i köksfönstret snart.
Och så har jag inventerat tomatfröerna och insett att det blir köpförbud på det för mig i år. Funderar redan på var jag ska få plats med allting! Men det är kul! biggrin.gif
Millbertina
Hejsan,

Jag har sått Chili - Paprika samt Pelargoner och pelargonerna har redan kommit, så gubben skall sätta upp lysröret idag flirting.gif

CJ
hattstugan

Idag har det såtts Buddleja, Spikklubba, Daglilja "Frans Hals" och en okänd växt från en av Enköpings Parker!
gunsta
Idag eller i morgon ska jag så klematis Korean Beauty - hur det nu ska gå till smile.gif
KRT
Sådde bukettviol, egeninsamlade dahliafrö (mest på skoj) och lite perenner förra helgen - och nu har både dahlior och viol tittat upp. De andra, misstänker jag, behöver lite tid ute (violruta, hosta och akleja).

Kunde inte drömma om att det var SÅ lätt att så dahlia!
vinga
Hej,
Idag har jag äntligen fått tid till att så! Jordgubbar, vita pelargoner och dahlior!

Är det någon som vet om och i så fall när, man ska skola om dessa? jag har pelargonerna i pluggbox, jordgubbar i små krukor och dahliorna i kanske 6 eller 8 cm krukor.

Nu är det bara att vänta!
kerstin z5-6
Hosta ska inte vara ute, tvärtom..ställ sådden på ett element-dra över en plastpåse..se till att den är varmt nog + 24 -och upp).2 veckor med det så gror de:)
KRT
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2013, 22:40) *
Hosta ska inte vara ute, tvärtom..ställ sådden på ett element-dra över en plastpåse..se till att den är varmt nog + 24 -och upp).2 veckor med det så gror de:)

Ok, just nu står de uppe på VVB, då låter jag de stå kvar där helt enkelt!

Jag skolade om dahliorna från pluggbox till 8-cm kruka idag, de visar alla tecken på att vara storväxta från början. Iaf om man jämför m violerna smile.gif
gnon49
CITAT (KRT @ 03-02-2013, 16:58) *
Ok, just nu står de uppe på VVB, då låter jag de stå kvar där helt enkelt!

Jag skolade om dahliorna från pluggbox till 8-cm kruka idag, de visar alla tecken på att vara storväxta från början. Iaf om man jämför m violerna smile.gif

Det var attans vad du var tidig med dahliorna. Eller är det jag som är sen. tongue.gif Toppa dom rejält så får du fina plantor.
vinga
Hej, hoppar in här med en fråga! Ställde samma i en tråd om belysning men känner brådskan att om möjligt få ett svar... confused.gif När min man skulle köpa kallvita lysrör så hittade han inga i rätt storlek för oss så han kom hem med en slags "lysrörsglödlampa". Megaman liliput.

Den har 4000K cool white, 1900 lumen 30W, E27.

Vad tror ni? Kommer den att fungera alls? Eller måste jag gå och byta den? Det jag odlar är inga mängder, jag är en glad amatör som experimenterar lite med jordgubbar och lite perenner.

Någon som vet och vill svara? Mina sådder har börjat komma upp så jag måste ganska snabbt byta ut den om den är helt värdelös för växter!
KRT
CITAT (gnon49 @ 04-02-2013, 12:04) *
Det var attans vad du var tidig med dahliorna. Eller är det jag som är sen. tongue.gif Toppa dom rejält så får du fina plantor.

Jag hade inte den ringaste aning om hur låmg tid det skulle ta för fröna att gro, eller om de ens skulle gro... Därav den tidiga starten smile.gif

Men nu kom ju kuvertet fr Odla i går, så jag "måste" nog så lite till i helgen smile.gif iaf Hjälmböna och Törnrosas kjortel...
Annars tycker jag att jag lyckats hålla mig ganska bra på mattan, inga anueller ännu, inga tomater, gruka eller melon. Och bara chili och paprikasamt kronärtskocka av grönsakerna....
Foxley
Tänkte sätta igång med paprika och tomat idag som senare ska följa med ut till torparträdgården till våren. Jag är bara orolig över att de inte får tillräckligt med solljus i de fönster jag har i stan. Måste de ha direkt solljus eller räcker det med vanligt dagslljus på fönsterbrädan? Är det bättre att ställa frösådden i ett litet miniväxthus på fönsterbrädan än att bara ha de uppställda på rad direkt på brädan?
Lawold
CITAT (KRT @ 02-02-2013, 16:09) *
Sådde bukettviol, egeninsamlade dahliafrö (mest på skoj) och lite perenner förra helgen - och nu har både dahlior och viol tittat upp. De andra, misstänker jag, behöver lite tid ute (violruta, hosta och akleja).

Kunde inte drömma om att det var SÅ lätt att så dahlia!

Visst, är dahliorna kul att så! De ger gott självförtroende för andra lite mer komplicerade växter.
rosita
CITAT (Foxley @ 10-02-2013, 12:07) *
Tänkte sätta igång med paprika och tomat idag som senare ska följa med ut till torparträdgården till våren. Jag är bara orolig över att de inte får tillräckligt med solljus i de fönster jag har i stan. Måste de ha direkt solljus eller räcker det med vanligt dagslljus på fönsterbrädan? Är det bättre att ställa frösådden i ett litet miniväxthus på fönsterbrädan än att bara ha de uppställda på rad direkt på brädan?

Det räcker inte med bara ljuset från ett fönster, utan man behöver extraljus. Annars blir plantorna långa och rangliga. Solljus är inte nödvändigt i början, mina plantor får aldrig solljus förrän de kommer ut i växthuset i mars.
Foxley
CITAT (rosita @ 10-02-2013, 17:45) *
Det räcker inte med bara ljuset från ett fönster, utan man behöver extraljus. Annars blir plantorna långa och rangliga. Solljus är inte nödvändigt i början, mina plantor får aldrig solljus förrän de kommer ut i växthuset i mars.

Tack för svar. smile.gif
Då kan jag med andra ord ha dom i fönstret just nu då jag precis sår dom, och när de sedan tittar upp ovanför jord ta itu med ljusproblemet då?
rosita
CITAT (Foxley @ 10-02-2013, 18:39) *
Tack för svar. smile.gif
Då kan jag med andra ord ha dom i fönstret just nu då jag precis sår dom, och när de sedan tittar upp ovanför jord ta itu med ljusproblemet då?

Just det! Lycka till!
gnon49
CITAT (KRT @ 07-02-2013, 17:22) *
Jag hade inte den ringaste aning om hur låmg tid det skulle ta för fröna att gro, eller om de ens skulle gro... Därav den tidiga starten smile.gif

Men nu kom ju kuvertet fr Odla i går, så jag "måste" nog så lite till i helgen smile.gif iaf Hjälmböna och Törnrosas kjortel...
Annars tycker jag att jag lyckats hålla mig ganska bra på mattan, inga anueller ännu, inga tomater, gruka eller melon. Och bara chili och paprikasamt kronärtskocka av grönsakerna....

Har själv sått Dahlior nu. Måst helt enkelt prova eftersom det kliar i fingrarna.
hattstugan

Har testsått några Dahliafrön nu! Kunde inte låta bli!
Vinterflickan
Jag sådde mina paprikafröer "Redskin F1" den 28 Januari & i förrgår hade första fröet grott & i morse tittade andra lilla grodden upp... Lycka! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon