Sidor: 1, 2
rosita
Ja, vad har ni redan sått?

Själv har jag bara sått tomat i tre krukor, eftersom mina sticklingar på övervintring fick spinn. I år har jag bestämt mig för att vänta tills v. 5-6, men vi får se om det går att hålla fingrarna i styr... giggle.gif
Peyote
Är det inte på tok för tidigt att så frön nu? g.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag har börjat med ett fåtal sorter som behöver en kylperiod för att gro bl.a. Skär Kuddviva - Androsace carnea rosea, Aquilegia caerulea 'Juwel', Schersminsros - Rhodotypos scandens och Jätteverbena - Verbena bonariensis.
Peztis
Jag har endast lagt ett Busfrö för stratifiering. Funderat lite på att så några chili...

Fast jag går här och vet inte hur jag ska göra med allt planerande, vi planerar ju att flytta och så måste vi fixa till en del i huset innan försäljning och då blir det nog rätt trångt och bökigt med krukor överallt.

Men en del MÅSTE jag ju så! Annars blir det olidligt!
KRT
9 sorters chili och kronärtskocka sådde jag förra veckan. De första plantorna har precis kommit upp tummenupp.gif Men jag räknar kallt med att kunna flytta ut en del i växthuset redan i Mars, kanske optimistiskt, men det ÄR zon 1 här nere och ..... smile.gif
Margith
Chili, penséer och pelargoner sådde jag den 1/1, som alltid.
De som behöver en kylperiod får vänta tills jag får fröerna från STA. Det är rätt jobbigt att gräva ner de i snön, så jag vill helst gräva ner alla samtidigt.
rosita
CITAT (Peyote @ 06-01-2013, 11:36) *
Är det inte på tok för tidigt att så frön nu? g.gif

Det beror kanske på var i landet man bor och vad man ska odla.

Jag brukar ha svårt att hålla fingrarna i styr, så jag börjar alltid lite väl tidigt. blush.gif

CITAT (KRT @ 06-01-2013, 13:12) *
9 sorters chili och kronärtskocka sådde jag förra veckan. De första plantorna har precis kommit upp tummenupp.gif Men jag räknar kallt med att kunna flytta ut en del i växthuset redan i Mars, kanske optimistiskt, men det ÄR zon 1 här nere och ..... smile.gif

Jag brukar också så kronärtskocka, men upptäckte att jag har missat att köpa just dessa frön. Chili ska jag nog så i nästa vecka.

Jag odlar också i zon 1 och tänker börja i växthuset med i slutet av februari. Då flyttar jag ut alla övervintringar och nya sådder som klarar sig på ca 10 grader. Nu hoppas jag på en tidig vår, så det inte blir så dyrt med uppvärmningen!
Huggorm
Jag hade en massa påsar med frö från impecta liggande, som jag aldrig fått till att gro. Jag blandade allt och lade att stratifieras i kylskåpet, och sedan tog jag ut lite för någon vecka sedan. Och alldeles nu ser jag att något har grott. Jag vet inte vad, det kan vara vad som helst av ett dussin sorter, och det är extra kul eftersom jag inte fick något alls att gro ifjol smile.gif
Lady Hamilton
Jag har sått Penseér och Pelargon 1/1 (som vanligt ) Penseérna har börjat gro och de åker ut i växthuset i Mars. Jag har tilläggs belysning och en del andra hjälpmedel så för min del är det inga problem med tidig sådd
Unni
Naturligtvis har jag sått blomma.gif

Chili, gräslök, citrongräs, några tomatfrö och lite sallad, basilika, krasse och grönmynta. Har tillskottsbelysning i massor, annars går det inte.

/Unni
KRT
CITAT (Unni @ 06-01-2013, 17:13) *
Har tillskottsbelysning i massor, annars går det inte.

/Unni

Det är ett absolut måste med extraljus!!! Har inrett tvättstugan (där det är svalare) med flera lysrörsarmaturer, men det kan ändå bli trångt framemot mars - därför är jag extra glad att växthuset är klart och kan användas smile.gif
Monarda
Har blötlagt ett gäng frön från min stora P.hispidum, det blir min första sådd för i år.

[attachment=74309:DSC_0911.jpg]
strandskatan
Det enda jag gjort på det nya året är att peta ner några dadelkärnor och ett par paranötter, men cyklamen jag sådde i oktober-november någon gång har kommit upp och har fina blad, en av de äkta kastanjerna har fått grodd i vitmossan i kylskåpet - dessutom blommar både bouganvillan och änglatrumpeten i övervintringsrummet! Men när jag väl tvättat och städat efter julgästerna som reste hem i går, blir det full fart, gav mig själv impectafröer i julklapp - några vettiga val och några galna!
Peyote
Nej, nu blir det att beställa lite frön! Drog iväg till nästan 600 kronor... whist.gif
strandskatan
Peyote, har du beställt något extra spännande?
Peztis
CITAT (Peyote @ 06-01-2013, 20:51) *
Nej, nu blir det att beställa lite frön! Drog iväg till nästan 600 kronor... whist.gif

Ingen ovanlig summa i sammanhanget! smile.gif

Därför har jag inte ens vågat titta i Impecta-katalogen ännu...
Peyote
CITAT (strandskatan @ 06-01-2013, 21:22) *
Peyote, har du beställt något extra spännande?

Ja, det kan du hoppa upp och sätta dig på! Bland annat denna skönhet!

Euphorbia obesa
strandskatan
Ja dom var spännande och exotiska så det förslog! Jag har hittills hållit mig till Impecta, men börjar förstå att det finns otroligt mycket mer om man beger sig "utomlands". Fast jag får väl ta mig igenom Impecta först, har några sorter kvar att beta av....
Peyote
CITAT (strandskatan @ 06-01-2013, 22:02) *
Ja dom var spännande och exotiska så det förslog! Jag har hittills hållit mig till Impecta, men börjar förstå att det finns otroligt mycket mer om man beger sig "utomlands". Fast jag får väl ta mig igenom Impecta först, har några sorter kvar att beta av....

Impecta är bra, men för de som gillar kaktusar och övriga succulenter finns det bra sidor som CactusPlaza, SuccSeed, Wermlands Desert Plants m. fl. som har ett större utbud. Men är det grönsaker eller "vanliga" växter så är Impecta att föredra!
hattstugan

Idag har såtts: Paprika, Palettblad, Basilika, Maggan H:s Busar, Aklejruta, Kinesisk Smörboll, Flera sorters Pensee och Jättevädd!
gunsta
Nu kliar det i fingrarna när man läser den här tråden - igår kunde jag inte bärga mig så gick till ICA och köpte en fin rot av ingefära bara för att jag ville ha nåt att sätta i en kruka.

Jag är på jakt efter fröfirmor, Impecta och Rara växter känner jag till - men det borde finnas flera stora och välsorterade fröfirmor - visst?
Peyote
Vad för växter är du ute efter? Grönsaker, succulenter, örter o.s.v...
solbrud
Flera sorters penséer, violer, clematis, stormhatt och en sorts echinacea.Visst ja, en sorts pelagonfrön blev det också.
De flesta jag sår nu ställer jag ut på inglasad balkong för stratifiering. Det som gror hamnar under armaturer med dagsljuslysrör inuti i ett förråd i källaren där vi har 10 grader just nu. jag kan inte alls sansa mig utan sår nästan varje dag av de som ska ha kyla/växlande temperatur. Det blir så mycket att jag skäms.
Tur att man slipper känna så utan kan ta del av andras sådder.
kerstin z5-6
Kring 1 februari, då har de stått ett tag när jag kommer från semestern och då börjar jag så på allvar-slutet feb början mars.
gunsta
CITAT (Peyote @ 07-01-2013, 19:02) *
Vad för växter är du ute efter? Grönsaker, succulenter, örter o.s.v...

Just nu är jag på jakt efter raketlilja - såg en filmsnutt på youtube om skörd av frön från liljor - så jag tänkte att man kanske kunde hitta någon som saluför sådana. Lökar har jag fått tips av en odla-medlem - men dom finns i Grekland och lökar kan man inte beställa nu. Men frön kanske, om dom finns.
Monarda
Jag ska ju verkligen begränsa mig i år men Hjälmböna har jag bestämt mig för efter att ha sett en bild någonstans här på odla. Nu såg jag att det fanns två olika sorter hos Impecta men jag tror det får bli 'Ruby Moon'. Någon som testat denna?
Klint
Ja är ingen "såmänniska" sådde en del perenner för några år sen,resultatet blev väl sådär.
Har mest sått direkt på friland,fick en del fröer av min svärmor i höstas,både egna och köpta de sådde jag i krukor som fått stå ute i en låda med kompostjord,de köpta var flera år gamla så jag tänkte går det så går det.Jag har ju verkligen ingenstans att ha sådderna men blir ju liten sugen.En varmbänk kunde det vara nåt för tex jätteverbena eller är det bättre att köpa plantor?
Hemunderbarahem
Jag har inte startat än ! Först så åker julsakerna ner, vilket iår blev som idag. Sen är det min födelsedag den 11:e Januari. Efter det tycker jag fortfarande det är för tidigt. Låter hela Februari gå med. 1 Mars eller en dag där ibörjan på månaden så börjar jag så. Inte en dag före biggrin.gif Denna tiden tar jag mig tiden att beställa fröer i lugn och ro. Pratar med mina odlingsvänner. Byter fröer via posten och förbereder smått.
Alexander-VG-zon3
CITAT (gunsta @ 07-01-2013, 16:44) *
Jag är på jakt efter fröfirmor, Impecta och Rara växter känner jag till - men det borde finnas flera stora och välsorterade fröfirmor - visst?

Utlandet finns det mycket kul
http://www.sunshine-seeds.de/index.php
http://www.nickys-nursery.co.uk/
http://www.rareplants.de/shop/
http://www.tradewindsfruitstore.com/servlet/StoreFront
gunsta
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 08-01-2013, 16:33) *

Tack snälla Alexander smile.gif
Ludvig Johansson
Jag sådde morötter och sallad i mitt hyfsat varma växthus i helgen. Har tänkt mig att ta det lite lungt med prynadsfrön i år.
strandskatan
Klint, jag vet ingenting om varmbänk, men min jätteverbenasådd med köpefrön gav inte en enda planta, så jag köpte en färdig planta, tog frön av den, och de fröna grodde hur bra som helst. Jag skickar gärna av mina egentagna frön till dig om du PM:ar mig din adress.
rosita
CITAT (rosita @ 06-01-2013, 11:19) *
Ja, vad har ni redan sått?

Själv har jag bara sått tomat i tre krukor, eftersom mina sticklingar på övervintring fick spinn. I år har jag bestämt mig för att vänta tills v. 5-6, men vi får se om det går att hålla fingrarna i styr... giggle.gif

Jaha, då kunde jag inte sitta på händerna längre i alla fall! blush.gif Nu har jag sått ett par chili och några paprikafrön. Tomatfröna har grott och är nu ca 3 cm höga.
Hemunderbarahem
Årets frölista 2013 kan ni läsa om i bloggen smile.gif
rissen
hur var det nu igen ?? confused.gif
Papaver Orientale "Jättevallmo" skall den stratifieras ??
Chili Linkan
Sådde den första omgången chili den 1:a november 2012. Här om dagen sådde jag några citron frön. Ska banne mig så lite tomater ikväll tror jag!
strandskatan
Rissen, jag tror inte orientvallmo behöver stratifieras, för jag höstsådde mina frön ute och de grodde ganska snart, varpå plantorna förstås tvärdog när det blev kallt. Men troligtvis gror de vid ganska låg temperatur, eftersom de kom upp i oktober ute.
Hemunderbarahem
Jag sådde mina 4 olika chillisorter igår.. Mer om det i bloggen, som ni ser under..
Maggan H
Hos mig gror Penséer i mängder och egentagna smultron, som kom upp på bara 8 dagar. Och så mitt busfrö som jag ju inte kan tala om vad det är än... laugh.gif och så finns en hel del höstsådder bakom växthuset, som jag ju i vanlig ordning har glömt vad det är!
kerstin z5-6
Nej P orientale behöver ingen kyla för att gro.Däremot gror de bäst lite svalt ,så ställ ut sådden ganska tidigt där du bor.
Ludvig Johansson
Sallad och någon asiatisk kålväxt har grott i växthuset. Vi läser boken "The Winter Harvest Handbook" för att få lite hum om hur man vinterodlar i växthus. Tydligen kan man multiplicera med växttiderna med 2-3 för att få en uppfattning om hur lång tid det tar att få fram grönsaker på vintern. Jag odlar i sand som tidigare varit grästäckt. Ska också bli intressant att se hur grönsakerna uppskattar det. När det tinar av lite ute och gräset kommer igång så kommer grönsakerna få ny näring. Övriga växter går på sparlåga förutom citron och apelsin som blommar förfullt.

Chili Linkan
Har du ett växthus av kupoltyp? Liknande: http://www.growingspaces.se/
Helen i Piteå Zon 5
Det ser ljuvligt ut i ditt växthus Ludvig yes.gif
Leopardcookie
Vad rekommenderar ni för sorts lysrörsarmaturer? Funkar det med vilka som helst, bara det att man får ha särskilt lysrör? Vad har ni?
octachoron
CITAT (Leopardcookie @ 14-01-2013, 11:08) *
Vad rekommenderar ni för sorts lysrörsarmaturer? Funkar det med vilka som helst, bara det att man får ha särskilt lysrör? Vad har ni?

Kallvita lysrör är bäst av standardlysrören. Jag föredrar t o m dem före speciallysrören som finns.
KRT
CITAT (Leopardcookie @ 14-01-2013, 11:08) *

Lysrörsarmatur kan man köpa riktigt billigt på tex Biltema eller Claes Ohlsson, i olika storlekar och med olika många lysrör. Lysrören ska vara kallvita, men det brukar finnas i samma butiker... Jag köpte en ny armatur + lysrör i fjol, tror jag gav ca 200 kr för allt på Biltema. Prisvärt smile.gif
Det finns speciella lysrör, men de är dyra och det går (enl min uppfattning) lika bra med kallvita.
Chili Linkan
Jag kör just nu med Biltemas "special" rör kostade 35kr styck, inte speciellt dyra om jag får säga mitt. 6500k, halvjobbigt ljus faktist, men växterna under trivs mycket bra.

Igår sådde jag första omgången tomater, och ett gäng gojibär frön åkte under jord.
kerstin z5-6
Ja ljuset är lite starkt o kallt för våra ögon. Ni har väl det på i 16 tim minst så ni slipper de där vattensjuka skotten ? tror gränsen för elongering går nånstans där , dvs långa ljussökande skott.
Chili Linkan
Jag kör c:a 16 timmar, jag hittar inte min timer! slap.gif Verkar gå bra ännu...
KRT
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2013, 00:46) *
Ja ljuset är lite starkt o kallt för våra ögon. Ni har väl det på i 16 tim minst så ni slipper de där vattensjuka skotten ? tror gränsen för elongering går nånstans där , dvs långa ljussökande skott.

Bra kommentar, tror mina går 14 h. Är det för lite?

En timer eller fem är absolut nödvändigt smile.gif Just nu används några till adventsstjärnor men snart ska alla användas till sådder (även om jag försöker behärska mig och inte så allt på en gång....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon