KataM
Jag är husägare sedan i somras och sitter här nu och planerar för min första riktiga odlingssäsong. Jag skulle bl.a. gärna vilja odlad en del rotfrukter, kål och lök av olika slag.

Det jag just nu funderar över är vinterförvaring. Jag har ett kallgarage där det blir några minusgrader när kylan slår till. Kan man förvara grönsakerna där, kanske nedpackade eller inbäddade på något sätt? Isolerad låda? Men hur isolerar man i så att det inte blir för tätt?

Jag är tacksam för alla tips.
Najsan
Hur stor odlingsyta har du till ditt förfogande? Växthus? Är du säker på att du vill gå ut så hårt som att odla för att vinterförvara en massa?

Om du kommer fram till att du vill vinterförvara så funkar en binge med lite fuktig sand för rotsakerna. Grönkål och mangold kan man skörda under snön. Tomater fryses till soppor och grytor.

Annars är mitt tips att njuta och odla lite av allt första året, känn efter vad du vill odla, vad som funkar i din jord och med dig. Det är lätt att förta sig när man får massa ny odlingsyta. Och om 10kvm kål blir uppäten är det lätt att tappa sugen...

Sen kan det vara bra att fundera i banor som varför man vill odla det man vill odla, är det av ekonomiska skäl, då är det bättre med tex örter och gurka än lök.

Grattis till nya huset och trädgården, och välkommen till odla!
ingrid fuxwall
Mina rotfruker som jag har i garaget täcker jag med filtar och mattor - avsedda till detta, när det blir för kallt.

Tomater torkar jag, bönor fryser jag ner och samma med persilja, dill och andra örter - de som jag inte torkar. Man kan torka de flesta grönsaker - tro det eller ej men det fungera bra med så skilda saker som rabarber och vitkål
KataM
Vad kul att få så snabbt svar! Och med bra tips också.

Najsan: kloka råd om att tänka sig för. Jag ska försöka att inte ta mig vatten över huvudet. smile.gif

För mig ligger det en stor tillfredsställelse i att själv tillverka så mycket som möjligt av det jag behöver. Jag spinner till exempel eget garn, stickar, syr, väver... Så att också kunna odla egen mat handlar om mycket mer än ekonomi. Jag kommer förmodligen att gå på en del nitar, men det hör till när man lär sig något nytt.

Men det är fint med ett forum som det här. Det kommer nog att kunna ge mig mycket hjälp.
Najsan
Jag måste passa på att tipsa dig om grönsaksfrökedjan, man kan hitta så himla mycket roliga fröer som man inte visste att man bara måste ha.

Trial and error är en stor del av att ha trädgård och vissa saker blir bättre än andra, och nästa år blir det tvärtom. Förra året skördade jag sista morötterna ur frusen backe och ett par kilo rödbetor fick jag inte ens upp. kålen blev helt uppäten av larver och bönorna fick jag bara något kilo av. Å andra sidan badade jag i gurkor och hade massor av tomater och sallad o morötter. Jag gjorde också iofs även iordning hela köksträdgården och födde barn förra sommaren (inte i köksträdgården dock), så kållarverna må vara mig förlåtet smile.gif

Må kålfjärilen vara någon annanstans i år!

CITAT (KataM @ 21-01-2013, 20:33) *
Vad kul att få så snabbt svar! Och med bra tips också.

Najsan: kloka råd om att tänka sig för. Jag ska försöka att inte ta mig vatten över huvudet. smile.gif

För mig ligger det en stor tillfredsställelse i att själv tillverka så mycket som möjligt av det jag behöver. Jag spinner till exempel eget garn, stickar, syr, väver... Så att också kunna odla egen mat handlar om mycket mer än ekonomi. Jag kommer förmodligen att gå på en del nitar, men det hör till när man lär sig något nytt.

Men det är fint med ett forum som det här. Det kommer nog att kunna ge mig mycket hjälp.
Eva i Västerås
Kul att starta nytt med egna odlingar.
Vill du kunna spara rotfrukter och potatis kan du läsa på om Stuka på nätet.
En "engångs-jordkällare".
Men sök på svenska sidor, annars får du en massa tyska plan från 2-a världskriget!

Bygga och renovera gamla jordkällare är ett projekt på lång sikt, men det finns inte bättre förvaring av rotfrukter.

Vinteräpplen förvaras inpackade i täcken, filtar osv. Gärna i kallgaraget. Dom generar lite värme själva, dom är ju levande! Men dom måste kollas emellanåt, för ett dåligt äpple kan förstöra en låda.
Jordärtskockor kan stå i jorden och skördas när det töar på våren.
Grönkål kan stå ute, men är kalas för alla vilda djur på vintern.

Stor frys och mycket utrymme för torkning är också jättebra för vinterförvaring.
EKLO
Hej, låter roligt det hela. Jag har själv problem med vinterförvaringen av mina grönsaker - har inget frostfritt ständigt svalt utrymme. Jag har löst det så att jag förvarar gul lök och potatis i mitt sovrum (!) som är stängt under dagarna och då är nere på ca 5-10 grader när det är kallt. På kvällen sätter jag elementet på 18 grader, och stänger av det det första jag gör på morgonen (och så står korgen med grönsakerna nära ett fönster där det är lite kallare än vid sängen). Det funkar, även om det inte är optimalt.

I landet på vintern låter jag grönkål, brysselkål och purjo stå kvar, de klarar vintrarna i landet om man väljer rätt sorter.

Av vitkålen gör jag surkål (för första året i år). Alla andra saker kan man också mjölksyresyra, och det tycker jag är väldigt gott, men smaken är ju olika.

Numera odlar jag sådant som jag annars köper, enligt nån sorts självförsörjningstanke "light", i början odlade jag fler sorter och mer enligt primörnjutnings-tanken.

PS. En tanke kan kanske vara att du skaffar en frostvakt till kallgaraget, om det inte blir för dyrt?
KataM
CITAT (EKLO @ 22-01-2013, 09:50) *
Hej, låter roligt det hela. Jag har själv problem med vinterförvaringen av mina grönsaker - har inget frostfritt ständigt svalt utrymme. Jag har löst det så att jag förvarar gul lök och potatis i mitt sovrum (!) som är stängt under dagarna och då är nere på ca 5-10 grader när det är kallt. På kvällen sätter jag elementet på 18 grader, och stänger av det det första jag gör på morgonen (och så står korgen med grönsakerna nära ett fönster där det är lite kallare än vid sängen). Det funkar, även om det inte är optimalt.

I landet på vintern låter jag grönkål, brysselkål och purjo stå kvar, de klarar vintrarna i landet om man väljer rätt sorter.

Av vitkålen gör jag surkål (för första året i år). Alla andra saker kan man också mjölksyresyra, och det tycker jag är väldigt gott, men smaken är ju olika.

Numera odlar jag sådant som jag annars köper, enligt nån sorts självförsörjningstanke "light", i början odlade jag fler sorter och mer enligt primörnjutnings-tanken.

Jag har faktiskt funderat på sovrummet när det gäller lök. Har aldrig elementet på där och sover dessutom med öppet fönster.

Är tyvärr inte så förtjust i mjölksyrade grönsaker, annars hade det varit en bra lösning.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon