Sidor: 1, 2
Motti
Alla Vildsvin som skjuts tas trikinprov på innan man äter köttet ,det är gängse för alla jaktlag . kostar 150 kr att ta .
pejori
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 01:03) *
Alla Vildsvin som skjuts tas trikinprov på innan man äter köttet ,det är gängse för alla jaktlag . kostar 150 kr att ta .

Håller med.
"snålhet bedrar vishet".. tummenupp.gif

Samt
Ät inte "halvrått" kött, som tv kockarna gör, om du inte vill bli sjuk. kompiskram.gif
kerstinbern
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 00:03) *

Nej ,uppenbarligen görs ju inte det. Eftersom bara ca 0.1% av vildsvinen (skiljer sig mycket lokalt) är smittade av trikiner, och människor är mycket dåliga på att bedöma risker

Även om det finns andra labb än SVA, så testas nog inte mer än max hälften av de vildsvin som skjuts

http://www.jaktojagare.se/kraftig-minskning-av-trikinprover
silos
Kan människor få trikiner i sig av svin som har ätit kött av djur som har trikiner?
*Stintan*
CITAT (silos @ 20-10-2013, 13:22) *
Kan människor få trikiner i sig av svin som har ätit kött av djur som har trikiner?

Svin är inte köttätare.
gunsta
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2013, 15:29) *
Svin är inte köttätare.

Svin är väl allätare - äter det dom kommer åt, ex maskar, fågelungar, möss ....
*Stintan*
CITAT (gunsta @ 20-10-2013, 15:56) *
Svin är väl allätare - äter det dom kommer åt, ex maskar, fågelungar, möss ....

Fel av mig där. blush.gif Läste nu att ca 90% av deras föda består av vegetabilier.
Motti
Japp de är allätare precis som tamgrisen och vi så de äter även kött ! Alla som jagar Vildsvin får lämna in ett trickinprov det kostar 150 kr ,man äter inte köttet innan man får ett positivt svar ,de som är för lata för att lämna in ett sådant prov får skylla sig själva om de blir sjuka .De flesta vildsvin är trickinfria faktiskt .Samma prover görs på tamgrisen också .
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 21-10-2013, 23:40) *
..........de som är för lata för att lämna in ett sådant prov får skylla sig själva om de blir sjuka.......

men du sa ju nyss att alla jägare lämnade in trikinprov!
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 01:03) *

Motti
Men snälla du vad är du nu ute efter ? alla seriösa jägare lämnar in ett trikinprov !dom som inte är seriösa kan inte jag stå till svars för .Och ni har mycket Vildsvin på Öland eller ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 22-10-2013, 00:43) *
Men snälla du vad är du nu ute efter ? alla seriösa jägare lämnar in ett trikinprov !dom som inte är seriösa kan inte jag stå till svars för .Och ni har mycket Vildsvin på Öland eller ?

Vad har förekomsten av vildsvin på Öland med saken att göra?

CITAT (Motti @ 21-10-2013, 23:40) *
Japp de är allätare precis som tamgrisen och vi så de äter även kött ! Alla som jagar Vildsvin får lämna in ett trickinprov det kostar 150 kr ,man äter inte köttet innan man får ett positivt svar ,de som är för lata för att lämna in ett sådant prov får skylla sig själva om de blir sjuka .De flesta vildsvin är trickinfria faktiskt .Samma prover görs på tamgrisen också .

Hur skulle det vara om du läste igenom dina inlägg innan du klickar på skickaknappen? Då skulle du kanske se hur tokigt du skriver.
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 22-10-2013, 00:43) *

Men alla jägare är väl seriösa, är dom inte???
Jodå det finns en hel del vildsvin på Öland och det pratas just nu om hur dom ska göra för att stammen inte ska växa.
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2013, 06:21) *
Vad har förekomsten av vildsvin på Öland med saken att göra?
Hur skulle det vara om du läste igenom dina inlägg innan du klickar på skickaknappen? Då skulle du kanske se hur tokigt du skriver.

Hon är uppvuxen i jägarmiljö i 60 år, så jägarfrun kan allt minsann.............................
Gossen Ruda
Dessvärre verkar det även finnas vildsvin i Landvetter numera. Hittade lite uppbökat med tydliga spårstämplar av odjuren alldeles utanför staketet runt sommarstugetomten. Satan satan. Jag får hoppas att staketet håller dem ute, annars får det bli jägarexamen.
Ingela i Segersberg
Och jag har en flock på 7-8 st på åkern precis utanför min tomt just nu! Hoppas de håller sig där!
Motti
Var det inte trickiner det handlade om ?som jägare lämnar man in ett prov automatiskt i jaktlaget kostar 250 ovh det gör man inna man innan man äter köttet !
Monaxe
CITAT (Motti @ 21-10-2013, 22:40) *

CITAT (Motti @ 09-11-2013, 23:40) *
Var det inte trickiner det handlade om ?som jägare lämnar man in ett prov automatiskt i jaktlaget kostar 250 ovh det gör man inna man innan man äter köttet !

150 eller 250 för analys av köttet? Lite oklart vilket eftersom du skriver båda beloppen.
Motti
Kostar 150 kr !att testa en gris !skrev fel innan där .Alla jägare lämnar in ett sådant prov,gör man inte det så bedrar snålheten visheten . Och lämnar man inte in ett sådant test då är man absolut inte seriös jägare ,då skulle jag vilja påstå att man är tjyvjägare och tar chanser för om man är tjyvjägare är det lite svårt att lämna in ett Trikinprov eller hur !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon