|
Myosotis
25-01-2013, 23:41
CITAT (Huggorm @ 25-01-2013, 23:39)  Men ibland kostar det extra att betala på de sätten. Jag hatar fakturaavgift  Men å andra sidan kostar det att ha ett bankkort också.
Kryddan03
25-01-2013, 23:43
MOTTI! (Som man skriker får man svar...) Som vanligt har du svårt med läsförståelsen... det finns säkert kurser du kan gå på komvux. Var vänlig och skriv inte till mig i fortsättningen. Jag har sedan länge givit upp hoppet om att föra en diskussion med dig.
Huggorm
25-01-2013, 23:44
CITAT (Myosotis @ 25-01-2013, 23:41)  Jag hatar fakturaavgift  Men å andra sidan kostar det att ha ett bankkort också. Allting kostar pengar nu för tiden
hattstugan
25-01-2013, 23:48
Har ett VISA-kort utan kredit! Handlar kontant med kortet! Finns det inga pengar på kontot så blir det inget köp helt enkelt!
Handlar sällan på nätet men säljer desto mer! Har speciellt konto till det!
Jag bara gillar inte att lämna ut mitt kreditkortsnummer därför väljer jag att betala kontant vid leverans eller på faktura .Men var och en får göra som de tycker är bäst !
Kryddan ! vadan detta hat utryck mot mig ? jag har väl lika stor rätt som dig att utrycka mig och mina tankar ! gillar du inte läget så låt bli att komentera .
Kryddan03
25-01-2013, 23:57
CITAT (Motti @ 25-01-2013, 23:50)  Kryddan ! vadan detta hat utryck mot mig ? jag har väl lika stor rätt som dig att utrycka mig och mina tankar ! gillar du inte läget så låt bli att komentera . Som sagt det där med läsförståelsen...
Dina utalanden Kryddan säger mer om din interligens än om min .
Trampendal
26-01-2013, 03:27
Ska jag skriva det många tänkte? Nä, det struntar jag nog i.
Min första egna köpta dator (inte sk "hyrdator"), en Dell, köptes via avbetalning genom GE Money Bank. Det där gör jag aldrig om! Milde så dyr den datorn var! Det blev några tusen extra i räntekostnader. Nej, först spara sen köpa. Men självklart betalar jag kapitalvaror och nätköp med mitt Mastercard och betalar när räkningen kommer. På visakortet (bankkort) finns bara det som går åt till diverse under månaden. Resten av pengarna går direkt till olika konton beroende på vad dom skall användas till.
Tillägg: Det finns tillfällen i livet när man måste ta ett banklån (utöver hus- eller bilköp). Tänk då bara på att annuitetslån (samma summa varje månad hela löptiden) är mycket dyrare än raka lån (när skulden sjunker i takt med betalningarna).
Huggorm
26-01-2013, 13:56
CITAT (Bee @ 26-01-2013, 13:30)  Min första egna köpta dator (inte sk "hyrdator"), en Dell, köptes via avbetalning genom GE Money Bank. Det där gör jag aldrig om! Milde så dyr den datorn var! Det blev några tusen extra i räntekostnader. Nej, först spara sen köpa. Men självklart betalar jag kapitalvaror och nätköp med mitt Mastercard och betalar när räkningen kommer. Då får du betala ränta till ägarna av mastercard. Jag vet inte vad procenten är, men det är nog nästan lika mycket som GE moneybank tar.
Huggorm
26-01-2013, 14:05
Nu har jag kollat upp vad jag får betala om jag handlar på krediten på mitt visakort och betalar i slutet av månaden istället, räntan är 7,95%. Jag förmodar att mastercards ränta är snarlik.
CITAT (Huggorm @ 26-01-2013, 14:05)  Nu har jag kollat upp vad jag får betala om jag handlar på krediten på mitt visakort och betalar i slutet av månaden istället, räntan är 7,95%. Jag förmodar att mastercards ränta är snarlik. Tror vi pratar om olika saker här; jag har ett master card (kreditkort) och räkningen kommer månaden efteråt, utan att de påfört någon ränta ränta alls. Det jag handlar i januari, faktureras i februari, enkelt förklarat Om man däremot väljer att inte betala hela skulden i februari utan bara en del - då börjar det fungera som ett lån och det påräknas ränta. Jag har även kredit på mitt visa, men där påförs ränta direkt jag börjar tulla på krediten - det är nog denna typ av arrangemang du har.
Huggorm
26-01-2013, 16:01
Aha, jag trodde det fungerade likadant
Aqvakul
26-01-2013, 17:51
CITAT (KRT @ 26-01-2013, 15:44)  Tror vi pratar om olika saker här; jag har ett master card (kreditkort) och räkningen kommer månaden efteråt, utan att de påfört någon ränta ränta alls. Det jag handlar i januari, faktureras i februari, enkelt förklarat Om man däremot väljer att inte betala hela skulden i februari utan bara en del - då börjar det fungera som ett lån och det påräknas ränta.
Jag har även kredit på mitt visa, men där påförs ränta direkt jag börjar tulla på krediten - det är nog denna typ av arrangemang du har. Precis så är det!
CITAT (Huggorm @ 26-01-2013, 13:56)  Då får du betala ränta till ägarna av mastercard. Jag vet inte vad procenten är, men det är nog nästan lika mycket som GE moneybank tar. Som andra redan har sagt, det gäller att betala hela fakturakostnaden när räkningen kommer. Räntan är annars hög. Mitt MC är knutet till Resursbank och 6 mån kredit kostar 8,76%! Väljer man (det finns säkert dom som gör så) 72 månaders betalning så kostar det 15,12%! Hutlöst enligt mig.
Har man inte råd att spara till det man vill ha eller önskar sig då har man heller inte råd att köpa på avbetalning eller kredit till höga räntor dessutom upp till 24 % .Det är mycket man vill ha men kanske bör avstå i från .
Piccante
27-01-2013, 00:30
CITAT (Kryddan03 @ 25-01-2013, 23:33)  Om jag måste betala med kort på nätet använder jag min e-kortstjänst som är kopplat till mitt bankkort. När jag loggar in på den, via datorn eller mobilen, får jag ett tillfälligt kortnummer som bara gäller där jag vill handla under en viss tid och sedan lägger jag in ett maxbelopp som får dras via e-kortet (förslagsvis den summa varan/varorna kostar om jag bara har tänkt handla en gång). Då slipper jag använda mitt riktiga kortnummer på nätet och det kan aldrig dras mer från kontot än den summa jag valt.
Någon kredit vill jag inte ha på bankkortet - det har jag inget behov av. Både Payson och PayPal fungerar så. När jag handlar på Ebay betalar jag direkt med mitt VISA som är kopplat till PayPal-kontot. Det är en säker överföring då PayPal står som avsändare till mottagaren så de kan inte se mitt kontonummer eller skicka en ny förfrågan om uttag, utan bara ta den summa som de har angivit till PayPal. Transaktionerna är spårbara och PayPal tror jag har en försäkring mot bluff-försök.
Piccante
27-01-2013, 00:35
CITAT (Motti @ 25-01-2013, 23:50)  Jag bara gillar inte att lämna ut mitt kreditkortsnummer därför väljer jag att betala kontant vid leverans eller på faktura .Men var och en får göra som de tycker är bäst !
Kryddan ! vadan detta hat utryck mot mig ? jag har väl lika stor rätt som dig att utrycka mig och mina tankar ! gillar du inte läget så låt bli att komentera . Direktbetalning från internetbank eller VISA finns ofta som alternativ. Postförskott eller faktura brukar ha ganska höga avgifter? Blev snopen när jag handlade fröer för knappa 100kr och postförskottavgiften var på 45kr (säkert ännu dyrare nu).
Tycker det är värt den avgiften för att slippa annat som tex avbetalning !Har man kontanta pengar så är det skönt att bara betala och så är det "klart" sedan . Jo så är det ju att frakt och expeditionsavgift kostar ungerfär en 50 lapp ,men jag betalar det hellre än att ha släpande utgifter .
Kryddan03
27-01-2013, 00:48
CITAT (Piccante @ 27-01-2013, 00:30)  Både Payson och PayPal fungerar så. När jag handlar på Ebay betalar jag direkt med mitt VISA som är kopplat till PayPal-kontot. Det är en säker överföring då PayPal står som avsändare till mottagaren så de kan inte se mitt kontonummer eller skicka en ny förfrågan om uttag, utan bara ta den summa som de har angivit till PayPal. Transaktionerna är spårbara och PayPal tror jag har en försäkring mot bluff-försök. Visste inte att Payson och PayPal också fungerade så. Har aldrig använt mig av dem själv. Fast någon gång i forntiden har jag antagligen registrerat mig på en av dem för jag får fortfarande mail med jämna mellanrum från något som börjar Pay.
Piccante
27-01-2013, 00:57
CITAT (Motti @ 27-01-2013, 00:40)  Tycker det är värt den avgiften för att slippa annat som tex avbetalning !Har man kontanta pengar så är det skönt att bara betala och så är det "klart" sedan . Jo så är det ju att frakt och expeditionsavgift kostar ungerfär en 50 lapp ,men jag betalar det hellre än att ha släpande utgifter . Direktbetalning från bankkonto eller VISA är avgiftsfritt så man spar några femtiolappar på att betala direkt när det erbjuds.
Men då måste man lägga ut sitt kontonumer på nätet eller hur om man ska handla på sina kreditkort direkt !jkag lägger inte ut mina kortnumer på nätet ,anser att det finns en risk med det .
Piccante
27-01-2013, 01:09
CITAT (Motti @ 27-01-2013, 01:02)  Men då måste man lägga ut sitt kontonumer på nätet eller hur om man ska handla på sina kreditkort direkt !jkag lägger inte ut mina kortnumer på nätet ,anser att det finns en risk med det . Direktbetalning via internetbank som vissa erbjuder gör man genom att man för över summan man ska betala från internetbank till mottagarens PG-konto. Direktbetalning med VISA brukar ske genom krypterad uppkoppling. Jag har på SEB något de kallar VISA Verified, då har man ett extra lösenord som man måste använda för att kunna logga in på direktbetalning. Eller så använder säljaren Payson eller PayPal där betalningen går via deras konto och ditt egna inte är synligt för mottagaren. PayPal tar en låg avgift som jag tror är på 0,5- 1% men det blir oftast mkt billigare än postförskottsavgift och fakturaavg.
Okej !vet vad du menar men jag föredrar att betala på faktura eller vid direktleverans .Vet att jag kan betala direkt genom mitt bankonto men jag föredra det jag kan se ;)Gillar att betala snabbt och enkelt på det gammla viset :)Det enda jag handlar on net är aktier alltså pengar på kontot från det ena till det andra , där känner jag att jag har koll .
AndersKbg
27-01-2013, 06:10
Cash.
På nätet betalning via direktbank så långt det går.
För att kunna betala direkt via banken måste man ha någon av de tre-fyra vanligaste bankerna. Har man en mindre bank får det inte...
Vad gäller faktura och/eller postförskott så vägrar jag lägga de summorna på att finansiera ren och skär byråkrati! Hur löjligt är det inte att köpa något för 200kr och så tillkommer 50-60 kr i avgifter, förutom evt leveranskostnader.... Mitt MC fungerar ungefär som faktura, skillnaden är bara att räkningen kommer en månad senare, begriper inte varför det skulle vara skillnad gentemot att betala fakturan inom 2 v eller 10 dagar eller vad det nu kan vara?!?!?
Men det är klart, jag använder sällan kontanter till vardags heller, antar att det är en fråga om vad man föredrar.
Aqvakul
27-01-2013, 11:58
CITAT (KRT @ 27-01-2013, 10:39)  Mitt MC fungerar ungefär som faktura, skillnaden är bara att räkningen kommer en månad senare, begriper inte varför det skulle vara skillnad gentemot att betala fakturan inom 2 v eller 10 dagar eller vad det nu kan vara?!?!? Precis, så resonerar jag också..
ninnisky
27-01-2013, 12:13
CITAT (KRT @ 27-01-2013, 10:39)  För att kunna betala direkt via banken måste man ha någon av de tre-fyra vanligaste bankerna. Har man en mindre bank får det inte...
Vad gäller faktura och/eller postförskott så vägrar jag lägga de summorna på att finansiera ren och skär byråkrati! Hur löjligt är det inte att köpa något för 200kr och så tillkommer 50-60 kr i avgifter, förutom evt leveranskostnader.... Mitt MC fungerar ungefär som faktura, skillnaden är bara att räkningen kommer en månad senare, begriper inte varför det skulle vara skillnad gentemot att betala fakturan inom 2 v eller 10 dagar eller vad det nu kan vara?!?!?
Men det är klart, jag använder sällan kontanter till vardags heller, antar att det är en fråga om vad man föredrar. Betalar också det mesta med mitt MC och betalar allt månaden efter utan det minsta extrakostnad. Gör likadant med resor och andra större avgifter. Har sällan mer än 100:- i plånboken. Hur smidigt som helst.
Som sagt innan så gäller bara kontantbetalning här. (MC) Faktura är inte ett alternativ, då det är dyrt. Sedan om jag är så jäkla "präktig" vet jag inte, men jag kan inte sia om framtiden och livet (och därmed ekonomin) kan förändras på en sekund. Att sitta med skulder när livet rasar, nej tack. Har inget med präktighet att göra..
*Stintan*
27-01-2013, 13:32
En gång i tiden handlade vi med månadsräkning i mataffären (lanthandeln) och det blev dyrt eftersom man lätt handlade mer än man behövde och inte hade samma koll. Har en känsla av att det skulle bli samma om man handlade med kreditkort.
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2013, 13:32)  En gång i tiden handlade vi med månadsräkning i mataffären (lanthandeln) och det blev dyrt eftersom man lätt handlade mer än man behövde och inte hade samma koll. Har en känsla av att det skulle bli samma om man handlade med kreditkort. Jag upplever inte det som ett problem (för mig själv alltså), men jag förstår att det kan vara ett stort problem för vissa. Jag använder mitt vanliga bankkort till vardags, men när jag handlar på nätet, är utomlands eller måste lämna ifrån mig kortet (typ på restaurang) då använder jag mitt MC. Känns tryggast så....
malcolm
01-02-2013, 13:59
Jaghar precis satt mig i skuld för att kunna byta ut min elpanna som sprungit läck, det blir en affär på ca. 50.000 :- och dessa pengar har jag inte och det kommer att kosta mig 1000:- / mån i fem år fast det räknar jag som ett nödvändigt ont och kan inte hjälpas. Säljer jag huset kommer jag dock att lösa detta lån direkt.
Blomstertanten
01-02-2013, 14:34
Kreditkort? NÄ Avbetalning? NÄ Lån? NÄ Kontanter? Om jag lyckas få tag på några! Präktig? NÄÄÄÄÄ
Men det är väl okej Malcom men surt att betala av !men dom pengarna gick ju till något som är nödvändigt och som höjer värdet på ditt hus !Hade du köppt en Rolex för det priset så hade jag allt skällt på dig
Huggorm
01-02-2013, 23:40
Där håller jag med Motti helt och hållet. Vissa saker är okej att köpa på avbetalning, och en ny panna till huset är en av de sakerna.
Allt som höjer värdet på ditt boende är bara av godo ,du har igen allt den dagen du säljer !
Alltid kontant, skulle nog aldrig köpa bil på kredit heller. Så har jag iofs inte haft så många nyare bilar heller, den jag har nu är 10 år och nyare bil har jag aldrig haft  Tycker inte heller om att köpa typ bensin på kredit. Har tyvärr ett kreditkort med 1000kr kredit, men det är så illa tvunget eftersom man inte kunde skaffa ett Coop Visa utan kredit - finns dock inget som säger att man måste använda krediten såklart. Däremot kommer jag nog att få köpa hus på kredit, i den mån man får någon sådan. Såsom arbetare är jag inte betrodd att låna något alls nästan.
Mjärden
17-08-2018, 17:45
Det är något lurt med Qubisters inlägg, så det är nog säkrast att inte klicka in sig på hans hänvisning.
Biggan_
21-08-2018, 17:48
CITAT (Mjärden @ 17-08-2018, 18:45)  Det är något lurt med Qubisters inlägg, så det är nog säkrast att inte klicka in sig på hans hänvisning.
johnny_j
02-09-2018, 18:52
CITAT (Christa @ 25-01-2013, 08:30)  Undrar vad dom är avundssjuka på - deras brist på ha-begär eller deras intelligens  Ha-begär, näh, det har bara narkomaner och rökare .... Har inga lån heller ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|