AnnaQ
Jag har tänkt sätta en ca 80 meter lång friväxande häck mellan trädgården och en åker. Styv lera och mycket ogräs. Vi bor utanför Nyköping, i zon 3.

Det kan vara rätt blåsigt (om det blåser nordligt) och det är i princip full sol hela dagen.

Jag tycker att det kan få vara lita halvvilt sådär, eftersom den tänkta häcken ligger i tomtens ytterkant. Den får gärna bli uppåt 2 meter hög.

Jag undrar mest vad som kan växa sig kraftigt i de här förhållandena. En grävmaskinist kommer att hjälpa mig att göra ett slags dike där jag kan fylla på med bättre jord innan plantering. Men jag kommer aldrig i helsicke orka rensa ogräs varje år framöver.

Jag har en syrenhäck på ett annat ställe och den har tagit sex år på sig för att börja växa...gissningsvis för att jag inte jordförbättrade tillräckligt vid plantering. Nu känns det som om jag vill satsa på en häck som är lite av ett ogräs i sig självt.

Har förstås funderat på rosor men blir villrådig när det gäller sorterna. Tycker motsägelsefullt nog att rugosorna ser lite anläggningsaktiga ut. Eller har jag fel?

Det måste vara lättskött alltså. Kan dock vattna de första säsongerna.

Kan man sätta barrotade plantor i någon slags väv för att hålla undan ogräset i början? Eller hjälper täckbark?

Var beställer man bra barrotade plantor?

Många frågor, tacksam för hjälp!
Huggorm
Här kan du köpa barrotade plantor:
http://www.hortogreen.com/

Bukettapel (malus toringo) kanske skulle passa?

CillaM
Min första tanke är oxel. Den tål blåst, är lite som ett ogräs hos mig. Dock kräver den en regelrätt beskärning varje år för att hålla sig tät. Tålig som sjutton är den. Annars tycker jag Rosa rugosa är urtjusig som häck, både vid blomning och när nyponen kommer.
Cilla
Just vad jag tänkte, bukettapel. Eller ännu hellre en blandhäck med bukettapel som ett av inslagen. Det är härligt med 80 meters häck som blommar hela sommaren och får olika färger, bär och frukter på hösten.

80 meter av en rugosaros blir mycket och kan leda associationer till anläggning, men det kan vilken enskild växt som helst som används för en lång sträcka. Däremot kan rugosan och många andra härdiga rosbusksorter passa i en häck med andra inslag.

När du gräver dike - gräv brett. Då gör det föga att ogräs växer upp, de klipper du av med gräsklipparen som du får plats med ett tag innan buskarna skuggar jorden och konkurrerar ut ogräsen. Låt klippet ligga kvar så får du jordförbättring.

Bevattningen de första 3 åren är viktigast. Droppslang är ett enkelt sätt att vattna 80 meter på en gång utan att slösa med vatten.

Har du lerjord så är grusblandning bättre jordförbättring än något annat i början. Sedan kan du på toppen av jordbäddarna lägga gödsel, trädgårdsrens eller köpt kogödsel.

Vill man ha det mycket prydligt och lägga ut pengar på att inte något ska växa i jordbädden så kan man lägga täckbark. Dock behöver man jordförbättra mer då, eftersom den tar kväve när den bryts ned. Men har du riktigt rik lerjord så tar det sin lilla tid.
AnnaQ
Tack snälla alla för svar! Ja, bukettapel kan absolut vara nåt! Ska läsa mer om den.

Sen är det trevligt att få andra röster om rugosan, kanske är det en blandad nyponhäck som är melodin.

Tack också för tips om grävning och jordförbättring! När ska barrotade plantor i jorden?

Cilla
Barrotat: Så tidigt som möjligt efter att du fått hem dem. Intill dess du får ned dem i jorden får du se till att rötter hålls fuktiga, plantorna ställs svalt och mörkt max 5 grader, eller jordslå dem dvs lägga ned dolda i ett tjockt lager jord.

Det finns många som satt rosenhäckar, kolla i rosavdelningen här och på andra ställen på nätet! Mot rugosa brukar anföras att det är en invasiv växt, dvs att den slår ut andra när fröerna sprids. Den är samtidigt den härdigaste och tåligaste, och den har många sortsläktingar som ger olika färger på blom, höstblad och nypon.

Men man behöver inte fastna i rugosa för att ha en rosenhäck, det finns mängder av sorter som blir lika bulliga och häftiga som rugosorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon