Sidor: 1, 2
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 13-02-2013, 20:15) *
Min enkla mening är att många människor vill ha en ledare att följa, mest för att det är jobbigt att leda sig själv och fatta egna beslut. Det är lite skrämmande för detta har utnyttjats på olika sätt. Katolikerna har sin påve, muslimerna sin profet, buddisterna sin budda, scientologerna sin Hubbard osv. Protestanterna har visserligen en gud och hans "son" men det är en svagare ledstjärna. För min del tycker jag man kan avskaffa det hela om inte någon kommer med avgörande bevis för ledarens existens och berättigande.

Men om du konverterar till islam får du ha flera fruar. Skulle inte det vara något att förgylla vardagen med.
silos
Jag vill följa Jesus!
Piccante
Jag förstår ju att en kyrka precis som vilken organisation som helst behöver en ledare men inom protestantiska kyrkan har man större frihet eftersom olika protestantiska riktningar uppstod oberoende av varande efter reformationen. Sen ingår väl Svenska kyrkan i någon synod eller vad det heter? Finns väl internationella sammanslutningar för protestantiska kyrkor där kyrkoledarna möts.
Påven är ju mer än en "generalsekreterare" för en organisation. Han är ju apostlarnas efterträdare och statsöverhuvud för en egen stat och en världsomspännande kyrka.
Egentligen bryr jag mig personligen inte om vad påven gör för kyrkan inom kyrkan för det är ju upp till medlemmarna att avgöra vad som är lämpligt eller ej. Det som stör mig är hur påven är en politisk maktfaktor. Såg för några år sedan en italiensk dokumentär hur hbt-personers rättigheter direkt motarbetades av Vatikanen då påvens dekret från Vatikanen fick biskopar och präster i Italien att ge sig in i valrörelsen och påverka de konservativa politikerna.
Sen har ju inte alla uttalanden om preventivmedel och familjeplanering i U-länder varit så lyckade heller...
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-02-2013, 18:30) *
Nej det kan man verkligen inte säga.

Är då även arbetsplatser, idrottsföreningar osv också sekter? alla har ju sina ledare, chefer osv

Tom forumet här har några som styr, är då odla också en sekt?

Religiösa samfund var det tal om, men som sagt så spånar jag bara. smile.gif
Huggorm
85-åringen har alltså ersatts av en 76-åring. Jaja, det var åt rätt håll i alla fall, och den nye var sydamerikan för en gångs skull
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 13-03-2013, 21:05) *
85-åringen har alltså ersatts av en 76-åring. Jaja, det var åt rätt håll i alla fall, och den nye var sydamerikan för en gångs skull

Hur kan man välja en sån åldring?
Motti
Snacka om gubbmaffia ! man kunde tycka att det vore smart att välja en yngre Påve men jag tror kanske de är ute efter livserfarenhet och det har man ju efter ett långt liv ! Men 76 år ? känns som att det snart är slut med den Påven också confused.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hoppades ju att han Scherer (eller vad han nu hette...) från Brasilien blir ny påve. Men vi får väl se vad den nya går för.

Men jag tror ju ändå inte på allt vad påven säger........
Huggorm
Livserfarenhet är bra förstås, men borde inte 60 år räcka? Många av världens presidenter är ju inte äldre än så. Den här nye påven såg rätt bräcklig ut, vi får se hur länge han håller ut

Fast nu insåg jag just att påven är jämnårig med Italiens andra landsfader Berlusconi, och han är ju åtminstone still going strong rolleyes.gif
Berlusconi..... ja ja giggle.gif
kerstin z5-6
Jag har stor respekt för den katolska kyrkan och dess urgamla seder och ritualer. Bikt tex är i dag ersatt av olika former av terapier .Ibland var bikt kanske bättre;)

Jag är ateist jag med men ingen som varit i vatikanen i Rom kan ha undgått känslan som finns där.
Jag är glad de håller på gamla traditioner men jag gillade den gamle påven från Polen och inte den nye som nu avgick.Hoppas denna nye argentinare har vett och sans han med.
Gossen Ruda
Att man väljer en gammal gubbe kanske beror på att man vill ha rotation på posten. smile.gif Hur var det, en påve dog väl nästan direkt? Bördan blev för stor.
Motti
Jag tror att alla Kardinalerna är så gammla så de ser inte på åldern som vi andra ! Kanske har det alltid varit så att Påven ska vara haldöd när han tillträder ?Jag var i Vatikanen 1971 och såg en av Påvarna balsamerad med guldförgyllt ansikte i en glaskista ! När man tänker på det nu så många år efter så verkar det som mycket förhärliga sig och att både Katolska kyrkan och den Svenska med för all del inte har följt med tiden riktigt .Å andra sidan känns det fint att vi bevarar vissa gammla ritualer .
malcolm
Undrar om påven är ansluten till A-kassan?
Motti
Ha ha Malcom du är rolig du giggle.gif Nä men han har nog ett fett avgångsvederlag som hans släktingar får ärva tror jag wink.gif
Noak
[attachment=75407:549927_4...257650_n.jpg]

Kanske till nästa påveval?
Gossen Ruda
CITAT (Noak @ 14-03-2013, 09:36) *

Då är världens slut nära. laugh.gif
silos
CITAT (Noak @ 14-03-2013, 09:36) *

DET kommer nog aldrig hända....utan kanske är denna påve den siste innan Jesus kommer tillbaka!?
Gossen Ruda
Vit rök i Vatikanen, en ny påve har valts! biggrin.gif

Vatikanen har en järnvägsstation, syns till vänster, en kort snutt spår och anslutning till Italienska statsbanorna. Anläggningen används sporadiskt och är ordenligt avskiljd från den omgivande pöbeln med en stabil port.
Ugglemormor
Tyvärr har vatikanen och katolska präster fått massor av kritik av den orsaken att det kommer upp alla de pedofil angreppen på medlemmar, barn.
Sedan är det så att vatikanen är och har blivit ett maktfaktor som känns inte bra.... en styrning som inte borde finnas....

Jag är ofta i de vackra katolska kyrkorna som finns i mitt älskade resmål - Bayern, men mest för konstens och skönhetens skull, inte alls för trons skull.
Jag har respekten för dem, men det där med biktstolen gillar jag inte alls ---- att bli ordinerad en viss mängt Ave Marior för synderna, hör inte hemma i min värld och att prästen skulle ge syndernas förlåtelse --- är ju helt galet för mig....... det finns endast ens eget samvete och tro som man kan "diskutera" om sina synder...

och ... nä, skriver inte, passar inte in det jag tänkte......
När jag var imorse i ett tyskt forum så pratade vi också om påven.
När jag tyckte att det vore väl bättre med en yngre så fick jag till svar att det är Ok för om den nye inte är bra så behöver vi inte dras så länge med honom.......

Så kan man också se det.
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-03-2013, 12:50) *
När jag var imorse i ett tyskt forum så pratade vi också om påven.
När jag tyckte att det vore väl bättre med en yngre så fick jag till svar att det är Ok för om den nye inte är bra så behöver vi inte dras så länge med honom.......

Så kan man också se det.

tummenupp.gif
Ugglemormor
Jag läste någonstans, kommer inte ihåg det nu, men att det skulle ha funnits en kvinnlig påve vid tusentalet, eller var det enbart en skröna?
Har någon annan hört om detta? Hon skulle smygit in och ersatt påven och att det kom inte fram att det var en hon........ confused.gif
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 14-03-2013, 16:13) *
Jag läste någonstans, kommer inte ihåg det nu, men att det skulle ha funnits en kvinnlig påve vid tusentalet, eller var det enbart en skröna?
Har någon annan hört om detta? Hon skulle smygit in och ersatt påven och att det kom inte fram att det var en hon........ confused.gif

http://blog.svd.se/historia/2011/04/20/har...-kvinnlig-pave/
Ugglemormor
Ja just det, tack Stintan, så något kan det ha varit och nu kände jag igen namnet Johanna, men hur detta är att lita på, eller om det är så att någon påve hade henne i sin närhet, vet man inte......

Kom på frågan när jag såg bilderna om den rosa röken, då började jag grunna på saken .......

(Ot. Det fanns även en berättelse om min favoritkung, Ludvig II av Bauern. Han fick två skott i nacken, berättade de som bor där nere.........)

Hörde i radion att den nye påven kommer från små omständigheter och var på väg att bli akademiker, men ändrade sin bana och varit rätt så beskedlig präst från början --- men vad vet man egentligen?
Få hoppas att katolikerna är nöjda.....
Ugglis du meintest nun sicher den König Ludwig aus Bayern oder? Kein Mensch weiss wie der wirklich gestorben ist. Da gibt es viele "sagor" über alles mögliche.

Ich hatte dich ja schon vor mindestens 1 od 2 Jahren mal gefragt wohin du in Bayern fährst aber nie Antwort bekommen. Warum eigentlich?

Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-03-2013, 18:50) *
Ugglis du meintest nun sicher den König Ludwig aus Bayern oder? Kein Mensch weiss wie der wirklich gestorben ist. Da gibt es viele "sagor" über alles mögliche.

Ich hatte dich ja schon vor mindestens 1 od 2 Jahren mal gefragt wohin du in Bayern fährst aber nie Antwort bekommen. Warum eigentlich?

Fel språk. rolleyes.gif
Ugglemormor
Ingen fara, men tar det på svenska, Elisabeth,

Ja, ich meine den Königen Ludwig II von Bayern und hat viele gelest und Ich bin in Uberammergau lieben und in Munchen und de meiste kleine und schönen "byar bott" unter viele voche jeden sommer 15 jahren wont.

Samma sak under de resor besökte vi även Österrike och historien om det hela har jag varit facinerad av.

De skulle ju öppna kungens kista och kolla om det stämde med att han blev skjuten, men sedan blev det märkligt tyst om det. Men han drunknade inte!
Jag och maken stormtrivs där nere och meningen är att åka iväg på en längre tid och vara där nere. Vi har inte kunnat göra längre bilresor så länge när min rygg inte har ballat med, men vi brukar köra båda två.

Men som sagt var, gjorde denne kung den nytta att många fick arbete med hans byggen och trots att jag sett dom många gånger, blir jag facinerad av hans öde.....
Min tyska är ringrostig, men efter några dagar kommer man på tråden och folket där nere är väldigt gästvänliga när man jämför med dem med norra delen av landet.....
Mvh//Ugglis

*Stintan*
Ja det lät ringrostigt biggrin.gif men va sjutton har det där med Påven att göra?
Ugglemormor
Det kom väl upp med när jag nämnde de vackra Bauerska kyrkorna, och våra årliga resor dit ner, men ringrostigt är det just nu när jag läser historia på engelska och är inne i det, men jag fattade precis vad Elisabeth skrev, för där nere fanns inte alltid böcker på engelska, men jag har en hel del på tyska.......
Skulle gärna vilja bo där nere.

Slut på OT. (såg inte Elisabeths fråga tidigare)

När jag satt i väntrummet hos käftis så läste jag i National History om just de kistor som folk tillber, att vatikanen vägrar att öppna dem. Orsaken skulle vara att det kanske inte finns den apostelns skelett där, eller en kvinnans, eller ett par stycken andra......
Då skulle det inte bli samma tillbedjan för helgonet/aposteln som de katolska är vana vid.
Även finns det helgon i andra delar i europa som katoliker tillber.

I Vadstena skickades den heliga Birgittas ben till Holland för att kollas, men det är nu ca. 5 år sedan och de har lyft upp reliklådan bakifrån till ena sidan av kyrkan. Jag har frågat om de fick svar, så får man inte klara besked förutom att ev. finns ett ben av dottern till Birgitta, hon som blev den abbenissa i Vadstena.

Man undrar ju hur mycket sanning det finns vid dessa olika katolska kirstorna, men jag är inte den rätta att ha åsikter om detta.... bara lite undringar......
Jubbe063
Ja, ny påve men samma gamla konservativa och bakåtsträvande hållning, inget nytt under solen med andra ord.
CITAT (*Stintan* @ 18-03-2013, 15:47) *
Ja det lät ringrostigt biggrin.gif men va sjutton har det där med Påven att göra?

För att jag ställde en fråga till ugglis tidigare.

Och när hon pratade om Kungen från Bayern så tänkte jag direkt på tyska, reagerade inte ens när gossen skrev, fel språk

Eftersom jag den delen därnere känner rätt så väl så reagerade jag när ugglis skrev om kungen Ludwig.
Ugglemormor
Elisabeth,

Om du är född nere i Bayern, så vet du både det ena och andra om historien, eller hur?
Jag beundrar det som finns där nere och har fått låna för att läsa böcker om lokalbefolkningen ang. historia och om Kungen, samt att de som bott där i släktled har haft enbart gott att säga, men de är på det klara att det var en kupp mot honom att få honom bort och farbtodern, Otto, var den drivande kraften bakom kungens död
Om det finns mer att prata om detta så bäst att ta det i en annan tråd för att inte bli OT i denna tråd.

Våra vänner där nere är katolska och har på så sett även sett den sidan av deras tro.
Gita
Om jag vore troende så skulle jag absolut vara katolik. Jag älskar ritualerna , musiken, kläderna, rökelserna och allt som förekommer i en katolsk mässa, jag gillar skådespelet helt enkelt.
Gita
silos
Häromdagen tittade jag på filmen om påven Johanna och vilken fruktansvärd kvinnosyn den tidens kyrkomän hade!VIDRIGT!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon