Full version: Frostvakt
Vinterflickan
Jag har ju frågat lite i en annan tråd om det här med när man kan sätta ut växterna i växthuset om man inte har uppvärmning & fick där tipset om att en frostvakt inte var någon stor investering. Har kollat runt lite och det finns ju en del att välja mellan. Såg till exempel Willab garden hade en värmefläkt "tropic", sen finns det ju billigare varianter på Jula, Biltema mm... Tjänar man på att köpa tex Willabs eller fungerar det lika bra med en enklare? Alla kan väl inte heller stå i utrymmen som kan bli fuktiga?

Men hur kraftig frostvakt/fläkt behöver man ha egentligen? Mitt växthus är som sagt 9,8 m2 och har 4 mm säkerhetsglas. Det är inte en gjuten platta under utan det står på en gjuten ram, sen är tanken att det ska läggas trall i botten. Hur varmt bör man se till att det är minst i växthuset om man tex vill sätta ut tomater?

Vi investerade i 4 stycken automatiska fönsteröppnare att sätta dit till sommaren men dom lär kanske inte behövas tidig vår... ?

Sen undrar jag lite (svår fråga) vad man kan tänkas att det kostar extra per månad att värma upp växthuset tex från början av April... Bor ju i Kalmar, zon 1. (Nu me nar jag inte på exakten utan bara på ett ungefär med en utetemperatur som inte avviker allt för mycket från det normala!)

Många dumma frågor kanske men jag är verkligen helt nollad på det här....
rosita
Nu har vi visserligen en vanlig byggfläkt på 2 kw, men den använder vi från februari till maj. Ställer in den så att den håller minst 4-5 grader nu i början då vi bara har lite övervintringsväxter och nysådd lök och sallat där inne. Vi har bubbelplastat ca 1/3 av 10 kvadratmeterna, så blir det mindre yta att värma upp.

När det är dags att sätta ut tomater, paprikor och liknande, håller vi minst 12 grader.

Apropå fönster, så kan det vara bra att ha automatisk öppning även tidig vår, eftersom det lätt blir 25 grader där inne när solen skiner. Det kan även vara bra att ha någon form av skuggning i början till känsliga växter.

Vi har bra med isolering under vårt växthus och därefter stenplattor, men det kostar ändå lite. Hur mycket har jag inte hunnit kolla ännu, men förra året hade vi övervintring i den bubblade delen och det kostade ca 1000:-/månad duh.gif Vi hade då värmefläkten på minst 3 grader och en växthuslampa som var tänd 12 timmar/dygn, men det var alltför dyrt, tyckte vi. I år har vi haft övervintringen i förrådet och har då sparat en hel del.

malcolm
2000W är ett bra ärde, man kan ju alltid vrida ner termostaten om det blir för varmt, se dock till att du köper en som tål lite fuktig miljö. Fabrikatet spelar mindre roll eftersom de drar lika mycket ström oberoende av märke.
Vinterflickan
CITAT (rosita @ 15-02-2013, 15:33) *
Nu har vi visserligen en vanlig byggfläkt på 2 kw, men den använder vi från februari till maj. Ställer in den så att den håller minst 4-5 grader nu i början då vi bara har lite övervintringsväxter och nysådd lök och sallat där inne. Vi har bubbelplastat ca 1/3 av 10 kvadratmeterna, så blir det mindre yta att värma upp.

När det är dags att sätta ut tomater, paprikor och liknande, håller vi minst 12 grader.

Apropå fönster, så kan det vara bra att ha automatisk öppning även tidig vår, eftersom det lätt blir 25 grader där inne när solen skiner. Det kan även vara bra att ha någon form av skuggning i början till känsliga växter.

Vi har bra med isolering under vårt växthus och därefter stenplattor, men det kostar ändå lite. Hur mycket har jag inte hunnit kolla ännu, men förra året hade vi övervintring i den bubblade delen och det kostade ca 1000:-/månad duh.gif Vi hade då värmefläkten på minst 3 grader och en växthuslampa som var tänd 12 timmar/dygn, men det var alltför dyrt, tyckte vi. I år har vi haft övervintringen i förrådet och har då sparat en hel del.

Ah håller med dig om att det blir lite dyrt... men å andra sidan om jag bara har den på från och med början av April, och kanske lite lägre temperatur så kanske det inte blir lika dyrt... Borde kanske bygga mig ett övervintringstält oxå, det kan ju inte vara alltför svårt! Får sätta sambon i jobb smile.gif
rosita
CITAT (Vinterflickan @ 18-02-2013, 21:22) *
Ah håller med dig om att det blir lite dyrt... men å andra sidan om jag bara har den på från och med början av April, och kanske lite lägre temperatur så kanske det inte blir lika dyrt... Borde kanske bygga mig ett övervintringstält oxå, det kan ju inte vara alltför svårt! Får sätta sambon i jobb smile.gif

Att ha lite värme på, särskilt på nätterna, är försvarbart på våren. Då blir det ju mest på natten som fläkten kostar. Men tänk på att det kan bli riktigt varmt på dagen när solen skiner!

Lycka till!
Greenroomer
En vanlig byggfläkt med ställbar termostat på 2 kW är tillräckligt för ditt växthus.

Använder man fläkten enbart som backup för eventuella kalla nätter är fläktfunktionen kanske viktigare än själva värmeeffekten. Sätt fläkten på en öppen plats, gärna lite högre upp, så att luften kommer åt att cirkulera ordentligt. Testa termostatet på förhand så att den automatiskt slår igång vid rätt temperatur istället för att låta den gå hela natten -så sparar du en liten slant.

Var försiktig med ström i växthuset -använd alltid jordfelsbrytare och jordade kontakter. yes.gif

Vinterflickan
Tack för tipsen!

Vi kommer absolut koppla det på jordat uttag & sen fixade vi jordfelsbrytare i huset när vi flyttade in tummenupp.gif
Kollade på Biltema när jag ändå var där igår & de hade en byggfläkt för 3-400 men nackdelen med den var att fläkten gick hela tiden, på den styrde termostaten bara om värmen skulle vara på eller inte. Vi får se om vi investerar i nått denna sommaren eller om vi väntar till nästa. Tänkte ju lägga trallgolvet därinne nu till våren och eftersom vi måste gräva ned kabeln i jorden ca 1-1,5 m måste ju tjälen går ur jorden innan vi kan få ut el i växthuset! Blir nog att plantera mina fröer hyffsat sent i år och sen lösa värmen i växthuset nästa år...

Men sen å andra sidan är jag ju inte känd för att vara bra på att vänta, haha flirting.gif
oliv
CITAT (Vinterflickan @ 23-02-2013, 14:33) *
men nackdelen med den var att fläkten gick hela tiden, på den styrde termostaten bara om värmen skulle vara på eller inte. Vi får se om vi investerar i nått denna sommaren eller om vi väntar till nästa.

Men det är bra med fläkt på hela tiden för att undvika mögel. Dessutom ska man inte slå på/av en motor automatiskt, den drar mycket ström vid uppstart (strömspik).

Själv har jag Willabs Tropic, har just köpt en ny, den förra höll i sex år. Jag funderade på byggfläkt, men jag har inte den plats som det står man ska ha fritt från byggfläkten (har ett inglasat uterum på 5m2), dessutom ska de kunna bli mycket varma och jag har en matta på marken, men i ett växthus går det säkert bra. Men som sagt, en fläkt som är på hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon