Full version: Vildsvin
Sidor: 1, 2
Wilmer
CITAT (Ålgryte @ 28-02-2014, 18:17) *
g.gif
Undran från en nyfiken stadsbo: Vad krävs för att gräva och lägga färist?

I allafall att vägen inte går på ett berg rolleyes.gif som våran gör.

Rudan, ok! Då fattar jag. Låter ju lovande. Vi borde få ner en jord till någonstans men det är ju bara berg överallt angry.gif förutom där vi redan har det och nära där.

Ska visa bild på hur en granne har det. Vi ska inte klaga. De har inget gräs kvar. Inget. Då menar jag INGET! Bara grusvägen är ganska orörd.
Solstormig
Fallgrop på tomten? Tror inte att det är så himla lagligt men ni kanske ska gräva för att ni planerar en sådan där solgrop eller vad det heter som finns i Skåne.
Wilmer
Man kan ansöka om fällor och diverse tillstånd för skyddsjakt, inte vi som har så lite mark men grannen tex. man kan ju hjälpas åt. Problemet har blivit så stort att många markägare börjar fundera på lösningar så förhoppningsvis kommer det lugna sig lite. Två markägare runt oss är däremot emot jakt så vi bor mitt i ett föryngringsområde, där de får leva i fred frid och kärlek. Snacka om osis för oss.
Wilmer

Så här kan det också se ut, då kan man inte ens pussla ihop gräset som vi nu gjort. (Taget hos några andra i trakten). Nu har vi slitit i flera veckor då och då när vi hunnit och är så gott som klara med att lägga tillbaka torvorna. Det är ojämt som tusan, men det är inte så mycket att göra åt. Om vi orkar och har råd kan vi försöka dressa till det med sand eller så. En stor bit är bara jordhögar men det får vi ta tag i senare när vi får lust. Nu har operation flytta staketet börjat, fick hjälp att röja hallonsnår i helgen så nu är det bara att ta fram skruvdragaren och skruva i isolatorer igen. Som att vara bonde utan att få något för det liksom sweatingbullets.gif Inte för att bönder tjänar så bra de heller.
Wilmer
Uppdatering! Ser att bilderna försvunnit i tråden, Odlakrångel så klart. De finns i mitt album, eller så är det för jag länkade bilderna från FB och länken brutits. Men i allafall, nu har vi haft vårt elstaket i två år. Det har fungerat! Hurra! Sedan förra året har vi inte stängt grinden heller för vi har inte ens sett bökande i omedelbar närhet. Skönt att slippa hoppa in och ut ur bilen för att stänga speciellt i kolmörkret när man är rädd för grisen. Det jobbiga är att vi får röja under staketet regelbundet för nedersta tråden är så långt ner. I år ska vi byta från plasttråd längst ner till järnwire så slipper vi lyfta all tråd för att kunna trimma. Enorm tidsbesparing. Vi skulle så klart gjort så direkt. I vinter har det gjorts ett bra jaktförsök i området, även om avskjutningen inte var enorm så verkar det ha hjälpt. Skönt! Vintern har annars varit otäckt gynnsam för grisen här.

I somras hade vi åska mest varje dag och det slog ner här två gånger. Efter tips hade vi köpt aggregatet till staketet på Granngården vilket var tur för de har åskskyddsgaranti. Ofta drog vi ur, men alltid är man ju inte hemma och i värsta ovädret går inte jag ut! Vi fick alltså aggregatet lagat och slapp köpa nytt när det gick sönder. Ena gången trots att det var urdraget men då träffades tomten av blixten och det mesta elektriska gick sönder i husen trots att de var urdraget.
Gossen Ruda
Skönt att det fungerar för er. När grisarna väl lärt sig hur ett elstängsel fungerar kommer de säkert att hålla sig därifrån även om strömmen är borta tillfälligtvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon