|
Nu kommer snart Anki V:s busfrön. Rosmarins kuvert lägges på lådan i morgon och de övrigas på torsdag. För att frångå mina vanor skickar jag ettåringar i år.......eller ettåring och ettåring. På sina ställen är i alla fall en av växterna en perenn. Jag skickar frön som gror lätt och snabbt.....Inga konstigheter här (skönt...va?)!!!! Storsint som jag är kommer inte ens Lady Hamiltons frön att vara utblandade med rester uppsopade från köksgolvet, 100% rent frö garanteras. När det gäller busfröet sådde jag den själv för första gången förra året och efter det så kommer jag nog se till att jag alltid har den....från egna frön. Fröna är jättesmå...se upp! Så ytligt (täck inte fröna), vattna och dra plastpåse eller plastfolie över krukan så gror de på någon vecka. Försök att så glest.....det blir ett elände att skola om annars. Bonusfröna är också en älskad växt som jag inte kan vara utan. Jag hade egentligen tänkt att den skulle få vara bus men den dåliga sommaren gjorde att frösättningen blev lite klen och jag var inte säker på grobarheten. Så och täck mycket lätt med grus eller såjord. Själv har faktiskt redan sått i "tvättlapp" för att se om de grodde. 7 av 8 frön har grott i papperet på en dryg vecka så det finns hopp. Skulle mina bonusfrön inte blomma och ge frön så har jag första tjing på ev frön från era plantor...... Enl litteraturen är det inte helt säkert att det blir frön varje år. God sålycka /Anki V
Maggan H
27-02-2013, 08:18
Åh, vad roligt det låter! Och så skönt att vi slipper få ev matrester med, hihi! Spännande, ska försöka fundera om jag har hört något om förra årets sådder.....
Jamen vad skoj!!! Och kul med fröer som kommer upp fort - det gillar jag!
Leopardcookie
27-02-2013, 12:39
Har sett lite överallt att det står "busfrön", vad är det för något?
Här kan man läsa om Busfröer.
Ja, det var ju små fröer det där... Nu har hon sopat upp sanden från hallen eller något!
hattstugan
01-03-2013, 18:25
Har just fått posten! Ett kuvert med välpackade fröer fanns där! Ska öppna och titta i morgon då det är lite ljusare än nu!
hattstugan: Vet du om att det oftast på väggarna i hus man bor i sitter en liten knapp någon meter ifrån golvet. Om man trycker eller vrider på den så brukar det hända något magiskt i taket: det blir ljust!
hattstugan
01-03-2013, 18:51
Aha!! Det är det de däringa fyrkanterna är till för! Men jag har inte så gott om lampor dessvärre!
Rosmarin
01-03-2013, 21:02
Jag har fått fröna idag och tackar så mycket! Jaså du har börjat intressera dig för ettåringar Anki. Jag också av någon anledning. Det är kanske en naturlig följd när man tillbringar mycket av sin tid med bebisar och andra busfrön.
EmmBurt
01-03-2013, 23:48
Åh va kul !  måste ta mig förbi hemma då. (Bor nu hos mina föräldrar då det som sagt tagit slut med killen).
Maggan H
02-03-2013, 10:44
Tackar så mycket för välpackad försändelse som jag hittade i postlådan i morse! Har just slitet upp kuvertet och ska nu hårdgranska buset för att i alla fall få iväg en gissning.... Vilken tur att vi slapp diverse tillsatser för dessa små hade väl försvunnit bland brödsmulor och havregrynsgröt....
hattstugan
03-03-2013, 17:19
Hrm! Kikade på fröerna idag och visst kännes de igen men likt väl dyker inget upp inte! Minnet strejkar!
Vill bara påminna om att idag ska både bus- och bonusfrö ner i såjord.
God sålycka.
//Anki V
Tack, den påminnelsen behövdes!!!
Maggan H
09-03-2013, 12:12
Japp, på gång ut nu! Båda ska sås!
Rosmarin
13-03-2013, 14:49
Pyttisarna har grott!!! Och även hjärtbladen som syns (eller rättare sagt knappt syns alls) är ytte-pyttesmå!
Yippie  och grattis! Alltid lite gruvsamt innan man vet att fröna är grobara /Anki
Maggan H
13-03-2013, 18:03
CITAT (Rosmarin @ 13-03-2013, 14:49)  Pyttisarna har grott!!! Och även hjärtbladen som syns (eller rättare sagt knappt syns alls) är ytte-pyttesmå! Va, redan?? Får ut med luppen nu då!
hattstugan
13-03-2013, 18:27
Här börjar det också skifta i grönt i "Buskrukan"!
EmmBurt
15-03-2013, 12:29
Så jag har fått fröna (var ett tag sen men har inte orkat) så nu blir de plantering  även på alla andra frön jag fått som har legat i en liten hög och gett mig dåligt samvete
Ha inte dåligt samvete…..Att så frön ska vara lustfyllt och roligt! En gammal välkänd ”sanning” är att har man kalla händer när man sår så gror det inte
Ibland kommer ”livet” mellan, så är det bara. Skönt i alla fall att 2:a omgången frön kom fram.
/Anki
EmmBurt, mitt liv har också kommit emellan så jag har också en fin liten trave som ska ned i jorden. Planen är idag - allra senast imorgon!
Liten trave var kanske en underdrift, när jag tänker efter... Har bara sått årets chili än så jag tycker jag ligger lite efter min plan. Men det fixar sig! Det brukar göra det!
EmmBurt
15-03-2013, 15:07
Ja nu är alla bus nere i jorden plus lite annat  det är ju kul blir glad av att fixa och så
Rosmarin
15-03-2013, 15:16
Maggan H
15-03-2013, 15:44
Idag gror dom små rackarna och jag menar verkligen SMÅ! Minimala små pytteplantor, här i en 8-9 cms kruka: [attachment=75417:Ankis_bus_13.JPG]
Rosmarin
15-03-2013, 15:48
Ja visst är det något av det minsta minsta minsta man har sett! Tyckte att Hattstugans beskrivning var så bra!: CITAT (hattstugan @ 13-03-2013, 18:27)  Här börjar det också skifta i grönt i "Buskrukan"! Snarare en färgskiftning än synliga plantor!
Första rätta svaret kom från Maggan. Grattis /Anki
Maggan H
16-03-2013, 14:35
CITAT (Anki V @ 16-03-2013, 14:31)  Första rätta svaret kom från Maggan. Grattis /Anki VA, var det rätt?? Jisses vilket stjärnskott, trodde det var stolpe/ribba ut igen....
Ni som sådde mitt ”bonusfrö” borde kunna skönja små groddar nu. Jag sådde en dag senare än jag angivit och i morse såg jag att den ”böjda nacken” började sticka fram ur jorden. Sår man den vecka 11-12 finns det stora möjligheter att den börjar blomma i början av juni. Ni kommer inte att ångra er! Mycket vacker blomma...men kanske lite svårplacerad. /Anki
Rosmarin
19-03-2013, 20:59
Jodå! Även bonusfröna börjar spricka upp och gro nu!
Maggan H
22-03-2013, 14:43
Anki, menar du att dom här ska skolas en och en??
CITAT (Maggan H @ 22-03-2013, 14:43)  Anki, menar du att dom här ska skolas en och en??  Ja, det blir ju .... kul.... eller något... Kanske vi kan skicka krukan till Anki och få tillbaka dem omskolade?
hattstugan
22-03-2013, 16:35
Här gror båda sorterna! Vad visste man ju inte men grönt är det iaf!
Busfröet kan ni skola 5-7 i varje kruka. Hur många hundra skulle ni få till om ni skolade ett och ett? .....bonusfröet ska skolas ett och ett. /Anki
Maggan H
24-03-2013, 16:22
Tur jag inte sådde alla busarna, hihi... dom börjar få karaktärsblad nu och snart är det dags att omskola. Fast liiite större får dom allt bli! Bonuset gror också nu och de är ju betydligt större...  undrar vad det kan vara?
LEDTRÅDAR
Busfröet: Den här lilla ettåringen självsår sig gärna men den är konkurrenssvag så i tävlan med andra växter står den sig slätt. Hittar man den i naturen så är det ofta på öppna grusiga underlag.
Bonusfröet: Den här växten har 30-40 cm långa stänglar, stora, vackra, kritvita blommor och gillas inte av harar, rådjur och sork.
/Anki
Maggan H
27-03-2013, 15:38
Hm.... buset är omskolat nu och bonusen växer på med långa smala hjärtblad. Det ska bli intressant att se vad det kommer att bli....
Märkvärdigt vad tyst det blev…..bäst att passa på och berätta lite mer om mina favoritväxter nu när jag är ”taggad”. Man hittar dem sällan på klövervall, moskog eller blomsterängar Både bus- och bonus är nog i stället ganska typiska ”ruderatmarksväxter” men de skiljer sig från varandra både när det gäller växtsätt och utseende. I det här fallet får man säga: Nej, lika barn leka inte alltid bäst även om båda gror bra i gruset. OBS! Ingen av växterna är något ”ogräs” som sprider sig hejdlöst. Buset brukar jag slänga i komposten när den gjort sitt. Ibland kan det dyka upp någon liten söt planta i jorden som kommer därifrån men de är inte så vanligt. Jag får betydligt fler tomatplantor via kompostjorden  . Bonusets frön brukar inte bli så många så dem samlar jag nogsamt upp….ett tips. Växten har ganska klena plantor så det är bra att sätta flera plantor tillsammans. Jag säger som Maggan….. Fritt fram att gissa och resonera i tråden nu! Om någon gissar rätt håller jag på svaret lite... . /Anki
Rosmarin
30-03-2013, 11:30
Underbar beskrivning Anki!
Sitter här med massor av ledtrådar men vet jag vad det är? Nähä då!
Va 17!
Så vi ska alltså gissa i tråden nu då... Kan bonusen vara vallmo? Ska kanske tillägga att jag inte minns hur fröerna såg ut...  men jag har för mig att de var små.
Grattis Rosmarin som har knäckt "rebusen" med bonusfröna. Peztis: Bättre kan du! /Anki
Haha! Jo, jag masade mig upp och kollade på fröerna i påsen och insåg fort att de inte alls är vallmo!  Ser mer ut som raps eller något...
Nu har Rosmarin knäckt busfröet. Grattis /A
Rosmarin
04-04-2013, 20:33
Tack!  Jag var inne och snurrade på helt fel spår ett tag. Såg inte skogen för alla trän.
Maggan H
07-04-2013, 11:28
Kan det vara Åkerros? Trodde den var perenn i så fall....  Nej fasen heller, det är ju en buske....
Men snälla Maggan.....läs ledtrådarna /A
EmmBurt
07-04-2013, 20:28
Så var de alla små omplanterade. de tog sin tid!
CITAT (EmmBurt @ 07-04-2013, 21:28)  Så var de alla små omplanterade. de tog sin tid! Sådde du alla frön? I så fall är jag imponerad  . Det börjar väl hos er som hos mig bli ganska trångt under lysrören så ni börjar väl vilja veta vad et är ni sått...... Nästa ledtråd: Läs inlägg #39 noga så står svaret på både bus och bonus i (nåja) klartext /Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|