|
Susanna
07-03-2013, 17:22
Anmälan gjord, tack för länken!
Ugglemormor
07-03-2013, 17:23
Japp, nu fick man veta att inte berätta något ovanligt här inne, enbart hålla med andra...... Jag instämmer.......
CITAT (Ugglemormor @ 07-03-2013, 12:52)  Ja, jag förstår ditt utbrott, hade reagerat liknande, men kan inte komma ur fakta som jag VET om detta fall,
Ja, det lasarettet, mycket litet, ligger långt in på "lappmarkerna", men de gjorde så gott de kunde. Sedan kunde de inte säga om det kom en läkare fr. större sjukhus, men min vän är välkänd person på orten och hans föräldrar innnan dess så han känner väl till de som jobbar i detta sjukhus. (obs, ej i sverige) "///////" NU har du fel "Ugglis"!!! Det är bara två sjukhus som får utföra hjärttransplantationer i Sverige. - Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg
- Skånes Universitetssjukhus i Lund
Det är mycket man inte vet om organdonationer ! vet inte om etniskt ursprung har någon skillnad har det det ?vad jag vet är eller tror mig veta att man bör ha samma blodgrupp eller hur ?
Jubbe063
07-03-2013, 17:42
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 15:52)  Om jag har fattat rätt så kan man också precisera vilka organ man vill skänka ? Jag har väldigt svårt för att ta ställning till donation och så bör man väl vara frisk också vid donation tex inga kroniska sjukdomar som astma diabetes eller annat . Ja du kan precisera vad du vill ge och inte ge. Nej, finns ingen åldersgräns eller friskhetskrav. Organens kvalitet bedöms var för sig. Så diabetiker och astmatiker kan donera organ som ej påverkats av sjukdom. För du kan ju ge hud, ben, hornhinnor, tunntarm, lunga, hjärta, kranskärl, blodådror, etc etc....
Men att ge någon astmalungor kan väl inte vara någon bra utgång för mottagaren ! ju yngre och friskare organ ju bättre måste det ju varar ?
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 17:49)  Men att ge någon astmalungor kan väl inte vara någon bra utgång för mottagaren ! ju yngre och friskare organ ju bättre måste det ju varar ? Precis som Jubbe sa, väljs organen var för sig. Att donatorn har astma betyder inte att man inte kan ta hans hjärta. Lungorna behöver ju faktiskt inte användas. Lever, njurar, hornhinnor, m.m. berörs inte av astma.
Jubbe063
07-03-2013, 17:58
CITAT (pejori @ 07-03-2013, 17:51)  Precis som Jubbe sa, väljs organen var för sig. Att donatorn har astma betyder inte att man inte kan ta hans hjärta. Lungorna behöver ju faktiskt inte användas. Lever, njurar, hornhinnor, m.m. berörs inte av astma. precis. Själv har jag inte preciserat mig, läkarna får fatta beslut om vilka organ de kan ha nytta av. Jag är ju död då, så mig är det ju detsamma om de tar benbitar eller kranskärl, det som de inte tar kommer ju ändå att brinna upp eller ruttna bort.
Som sakt jag har väldigt svårt för det där ,har väl med min tro att göra kanske och hur jag är uppvuxen ,i min släkt jordbegravs man och ingen av oss har donerat .Känns lite otäckt att bli tömd på allt särskillt hjärtat det som står för kärlek till alla som man älskar ,känns som att det skulle bli taget ifrån en .Som kristen har man ju inte riktigt dom nya värderingarna att töma sin kropp på organ ,hör inte ihop riktigt för mig .
Jubbe063
07-03-2013, 18:17
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 18:02)  Som sakt jag har väldigt svårt för det där ,har väl med min tro att göra kanske och hur jag är uppvuxen ,i min släkt jordbegravs man och ingen av oss har donerat .Känns lite otäckt att bli tömd på allt särskillt hjärtat det som står för kärlek till alla som man älskar ,känns som att det skulle bli taget ifrån en .Som kristen har man ju inte riktigt dom nya värderingarna att töma sin kropp på organ ,hör inte ihop riktigt för mig . Ja, sånt måste man ju själv ta ställning till, det ska kännas rätt för dig oavsett vad andra säger. Men som jag ser det. Är man kristenså är ju kroppen det skal som själen bor i, när du dör åker själen till himlen och kroppen antingen grävs ner och blir maskmat och ruttnar bort. Eller så kremeras man och allt i kroppen brinner upp... Är man Jehovas vittne är jubssken mer komplex. Då finns nog inte alternativet att donera vad jag förstått. Judendom, buddhism, islam, hinduism etc ställer nog inte heller till med några nämnvärda problem för donation. Nåja, som ssgt. måste ju kännas rätt för en själv oavsett vad andra tycker. Men rent etiskt kan jag tycka att är man beredd att ta emot organ om man behöver det så borde man ju även kunna ge till andra.
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 18:02)  Som sakt jag har väldigt svårt för det där ,har väl med min tro att göra kanske och hur jag är uppvuxen ,i min släkt jordbegravs man och ingen av oss har donerat .Känns lite otäckt att bli tömd på allt särskillt hjärtat det som står för kärlek till alla som man älskar ,känns som att det skulle bli taget ifrån en .Som kristen har man ju inte riktigt dom nya värderingarna att töma sin kropp på organ ,hör inte ihop riktigt för mig . Då kan du undanta hjärtat, från donation.
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-03-2013, 18:32
Jag blev ställd inför frågan om donation för drygt 10 år sedan när min bror ringde till mig.
Hans son behövde en benmärgsdonator. Jag ringde min läkare och ja fick komma till vårdcentralen för att ta dom nödvändiga prover som dom sen skickade till SU. Skickade sen svaren från SU till min bror så att han kunde lämna dom till rätt läkare på Uniklinien i München. Skickade också med ett papper med alla mina sjukdomar/krämpor och vilken medicin jag tar.
Men dom hade ingen användning av mig........ Kliniken hittade sen en annan dona<tor men tyvärr hjälpte det inte.
Elisabeth
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 17:49)  Men att ge någon astmalungor kan väl inte vara någon bra utgång för mottagaren ! ju yngre och friskare organ ju bättre måste det ju varar ? Det behöver inte vara så illa, det beror på hur svår astma man har, vilken typ etc. Astma beror ju på att personens immunförsvar angriper fel saker - i en ny kropp finns ett annat immunförsvar som förmodligen inte reagerar som donatorns, alltså behöver inte astma utesluta donation av lungor. Finns ju också de som får astma av kall luft - det är ju inget större hinder för transplantation. Jag satt på en föreläsning med en transplantationskirurg för några veckor sedan (här i Lund  ) och detta är ungefär vad han berättade. För att en lunga ska komma på tal för donering är kraven faktiskt inte SÅ stränga som man kanske tror - då hade det funnits ännu färre donatorlungor än idag. Infektioner som TB, HIV, hepatiter är självklart diskvalificerande. Likaså om personen har någon autoimmun, kronisk eller tumörsjukdom, missbrukar eller är väldigt gammal. Även storrökare lär inte komma på tal (eftersom dessa nästan alltid har förändringar i någon form, inte alltid märkbara för individen dock). Man tittar också på den individuella lungans tillstånd - hur effektiv är den i att syresätta kroppen? För att det ska vara lönt att transplantera måste lungan ju ha förmåga att syresäta mottagaren. Vad gäller blodgrupper så tittar man på just det, ABO systemet, inte mycket mer (när det gäller lungor) benmärg etc är en annan femma... På så vis KAN etniciteten ha viss betydelse, genom att olika blodgrupper är olika vanliga inom olika etniska grupperingar. Men längre än så går det inte i den frågan. Man måste också göra viss bedömnng av storlek - lungorna från en storväxt man på 2 m passar helt enkelt inte i en liten kvinna på 160 cm....
Ja. det är mycket som ska klaffa, för att det ska bli en transplantation. KRT.
CITAT (pejori @ 07-03-2013, 19:41)  Ja. det är mycket som ska klaffa, för att det ska bli en transplantation. KRT.  Vilket är en av orsakerna till den totala mismatchningen mellan tillgängliga organ och mottagare
CITAT (KRT @ 07-03-2013, 19:44)  Vilket är en av orsakerna till den totala mismatchningen mellan tillgängliga organ och mottagare  Ja. Det är bedrövligt hur mycket organ som får kasseras.
Tillbaks då till Astma lungor ,jag har förkylnings och infektionsastma vilket innebär för mig då att jag nästan alltid har en mer eller mindre infektion i lungorna ,inget att ha alltså i en donation .Hjärtat är ett frågetecken då många i min släkt dött i infarkter = halvdåliga hjärtan .Att någon skulle skära ut mina lungor och mitt hjärta och sedan konstatera att detta är skräp vill nog varken jag eller mina barn vara med om .Jag kan nog säga nu att mina barn skulle inte tycka om att begrava mig utan hjärta .
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 20:01)  Tillbaks då till Astma lungor ,jag har förkylnings och infektionsastma vilket innebär för mig då att jag nästan alltid har en mer eller mindre infektion i lungorna ,inget att ha alltså i en donation .Hjärtat är ett frågetecken då många i min släkt dött i infarkter = halvdåliga hjärtan .Att någon skulle skära ut mina lungor och mitt hjärta och sedan konstatera att detta är skräp vill nog varken jag eller mina barn vara med om .Jag kan nog säga nu att mina barn skulle inte tycka om att begrava mig utan hjärta . Om inte hjärtat behövs/kan användas kommer det att begravas med kroppen.
Måste inte mottagaren av ett organ eller flera också vara någorlunda "frisk" för att komma ifråga för en stor operation. Åtminstone för inre organ. Kroppen skall väl ha kraft att återhämta sig också. Har för mig det i alla fall, även om varje fall säkert har sina förutsättningar av för o nackdelar. Säkert svåra val för läkarna ibland. Och för den som väntar på ett organ måste tiden av väntan vara hemsk eftersom man hela tiden blir sämre.
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 20:01)  Tillbaks då till Astma lungor ,jag har förkylnings och infektionsastma vilket innebär för mig då att jag nästan alltid har en mer eller mindre infektion i lungorna ,inget att ha alltså i en donation .Hjärtat är ett frågetecken då många i min släkt dött i infarkter = halvdåliga hjärtan .Att någon skulle skära ut mina lungor och mitt hjärta och sedan konstatera att detta är skräp vill nog varken jag eller mina barn vara med om .Jag kan nog säga nu att mina barn skulle inte tycka om att begrava mig utan hjärta . Om du eller dina anhöriga skulle behöva transplanteras, skulle ni då tacka nej till ett organ?
Det där är en fråga som är oacceptabel i min värld ! för mig är den frågan ett hot mer än en vädjan .
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 23:27)  Det där är en fråga som är oacceptabel i min värld ! för mig är den frågan ett hot mer än en vädjan . Jag förstår inte riktigt hur du menar nu Motti, menar du att min fråga var hotfull, eller menar du att scenariot med att om någon av dina anhöriga blev sjuka kändes hotfullt? Vad jag undrar är om du eller någon i din nära omgivning blev sjuk och skulle behöva ett nytt organ, hur ställer du dej till det? Är det OK att ta emot organ? Det finns ju folk som inte vill donera egna eller anhörigas organ, men däremot kan tänka sig att ta emot organ.
Ugglemormor
08-03-2013, 09:03
EN FÖRTYDLIGANDE.
Person 1 som fick ett hjärta var inte i Sverige , när detta gjordes men är svensk medborgare ..... uppfattad?
Jag bedömmer inga som tillhör andra raser, uppfatttad?
Person 1 berätttade själv om detta, så skjut inte "brevbäraren". Skulle kunnat ringa och fråga mer om saken fr. person 1, men i nuläge kommer jag inte ta upp detta mer.
Ska ni skälla på/ bli förbannade/ icke tro på det så kan ni så skälla på person 1. om detta.
Vad som sker och vad person 1 tänker, tar jag inget ansvar för. Jag är arg på orättvisa beskyllningar --- ligger på mina händer......
MvH Ugglis
Ber om ursäkt av TS, du går med ett bra budskap, fortsätt med det. Känner själv smärtan att person 2 inte hade möjligheten att få ett nytt hjärta, eller kommit in snabbt nog.
*Stintan*
08-03-2013, 11:45
Nu är du enbart provocerande Ugglis! Tror ingen är intresserad av dina bekantskapers historier. Låt bli att ta över trådar!
Ugglemormor
08-03-2013, 15:22
Ta det med ro Stintan, Jag hade anledning att besvara det jag skrev, som jag inte skulle skrivit alls om, och jag har tillagt till slutet en ursäkt till TS, så jag känner mig helt nöjd. Skulle jag skriva något, kommer det bli i den formen jag skrev om och det är inte att provocera, endast för att bli pikad av att jag nämner någon i den situationen som tråden handlar om, men det kommer att bli person1 osv, osv..... Det kommer inte bli i nuläge att ge organ till någon..
Men snälla - det var ju inte person 1 som på ett internetforum förklarade sin svårighet med sitt nya hjärta och förändringarna i tycke och smak med att hjärtat kom från en zigenare...... Oavsett vad HAN sade, var det du som reläade det vidare och skrev det publikt. Jag skulle inte alls gilla om mina vänner skriver om mina privata åsikter på ett forum - skulle du? Speciellt inte om de kan upplevas stötande eller förolämpande för andra....
För det andra, oavsett vad du tror så är en hjärttransplantation inget man gör för skojs skull, eller som läkare testar då och då.... Det är en mycket komplicerad, långdragen och svår operation som kräver avancerad utrustning, välutbildade kirurger, stor bakomliggande vårdapparat och möjligt till avancerad eftervård. Det är inte som att opererat bort blindtarmen eller ta bort en gallblåsa. Och ovanstående gäller OAVSETT var ingreppet görs Sverige, USA, Rumänien eller Tyskland!
För mig är donationsfrågan läskig !"det där med att karva ut organ och dela med sig ,känns inte bra för mig alls .Om något av mina barnbarn skulle behöva ett organ ?ja mina duger inte i alla fall .Ja jag vet inte bara ,att donera är ganska nytt för vår generation och det tål att tänka på .Vet inte om det är guds mening att vi ska handla organ imellan oss ? som sakt har jättesvårt för det här .
Piccante
09-03-2013, 02:36
Mitt första och sista inlägg i denna tråden! Donation är svårt måste jag erkänna. Tror inte på något liv efter döden eller att kroppen gör någon nytta men har ändå lite svårt att förställa mig min kropp som "reservdelslåda". Men jag skulle nog ha lättare för att donera efter min död än att ge tex en njure eller benmärg som levande för då måste jag vara medveten om det Sen är det väldigt märkligt att personer som ondgör sig över den bristande sjukhusetiken och sekretessen måste berätta om det på ett forum med nära 100000 medlemmar och i detalj beskriva de drabbades kön, yrke, bostadsort mm. Man gör ju liksom inte skadan mindre av att basunera ut det för hela världen!
Jag har många tankar nu men känner att det inte är stor ide därför sammanfattar jag
Ugglemormor: Visa RESPEKT för T:S.
Ugglemormor
09-03-2013, 11:26
Jag har hela tiden visat respekt för TS för jag har upplevt samma sak när person 6 skulle funnits i liv, men med facit i handen, vet jag inte om orsaken var ett dolt sjukdom eller endast en akut, stor infarkt. Vad som person 1 har för ideer, är hen stark nog sjunga ut det själv utan mig.......
*Stintan*
09-03-2013, 12:26
CITAT (Ugglemormor @ 09-03-2013, 11:26)  Jag har hela tiden visat respekt för TS för jag har upplevt samma sak när person 6 skulle funnits i liv, men med facit i handen, vet jag inte om orsaken var ett dolt sjukdom eller endast en akut, stor infarkt. Vad som person 1 har för ideer, är hen stark nog sjunga ut det själv utan mig.......  Men sluta nu! Ingen människa här är intresserad av det du pladdrar om. Det är bara du och ditt heeela tiden oavsett vad trådarna handlar om och jag trodde du skulle sluta upp med detta efter avstängningen. Det är inte att visa respekt!
Jubbe063
09-03-2013, 12:30
CITAT (Motti @ 09-03-2013, 02:01)  För mig är donationsfrågan läskig !"det där med att karva ut organ och dela med sig ,känns inte bra för mig alls .Om något av mina barnbarn skulle behöva ett organ ?ja mina duger inte i alla fall .Ja jag vet inte bara ,att donera är ganska nytt för vår generation och det tål att tänka på .Vet inte om det är guds mening att vi ska handla organ imellan oss ? som sakt har jättesvårt för det här . Ja, känns det för läskigt så avstå. Du behöver inte rättfärdiga eller förklara. Baserar du det på din personliga tro eller annan orsak är inte relevant, vill du inte så vill du inte. svårare än så är det inte.
CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:30)  Ja, känns det för läskigt så avstå. Du behöver inte rättfärdiga eller förklara. Baserar du det på din personliga tro eller annan orsak är inte relevant, vill du inte så vill du inte. svårare än så är det inte. Håller med, var och en måste göra det som känns rätt för den personen.  CITAT (Piccante @ 09-03-2013, 02:36)  Mitt första och sista inlägg i denna tråden! Donation är svårt måste jag erkänna. Tror inte på något liv efter döden eller att kroppen gör någon nytta men har ändå lite svårt att förställa mig min kropp som "reservdelslåda". Men jag skulle nog ha lättare för att donera efter min död än att ge tex en njure eller benmärg som levande för då måste jag vara medveten om det Sen är det väldigt märkligt att personer som ondgör sig över den bristande sjukhusetiken och sekretessen måste berätta om det på ett forum med nära 100000 medlemmar och i detalj beskriva de drabbades kön, yrke, bostadsort mm. Man gör ju liksom inte skadan mindre av att basunera ut det för hela världen!Det är bara i fantasins värld det fungerar så. Du får som mottagare, aldrig reda på något om givaren. Det är knappt läkarna vet. Inte ens som vaken donator, (benmärg) fick jag veta vem mottagaren var.
CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:30)  Ja, känns det för läskigt så avstå. Du behöver inte rättfärdiga eller förklara. Baserar du det på din personliga tro eller annan orsak är inte relevant, vill du inte så vill du inte. svårare än så är det inte. Det viktiga, och det TS ville poängtera, är att göra sin vilja känd! Oavsett vad viljan säger, registret är inte bara för folk som vill donera, utan lika mycket förde som INTE vill!
Jubbe063
09-03-2013, 19:57
CITAT (KRT @ 09-03-2013, 19:04)  Det viktiga, och det TS ville poängtera, är att göra sin vilja känd! Oavsett vad viljan säger, registret är inte bara för folk som vill donera, utan lika mycket förde som INTE vill! Visst är det så. men nu var mitt inlägg rörande steget före att göra sin vilja känd, dvs att komma fram till om man vill eller ej och att kunna känna sig bekväm i sitt val.
En släkting fick stamceller för sin leukemi. Det han fick veta var att givaren var från Tyskland. Tydligen har sjukvården ett kontaktnät över landsgränserna för att få tag i lämplig donator. Han var totalisolerad under flera veckor för att inte drabbas av baskelusker när immunförsvaret var utslaget. Har för mig det var i Lund behandlingen skedde.
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-03-2013, 20:57
CITAT (gnon49 @ 09-03-2013, 20:45)  En släkting fick stamceller för sin leukemi. Det han fick veta var att givaren var från Tyskland. Tydligen har sjukvården ett kontaktnät över landsgränserna för att få tag i lämplig donator. Han var totalisolerad under flera veckor för att inte drabbas av baskelusker när immunförsvaret var utslaget. Har för mig det var i Lund behandlingen skedde. Ja dom letar i hela Europa
CITAT (gnon49 @ 09-03-2013, 20:45)  En släkting fick stamceller för sin leukemi. Det han fick veta var att givaren var från Tyskland. Tydligen har sjukvården ett kontaktnät över landsgränserna för att få tag i lämplig donator. Han var totalisolerad under flera veckor för att inte drabbas av baskelusker när immunförsvaret var utslaget. Har för mig det var i Lund behandlingen skedde. Eftersom benmärg kommer från levande donatorer har man praktisk möjlighet att leta både nationellt och internationellt efter en passande donator. När det gäller benmärg har jag för mig att kraven för matchning är större än för t.ex. lunga....... Men oftast har mn också mer tid på sig att hitta den perfekta donatorn! Kan ha varit i Lund behandlingen skedde, jag vet att de transplanterar benmärg på hematologen här i Lund!
CITAT (KRT @ 09-03-2013, 22:09)  Eftersom benmärg kommer från levande donatorer har man praktisk möjlighet att leta både nationellt och internationellt efter en passande donator. När det gäller benmärg har jag för mig att kraven för matchning är större än för t.ex. lunga....... Men oftast har mn också mer tid på sig att hitta den perfekta donatorn!
Kan ha varit i Lund behandlingen skedde, jag vet att de transplanterar benmärg på hematologen här i Lund! Ja det är hårdare matchning på den. Där gäller en stenhård perfektion, för att få den att fastna och börja producera egen benmärg.
hattstugan
09-03-2013, 22:24
Benmärg transplanteras även på Huddinge!
Tror dom flesta större sjukhus transplanterar benmärg. Det är bara hjärttransplantationer som är begränsat till två sjukhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|