|
tomas99
07-03-2013, 11:36
tråkigt.
kan du inte utveckla lite?
*Stintan*
07-03-2013, 12:02
CITAT (tomas99 @ 07-03-2013, 11:36)  tråkigt. Vad har du själv bidragit med för att göra forumet bättre?
Skulle också vilja höra mer konkret vad som är tråkigt. Och menar du tråkigt som att "det var ju tråkigt att det inte blev bättre" eller som "det är ett tråkigt forum"?
Sedan är jag av den uppfattningen att om man inte själv hjälper till att föra något framåt på ett bra sätt, då bör man heller inte sitta längst bak och gnälla.
Bengalow
07-03-2013, 13:55
Varför skulle man inte få göra det? Är det någon som bestämmer vad man skall få säga/tycka? Det är väl bättre att människor uttalar sig, än att skita i det - då blir det ännu tystare...och tråkigare
Gossen Ruda
07-03-2013, 14:31
Jo, även trollen kan pigga upp ett forum bara man inte matar dem för mycket.
CITAT (Bengalow @ 07-03-2013, 13:55)  Varför skulle man inte få göra det? Är det någon som bestämmer vad man skall få säga/tycka? Det är väl bättre att människor uttalar sig, än att skita i det - då blir det ännu tystare...och tråkigare Jag tycker att det är oerhört tråkigt när folk bara säger nej-nej-nej utan att berätta varför de säger nej eller ger förslag på hur man skulle kunna lösa det på ett annat sätt. Det gäller inte bara det här forumet utan generellt. Det är så jättelätt att säga fy vad dumt och trist för att därefter luta sig tillbaka och tycka att nu har jag gjort mitt, nu får ni fixa till det här så att det blir bra. Jag hade inte sagt något om det stått typ "Nu är det verkligen trist här efter alla ändringar. Jag vet inte vad vi ska göra för att förbättra vårt forum, har ni några bra idéer?". Men nu gör det inte det... Tyvärr är kanske Gossen Ruda inne på rätt spår...
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-03-2013, 15:09
Om man bara skriver ett minus eller plustecken eller gnäller så gör man inget forum bättre.
CITAT (tomas99 @ 07-03-2013, 11:36)  tråkigt. Sådana här trådar gör inte forumet bättre!!! Kom och skriv något vettigt istället än klaga!!!
07-03-2013, 15:14
CITAT (silos @ 07-03-2013, 15:13)  Sådana här trådar gör inte forumet bättre!!! Kom och skriv något vettigt istället än klaga!!! Bra silos
Det är ju upp till oss här hur kul det blir på forumet !räkna med att det blir ännu "tråkigare" till våren då alla vill ut och gräva så plantera och njuta av allt nytt liv ute
Fast jag vet inte om det brukar vara så mycket lugnare under våren. Tycker att då har alla en massa projekt de vill berätta och fråga om, en massa växter man har hittat på plantskolan, växtbytardagar och liknande som man vill veta mer om, kapen man gjort på mässorna osv. Lugnast brukar det vara under hösten - tror jag...
Nja kanske det är så mer under semestertider man är hellre ute på kvällarna och njuter av friheten att få gå barfota bada och grilla  men nog tittar man in på trädgårdsidan när något blir akut tex i växthuset ,det är så himmla bra här för man får alltid tips på stubinen .Men nog är forumet lite latare på vår sommar sidan
Bengalow
07-03-2013, 19:03
Hitintills har ingen som skrivit ovan angett något, som skulle gjort forumet lättare/gladare/bättre. Titta igenom vad ni skrivit, och förneka inte, att ni är lika dåliga som jag på att ge tips Typ "gnäll inte!", och Peztis..vad svarade du egentligen
(Citat Peztis:)Jag tycker att det är oerhört tråkigt när folk bara säger nej-nej-nej utan att berätta varför de säger nej eller ger förslag på hur man skulle kunna lösa det på ett annat sätt. Det gäller inte bara det här forumet utan generellt. Det är så jättelätt att säga fy vad dumt och trist för att därefter luta sig tillbaka och tycka att nu har jag gjort mitt, nu får ni fixa till det här så att det blir bra
Vad vill du tillföra diskussionen med detta - det är ju samma kverulans som alla andra framför, och som du klagar på! Kom med förslag istället, som du själv efterlyser!!! Ett förslag: Låt oss återgå till det gamla forum - utan en massa självgoda moderatorer. Dom behövs inte, om forum skall bli livat igen. Skäll på varandra, bråka, ha olika åsikter. Det är det enda sättet att få fram ett friskt och livskraftigt forum. Vafför skall man inte få säga att surströmming smakar f-n, och att människor som tycker om det inte har någon smak. Varför skall jag inte få säga att moderater har kört sig själva i diket - fyllekörning med maktberusning, utan att det kommer dagmammor och hytter med finngret. Fyfy. Nä, håll er till stickningen, och svär inte när ni sticker er i fingret med nålen. Forum har blivit ett curlingforum, där alla passar sig från att sticka ut, med få undantag. Usch, jag har ont i knät! Har någon ett tips? Har du försökt med "healing?" Jo jag tackar jag
Märkligt att folk tycker det är bra att trycka ner andra och skälla och vara elak !skulle det lyfta forumet ?är det det som ni tycker är grädden på moset i ert liv ?
Jubbe063
07-03-2013, 20:29
*ts* så kan man ju uttrycka det om man inte vill slösa med orden.
*Stintan*
07-03-2013, 20:34
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 20:18)  Märkligt att folk tycker det är bra att trycka ner andra och skälla och vara elak !skulle det lyfta forumet ?är det det som ni tycker är grädden på moset i ert liv ? Vilka ni?
malarmaster
07-03-2013, 20:50
nog har det blivit tråkigare,de politiska trådarna är ju mer eller mindre avsomnade,många medlemmar har ju också mer eller mindre försvunnit,endast ibland blänker de till. om detta beror på att det är svårt att hålla en hövlig ton eller vad vet jag inte eller beror det på att det saknas ämnen? på trädgårdssidorna är det ju också låg aktivitet. tyvärr bådar inte detta gott inför framtiden,sommaren är ju lågsäsong på odla.själv går jag mer sällan in på odla numera,trädgårdsfrågorna intresserar mig föga då det är sällan ett intressant problem dyker upp,nybörjarfrågor överlåter jag åt andra att besvara som har intresse av det. moderatorerna har ju haft effekt,kanske inte den avsedda,man har nog skrämt bort fler än man lockat. ulf
Ja dom som klagar på att det blivit så tråkigt !
Bengalow: Du missar en sak... Jag har inte sagt att jag tycker att forumet är tråkigt så därför behöver jag heller inte komma med förslag på hur det ska bli roligt och/eller trevligt igen. Jag hade åsikter vad gäller att säga att något är tråkigt utan att själv försöka göra det bättre.
Jag saknar många här på forumet (BLOMKRONAN! Ser att du läser i tråden och jag saknar dig här!) och avsaknaden på snabba svar i trådarna gör det lite tristare. Men jag jag försöker själv att vara aktiv och rekommenderar forumet så fort jag kan. Så jag säger inte bara nej-nej-nej utan försöker faktiskt att komma med lösningar.
Ja som jag skrev förut så är det ju upp till oss medlemmar hur "kul "det blir allt måste ju inte vara provokativt för att vara kul och intressant . För en så där 3 år sedan till Påsk så vet jag att vi hade skitkul med våra fantasier om att åka till blåkulla har inte skrattat så på länge som jag gjorde då ,visst många tycket vi var "barnsliga"men vi som var med i den tråden tjöt troligtvis av skratt så vi tappade andan ,glömmer aldrig den kvällen  kan fortfarande skratta åt vårt trams
Gossen Ruda
07-03-2013, 21:37
Det är nog inte så att man försöker trycka ner andra eller att man inte accepterar oliktänkande men tyvärr finns det en del medlemmar som helt enkelt inte fattar när man gått över gränsen för det önskvärda. Det kan gälla att skriva det ena inlägget efter det andra utan att egentligen tillföra något nytt eller envist framföra sina åsikter gång på gång. Japaner anser att den som pratar för mycket ljuger, det finns en hel del i den tankegången.
Fjortispower
07-03-2013, 21:58
Jag gillar det här forumet i alla fall!  Vi har en sak gemensamt och det är kärleken till växtligheten (hopps jag). Sen kan vi vara hur olika som helst.
Bengalow
07-03-2013, 22:59
Jag är inne varje dag, flera gånger om dagen, och tittar på rubrikerna och inläggen. Lika tradigt varenda gång, och så slutar det med att trycka på knappen "markera alla som lästa". Forum ÄR skittråkigt nuförtiden. Dom som var emot de hetsiga debatterna en gång, var är dom nu? Läsglasögon och stickepinnar, vakna upp, innan det dör härinne!
mamamaggan
07-03-2013, 23:00
För mig känns Odla " dött ".
Flera av de som verkligen tillförde något , inte ständigt pratar om sig själv eller går i samma gamla cirklar , har försvunnit .
Har påpekat det förut men fått till svar att de flesta av de som försvunnit gjort det bl a p g a allt bråk som var här. Vilket bråk undrar jag ?
Hur kan man säga något sådant utan att kolla fakta ? ( att de försvunnit p g a av denna orsak alltså )
Håller med Ruda , bara man låter bli att mata trollen så ...................
Jag tror att de som tillförde något substansiellt , som kunde konsten att debattera viktiga saker , och som valt att inte vara här längre försvunnit för att Odla blivit så slätstruket.
De som slogs för att det skulle bli så här firar verkligen triumfer !
Jag vill absolut inte bråka ej heller ha konflikter !men en del tror sig va mer än andra en del tycker sig vara mer intellektuella ha mer vetskap om allt och alla inom alla områden !,en del här är Besserwisers och deras ord är lite lag och om man ska motargumentera så måste man in och plugga på Wikipedia så man ha regält på fötterna innan man utalar sig för en del här ta inget annat än ren fakta till punkt och prick .Tror att folk tröttnar när allt ska vara så jäkla "perfekt"har personligen inget behov av att blänka med mitt intellekt !
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 21:06)  Ja som jag skrev förut så är det ju upp till oss medlemmar hur "kul "det blir allt måste ju inte vara provokativt för att vara kul och intressant . För en så där 3 år sedan till Påsk så vet jag att vi hade skitkul med våra fantasier om att åka till blåkulla har inte skrattat så på länge som jag gjorde då ,visst många tycket vi var "barnsliga"men vi som var med i den tråden tjöt troligtvis av skratt så vi tappade andan ,glömmer aldrig den kvällen  kan fortfarande skratta åt vårt trams  Antar att det är denna tråden du menar Motti!  Visst var den kul, snart kommer det nog häxor susande här över taken igen Länk
Natur liv
07-03-2013, 23:18
CITAT (Bengalow @ 07-03-2013, 22:59)  Jag är inne varje dag, flera gånger om dagen, och tittar på rubrikerna och inläggen. Lika tradigt varenda gång, och så slutar det med att trycka på knappen "markera alla som lästa". Forum ÄR skittråkigt nuförtiden. Det är märkligt att du hänger här inne när du tycker att det är tråkigt. Själv umgås jag med människor jag gillar och besöker forum jag tycker ger mig något. Detta inkluderar odla.nu.
Va du med då Monax då för tre år sedan  när vi hade vår lilla Blåkulla färd här ! fan va kul vi hade då  tror aldrig jag skratta så mycket som då
malcolm
08-03-2013, 01:37
CITAT (tomas99 @ 07-03-2013, 11:36)  tråkigt. Du har inte heller blivit bättre
Aqvakul
08-03-2013, 07:42
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 23:09)  Jag vill absolut inte bråka ej heller ha konflikter !men en del tror sig va mer än andra en del tycker sig vara mer intellektuella ha mer vetskap om allt och alla inom alla områden !,en del här är Besserwisers och deras ord är lite lag och om man ska motargumentera så måste man in och plugga på Wikipedia så man ha regält på fötterna innan man utalar sig för en del här ta inget annat än ren fakta till punkt och prick .Tror att folk tröttnar när allt ska vara så jäkla "perfekt"har personligen inget behov av att blänka med mitt intellekt !  Ingen behöver vara perfekt, intellektuell eller raketforskare. Men allt blir så mycket lättare om man är lite lyhörd och inte bara trampar på i invanda hjulspår. Självfallet bör man inte "blänka med sitt intellekt", men ibland skadar det inte att visa upp lite mer av den varan...
08-03-2013, 08:48
CITAT (Aqvakul @ 08-03-2013, 07:42)  Ingen behöver vara perfekt, intellektuell eller raketforskare. Men allt blir så mycket lättare om man är lite lyhörd och inte bara trampar på i invanda hjulspår.
Självfallet bör man inte "blänka med sitt intellekt", men ibland skadar det inte att visa upp lite mer av den varan... Men Aqva du säkert också att det finns vissa som tror att dom vet allt bättre. Och så hittar dom en länk till en sida som speglar deras uppfattning och då framhävs det som den enda sanning. Men alla hittar nåt som passar oss, våra inställningar. Men en sak förstår jag inte. Ju rödare någon är i sin politiska inställning, ju ilsknare är dom på forumet. Hur kommer det sig? Bengalow hur kommer det sig att du älskar bråk så? Ditt inlägg lite högre upp är ju allt annat än trevlig. Måste du avreagera dig på nätet? Inte undra på att det uppstår detta näthatet Elisabeth
Gunilla T
08-03-2013, 09:13
Jaha, då vet jag vad som gäller för att bli accepterad här på Odla. Sätter på mig en foliehatt som är självlysande, blir gnällig och missnöjd och historielös och njuter av Hollywoodfruarna på TV.
Aldrig mer rikta mig till någon specifik person när jag luftar mitt missnöje utan endast prata i termer av "somliga" "vissa" "en del" så att så många som möjligt känner sig träffade av giftpilarna.
Hädanefter skall Jante vara den allt överskuggande lagen här på forumet och nåde den som inte följer det reglementet.
Förövrigt tycker jag Bengalow är en lysande skribent och tänkare.
Ugglemormor
08-03-2013, 09:17
Känner mig absolut inte bättre än någon, tvärtom.... Visst vore det roligt att läsa om det fanns intressanta ämnen, men det ekar tomt.... Som Motti nämner, bedöms man efter en viss mall och där finns det inte plats att säga något i rädsla att det passar sig inte innom "ramarna" ........ Det skulle vara intressant det som du nämner om ex. blåkulleresor att skratta åt.....
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 23:31)  Va du med då Monax då för tre år sedan  när vi hade vår lilla Blåkulla färd här ! fan va kul vi hade då  tror aldrig jag skratta så mycket som då  Ja, det var ju liksom jag som startade den tråden Lätt att hålla koll på trafiken när man bor så nära Blåkulla som jag gör
08-03-2013, 09:30
CITAT (Gunilla T @ 08-03-2013, 09:13)  Förövrigt tycker jag Bengalow är en lysande skribent och tänkare. Tycker du hans inlägg (nr 14) var trevligt? Är det den tonen du vill ha här?
Kanske kan forumet bli bättre om vi slutar med att skriva om våra "sanningar"?
Jag tycker för min del om att läsa om andras liv med allt som det innebär om de goda dagar och de dåliga dagar,detta hittar jag på olika bloggar.....här är det annorlunda och det är helt som det skall vara.
Gunilla T
08-03-2013, 09:56
Håller med Ingemar Stenmark...
Det som verkligen är sorgligt är att det trädgårdsforum som en gång innehöll så mycket kunskap nu har krympt till en miniminivå. Här håller jag helt med malarmaster och det han skrev tidigare om trädgårdsdelen. Det går inte att driva ett trädgårdsforum med enbart med nybörjare - det finns några kunniga kvar men de orkar knappast svara på alla frågor.
CITAT (Gunilla T @ 08-03-2013, 09:56)  Håller med Ingemar Stenmark...
Det som verkligen är sorgligt är att det trädgårdsforum som en gång innehöll så mycket kunskap nu har krympt till en miniminivå. Här håller jag helt med malarmaster och det han skrev tidigare om trädgårdsdelen. Det går inte att driva ett trädgårdsforum med enbart med nybörjare - det finns några kunniga kvar men de orkar knappast svara på alla frågor. Men nog finns det kunskap kvar!?
Ugglemormor
08-03-2013, 10:05
Det fattas nog lite mera mod att ta upp olika saker, det finns en inbyggd rädsla numera att man blir nermejad med det ...... sorgligt men sant ..... man ska inte behöva bevisa, för det går ju inte bakom skärmen, men irl kan man visa bevis på det man tar upp då.......
*Stintan*
08-03-2013, 10:21
CITAT (Gunilla T @ 08-03-2013, 09:13)  Jaha, då vet jag vad som gäller för att bli accepterad här på Odla. Sätter på mig en foliehatt som är självlysande, blir gnällig och missnöjd och historielös och njuter av Hollywoodfruarna på TV.
Aldrig mer rikta mig till någon specifik person när jag luftar mitt missnöje utan endast prata i termer av "somliga" "vissa" "en del" så att så många som möjligt känner sig träffade av giftpilarna.
Hädanefter skall Jante vara den allt överskuggande lagen här på forumet och nåde den som inte följer det reglementet.
Förövrigt tycker jag Bengalow är en lysande skribent och tänkare. Antar att det är ironi och bara det om Bengalow allvar.  Finns ju bara ett litet fåtal lysande skribenter kvar här så jag hoppas verkligen att både du och Bengalow fortsätter skriva på samma sätt i forumet.
Gunilla T
08-03-2013, 11:34
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2013, 10:21)  Antar att det är ironi och bara det om Bengalow allvar.  Finns ju bara ett litet fåtal lysande skribenter kvar här så jag hoppas verkligen att både du och Bengalow fortsätter skriva på samma sätt i forumet. Visst Stintan  men lite allvar ändå. Hur skall man öht kunna skriva någonting av värde om det ständigt uppfattas som en besserwisser attityd? Jag skriver i de trådar som intresserar mig och där jag tycker att jag har något att bidra med. Tänker på den som läser i första hand - det bör ju vara något innehåll.....tycker jag. Sura, griniga twitterkommentarer är inte min grej bara för att få säga emot. Jag kan inget om matlagning eller olika krämpor och följaktligen skriver jag aldrig i sådana trådar men jag är intresserad av samhällsfrågor, litteratur,ekologi, miljö och natur och förstås trädgård som grundar sig på mitt naturintresse - och jag tror på kunskap.....och nu lyfter jag av Jante från axlarna för en stund och förhäver mig i fullständig gränslöshet och påstår att jag har en hyfsad allmänbildning och en del djupkunskap inom vissa områden. Jag är inte den som till varje pris håller fast vid kartan om den inte överensstämmer med verkligheten men då önskar jag argument som håller. ...och jag är så innerligen trött på denna Jantementalitet.
ninnisky
08-03-2013, 11:47
CITAT (Gunilla T @ 08-03-2013, 11:34)  Visst Stintan  men lite allvar ändå. Hur skall man öht kunna skriva någonting av värde om det ständigt uppfattas som en besserwisser attityd? Jag skriver i de trådar som intresserar mig och där jag tycker att jag har något att bidra med. Tänker på den som läser i första hand - det bör ju vara något innehåll.....tycker jag. Sura, griniga twitterkommentarer är inte min grej bara för att få säga emot. Jag kan inget om matlagning eller olika krämpor och följaktligen skriver jag aldrig i sådana trådar men jag är intresserad av samhällsfrågor, litteratur,ekologi, miljö och natur och förstås trädgård som grundar sig på mitt naturintresse - och jag tror på kunskap.....och nu lyfter jag av Jante från axlarna för en stund och förhäver mig i fullständig gränslöshet och påstår att jag har en hyfsad allmänbildning och en del djupkunskap inom vissa områden. Jag är inte den som till varje pris håller fast vid kartan om den inte överensstämmer med verkligheten men då önskar jag argument som håller. ...och jag är så innerligen trött på denna Jantementalitet. Vill också säga att jag tycker att dina inlägg alltid sakliga och läser dom med stort intresse. Om vi hade mer av den varan skulle småprat lyftas en bra bit.
ninnisky
08-03-2013, 12:00
Tycker inte forumet har blivit ett dugg bättre och nöjer mig med att läsa det jag tycker är intressant. Några futtiga inlägg kanske det blir men färre och färre!
Forumet/småprat är tillbaka till sin tidigare nivå, med tjat, upprepningar, egotrippade inlägg, besserwisser, sjukdomshistorier med rena fantasier osv. osv. Dessvärre tror jag inte heller denna gången på en bättring!
*Stintan*
08-03-2013, 12:03
CITAT (Gunilla T @ 08-03-2013, 11:34)  Visst Stintan  men lite allvar ändå. Hur skall man öht kunna skriva någonting av värde om det ständigt uppfattas som en besserwisser attityd? Jag skriver i de trådar som intresserar mig och där jag tycker att jag har något att bidra med. Tänker på den som läser i första hand - det bör ju vara något innehåll.....tycker jag. Sura, griniga twitterkommentarer är inte min grej bara för att få säga emot. Jag kan inget om matlagning eller olika krämpor och följaktligen skriver jag aldrig i sådana trådar men jag är intresserad av samhällsfrågor, litteratur,ekologi, miljö och natur och förstås trädgård som grundar sig på mitt naturintresse - och jag tror på kunskap.....och nu lyfter jag av Jante från axlarna för en stund och förhäver mig i fullständig gränslöshet och påstår att jag har en hyfsad allmänbildning och en del djupkunskap inom vissa områden. Jag är inte den som till varje pris håller fast vid kartan om den inte överensstämmer med verkligheten men då önskar jag argument som håller. ...och jag är så innerligen trött på denna Jantementalitet. Förstår precis och instämmer.  CITAT (ninnisky @ 08-03-2013, 12:00)  Tycker inte forumet har blivit ett dugg bättre och nöjer mig med att läsa det jag tycker är intressant. Några futtiga inlägg kanske det blir men färre och färre!
Forumet/småprat är tillbaka till sin tidigare nivå, med tjat, upprepningar, egotrippade inlägg, besserwisser, sjukdomshistorier med rena fantasier osv. osv. Dessvärre tror jag inte heller denna gången på en bättring!  Kunde inte sagt det bättre själv.
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 23:09)  Jag vill absolut inte bråka ej heller ha konflikter !men en del tror sig va mer än andra en del tycker sig vara mer intellektuella ha mer vetskap om allt och alla inom alla områden !,en del här är Besserwisers och deras ord är lite lag och om man ska motargumentera så måste man in och plugga på Wikipedia så man ha regält på fötterna innan man utalar sig för en del här ta inget annat än ren fakta till punkt och prick .Tror att folk tröttnar när allt ska vara så jäkla "perfekt"har personligen inget behov av att blänka med mitt intellekt !  Det där var väl ändå lite fördomsfullt, Motti. Du känner inte någon som skriver här, så det enda du kan göra är att tolka in vad du tror om folk. Inte behöver du plugga på Wiki direkt, då den är en dålig källfakta. Men att gå tvärt emot bådeAll fakta och beprövad erfarenhet och hävda att man har rätt, då är man ute på svag is. Att diskutera innebär inte att man har tvärsäkert rätt och alla andra fel. Det innebär att framföra sina tankar, funderingar och frågor, samtidigt som man tar till sig och överväger andras argument också.
CITAT (Gunilla T @ 08-03-2013, 09:13)  Förövrigt tycker jag Bengalow är en lysande skribent och tänkare. Lysande.......? Tycker du att det lysande skrivet och tänkt att i skrift använda sig av såväl könsord som svordomar samt tillmälen som subba och kärringjävel mot meningsmotståndare när argumenten tryter. Ja, då sätter du sannerligen inte ribban högt. Gita
Gunilla T
08-03-2013, 15:59
CITAT (Gita @ 08-03-2013, 14:48)  Lysande.......? Tycker du att det lysande skrivet och tänkt att i skrift använda sig av såväl könsord som svordomar samt tillmälen som subba och kärringjävel mot meningsmotståndare när argumenten tryter. Ja, då sätter du sannerligen inte ribban högt. Gita Sådana uttryck är inget jag sympatiserar med och det vet du förstås Gita .....men helheten är förstås svår att upptäcka om man sitter i ett akvarium
Gossen Ruda
08-03-2013, 16:07
Det finns olika sätt att försöka trycka ner en motståndare. Dels att utdela verbala råsopar och dels att kasta skit förklätt till oskyldiga inlägg. Kanske är råsopar lite ärligare.
Gunilla T
08-03-2013, 16:17
Japp, helt rätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|