Full version: Tomattråden 2013
Sidor: 1, 2
jaj-51
Tomater har en "sluten" blomma. Det blir bara inavel varje blomma pollinerar sig själv. Perfekt för oss hobbyodlare laugh.gif inga korsningar.

Undantag är de som är F1 dessa är en korsning mellan två utvalda "föräldrar", frö från dessa kan ge lite olika plantor.
Jag odlare Kumato (svart tomat) och Aviro (Orange tomat) från eget frö, båda är F1 bara Kumaton ger lite ojämna plantor så som det sägs om F1 fröna.

Förra året blev en av mina gula Citron tomater ovanligt hög i växtsättet. Från den plantan tog jag frö och hoppas växtsättet följerer med till nästa genration.
Frilip
Mina tomater planterades om igår. Dom behövde lite mer plats men är pluttiga. Nu behöver jag bara lite gödsel, la på avklippt gräs idag och hoppas att det ska ge lite.
duo2010
CITAT (Frilip @ 19-05-2013, 12:35) *
Mina tomater planterades om igår. Dom behövde lite mer plats men är pluttiga. Nu behöver jag bara lite gödsel, la på avklippt gräs idag och hoppas att det ska ge lite.

Hej
du kan göra egen gödning av nässlor som legat i blöt 1-2 v. Luktar lite speciellt så ta en hink med lock på. Rör om lite då å då och sila av när det slutat bubbla. Hittar du åkerfräken att lägga i blir det ännu bättre.
gunilla
catski
Oj,oj vad tomaterna växer mycket blommor och 7tomatplantor har fått hyfsade tomater! Så iår blir det garanterat egna tomater till midsommar.Har även en ny Paprika som vad jag förstår det rätt vanlig den heter Pelso och den är nog klar om 2veckor om vädret håller i sig..ska bli kul att smaka:)))
Försökte lägga upp bilder men dom är för stora:(
michel021
Sjukt irriterande. Mina tomatplantor var jättestora för längesen men när jag bytta till större krukor så bytte jag nog till för stora för snabbt och sen dess har det inte hänt någonting. Inte en enda blomma än. Ja gjorde samma fel med mina chiliplantor men dom har iaf börjat växa och fått blommor nu

Finns det något man kan göra för att få plantorna att vilja producera blommor? Något man kan tillsätta eller nått?
Jordgubbe
CITAT (duo2010 @ 20-05-2013, 23:27) *
Hej
du kan göra egen gödning av nässlor som legat i blöt 1-2 v. Luktar lite speciellt så ta en hink med lock på.

Nästintill luktfritt flytande gödsel går annars att göra på uppländsk vallört som man pressar ur vätskan ur (finns beskrivet på nätet hur man ska göra). Luktar inte så mycket och håller länge.

Själv kör jag med kaffesump som jag låter torka. Fungerade bra förra året.
duo2010
CITAT (Jordgubbe @ 26-05-2013, 15:41) *
Nästintill luktfritt flytande gödsel går annars att göra på uppländsk vallört som man pressar ur vätskan ur (finns beskrivet på nätet hur man ska göra). Luktar inte så mycket och håller länge.

Själv kör jag med kaffesump som jag låter torka. Fungerade bra förra året.

Har fått rötter till Vallörten av en vänlig odlait så nu skall det göras dundergödning! Kaffesump säger nånga är bra, men då undrar jag VAD FÖR sump, från ekologiskt kaffe eller vanligt?, rostning? cappucino eller annat nytt? Är det ngn skillnad? Har provat mot sniglar med varierande resultat.
gunilla
Jordgubbe
CITAT (duo2010 @ 14-06-2013, 21:44) *
Har fått rötter till Vallörten av en vänlig odlait så nu skall det göras dundergödning! Kaffesump säger nånga är bra, men då undrar jag VAD FÖR sump, från ekologiskt kaffe eller vanligt?, rostning? cappucino eller annat nytt? Är det ngn skillnad? Har provat mot sniglar med varierande resultat.
gunilla

Vad du använder för sorts kaffe har nog mindre betydelse, men det som är viktigt är att det i princip måste vara lika torrt som det var innan det bryggdes.

Slarvar man med det brukar det ofta bildas mögel när man sprider ut det. Det ser inte så roligt ut, men har aldrig varit någon fara för min del.

is-te
Hej!

är det en tjuv här någonstans? blir förvirrad.

[attachment=76977:t.jpg]
Mr.Tomat
CITAT (is-te @ 19-06-2013, 11:42) *
Hej!

är det en tjuv här någonstans? blir förvirrad.
[attachment=76977:t.jpg]

Vid första anblick så tänkte jag att det självklart inte var någon tjuv där, sedan kollade jag igen...
Avvakta lite och se vad som händer, det är det enda jag kan komma på tongue.gif
is-te
CITAT (Mr.Tomat @ 19-06-2013, 15:48) *
Vid första anblick så tänkte jag att det självklart inte var någon tjuv där, sedan kollade jag igen...
Avvakta lite och se vad som händer, det är det enda jag kan komma på tongue.gif

ja det har jag gjort än då länge. du ser grenen till vänster, den har blomställningar men ändå ingen topp, vad jag sätt. är mer som en vanlig blad gren med blommor på. sorten är brandywine
ingaröbo
is-te, jag kan inte se någon tjuv.
Scout
CITAT (jaj-51 @ 18-05-2013, 06:25) *
Tomater har en "sluten" blomma. Det blir bara inavel varje blomma pollinerar sig själv. Perfekt för oss hobbyodlare laugh.gif inga korsningar.

Jag har googlat lite mer. På www.froodling.se hittade jag följande text:
På de vanliga, flikbladiga tomatsorterna har pistillen tillbakabildats och omges av en tät kon av ståndare som befruktar märket på pistillen innan blomman öppnat sig. Korsningsrisken är mycket liten. Uppskattad till mellan 0,5-2 %. Varianter med s.k. potatisblast, tillsammans med dubbelblommiga bifftomater och vinbärstomaten L. pimpinellifolium, har däremot en längre pistill med ett märke som kan sticka ut genom samlingen av ståndare och ökar därmed dramatiskt risken för korsbefruktningar. Siffror kring 5-10 % korsningsrisk anges och för vinbärstomaten betydligt högre än så.

Fortfarande ganska lite risk, men ändå inte obefintlig.

Alla tolv sorterna har blivit riktigt stora och fina på balkongen och de flesta har börjat blomma också, det bådar gott.
is-te
det har nu visat sig att det inte var en tjuv !
Påtoppen
Odlar:

- Yellow Tom. Odlar på både friland och i pallkrage, blommor men inga tomater än. Var den tomat som jag sådde först, i februari tror jag).
- Little Tom (tror jag den heter) fick jag plantor av en vän och den på friland har många tomater, den i pallkrage några stycken.
- Green Zebra, blommar men inga tomater. Har en på friland och en i pallkrage, den senare är betydligt större men jag vet inte om det hinner bli något, stod på fröpåsen att de skulle sås inomhus i april så det gjorde jag men fick veta att det nog var för sent!?!
- Tomatoberry, friland och pallkrage, inga tomater än. samma stod på fröpåsen; sås i april (rara växter).
- Brilliantino, körsbärstomat som jag köpte färdig planta, står i pallkrage och frodas med många små, än så länge gröna, tomater.
- En gul plommontomat har jag i pallkrage som skyddas av glasrutor, blommar men har inte blivit några tomater än. i samma pallkrage står även följande:
– En bifftomat som jag inte minns namnet på, tre stora gröna och fler på g.
– ytterligare en körsbärstomat, röd, beskrivs som söt men minns inte namnet, kan kolla upp det. En del små, än så länge gröna, tomater.

Är nybörjare, började odla på riktigt i fjol, så jag vet inte riktigt vad det kommer att hinna bli av det. Vi har inget riktigt växthus men har glasskivor som skyddar/värmer några av plantorna i pallkragarna.

Brilliantino:
[attachment=77274:tomat.jpg]
Jordgubbe
Äntligen börjar tomaterna här mogna, men har ni något bra tips för att veta att de är mogna ?. Tycker alltid att man tar dem för tidigt. Röda givetvis men fortarande lite hårda och sura i smaken.
Påtoppen
Är lite avis på dig "jordgubbe" som redan har röda tomater.
Fast jag får revidera mitt senaste inlägg, jag har i alla fall tomater på alla plantor men de är fortf gröna...
Jordgubbe
CITAT (Påtoppen @ 07-07-2013, 19:33) *
Är lite avis på dig "jordgubbe" som redan har röda tomater.
Fast jag får revidera mitt senaste inlägg, jag har i alla fall tomater på alla plantor men de är fortf gröna...

Ja, det var de 3 sorterna som Åke Truedsson rekommenderade i medlemsbladet Bajaja, Grot och Irishka. Nu börjar även Ailsa Craig, Black sweet cherry och Morkovnyi att visa färg.

Jag ska prova följande för att se när de är mogna.

Top 3 Tips on How to Harvest Tomatoes at Peak Ripeness
duo2010
Hej
vad har jag gjort för fel? Tomatbladen liksom krullar sig och nerverna är blålila? Ngn form av näringsbrist eller för mckt av nässel/fräken vatten? Spelar det ngn roll om man tar skogsfräken istf åkerfräken förresten? Nu skall jag göra en sats vallört att komplettera med. Andra tomater som står på friland är mer gulaktiga i bladen så de kan ju knappast ha fått för mycket kväve. Ngn som vet? Skall försöka lägga in en bild sen.
gunilla
Frilip
Jag är glad! bravo.gif
Har sex stora tomater som alla har blommor på sig och 5 st små som sattes i jord i juni och som växer så det knakar, måste snart plantera om dessa.

Väntar med spänning på frukten som jag hoppas kommer snart.
Kan tyvärr inte lägga upp bilder från mobilen confused.gif
rosita
Här har vi skördat tomater i flera veckor i växthuset, men nu har vi fått potatisbladmögel och 2 plantor har åkt ut! På friland har flera tomater brunröta, så nu är jag ledsen...
Frilip
Åh, va härligt att redan skörda. Det ser jag fram emot. Misstänker att vi kommer få mycket tomater i höst, är mycket blommor och mycket knoppar.
duo2010
Hej
hur når jag förra årets tomattråd?
gunilla
jaj-51
CITAT (duo2010 @ 27-07-2013, 22:12) *
Hej
hur når jag förra årets tomattråd?
gunilla

Sök på Tomattråden 2012.
Tomattråden 2012
Mr.Tomat
Har nu fått massor utav tomater på min lilla balkong! Både gula och mörkröda ( kommer inte ihåg namnet ) och körsbärstomater som jag har lyckats korsa så de har både gula och mörkröda frukter.
duo2010
CITAT (jaj-51 @ 27-07-2013, 22:17) *
Sök på Tomattråden 2012.
Tomattråden 2012

Tusen Tack
förstår inte varför jag inte kan komma fram, skall undersökas. Skulle gärna även leta i gamla trådar.
gunilla
Påtoppen
[attachment=77844:image.jpg]

Black russian håller på att mogna, ser så smarrig ut. Men när vet jag när den är riktigt klar?
Jordgubbe
Lite längre upp hänvisar jag till en länk. 1. Är de rätt färg runt om enligt bilder på den sorts tomat som du odlar ?. 2. Är det lite mjuka men ändå fasta och går att klämma på ?. Släpper de lätt från noden när du håller i tomaten och vrider ?.

Då borde tomaterna vara färdiga.

När du provsmakar, skär den i två och salta lite lätt på ena halvan då kommer smaken av tomaten fram bättre och då kan jämföra med naturell och saltad.

Jordgubbe
Är det någon som tagit eget frö av sina tomater i år och kanske vill byta ?.
Ann i Göteborg
Redan i mitten av maj planterade jag ut tomaterna i år. På friland och inte i växthus. Ingen nattfrost sen dess och tomaterna har växt bra och satt mängder med blom.

Den 1:a augusti varje år så börjar jag nypa bort alla nya blommor för att de som redan är i blom och i kart skall hinna utvecklas och mogna.

Det jag tycker är konstigt är att det hittills har blivit få tomater och att de som finns mognar långsamt, trots den rika blomningen. Är det brist på pollinering? Eller vad tror ni det beror på?
katah
Jag tycker också att vi får en mindre tomatskörd än vanligt.
Jag har mina tomater både ute och i växthuset.
Det är likadant i både ställen. I växthuset har det lätt blivit över 30 grader under många dagar, trotts
öppna dörrar, fläckter och skuggning. Det optimala för tomater är väl 24 grader,
när de blir varmare ställer dom in produktionen helt enkelt, läste jag någonstans nu under sommaren.

Så för min del ligger nog boven där. Nu hoppas jag på en lång och varm höst istället,
den varma växthuset levererar tomater nästan till jul om värmen håller hyfsat.
duo2010
CITAT (Ann i Göteborg @ 16-08-2013, 10:17) *
Redan i mitten av maj planterade jag ut tomaterna i år. På friland och inte i växthus. Ingen nattfrost sen dess och tomaterna har växt bra och satt mängder med blom.

Den 1:a augusti varje år så börjar jag nypa bort alla nya blommor för att de som redan är i blom och i kart skall hinna utvecklas och mogna.

Det jag tycker är konstigt är att det hittills har blivit få tomater och att de som finns mognar långsamt, trots den rika blomningen. Är det brist på pollinering? Eller vad tror ni det beror på?

Jaa det samma undrar jag. Satte inte ut mina på friland förrän i mitten på juni, försommaren var ju ruskigt kall här i Gbg området. Sen blev det plötsligt jättevarmt och torrt hela juli början aug. Men skörden är absolut mindre än förra året och det var ju en riktig skitsommar för tomater. Har vattnat o gödslat som förr (mer vatten i sommar förstås)
Vad skall man tro?
gunilla
jaj-51
Hos mig är det "normalt" i väthuset ett överflöd av tomater som vanligt biggrin.gif

Samma med vindruvor och Physalis som också kommer fint.

Gurkan Painted serpent brukar vara besvärlig och plantorna dör i förtid, ett hyggligt bra år av fem plantor lever fortfarande två och ger skörd.

Paprikan är väl bara halvbra men får vara nöjd med det lilla.

I grönsakslandet var det bara rödbetorna som tog sig ... inga morötter, palsternackor eller rädisor
Monarda
Nog har det varit varmt i växthuset allt, upp emot 35 grader har jag haft. Tomater verkar det bli ändå och dom började mogna för ett par veckor sedan. I år har jag sorten Cherrola för första gången, riktigt god är den.
[attachment=78108:DSC_0486.jpg]

Så har jag en "bonustomat" som letat sig upp genom en springa mellan stenplattorna i växthuset. Ingen aning vad det kan bli, hoppas på Sungold som jag hade för något år sedan.
[attachment=78109:DSC_0488.jpg]

Utomhus har det också börjat mogna.
[attachment=78110:DSC_0490.jpg]
Ann i Göteborg
Jag har haft flera sorter i år och jag tycker inte det är någon fart direkt på någon av dem, den fina sommaren till trots. De har växt ganska bra och satt mängder med blom men någon större tomatproduktion är det inte fråga om.

I år har jag odlat: Gardener´s delight, Tigrella, körsbärstomat Tumbling Tom Yellow, Gemini, Tiny Tim.
Peztis
Och det växer som bara den i mitt växthus, jag hade tydligen mycket tomatfröer i komposten för det är mycket som har självsått sig och de åkte på komposten. Där fortsatte de att växa!

Jag har satt:
Hundred's and Thousand's
Gul päron (vet ej sort)
Gul tomat (vet ej sort)
Plommontomat (från typ ICA-tomat)
Garderner's Delight
Maskotka
Cherokee Purple
... och en till jag inte kommer på namnet på!

Den gula tomaten, den har givit mycket fin frukt! Men jag tycker den är lite för menlös och mjölig.

Och kunde ingen ha varnat mig för Cherokee Purple! biggrin.gif Blommorna satt i våras som en liten krans och här är resultatet:
[attachment=78394:IMG_4522_1.jpg]
Förstår nu varför min uppbindning inte höll, hela grenen rasade ned och tyvärr har tomaten ruttnat lite, verkar det som. Men detta är den enda mutanten, de andra är lite mer moderata men antar att det är en bifftomat för de är stooora.

De andra tomaterna plockar man och serverar till varje måltid, de går åt rätt bra.

Och jag är noga med att märka dem och plocka fröer allteftersom de mognar.

Nu minns jag den sista! Det är en liten busktomat med runda tomater men där har de inte mognat än. Och så kom jag på att jag har en till busktomat med plommonformade tomater. Undrar om det inte är från de köpta dadeltomaterna...? g.gif Det var några som rymde...
Peztis
En tomatfröfråga!

Jag plockade ju fröerna ifrån min mutanttomat. Är dessa fröer OK eller kommer andelen mutanter att vara procentuellt högre än från fröerna på de "vanliga" tomaterna på samma planta? Och hur blir det med samma sorts tomat men på en annan planta där det inte finns några mutanttomater?

[attachment=78517:IMG_4517_1.jpg]
'Cherokee Purple'
Anna-Karin Lundberg
Jag är nybörjare med tomater och köpte några plantor i England i våras. Två Lizzano som var ympade "för att fort få frukt" och en "Hundred and Thousands" som fick stå i en hundmatsfodertunna var på 40 liter. Och det var absolut minimum i krukvolym! Jisses, vad de är stora! De hänger åt alla håll som en jätteampelväxt, det stod i beskrivningen att man inte skulle tjuva dessa och det var därför jag ville ha dem, tänkte att de passade en nybörjare. Det kommer många tomater som mognar efter hand, men jag vet inte om jag kan kalla det "mängder", eftersom jag inte haft tomater sen innan har jag inget att jämföra med. Nu i september är det i alla fall fortfarande mängder med blommor och gröna småtomater, så kanske skulle det bli mängder om våren var lite varmare så de kunde komma igång tidigare?
Det blir absolut tomater nästa vår, men kanske i ännu större krukor.
Peztis
Någon som kan hjälpa mig att identifiera denna:

[attachment=78598:IMG_4575_1.jpg]

Det är en plommontomat och bladen är mörkt gröna och krusiga. Det verkar vara av busk-typ. Nu har de stått i en kruka och de har inte vuxit så väldigt mycket, de är kanske endast 20 cm höga. Med mer och bättre jord så skulle de säkert blivit lite högre.

Skulle ev kunna vara dadeltomater från någon Lidl- eller ICA-låda... Eller känner ni igen växtsättet?
is-te
Tomat brandywine.
odlar även garden peach, torbay och gula körsbärstomater

[attachment=78631:tomat.jpg]
Foxley
Vi bor i zon 2-3 (räknas nog mer som zon 3 skulle jag tro) och har haft tomater och paprika utomhus hela sommaren. Igår kunde vi skörda vår första paprika, men resten får vi nog vänta ett tag till på. Tomaterna börjar få färg nu, orange-röda bifftomater i massor.

Det blir ju kallare om nätterna även om det fortfarande är så pass varmt att man kan gå i kortärmat på dagarna. Jag är ändå orolig för tomaterna och paprikan och vill gärna inte förlora allt när vi kommit så långt. Finns det något sätt för oss att låta allt mogna inomhus istället? Jag läste på annat håll att man kunde kapa tomatplantorna strax ovan jord och sedan låta de hänga upp och ned inomhus i ett ljust fönster. Stämmer det?
Går det att göra samma sak med paprikan?

Bifftomaterna är väldigt stora och tunga, så jag är lite rädd att plantorna kommer att knäckas vid en flytt. Just nu är de uppbundna ganska rejält för att orka med sin egen vikt. Vad kan vi göra för att inte riskera att förlora allt nu när det är så nära? smile.gif
jaj-51
Jag brukar ha tomater i växthuset tills frosten kommer.
De mesta av bladen är bortrensade dels för att få det luftigare oh mögel angrepen brukar också hjälpa till.

Ja de går att ta in planta och hänga den med tomater för "mogning"
Tidigt omogna tomater kan mogna på fönsterbrädan inne i värmen.

Små gröna blir till att konservera ...
Foxley
CITAT (jaj-51 @ 15-09-2013, 16:52) *
Jag brukar ha tomater i växthuset tills frosten kommer.
De mesta av bladen är bortrensade dels för att få det luftigare oh mögel angrepen brukar också hjälpa till.

Ja de går att ta in planta och hänga den med tomater för "mogning"
Tidigt omogna tomater kan mogna på fönsterbrädan inne i värmen.

Små gröna blir till att konservera ...

Tack för svar!
is-te
CITAT (Foxley @ 15-09-2013, 14:30) *
Vi bor i zon 2-3 (räknas nog mer som zon 3 skulle jag tro) och har haft tomater och paprika utomhus hela sommaren. Igår kunde vi skörda vår första paprika, men resten får vi nog vänta ett tag till på. Tomaterna börjar få färg nu, orange-röda bifftomater i massor.

Det blir ju kallare om nätterna även om det fortfarande är så pass varmt att man kan gå i kortärmat på dagarna. Jag är ändå orolig för tomaterna och paprikan och vill gärna inte förlora allt när vi kommit så långt. Finns det något sätt för oss att låta allt mogna inomhus istället? Jag läste på annat håll att man kunde kapa tomatplantorna strax ovan jord och sedan låta de hänga upp och ned inomhus i ett ljust fönster. Stämmer det?
Går det att göra samma sak med paprikan?

Bifftomaterna är väldigt stora och tunga, så jag är lite rädd att plantorna kommer att knäckas vid en flytt. Just nu är de uppbundna ganska rejält för att orka med sin egen vikt. Vad kan vi göra för att inte riskera att förlora allt nu när det är så nära? smile.gif

Du kan ha omogna tomater du skördat i en fruktskål med äpplen. äpplerna skickat ut ett ämne som får tomaterna att mogna. (tror jag)!
Monarda
Cherrola har jag odlat i år och den var visserligen god men har väldigt lätt för att spricka så den kommer jag inte att odla någon mer gång.
Rhonda - 51Aussie
VILKEN BRA TOMATTRÅD JAG HAR HITTAT!
Visserligen från 2013 men det finns mycket bra råd häri.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon