Sidor: 1, 2
Leopardcookie
Idag kom mina fröer! bravo.gif
Ska ge mig på dom imorgon, har haft så mycket annat i trädgården idag. Hihi
PÅ mitt brev stod det "Par Avion", vartifrån skickar du Rosmarin biggrin.gif
Peztis
Kolla på frimärket! biggrin.gif
Leopardcookie
Ah det kunde man ju räknat ut med röven och en kritbit! a0a.gif
Vad lyxigt att få fröer från Frankrike! Är det franska blommor mån tro? naughty.gif
Rosmarin
Vad bra att posten verkar ha tagit detta med "Par Avion" på allvar och att många av er har fått fröna redan! tummenupp.gif

Jag sådde själv de nya bonusfröna i måndags och "peppar peppar" de ser faktiskt ut att vara på väg att gro redan!

CITAT (Maggan H @ 10-04-2013, 20:01) *
Tack snälla Rosmarin! Inga busar har grott här och jag har 4 fina småplantor av buset, jag sådde inte alla.

Spännande med bonuset....

Hej Leopardcookie förresten! yaay.gif

Mhm...? confused.gif

CITAT (Leopardcookie @ 10-04-2013, 21:33) *
Idag kom mina fröer! bravo.gif
Ska ge mig på dom imorgon, har haft så mycket annat i trädgården idag. Hihi
PÅ mitt brev stod det "Par Avion", vartifrån skickar du Rosmarin biggrin.gif

Detta har du uppenbarligen redan fått svar på. giggle.gif
Leopardcookie
Ska bara dubbelkolla, ska busfröna ligga i blöt tre dygn innan sådd? crazy.gif
Maggan H
CITAT (Leopardcookie @ 11-04-2013, 17:22) *

Ja, så är det! tummenupp.gif

Och idag fick jag fina frön igen, tusen tack! Sår dem efter helgen, gubben ska vara blomvakt i helgen när jag åker på mässan... fear.gif
Anki V
Un grand merci thanks.gif .
Maintenant, ma semence française a atterri dans la boîte aux lettres.
Je n'ai pas la garde de fleurs qui peuvent détruire quoi que ce soit quand je suis sur le spectacle, je vais commander mes graines soir. laugh.gif

//Anki
Rosmarin
CITAT (Leopardcookie @ 11-04-2013, 17:22) *
Just precis! tummenupp.gif

CITAT (Maggan H @ 11-04-2013, 17:39) *
Ja, så är det! tummenupp.gif

Och idag fick jag fina frön igen, tusen tack! Sår dem efter helgen, gubben ska vara blomvakt i helgen när jag åker på mässan... fear.gif
Ja då hade jag nog också väntat... giggle.gif

CITAT (Anki V @ 11-04-2013, 18:19) *
Un grand merci thanks.gif .
Maintenant, ma semence française a atterri dans la boîte aux lettres.
Je n'ai pas la garde de fleurs qui peuvent détruire quoi que ce soit quand je suis sur le spectacle, je vais commander mes graines soir. laugh.gif

//Anki
giggle.gif Klockrent!

Mais quelle chance qu'elles sont arrivées même jusqu'à chez toi Anki! giggle.gif

Google är bra att ha till mycket! laugh.gif
Rosmarin
Hoppas att ni hade det trevligt på mässan ni som varit där i helgen. smile.gif

Vi har varit hos svärmor i helgen. En dam av den riktigt gamla skolan minsann! Där är det nästan snudd på att man måste klä om etc till middagen! Det brukar vi ju göra här också ibland förstås giggle.gif - om vi har arbetat hela dagen i ateljén och kläderna är nersmetade med lera, men inte annars! Jag kommer bra överens med min svärmor nu för tiden, men det tog ett tag innan vi vande oss, båda två naughty.gif . I hennes värld ska frun i huset viga sitt liv åt att sköta barn, man och hus. Städa, laga mat, vinter som sommar, sy pressa, sy i knappar, lappa, laga... listan kan göras lång. Att arbeta utanför hemmet är som ni förstår mannens uppgift. Som sagt, det tog ett tag innan hon accepterade att jag tycker annorlunda, men numera går det bra!

Nu får ni gissa på fröerna! Jag kommer snart att avslöja vad det är, men inte riktigt riktigt ännu!

Red: Stavfel! rolleyes.gif
Anki V
Jag funderar och googlar som en galning sweatingbullets.gif . Även om det inte kommer några gissningar så är det full hjärnaktivitet här.

Ibland så är jag så säker på att jag kommit på vad det är men då stämmer inte höjd, fröutseende eller att den är ettårig.

Frustrerande men kul!

/Anki

Maggan H
Ja, jag vet inte heller fast jag med funderar mig blå.... Får nog invänta svaret! naughty.gif
Rosmarin
Det är bra att ni funderar och håller er sysselsatta flickor!

Vi gör så här: Fr.o.m. nu så får ni ställa frågor som går att besvara med "Ja" eller "Nej" här i tråden. Det kan hända att jag inte svarar med det samma eller med "Säger jag inte" om svaret skulle göra det alldeles för enkelt. naughty.gif

CITAT (Anki V @ 17-04-2013, 14:32) *
Jag funderar och googlar som en galning sweatingbullets.gif . Även om det inte kommer några gissningar så är det full hjärnaktivitet här.

Ibland så är jag så säker på att jag kommit på vad det är men då stämmer inte höjd, fröutseende eller att den är ettårig.

Frustrerande men kul!

/Anki
Lagom frustration är en av de bästa sporrarna!

CITAT (Maggan H @ 17-04-2013, 15:39) *
Ja, jag vet inte heller fast jag med funderar mig blå.... Får nog invänta svaret! naughty.gif
Blå är det ingen av de här växterna som blir! Men många andra färger... blått blir bra som komplement Maggan!
Leopardcookie
Jag har gissat två ggr och jag kommer inte på fler!! dunno.gif De har inte heller börjat gro här ännu så jag kan se några avslöjande blad.. aaah. duh.gif

Är de orange? hehe naughty.gif
Rosmarin
CITAT (Leopardcookie @ 18-04-2013, 09:58) *
Jag har gissat två ggr och jag kommer inte på fler!! dunno.gif De har inte heller börjat gro här ännu så jag kan se några avslöjande blad.. aaah. duh.gif
Ge dem bara tid, tålamod, värme och ljus så kommer de nog snart igång hoppas jag.

CITAT (Leopardcookie @ 18-04-2013, 09:58) *
...Är de orange? hehe naughty.gif

Bus + bonus = så gott som alla färger som normalt förekommer i växtriket. Utom blå och svart. Svaret blir därför inte nej... naughty.gif
Leopardcookie
Ha! Idag tittade en liten jäkel upp devil.gif Jag hade ställt den på köksbordet och nästan hotat med att jag inte skulle ta hand om den mer! Det verkar fungera när man hotar din frön Rosmarin a0a.gif
Rosmarin
giggle.gif Alla sätt är bra utom de dåliga!
Rosmarin
Google kan man ha till mycket. Här kommer ytterligare en ledtråd naughty.gif till bonusfröet. Det är en text som är översatt med Googles översättningsprogram. a0a.gif Kunde nog ha gjort det bättre själv, förutom att jag inte kan japanska förstås.... g.gif . Det står tydligare än så här vad det är i tidigare inlägg i tråden.:

Detta är en årlig buske växt av Asien
Det används för formen laddas med enorma dekoration rundhet, färgen mycket ljus gröna bladen, är att falla på den lila feuillage. Le att få ränta dekorativa ytterligare.
Och snabb tillväxt, kan det är möjligt att nå 80 cm, är structur att en så stor och liten figurklippning barrträd meter säsongen.
Utan att behöva någon storlek naturligt växter, ta oval regelbundet!

Som svar på värmen vid middagstid, shirten väldränerad.
Det är att odla någon mat är också en mycket enkel sak giriga vatten.
Snabbväxande

a0a.gif
Leopardcookie
Är det en kryddväxt? rolleyes.gif
Rosmarin
CITAT (Leopardcookie @ 19-04-2013, 18:02) *
Är det en kryddväxt? rolleyes.gif

Nej. no.gif
Rosmarin
Det är många av er som har gissat och fortfarande gissar på att bonusfröet är Mose Brinnande Buske sedan jag skrev som jag gjorde i inlägg 39 i den här tråden. Och jag har svarat att det inte är någon Dictamnus. rolleyes.gif
Leopardcookie
Hittade också den på runåbergs fröer igår, första gången jag hört talas om den! Den verkar ju jättehäftig, men den hade ju fina blommor! Och hur häftigt är det inte att det är en gasblomma som antänds utan att den skadas?! w00t.gif
Rosmarin
Dictamnusen är jättefin, och väldigt speciell! Men det är som sagt inte den.

Har inte plats för fler stora perenner i trädgården här annars skulle jag vilja ha en Dictamnus helt klart.

Vi ska dock förmodligen flytta och kommer i så fall att få betydligt mer plats så då blir det nog.
Peztis
Rosmarin, det där var ju översättning som heter duga!

"Som svar på värmen vid middagstid, shirten väldränerad." rotfl.gif

Låter svettigt!
Anki V
Nu jämars........har jag skickat en gissning på bonusfröt som MÅSTE vara rätt!

/Anki
Rosmarin
Ja och det var den!

Ett stort Grattis !!! blomma.gif blomma.gif blomma.gif till dig Anki!
Anki V
Puh....... sweatingbullets.gif

Den satt hårt inne......väldigt mycket tack för en intressant växt som jag aldrig ens hört talas om tidigare.

/A
Rosmarin
Hihi, ja det går alltså att klura ut vad detta är genom att läsa tråden vara sig man har hört talas om dessa växter tidigare eller inte!

Ni får på tills söndag på er att gissa, sedan talar jag om vad det är!
Rosmarin
...och ingen av växterna är "Svärmors tunga" giggle.gif

Peztis
Tänkte också på det men kom fram till att det inte kan vara det.
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 22-04-2013, 19:35) *
Tänkte också på det men kom fram till att det inte kan vara det.

giggle.gif
Rosmarin
Ett par bilder kanske kan hjälpa till? Eller inte... confused.gif

[attachment=76022:Rosmarin_Bus.jpg]Bus

[attachment=76023:RosmarinBonus.jpg] Bonus
Rosmarin
Nu har ni tills imorgon på er att gissa om ni vill samla några poäng på de här växterna! crazy.gif
Rosmarin
blomma.gif blomma.gif Grattis Leopardcookie!!! blomma.gif som har gissat rätt på buset!
Leopardcookie
yahoo.gif bravo.gif Känns bra!!
Rosmarin
Javisst blir man glad när det blir rätt! smiley_small_hug.gif

Min PMbox har blivit helt knäpp! Odla-reklamen ligger över en del av fönstret och täcker bl.a svara-knappen vilket gör att jag blir tvungen att kopiera och klistra in i ett nytt PM varje gång! angry.gif Inte vidare praktiskt! Någon annan som har samma problem?

Avslöjandet kommer i eftermiddag om jag bara hinner sätta mig vid datorn då! flirting.gif
Rosmarin
Så, då var det dags att avslöja mina bus och bonusfröns identitet.

Busfröet är : Paradisblomster. Cleome Hassleriana eller Cleome Spinosa. Sorten ni har fått heter Helen Campbell.
[attachment=76058:Cleome.jpg][attachment=76059:cleome_helen2.jpg]

Bonusfröet är : Sommarcypress. "Burning Bush" Kochia scoparia trichophylla eller Bassia scoparia trichophylla som den numera heter.
[attachment=76060:kochia_vert.jpg][attachment=76061:kochia_rouge.jpg]

Här finns fler fantastiska bilder av Kochian.
Rosmarin
Nu till ledtrådarna:

CITAT (Rosmarin @ 29-03-2013, 16:29) *
...
En metod som kan hjälpa är att ställa sådden varmt. Gärna med undervärme. Jag har provat. Har inte så många varma utrymmen där det går att ställa såkrukor här, så de har fått stå ovanpå vedkaminen i köket där de har haft det varmt som in i helvete sedan två dygn nu. Jag harit stundom varit lite orolig för det blir rejält hett där och man vill ju inte att krukorna ska smälta eller så... Fröna däremot verkar snarare tycka att det är som i himmelriket för nu gror de minsann!...

Himmelriket dvs paradiset! angel_not.gif

CITAT (Rosmarin @ 03-04-2013, 22:23) *
Hoppas att ni har haft en fin påskhelg! I Frankrike är det tradition att påskharen gömmer ägg i trädgården som barnen får leta efter innan man sätter sig till bords på påskdagen. Detta är en trevlig tradition - i alla fall om det är vackert väder! Här hade vi tur i år. Det var faktiskt riktigt soligt och skönt ute och vi slapp gå på parad i snöslask!.

Ja attans fröer då som inte vill gro! Jag ska se vad jag kan hitta på att skrämma dem med! Jag återkommer.

Det beror ju lite på hur man ser på detta. Om man tar på sig ett par positiva glasögon och ser det som en spännande utmaning att få fröna att gro. Eller om man ser på detta problem genom de negativa glasögonen så ser man förmodligen bara att FRÖNA INTE GROR!!!

Man vill ju alltid att de frön man skickar ska gro så att det knakar. Jag hoppas verkligen att de ska go med knak och brak och i annat fall komma igång och växa ikapp när solen och värmen förhoppningsvis kommer framåt våren. Båda växer relativt snabbt när de väl kommer igång och kan t.o.m. direktsås ute om man vill så än finns det hopp!

Busfrö: Den här sköna damen behöver gott om plats. Växten blir upp till 150 cm hög och ca 60 cm bred. Blommorna är ganska speciella och mycket vackra. Finns i olika färger och den ni har fått blir vit.

Bonusfrö: Detta är en rätt speciell växt. Nästan svårt att tro när man ser den att detta är en ettåring. Den blir också ungefär en meter hög. Bladen är egentligen intressantare än blommorna.
Förutom de uppenbara ledtrådarna så står det "paradis" och "kochia" i texten. Det tredje stycket syftar på Spinoza som var filosof och försörjde sig på att slipa optiska linser. Hans filosofi handlar också om hur man ser på livet och världen. ( Cleome Spinosa. )

CITAT (Rosmarin @ 04-04-2013, 22:41) *
Ett par tänkvärda texter till.

Bus:
1Ormen var listigast av alla vilda djur som Herren Gud hade gjort. Den frågade kvinnan: "Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av något träd i trädgården?" 2Kvinnan svarade: "Vi får äta frukt från träden, 3men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö." 4Ormen sade: "Ni kommer visst inte att dö. 5Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont." 6Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt. 7Då öppnades deras ögon, och de såg att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och band dem kring höfterna.

Bonus:
1En gång när Mose vaktade fåren åt sin svärfar Jetro, prästen i Midjan, drev han dem till andra sidan öknen och kom till Guds berg, Horeb. 2Där visade sig Herrens ängel för honom i en eldslåga, som slog upp ur en törnbuske. När Mose såg att busken stod i låga utan att brinna upp 3tänkte han: "Vilken märklig syn! Jag måste gå dit och se varför busken inte brinner upp."
Inte så mycket att säga nu när ni vet vad det är…

CITAT (Rosmarin @ 07-04-2013, 22:36) *
Nu återkommer jag till detta. Jag tycker att ni ska hota bonusfröna med att om de inte sätter igång och gror NU så kommer de att bli utbytta ! Vilket är alldeles sant.

…. Tillsammans med ledtrådarna ni har fått så har ni en mycket bra bas! Sia om fröna kommer att gro eller inte den här gången vågar jag inte men hoppas gör man ju! Sicka frön som behöver sås två gånger för att gro! Men jag tror att ni som jag kommer att tycka att det här är en intressant växt.
Det står "Bassia" i inlägget. Bra bas Sia om fröna...

CITAT (Rosmarin @ 17-04-2013, 13:51) *
...Vi har varit hos svärmor i helgen. En dam av den riktigt gamla skolan minsann! Där är det nästan snudd på att man måste klä om etc till middagen! Det brukar vi ju göra här också ibland förstås - om vi har arbetat hela dagen i ateljén och kläderna är nersmetade med lera, men inte annars! Jag kommer bra överens med min svärmor nu för tiden, men det tog ett tag innan vi vande oss, båda två . I hennes värld ska frun i huset viga sitt liv åt att sköta barn, man och hus. Städa, laga mat, vinter som sommar, sy pressa, sy i knappar, lappa, laga... listan kan göras lång. Att arbeta utanför hemmet är som ni förstår mannens uppgift. Som sagt, det tog ett tag innan hon accepterade att jag tycker annorlunda, men numera går det bra!

Nu får ni gissa på fröerna! Jag kommer snart att avslöja vad det är, men inte riktigt riktigt ännu!

Red: Stavfel!
Och här står det också. Sommarcypress och Cleome, eller kläome hm ja så stavas det ju inte, men detta skrev jag ju också sist i inlägget! naughty.gif Men försök hitta en svensk mening som innehåller Cleome! unsure.gif

CITAT (Rosmarin @ 19-04-2013, 14:57) *
Google kan man ha till mycket. Här kommer ytterligare en ledtråd till bonusfröet. Det är en text som är översatt med Googles översättningsprogram. Kunde nog ha gjort det bättre själv, förutom att jag inte kan japanska förstås.... . Det står tydligare än så här vad det är i tidigare inlägg i tråden.:

Detta är en årlig buske växt av Asien
Det används för formen laddas med enorma dekoration rundhet, färgen mycket ljus gröna bladen, är att falla på den lila feuillage. Le att få ränta dekorativa ytterligare.
Och snabb tillväxt, kan det är möjligt att nå 80 cm, är structur att en så stor och liten figurklippning barrträd meter säsongen.
Utan att behöva någon storlek naturligt växter, ta oval regelbundet!

Som svar på värmen vid middagstid, shirten väldränerad.
Det är att odla någon mat är också en mycket enkel sak giriga vatten.
Snabbväxande
Så kan det bli när man översätter en fransk text till japanska och sedan till svenska med Googles översättningsverktyg!
Peztis
Tack så mycket för informationen. Jag har faktiskt sått båda men det var så länge sedan att det är preskriberat...
Maggan H
Ingen bonusgrodd här, tyvärr, för de ser ju helläckra ut! sweatingbullets.gif
Rosmarin
Det var ju inte kul. sad.gif Mina "nya" fröer ställde jag ut i växthuset och det har funkat bra ser det ut som.
Leopardcookie
Här är det också bara busfröet som växt till sig. Inte en enda bonus sad.gif
Rosmarin
Tråkigt! sad.gif Om du har frön kvar så skulle jag så nya och ställa sådden ute när det blir så pass varmt så att det går. Eller också direktså ute när jorden har rett sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon